Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia kun sukset menee neuvolassa aivan ristiin..

Vierailija
15.01.2018 |

Olen 33-vuotias, urheilullinen ja terve nainen. Minulla on entuudestaan 6-vuotias lapsi ja nyt odotan toista. Heti ensimmäisestä käynnistä lähtien huomasin että ajatusmaailmani on täysin erilainen kuin neuvolantädillä.
Olen 162cm pitkä ja painan 60 kg. Koska olen koko ikäni harrastanut liikuntaa, minulla on melko paljon lihasta eikä läskiä pahemmin. Vaatekokoni on XS/S. Neuvolassa tämä paremmintietävä nuorehko naisihminen sitten ilmoitti heti että lähtöpainoni on liikaa, olisi hyvä alkaa tarkkailla syömisiä. Urheilen siis 5-6 kertaa viikossa ja syön todella terveellisesti, mutta tästähän tyttönen ei piiitannut, hän tuijotti ainoastaan vaakaa ja sitä että minun pitäisi hillitä syömisiäni. Alkoi inttää heti että syönhän kevyttuotteita. Vastasin että en todellakaan syö, syön mahdollisimman prosessoimatonta ja puhdasta ruokaa ja kevyttuotteet eivät kuulu tähän. Väänsimme koko ensimmäisen neuvolakäynnin painostani ja ruokailutottumuksistani. Herkempi olisi alkanut itkemään. Seuraavilla käynneillä keskityttiin siihen että olenko vaihtanut epäterveelliset rasvaiset tuotteet light-tuotteisiin ja ymmärränkö että näillä syömisillä olen pian vaikeasti ylipainoinen ja 100% varmuudella saan raskausdiabeteksen. Olen nyt viikolla 24 ja painoni on noussut koko raskauden aikana 3,5 kiloa mikä on mielestäni erittäin vähän. Kuitenkin syömiseni tuntuu olevan pakkomielle tälle tädille neuvolassa.
Oletteko kohdanneet vastaavaaa ja voiko neuvolantätiä vaihtaa? Tuntuu että emme tee muuta kuin kinastelemme ja hän mitätöi jatkuvasti minua.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
2/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

162/60kg on kyllä kaukana ylipainoisesta etenkin jos urheilee.

Itse olen 165/70 eikä painostani ole neuvolassa sanottu vaikka ihan selvä mahamakkarakin minulla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. Minä kävin neuvolassa vain kuullakseni että vauvalla on kaikki hyvin ja muu lässytys meni kyllä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Sano sille neuvolantädille että juu, olen vaihtanut kevyttuotteisiin, kyllä kyllä. Tädille tulee hyvä mieli ja sinä saat olla rauhassa.

4/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tämä neuvola sijaita Porvoossa...?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
5/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä neuvolan terkkaria voi vaihtaa, soitat neuvolan osastonhoitajalle ja selität tilanteen.

Vierailija
6/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Kumpa sijaitsisikin mutta ihan Helsingissä ollaan..

Veikkaan että ärsytän jotenkin olemuksellani tätä neuvolantyttöstä, sillä sen verran hyökkäävä asenne minua kohtaan hänellä on. Toki pidän kiinni omista mielipiteistäni, mutta hän ei tunnu hyväksyvän sitä.

Voiko neuvolantätiä vaan vaihtaa?

-ap

Vierailija
7/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On törkeää touhua. Sano sille että paino kondiksessa ja voisi keksiä jotain muuta puhuttavaa.

Vierailija
8/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sorruttua tuohon "juu käytetään kevyttuotteita" myöntelyyn, vaikkei pitäisi. Luulevat varmaan neuvolassa että kaikki käyttävät niitä ja tekevät johtopäätöksiä sitten.

Vierailija
9/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Aika omituista, että ammatti-ihminen olettaa vielä 2018 että light-tuotteet ovat terveellisiä. Ne kun luulisi olevan jo tavankansan tietoisuudessakin ihan huuhaata.

Vierailija
10/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda terveydenhoitajaa jos tuntuu että ette tule toimeen keskenänne. Ota yhteyttä neuvolan esimieheen/ osastonhoitajaan

Vierailija
11/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi terkkaa vaihtaa. Itsekin tein valinnan, että vaihdan terkan pysyvästi oman terkan sijaiseen koska hänen kanssa synkkasi heti ja näin tehtiin.

Vierailija
12/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan sinulla on oikeus vaihtaa hoitavaa terveyskeskusta kerran vuodessa. Se on varmin tapa saada vaihdettua terveydenhoitaja toiseen, toki joudut sitten myös kulkemaan neuvolassa toisella alueella. Sieltäkään et saa itse valita terveydenhoitajaasi, mutta aika huono tuuri täytyy olla, että toisenkin kanssa olisi samoja ongelmia (tai sitten kannattaa jo katsoa peiliin).

Voit myös ottaa yhteyttä terveydenhoitajasi esimieheen (yleensä joku neuvolan terveydenhoitajista on ns. johtava hoitaja, pienemmissä paikoissa voi olla myös, että neuvolan terveydenhoitajilla ja tk:n hoitajilla on yhteinen esimies). Häneltä voi kysyä mahdollisuutta vaihtaa toiselle terveydenhoitajalle. En ole koskaan kuullut etteikö vaihto olisi onnistunut. Sitten, kun sama tyyppi toivoo vaihtoa kolmatta tai neljättä kertaa, niin aletaan kyseenalaista, että olisiko vika kuitenkin asiakkaassa. Vaihtoa voi myös kysyä soittamalla, jollekin oman neuvolan terveydenhoitajista ja kertomalla lyhyesti ongelmasta ja kysymällä ottaisiko hän listalleen. Joillakin paikkakunnilla terkkarin vaihto onnistuu näinkin, toisissa paikoissa menee aina esimiehen kautta.  

Vierailija
13/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo painhommelit on terveydenhoitajille kyllä joku mysteeti. Olin nuorena 170cm pitkä ja painoin 60kg. Sain kuulla koko ajan siitä, että olen ylipainoinen ja mitäs sitten, kun olen lihava ja e-pillereitäkään ei voi myöntää, kun olen niin ylipainoinen.

Yritin selittää, että huomaathan, että olen 10cm pitempi, kuin muut tytöt ja siksi ehkä painan sen 60kg. Ei, kun olen ylipainoinen.

Mutta annas kun olin synnyttänyt ensimäisen lapseni ja silloin olin oikeasti ylipainoinen. Synnytyksen jälkeen painoin 83kg. Niin silloin vain lässytettiin, että ei ylipainoa, ei ylipainoa, pari raskauskiloa vain, kyllä ne lähtee.

No toki ne lähti. Mutta ihmeellistä, että painoon 23 kg enemmän ja yhtäkkiä en ollutkaan läski.

Vierailija
14/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Oli aloitus provo tai ei, niin kyllä tuollaista tapahtuu oikeasti. Meidän neuvolalääkäristä on tehty paljon valituksia asiattoman käytöksen takia.

Vierailija
15/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelisin terkan vaihtoa. Itselläni täsmälleen samat mitat ja minulla se on enemmän läskiä kuin lihasta. Terkka sanoi vain, että koska painoindeksi on noin hyvä, ei hän näe tarvetta sokerirasitukselle ym.

Ainut, josta joudun jatkuvasti vääntämään on rauta-arvoni. Ne nousevat AINA vasta viimeisellä kolmanneksella ja mikään ei auta.

Meillä meni lapsen asioissa sukset ristiin terkan kanssa, joten vaihdoin. Olin todella tyytyväinen tähän vaihtoon. Kaikilla ei aina vaan natsaa.

Vierailija
16/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 20kg ylipainoa, eikä ole sanottu mitään tollaista. On opastettu lihaskuntoa kasvattavaa liikuntaa harrastamaan ja jatkamaan oman voinnin mukaan normaalia urheilua ja liikkumista. Painoni tippui alussa useamman kilon, niin siitä kysyttiin että enkö ole saanut syötyä. (ihan ystävälliseen sävyyn)

Vaihda hoitajaa. Raskaus on stressaavaa aikaa monelle muutenkin, tollainen täysin turhasta vauhkominen voi tehdä vain pahaa.

Jatka normaaliin tapaan :)

Vierailija
17/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään ihmetellyt neuvola terveydenhoitajien toimintaa ja siihen pitäisi saada kyllä jokin valvova elin tms.

Olen siis itse sairaanhoitaja, ja olisin saanut kauan aikaa sitten potkut jos toimisin kuten terveydenhoitaja eli siis tuputtaisin omia mielipiteitäni ja jättäisin hoitamatta potilaitani jne.

Itsellä tuli ensimmäisen lapsen kanssa 17kg painoa joka oli neuvolatädille ihan ok. Raskausdiabetes todettiin 2 pv ennen synnytystä ja sekin synnytyssairaalassa. Koskaan neuvolasta ei laitettu kokeisiin vaikka paino vain nousi ja nousi.

Toisen kanssa paino nousi 4kg koko raskauden aikana, mutta kävin diabeteskokeessa 3 kertaa ja sain ravitsemusneuvojalle joka viikko ajan jossa sokereita seurattiin. Toisen kanssa taas neuvola "unohti" hoitaa synnytykseen liittyviä asioita ja synnytyssuunnitelma meinasi mennä uusiksi.

Näihin kuitenkin on ihan ohjeet ja säännöt miten terveydenhoitajien pitäisi asiakkaita hoitaa. Kuitenkaan terveydenhoito ei ole mikään uskon asia, jota voi hoitaa oman vakaumuksen kautta.

Vierailija
18/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo käyrien ja kaavojen tuijotus jatkuu kun lapsi syntyy. Vaihda terkkaa kun vielä voit.

Vierailija
19/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voit sanoa ihan suoraan terkalle, että meillä tehdään näin etkä halua asiasta enää keskustella. Tosin ennemmin pyytäisin jotakuta toista terveydenhoitajaa.

Mutta sinänsä ymmärrän terkkaakin, kevyttuotteiden suositteleminen on käypähoito-suositusten mukaista ja hän toimii kuten hänen pitääkin. Miksi hän jää jankkaamaan asiasta on sitten asia erikseen, todellakin asiatonta kun mitään selkeää haittaakaan toiminnastasi ei ole kenellekään (tämä siis lähinnä kommenttina sille, joka ihmetteli, miten ammatti-ihminen ei tiedä millainen on terveellinen ruokavalio. Saattaa hyvin tietääkin,mutta ei tuossa asemassa voi liikaa poiketa käypähoito-suosituksista).

Vierailija
20/25 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkohan saanu mun edellisen neuvolaterkan? 😁 Kuulostaa ihan samalta. Itsekään en ole kovin herkkähipiäinen, niin selvisin olemalla kuuntelematta. Olin siis 33 v, 165 cm ja lähtöpaino oli 64. Erehdyin kerran sanomaan, että olin vähän herkutellut. Olin siis kahtena iltana syönyt juustoja, muuten syön samoin kuin ap. Heti alkoi vihjailu, että pitäisi lopettaa herkuttelu. Laitoin kokemattomuuden piikkiin ja jatkoin omaa hyväksi havaittuja ruokailutapaani. Nyt 2 vuotta myöhemmin ruoka on samaa, paino on sama ja diabetesta ei ole näkynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi