Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen huomannut, että monet palstalla tuntuisivat ajattelevan, että suurin piirtein kaikki hankkisivat elämänsä aikana yliopistotutkinnon

Vierailija
15.01.2018 |

Vaikka oikeastihan selkeä vähemmistö Suomessa opiskelee missään elämänsä vaiheessa yliopistossa, miehistä vähemmistö suorittaa ylipäätään kolmannen asteen tutkintoa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ajatellaan alle kolmekymppisiä niin minun käsittääkseni suurin osa? Ainakin kaikki minun tuntemani.

Elät kyllä virheellisessä todellisuudessa ja lähipiirisi on sosiaalisesti varsin valikoitunutta. Suurin osa alle 30-vuotiaista ei todellakaan hakeudu yliopistoon opiskelemaan. Naisista yli puolella on kolmannen asteen tutkinto, mutta niistäkin enemmistö amkkilaisista. Miehistä läheskään puolet ei suorita mitään toisen asteen jälkeistä tutkintoa.

Tämähän se on. Luin tutkimuksen vuodelta 2015 jossa tarkasteltiin 1987 syntyneitä, että miten niillä menee. Tutkimuksessa kävi että 25:llä prosentilla kyseisestä ikäluokasta ei ole perusasteen (peruskoulu) jälkeistä tutkintoa. Nuo -87 syntyneet on jo yli kolmekymppisiä, mutta uskon ettei tilannr ole parempi sitä nuoremmilla

Vierailija
22/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti työpaikoissa on paljon mitään konkreettisesti osaamattomia korkeasti koulutettuja, suoraan sanottuna paskoja työntekijöitä. Miksi? Miksi näin sitten on, jos kerran se koulutus on jotain autuaaksi tekevää? Onko ne niin viisaita, että tahallaan käsittävät asiat väärin ja tekevät omituisesti asioita, kun pitäisi osata luoda jokin OMA looginen kaava miten selviytyä ongelmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu vain itsensä kaltasia ihmisiä, helposti alkaa elää omassa kuplassa, oli kupla millanen tahansa. 

Itse en tunne eläväni omassa kuplassa, vaikka olen syrjäytynyt ja vielä erakkoluonne. 

Tiedän että ei kaikki tässä maassa sentään ole kaltaisiani ja tunnen itseni vastakohtiakin.

Mutta tietenkin JOKAISEN maailma näyttää ihan erilaiselta, ja tietenkin jokainen sitä katselee oman navan takaa. Se on inhimillistä että yleistettään ja ei ajatella että kaikkien elämä ei mene samaa rataa kuin itsellä eikä sitä katsella samoin silmin samasta vinkkelistä samalla historialla.. 

Sitähän se on. 

Täällä törmää monenlaisiin oletuksiin ja IRL maailmassakin. Esim että kaikilla perheellisillä on auto ja sitä ja tätä, kaikki elävät keskiluokkaista ydinperhearkea ja "ruuhkavuosia" yms.. Ei läheskään kaikki aikuiset 25-55-vuotiaat elä siinä maailmassa koskaan.

Pitää ilmeisesti olla joku keskivertomallielämä, jota olisi hyvä noudattaa, sitten oletetaan että kaikki noudattavat, puheista päätellen.

Vierailija
24/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulusta melkein kaikki jatkaa lukioon tai ammattikouluun, mutta lukion jälkeen jatko-opintoihin jatkaa välittömästi vain joka kolmas.

Missähän vaiheessa nuoret alkaa ymmärtää että ilman lukuhaluja ei kannattaisi mennä lukioon, vaan hankkia suoraan joku ammatti?

Minä menin lukioon miettimään mitä haluaisin tehdä tulevaisuudessa. Yliopistoa en lukion jälkeen edes harkinnut, mutta ei siitä lukiosta mitään haittaa ollut. Päinvastoin.

Vierailija
25/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en kyllä todellakaan ole huomannut tällaista ajatusmallia tällä palstalla. Mitäköhän keskusteluja olet lukenut?

Vierailija
26/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti työpaikoissa on paljon mitään konkreettisesti osaamattomia korkeasti koulutettuja, suoraan sanottuna paskoja työntekijöitä. Miksi? Miksi näin sitten on, jos kerran se koulutus on jotain autuaaksi tekevää? Onko ne niin viisaita, että tahallaan käsittävät asiat väärin ja tekevät omituisesti asioita, kun pitäisi osata luoda jokin OMA looginen kaava miten selviytyä ongelmasta.

Missä ovat ohjeet, vaadin kaikki ohjeet, tarvitsen apua tämän kanssa, miksi muut saavat enemmän palkkaa, vaikka minä olen korkeammin koulutettu? Ööö, olisikohan, koska et pärjää työssä.

Vierailija
27/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulusta melkein kaikki jatkaa lukioon tai ammattikouluun, mutta lukion jälkeen jatko-opintoihin jatkaa välittömästi vain joka kolmas.

Missähän vaiheessa nuoret alkaa ymmärtää että ilman lukuhaluja ei kannattaisi mennä lukioon, vaan hankkia suoraan joku ammatti?

Siis tarkoitatko sitä, että jos ei se toivottu korkeakoulupaikka heti aukea, se lukio oli turha? Se paikka voi kuitenkin aueta sitten seuraavana vuonna. Ei se tarkoita, ettei olisi lukuhaluja. 

Riippuu, jollain max. C:n papereilla nyt ei pitkälle pötkitä.

Isäni sanoi, että jos C:n paperit hankkii, ne kannattaa hankkia armeijasta eikä lukiosta. Siinä oli tiettyä viisautta

Vierailija
28/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitatko sitä, että jos ei se toivottu korkeakoulupaikka heti aukea, se lukio oli turha? Se paikka voi kuitenkin aueta sitten seuraavana vuonna. Ei se tarkoita, ettei olisi lukuhaluja. 

Isäni sanoi, että jos C:n paperit hankkii, ne kannattaa hankkia armeijasta eikä lukiosta. Siinä oli tiettyä viisautta

Minä pääsin C:n papereilla suoraan yliopistoon ilman pääsykoetta. 

Vierailija
29/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin C:n papereilla suoraan yliopistoon ilman pääsykoetta. 

Valintakoe...

Meillä sanotaan että sisäänottomäärät oli suurimmillaan 60- ja 70-luvulla, kun isot ikäluokat koulutettiin. Sen jälkeen ne on laskenut mutta vain hiukan.

Vierailija
30/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskaverini (olen itse mies myös): Maisteri, maisteri, maisteri, maisteri, amk, amk. Oma koulutus amk.

Naiskaverini: Amis. Ei ole muita kuin tuo yksi.

Vierailija
31/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ajatellaan alle kolmekymppisiä niin minun käsittääkseni suurin osa? Ainakin kaikki minun tuntemani.

Elät kyllä virheellisessä todellisuudessa ja lähipiirisi on sosiaalisesti varsin valikoitunutta. Suurin osa alle 30-vuotiaista ei todellakaan hakeudu yliopistoon opiskelemaan. Naisista yli puolella on kolmannen asteen tutkinto, mutta niistäkin enemmistö amkkilaisista. Miehistä läheskään puolet ei suorita mitään toisen asteen jälkeistä tutkintoa.

Linkkiä? Mun käsityksen mukaan edes kaupan kassalle ei pääse jos ei ole tradenomi, ennemminkin näin päin. Se koulutus on pakko hankkia.

Olet ymmärtänyt väärin. Tradenomeja on kaupan kassalla, koska koska se on ainoa paikka, johon niillä papereilla helposti pääsee. Ei siis siksi, että siellä vaadittaisiin tradenomin paperit. Kaupan kassalle pääsee kyllä merkonomitkin ihan helposti ja kaupassa tradenomilla ja merkonomilla ei ole mitään eroa. 

Tosi ot, mutta harvalla on kaupan alalla mitään kaupan tutkintoa. Omista työkavereista noin 10%. Merkonomit pitää itseään liian koulutettuina siihen hommaan.

Vierailija
32/32 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkiä? Mun käsityksen mukaan edes kaupan kassalle ei pääse jos ei ole tradenomi, ennemminkin näin päin. Se koulutus on pakko hankkia.

Olet ymmärtänyt väärin. Tradenomeja on kaupan kassalla, koska koska se on ainoa paikka, johon niillä papereilla helposti pääsee. Ei siis siksi, että siellä vaadittaisiin tradenomin paperit. Kaupan kassalle pääsee kyllä merkonomitkin ihan helposti ja kaupassa tradenomilla ja merkonomilla ei ole mitään eroa. 

Eikä maisterin tai insinöörin papereilla. Kokemusta on tästä. Kun ei muuta työtä löydy, niin korkeakoulutetunkin on nöyryttävä.