Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini pyysi minua käymään mökillä katsomassa paikkoja mieheni kanssa, kun meninkin yksin soitti hätääntyneenä - läheisriippuvuuden tartuttaminen omiin lapsiin

Vierailija
14.01.2018 |

Mitä helv? Vanhempani ovat täysin ylihysteerisiä, varsinkin äitini. Soitti minulle ja sanoi, että kuulostaa oudolta, että menit yksin katsomaan paikkoja mökille. intti onko mieheni kanssa riitaa, että pitää yksin mennä. Mitään töitä ei ollut tarkoitus tehdä eli siitä ei ollut kyse, että miestä olisi tarvittu, ihan vaan katsoa toimiiko sähköt yms :D läheisriippuvaisuuttahan tuo vakavasti on, lapsi ei saa mennä yksinään mökille ja äiti ihan huolissaan ettei vaan ole mitään vakavaa. Mitä sitten vaikka olisikin riita ja haluisin rauhassa käydä mökillä ja vaikka viettää siellä koko viikonlopun? Kenen maailma kaatuu? Äitini varmaan.. taisi pelästyä, että hänen takiaan olen ilman miestäni lähtenyt pakotettuna paikkoja katsomaan

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap käytännön asioissa tumpelo tai huono autokuski? Tämä voisi selittää äitisi huolestumisen, jos sinulla ei ole käytännön taitoja tai toheloit auton kanssa.

Vierailija
2/20 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap käytännön asioissa tumpelo tai huono autokuski? Tämä voisi selittää äitisi huolestumisen, jos sinulla ei ole käytännön taitoja tai toheloit auton kanssa.

Joo siis totta kai, varsinkin parkkeeraamisessa ja mökin pihassa kävelemisessä sekä katkaisimen painamisessa, kun testaan sähköt. Todellakin, yhtä urpo, kuin kysymyksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ap on tumpelo :D

Vierailija
4/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole läheisriippuvuutta, taas tuon termin täysin väärää käyttöä. Siinä kanssa yksi käyttökelpoinen käsite joka on pilattu typerällä nimellä, niin että se käsitetään ihan väärin.

Vierailija
5/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en luokittelis läheisriippuvaiseksi vaan ahdistuneisuushäiriöiseksi. 

Minkä takia muuten pitää tietää onko mökillä sähköt, jos ei siellä aio kuitenkaan mökkeillä?

Vierailija
6/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli anoppi tuollainen. Täysin irrationaalisista asioista "huolissaan", ja sen varjolla oikeastaan kontrolloi, uteli ja sääti toisten asioita. Sitten niistä joista oikeasti pitäisi olla huolissaan omassa elämässä, tai vaikkapa kun lapsi oli hoidossa, ei edes huomannut huolestuttavaa asiaa/tilannetta.

Jouduttiin laittamaan yhtehdenpidolle rajat "jo" kun lapsi aloitti koulun. Silloin alkoi lastakin ahdistamaan ja jännittämään koulu ja uusi harrastus, kun mummo soitteli ja sekoili harva se päivä.

Ei toisen pakkomielteiden kannata antaa vaikuttaa omaan elämään kovin vahvasti. Tuollainen käytös tuntuu ikävältä varmasti teistä kaikista. Muistan, kuinka loukkaantunut olin aina kun anoppi uteli että oliko meillä riitä kun ei menty yhdessä sinne ja sinne.

Vierailija
7/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä äitisi edes tiesi, että yksin menet?

Vierailija
8/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin miehen äiti. Lähdin joskus lasten kanssa äitini luo, että mies saisi olla kotona tehden omia asioitaan. Miehen äiti soitteli jatkuvasti, että miehen pitäisi mennä äitinsä luo, ettei vaan joudu olemaan yksin kotona! Ja minä olin ilkeä puoliso kun jätin miehen yksin kotiin...

Vierailija
9/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin miehen äiti. Lähdin joskus lasten kanssa äitini luo, että mies saisi olla kotona tehden omia asioitaan. Miehen äiti soitteli jatkuvasti, että miehen pitäisi mennä äitinsä luo, ettei vaan joudu olemaan yksin kotona! Ja minä olin ilkeä puoliso kun jätin miehen yksin kotiin...

Kumpi jäi yksin kotiin?

Vierailija
10/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat ihmiset ovat tuommoisia, ettei ymmärrä ollenkaan, jos pariskunta tekee jotain itekseen.

Mun mutsi sai kakkaraivarit, kun veli lähti Tuhkolmaan kavereidensa kanssa erilaivalla kuin vaimonsa. Se oli vaan hassusattuma muiden mielestä, mutta äiti oli ihan kauhuissaan, että erohan tuosta tulee.

Tai mä olin sänkykaupoilla poikamiesystäväni kanssa. Noin ei saa kuulemma tehdä, mieheni on kuitenkin ok asian kanssa.

Vierailija
11/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oppitunti niille jotka käyttävät sanaa läheisriippuvuus väärin. Käännös tulee termistä co-depencency, joka tarkoitti alun perin sitä, että päihderiippuvaisen läheisenkin elämä pyöri päihteiden ja olohuoneessa istuvan virtahevon ympärillä. Läheisriippuvainen-käännös on siis tavallaan oikein, mutta tavallaan aivan liian rajoittava kun miettii että se virtahepo olohuoneessa voi olla myös masennus tms. ja ilmiö koskea ihmisiä joilla on ollut lapsuudessa virtahepo olohuoneessa. Ihmiset ihan aina sotkee tämän ilmiön riippuvaiseen persoonallisuuteen. Läheisriippuvainen voi olla riippuvainen persoonallisuus, tai sitten erakko yksin kämpässään.

Vierailija
12/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia muuten pitää tietää onko mökillä sähköt, jos ei siellä aio kuitenkaan mökkeillä?

Että tietäisi, onko lämmitys päällä, sulaako pakastin, ynnä muuta sellaista. Monilla mökeillä pitää alkaa toimenpiteisiin, jos sähkö on pitkään poikki.

Vierailija
13/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Mökkitiet voivat olla kurjassa kunnossa kuravelliä tai auraamatta tai mitä tahansa. Paljon turvallisempaa on mennä kahden. On ainakin yksi autoa työntämään, jos auto juuttuu mutaan tai lumeen. Ilmeisesti äidillä on tällaisesta kokemusta ja siksi osasi huolestua.

Vierailija
14/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat ihmiset ovat tuommoisia, ettei ymmärrä ollenkaan, jos pariskunta tekee jotain itekseen.

Mun mutsi sai kakkaraivarit, kun veli lähti Tuhkolmaan kavereidensa kanssa erilaivalla kuin vaimonsa. Se oli vaan hassusattuma muiden mielestä, mutta äiti oli ihan kauhuissaan, että erohan tuosta tulee.

Tai mä olin sänkykaupoilla poikamiesystäväni kanssa. Noin ei saa kuulemma tehdä, mieheni on kuitenkin ok asian kanssa.

Minkälaisia vässyköitä on ihmiset, jotka antaa vanhempiensa puuttua omaan elämäänsä?

Vanhemmillani ei tulisi pieneen mieleenkään ottaa kantaa tekemisiini. He kyllä tasan tarkkaan tietävät, mikä olisi reaktioni, jos uskaltaisivat sanoa yhtään mitään tekemisistäni.

Vierailija
15/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia vässyköitä on ihmiset, jotka antaa vanhempiensa puuttua omaan elämäänsä?

Vanhemmillani ei tulisi pieneen mieleenkään ottaa kantaa tekemisiini. He kyllä tasan tarkkaan tietävät, mikä olisi reaktioni, jos uskaltaisivat sanoa yhtään mitään tekemisistäni.

Millainen puusilmäinen hölmö on ihminen, joka ei oskaan ota vastaan mitään neuvoja tekemisiään koskien? Viisaammat - menestyjät - hakevat mahdollisimman paljon ja mahdollisimman monenlaisia neuvoja ja tilannearvioita, ennen kuin tekevät päätöksiään.

Vierailija
16/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että tietäisi, onko lämmitys päällä, sulaako pakastin, ynnä muuta sellaista. Monilla mökeillä pitää alkaa toimenpiteisiin, jos sähkö on pitkään poikki.

Kuka jättää koko talveksi pakastimen päälle mökille, jos sitä ei käytetä talvella? 

Valtaosa mökeistä laitetaan syksyllä talviteloille, joka tarkoittaa, sitä, että vedet vedet tyhjätään ja jos sähköt jätetään päälle, niin silloin jätetään korkeintaan peruslämpö päälle. Useimmat kuitenkin laittavat sähköt talveksi kokonaan pois, jos mökillä ei käydä viikottain.

Vierailija
17/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttua? Meillä sanotaan sitä keskusteluksi läheisen kanssa. Ei tarvitse johtaa toimenpiteisiin, kunhan vaan rauhotteltiin äitiä, että tuleppas tänne vuosituhannelle.

Relaa säkin. Äitikin on relampi, vaikka huomaa sen paheksunnan.

Vierailija
18/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin anoppi on tuollainen. Keksii aina päässään, että nyt on jotain kamalaa tapahtunut tai tapahtumassa eikä usko millään kun yrittää sanoa, että mitään ongelmaa ei ole.

Esim. mies meni mökille tekemään remonttihommia viikonlopuksi, itse en mennyt mukaan kun oli töitä. Miehen äiti oli täysin vakuuttunut että oltiin nyt erottu kun en ollut mukana mökillä eikä uskonut edes poikaansa, joka kyllä jo ennen mökillemenoa ilmoitti tulevansa yksin kun minulla on töitä.

Ja jos lapsi on kipeänä ihan tavallisessa flunssassa tai vatsataudissa niin lapsi pitäisi heti viedä päivystykseen kun se suurinpiirtein on kuolemassa ja me vanhemmat ei vaan huomata (itsehän olen hoitoalalla).

Jälkeenpäin ei kuitenkaan muka muista näitä juttuja ollenkaan, aina on mennyt niin kivasti, eikä lapsikaan koskaan ole ollut kipeä, ehkä uskookin itse sitten niin. Tiedä sitten mistä tuollainen stressaminen johtuu.

Vierailija
19/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka jättää koko talveksi pakastimen päälle mökille, jos sitä ei käytetä talvella? 

Valtaosa mökeistä laitetaan syksyllä talviteloille, joka tarkoittaa, sitä, että vedet vedet tyhjätään ja jos sähköt jätetään päälle, niin silloin jätetään korkeintaan peruslämpö päälle. Useimmat kuitenkin laittavat sähköt talveksi kokonaan pois, jos mökillä ei käydä viikottain.

Pakastin on myös suunniteltu huoneenlämpöön.Pakkanen voi tehdä sähkövian ja vaikka tulipalon.

Vierailija
20/20 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastin on myös suunniteltu huoneenlämpöön.Pakkanen voi tehdä sähkövian ja vaikka tulipalon.

Nimenomaan. Silloin jos mökkiä ei käytetä talvella, eikä oidetä normilämpöjä päällä, ei sinne myöskään pakastinta jätetä päälle, vaan se tyhennetään ja putsataan ja jätetään talviteloille odottamaan seuraava kesää, ihan kuten jääkaappikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme