Kuinka moni pelkää Kampin metron liukuportaita?
Itse en millään totu vaikka uuden työn takia tarvitsee kulkea sitä kautta. Huimaa aina ja meinaan pyörtyä.
Kommentit (40)
Täällä myös yksi pelkääjä. Noin kerran kuukaudessa käyn Kampissa ja peläten takerrun reunaan. Olen ihmetellyt miten näyttäisi ettei kukaan muu pelkää, kun vauhdissa astuvat portaisiin kiinnipitämättä ja joku jopa.kännykkää selaten. Olen luullut olevani ainoa outo liukuportaissa melkein krampissa seisova. Joku korvien epätasapainohäiriö kai minulla, mutta.pakko on vain selvitä. HUH!
Monissa Itä-Euroopan maissa vasta kauheita liukuportaita onkin 😐 Liikkuvat niin hurjalla nopeudellakin Suomeen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei juma mitä tyyppejä. Hankkikaa nyt joku lääkitys tai ammattiapua noihin psykooseihinne.
😂😂👍
Muistan, kun ensimmäisen kerran käytin noita Kampin liukuportaita silloin ne valmistuivat, niin ne tuntuivat jatkuvan loputtomiin...olin silloin lapsena ihan innoissani.
Mutta ei, ei ole koskaan tullut mieleenkään pelätä liukuportaissa, tavallisissa jyrkissä ja korkeissa portaissa kylläkin, sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulen. Kerran meinasin horjahtaa alas ja pelästyin niin paljon, että siitä se pelko varmaa juontuu.
Voisikohan niitä portaiden aiheuttamaa illuusiota kaatumisesta jotenkin vähentää maalaamalla seiniin jotain raitoja tai kolmiulotteista kuviota tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juma mitä tyyppejä. Hankkikaa nyt joku lääkitys tai ammattiapua noihin psykooseihinne.
Sinä et pelkää mitään vai? Käärmeitä, hämähäkkejä, susia, pimeätä, narkkareita, verikokeita, rosvoja,yksinäisyyttä, sairauksia, kuolemaa yms. Jokainen pelkää jotain ja mä pelkään korkeutta! AP
Mä en pelkää mitään noista. En ole tuo kirjoittaja. En pelkää mitään "asioita". Siis jos joku uhkaisi henkeäni, se ois eri asia.
Eli kuolemista! Se oli tossa mainittu 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi? Mahdatkohan tietää mitä se tarkoittaa. Liukuportaiden kuilu ja liukuportaat ovat vaakatasoon nähden melko jyrkässä kulmassa, joten vaikka itse seisookin tasaisella portaalla, näköaisti helposti harhauttaa ihmistä luulemaan, että hän itse on vinossa/kaatumassa, joten on aivan luonnollista tuntea huimausta. Tämä epämiellyttävä tunne voi sitten aiheuttaa pelkoa.
Tuo on psykoosi.
Mulla on pakkoajatuksena hypätä siihen metallitasolle ja laskea pyllymäkeä alas. Ja samalla mietin, onko nuo stopit riittävän lähellä toisiaan, että pysäyttäisivät vauhdin.
T. Juhana, eduskuntatalo
Itseäni hämmentää tapa miten ihmiset käsittelevät pelkoa.
Olen mennyt Kampin liukuportaissa ja ensimmäinen kerta oli kamala.
En kuitenkaan vaihtanut hissiin koska tiesin että seuraava kerta olisi vähemmän pelottava kuin ensimmäinen kerta. Selvisin kuitenkin ensimmäisestä kerrasta hengissä alas.
En alistunut pelon valtaan ja kymmenellä kerralla olin kuin muut. Nyt liukuportaat eivät tuota ongelmia.
En käytä niitä koskaan, kuljen aina hissillä kun menen metroon.
Syynä se, että meinasin kerran pyörtyä Kampin linja-autoaseman liukuportaissa.
Muutenkin on kova ahtaan- ja korkeanpaikankammo, etten viitsi riskeerata.
Luulin muuten itsekin tämän pelon olevan harvinaisempaa. 😃
En itse pahemmin muille tästä kammostani puhu, kun hieman hävettääkin tämä asia..
Eikä se ole pelkkää pelkoa. Monilla ihmisillä ja varsinkin vanhemmilla on ihan oikeasti tasapainovaikeuksia ihan tasamaallakin ja tällaiset portaat ovat kyllä siinä tilanteessa vaaralliset. Eihän siinä tarvitse kuin vähän horjahtaa, niin on nurin ja seuraukset ovat takuulla vakavat. Metroa en käytä, mutta ihan tarpeeksi on noissa lentokenttienkin portaissa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni hämmentää tapa miten ihmiset käsittelevät pelkoa.
Olen mennyt Kampin liukuportaissa ja ensimmäinen kerta oli kamala.
En kuitenkaan vaihtanut hissiin koska tiesin että seuraava kerta olisi vähemmän pelottava kuin ensimmäinen kerta. Selvisin kuitenkin ensimmäisestä kerrasta hengissä alas.
En alistunut pelon valtaan ja kymmenellä kerralla olin kuin muut. Nyt liukuportaat eivät tuota ongelmia.
Olen kulkenut niitä useita kertoja ja tärisen, kädet likomärät hiestä hengitän liian tiheästi ja meinaan pyörtyä ja jopa oksennan sen jälkeen. En siksi viitsi "siedättää" itseäni ja mennä räjähtäneenä vaikka palikseen. Suosiolla meen hissillä. Pelkään todella paljon olla tyyliin 2m korkeammalla maanpinnasta. Huimaa jo kotona asentaessa valaisinta tikkailla. Ihmeellistä, ettei osa ymmärrä meitä olevan erilsisia!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et pelkää mitään vai? Käärmeitä, hämähäkkejä, susia, pimeätä, narkkareita, verikokeita, rosvoja,yksinäisyyttä, sairauksia, kuolemaa yms. Jokainen pelkää jotain ja mä pelkään korkeutta! AP
Mä en pelkää mitään noista. En ole tuo kirjoittaja. En pelkää mitään "asioita". Siis jos joku uhkaisi henkeäni, se ois eri asia.
Eli kuolemista! Se oli tossa mainittu 😂
Ei, kun se ilmeisesti pelkää jäävänsä henkiin...
Mulla on pidetty puukkoa parin sentin päässä naamasta eikä siinä ole aikaa tai mahdollisuutta panikoitua.
Sen sijaan pelkään kyllä metron liukuportaissa ja ihan syystä - todettu tasapainoelinongelma tuo ongelmia sekä tasapainon pitämiseen että niihin tuntemuksiin, joita kokee kun tasapainoa koetellaan. Kuulo ja näkö ylikompensoivat, joten epämielyyttävyys ja huimaus on voimakkaampaa kuin normaalilla tapauksella. Lisäksi lihakset kramppaavat, mikä lisää ihan aidosti tilanteen vaarallisuutta.
Onhan nuo vaarallisia.
"Iäkkäämpi nainen kuoli oululaisessa kauppakeskuksessa sattuneessa onnettomuudessa. Nainen horjahti keskiviikkoiltana pahoin liukuportaissa.
Nainen oli ostoksilla Kauppakeskus Valkeassa. Hän horjahti, kun hän astui toisesta kerroksesta alas tuleviin liukuportaisiin. Nainen kaatui automaattisissa liukuportaissa ja putosi koko matkan.
Kauppakeskuksen henkilökunta ja vartijat yrittivät elvyttää naista. He hälyttivät ambulanssin. Elvytyksestä huolimatta nainen menehtyi.
Liukuportaissa ei todettu teknistä vikaa. Ne toimivat kauppakeskuksen mukaan onnettomuuden aikana normaalisti."
Mukavaa huomata ettei ole ainoa tämän asian kanssa kamppaileva. Ja siis kyllä myös muiden asemien korkeissa(jopa korkeammissa) portaissa huimaa! Mulla aina korvat jotenkin tukossa ja vettä täynnä suihkuin jälkeen. Eli olisko rakenteellista vikaa sitten? Lentokoneessa tuntuu kuin puhkottais tärykalvot niin kipeää tekee.
Itsellä myös korkeanpaikankammo.
Kampin ja Rautatientorin liukuportaita metroon en pysty menemään rupeaa huimaamaan ja ahdistamaan. Paniikkikohtauksen iskisi jos olisi pakko mennä.
Käytän aina hissiä.
Vähän aikaa sitten eräs nainen vihaisesti sanoi että hissiä ei saisi käyttää jos terveet jalat.
En viitsinyt tapella ja kertoa pelostani.
Korkeanpaikankammoisena käytän suosiolla hissiä. Psykoosilååkkeitä tai vaippoja en usko tarvitsevani.