Miksi päiväkotiin hakeutuu töihin niin moni, jotka selkeästi inhoavat lapsia eivätkä sovellu alalle ollenkaan?
Olen nähnyt liian monta tapausta, jossa päiväkodissa on töissä työntekijä joka ei selvästikään pidä lapsista ollenkaan, eikä myöskään ymmärrä heitä - tällainen työntekijä suhtautuu lapsiin kylmästi, hermostuu joka asiasta, puhuu heille epäkunnioittavasti, sekä myös puhuu näistä lapsista epäkunnioittavaan sävyyn. Kommunikointi on tiuskimista, ärähtelyä, tuhahtelua ja huutamista, välillä myös halveksivaa naureskelua. Usein nämä henkilöt ovat myös äkkipikaisia ja suuttuessaan saattavat riuhtoa lapsia ja tehdä nopeita, uhkaavia liikkeitä. Näin käyttäydytään jopa _taaperoita_ kohtaan. Saatetaan esim. rääkäistä 1-vuotiaalle koti-ikävää itkevälle, juuri tarhan aloittaneelle lapselle, että "Lopeta, sua ei jaksa kukaan kuunnella!"
Pääosin nämä henkilöt tuntuvat aina olevan lastenhoitajia, harvemmin lastentarhanopettajia. Johtuuko tämä siitä, että osalle lähihoitajan koulutus on sellainen mihin pääsee helposti, ja lastenhoitajan työn koetaan olevan helppo päivätyö? Vai mistä on kyse? Inhottaa, että lapset kärsivät noiden henkilöiden takia.
Kommentit (24)
Kyllä niitä ikäviä lastentarhanopettajiakin on, mutta varmasti juurikin vaikea pääsy opiskelemaan on se karsiva tekijä. Kun itse aloitin opinnot, niin suurin osa oli pyrkinyt koulutukseen useamman kerran. Kyllä siinä pitää olla jo motivaatiota eri tavalla. Mutta on ihaniakin lastenhoitajia, joille ala on selvästi kutsumus. Mielestäni enemmistö selvästi ltoissa ja lastenhoitajissa on alalle halunneita, onneksi. Lto:n tehtävä on myös olla vastuussa siitä, että ryhmän aikuiset kohtelevat lapsia ikätason mukaan, empaattisesti ja kunnioittavasti, rajoja unohtamatta. Se kannattaa muistaa itse kenenkin. Pitää aloittaa tiimipalavereissa yhteinen arvokeskustelu, jos toimintavat poikkeavat liikaa toisistaan tai vaikuttavat olevan lapsille vahingollisia. Viime kädessä vastuussa on johtaja.
Henkilökohtaisesti minulle vastaantulleet pahimmat lapsille huutajat ja korvapuustin puolesta puhujat ovat olleet vanhemmalla iällä lähihoitajaksi kouluttautuneet, ilmeisesti jotenkin työkkärin kautta käyty lyhyempi koulutus jonne sisäänpääsy helpompi.
Helpon koulutuksen ammatteihin päätyy paljon alisuoriutuvia mielenterveysongelmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajakoulutukseen pääsee nykyään kuka tahansa. Näin on ollut jo parikyt vuotta. Opot suosittelee lähihoitajakoulutusta lähes kaikille tytöille, joiden kapasiteetti ei riitä lukio-yliopisto-polulle. Lisäksi työkkärissä suositellaan lähihoitajakoulutusta melkein kaikille. Näin ollen koulutukseen menee valtavasti sellaista väkeä, joita ala ei oikeasti kiinnosta yhtään, jotain vaan pitää opiskella jotta saisi jotain tukea (kun alle 25-veet ei saa edes työmarkkinatukea jos eivät hae kouluihin ja jos he hakevat lähihoitajaopintoihin niin he eivät voi estää sisäänpääsyä, koska kaikki pääsee). Siellä lähihoitajakoulussa sitten pitää valita se suuntautumisvaihtoehto, ja moni miettii että vanhukset inhottaa ja vammaiset myös ja mielenterveysongelmat pelottaa joten lastenhoito on se "helpoin ja kevyin" valinta. Päätyvät sitten päiväkoteihin lastenhoitajiksi.
Itse hain lähärikoulutukseen 2009 ja oli kyllä psykologin testit eikä kaikki päässeet. Tosin eräs opiskelukaveri jolla oli motivaatio hukassa kehui hakeneensa kuudesti sisään ennenkuin oli päässyt ja tunnusti luntanneensa vieruskaverin papereista kirjallisen osuuden vastauksia 🙄 Noh, tämä kaveri ei saanut koulua läpi koska suorituksia puuttui eikä saanut tehtäviä hyväksytysti läpi.
Olen tehnyt paljon lastentarhanopettajan sijaisuuksia eri päiväkodeissa ja huomannut juuri saman, että aika monet lastenhoitajat eivät selvästi ole alalle sopivia. Kasvoilla saattaa olla sama hapan ilme koko päivän, lapsille ei puhuta, korkeintaan lyhyesti käskytetään. Myös asenteet saattavat jopa aivan nuorilla olla puistattavan rasistisia ja vanhoillisia. Olen huomannut, että monet vanhan kaartin lastenhoitajat ovat paljon lapsiläheisempiä kuin nykyiset lähihoitaja-taustaiset. Asialle pitäisi selkeästi tehdä jotain.