Mitä haittaa perheen varakkuudesta voi olla lapselle?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen havainnut, että varakkaiden perheiden kersoilla (joilla siis tulot yli 100ke/v/vanhempi) on havaittavissa pientä laiskuutta. Tietynlaista suuruudenhulluutta on myös havaittavissa.
Miksi käydä töissä, johon pääsisi, koska siitä maksetaan vaan 8e/h, kun isovanhemmat lykkäävät joka kerta käydessää 200e kouraan.
Miksi panostaa täysillä arvostetun alan pääsykokeisiin (valmennuskurssi 5ke), koska tietää, että perintöä tulee joka tapauksessa miljoonissa oleva luku.
Minulla on ihan päinvastaiset havainnot. Kotikyläni kaikkien varakkaimpien vanhempien lapset ovat korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisissa viroissa. Ei tietoakaan laiskuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpäs sellaista asiaa.
Ainakin sellainen kevyt todellisuudesta vieraantuminen jos ei voi opetella/tarvi opetella kotona esim. ruoanlaittoa ja vaatteiden pesua sekä siivoamista.
Onpas vaikeita. Mitä todellisuutta kotityöt muka ovat? Varakkaiden vanhempien lapsi tulee todennäköisesti ostamaan ainakin osan kotitöistä kuten ovat tehneet vanhempansakin. Käyttää sitten niistä liioista kotitöistä vapautuvan ajan työhön, puolisoon, lapsiin ja harrastuksiin. Hänen todellisuutensa on se, sinulla ilmeisesti kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen havainnut, että varakkaiden perheiden kersoilla (joilla siis tulot yli 100ke/v/vanhempi) on havaittavissa pientä laiskuutta. Tietynlaista suuruudenhulluutta on myös havaittavissa.
Miksi käydä töissä, johon pääsisi, koska siitä maksetaan vaan 8e/h, kun isovanhemmat lykkäävät joka kerta käydessää 200e kouraan.
Miksi panostaa täysillä arvostetun alan pääsykokeisiin (valmennuskurssi 5ke), koska tietää, että perintöä tulee joka tapauksessa miljoonissa oleva luku.
Minulla on ihan päinvastaiset havainnot. Kotikyläni kaikkien varakkaimpien vanhempien lapset ovat korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisissa viroissa. Ei tietoakaan laiskuudesta.
Sama mun kotikaupungissani. Maistereita tai vähintään amk-koulutettuja kaikki, muutama lisensiaatti ja tohtorikin joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpäs sellaista asiaa.
Ainakin sellainen kevyt todellisuudesta vieraantuminen jos ei voi opetella/tarvi opetella kotona esim. ruoanlaittoa ja vaatteiden pesua sekä siivoamista.
Superäiti kotona palvelemassa ja elämänsä tärkeimpiä ihmisiä eli lapsiaan hoitamassa useimmiten suurin syy tuohon. Raha ei koskaan. Rikkaiden lapset ovat lähes aina taitavampia, koska ovat saaneet harrastaa ja opiskella vapaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden lapset oppivat, että raha ei tule taikaseinästä, se tulee tekemällä töitä.
Totta keskiluokan kanssa, Varakkailla Tosiaankin tulee Taika seinästä.
Ei tule. Varakkaiden lapset näkevät, että saadakseen korkean elintason ei voi jumiutua työaikoihin, loma ei aina ole loma ja joutuu luopumaan joskus kivoistakin asioista, jotta asiat rullaavat. Ainoastaan keskiluokkaiset ja köyhät luulevat, että varallisuus tuo mukanaan helpon elämän. Se tuo vastuuta, oikeuksiakin, mutta ennenkaikkea töitä.
Myös varakkaiden lapset ovat yksilöitä ja heidän työmotivaatioon, rahankäyttöön ym. vaikuttaa paljon ympäristö ja vanhempien esimerkki. Tiedän erään varakkaan perheen tyttären, joka elää pääomatuloilla. Hän on hyvin laiska ja työnteko ei kiinnosta, koska ei ole pakko. Toisaalta löytyy myös muunlaisia esimerkkejä.
Esim. jos vanhemmat eivät saa rahoja mahtumaan järkevään paikkaan, niin lapsi voi tukehtua seteleihin tai saada niistä viiltohaavan.
Heillä on tavattoman vaikea ymmärtää huonosti pärjääviä ihmisiä. Jos et ole varakas niin se on oma vika. Ei puhettakaan että tajuttaisiin, ettei oppimisvaikeudet, sairaudet, erityislapset ym. kokopäivätyötä rajoittavat tekijät ole valinta. Kaikkihan pärjää, jos vain yrittää...
Ps. Olen katkaissut välit kokoomuslaiseen sukuuni. Ja äänestän vassareita, vaikken kaikesta ole samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden lapset oppivat, että raha ei tule taikaseinästä, se tulee tekemällä töitä.
Totta keskiluokan kanssa, Varakkailla Tosiaankin tulee Taika seinästä.
Ei tule. Varakkaiden lapset näkevät, että saadakseen korkean elintason ei voi jumiutua työaikoihin, loma ei aina ole loma ja joutuu luopumaan joskus kivoistakin asioista, jotta asiat rullaavat. Ainoastaan keskiluokkaiset ja köyhät luulevat, että varallisuus tuo mukanaan helpon elämän. Se tuo vastuuta, oikeuksiakin, mutta ennenkaikkea töitä.
Mikä ihmeen työ? Osakesalkkua on 300 miiliä ja hoidetaan ulkomailla. Tilille tipahtaa hieman yli milli kuussa.. lapsille 10.000e viikkorahaa. Ja omat kuskit autoineen päälle. Asunto ostetaan lapselle (melkein) ihan mistä vain heti ku haluaa moisen. On kokkeja, lapsenlikkoja jne.
Työ on jotain mitä muut tekee.
Sinänsä ei välitetä pahemmin kullankaivajista jne.. ne kuuluu kehitykseen ja niiden ylläpitäminen edelleen aikuisena on jo samalla tavalla noloa ku humaltuminen 30v vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos vanhemmat eivät saa rahoja mahtumaan järkevään paikkaan, niin lapsi voi tukehtua seteleihin tai saada niistä viiltohaavan.
Ihanniinku varakkailla ois käteistä pitkin seiniä. Kassakaapissa tietty joku muutama kymppitonni mutta noin muuten pitkät on osakkeissa ja lyhyet likviideissä korkopapereissa esim Hampurin obligaatioita.
Jos joku on töissä vaikka liksa oiskin 100.000e/kk on hän edelleen työväenluokkaa. Ehkä jopa ylempää keskiluokkaa mutta työväenluokkaa edelleen. Irti työväenluokkaisuudesta ei pääse kuin lopettamalla työnteon. Se onnistuu joko toimeentulotuella tai sitten vaurastumalla ja elämällä sijoituksilla.
Vanhemmat roikottaa aikuisia lapsiaan lieassa rahan avulla.
Kun tämmönen joka on tottunut että isi maksaa (ostaa autot, asunnot ja sisustukset)
alkaa seurustella ja menee naimisiin, voipi tulla ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sekoitat samassa viestissä keskenään varakkaiden perheiden lapset, ja isovanhemmat. Tuntemani isovanhemmat haluavat kaikki hemmotella lapsenlapsiaan niin paljon kuin omat varat vaan antaa myöten. Sen sijaan vanhemmat ei anna rahaa tuosta noin vaan, vaikka sitä olisi yllin kyllin. - Se on tietenkin ihan oikein, koska on vanhempien velvollisuus opettaa lapsilleen että rahansaamisen eteen joutuu tekemään töitä.
Täytyy toisaalta käydä isovanhemmilla aika usein jos 200 € jokaisesta vierailusta riittää elättämään niin että töitä ei enää tarvitse tehdä.
Eivät osaa tehdä juuri tuota mitä alussa mainitset vaan elävät kädestä suuhun. Siinä syy ettei tiedä vauraudesta mitään. Jokaisella ja etenkin yrittäjillä pitäisi olla sekä ansio- että pääomatulolähde ja etenkin jälkimmäisiä mielellään hajautettuna pari kolme. Jos osaa talousasioita ja on fiksu ja vastuullinen, varautuva.