Tunnin raivokohtauksen jälkeen lapsi ryömi sänkyni alle ja nukahti
Nuo raivarit, olen niin loppu niiden kanssa... Tyttö on 4v ja aivan hemmetin voimakastahtoinen, päiväkodissakin lentelee välillä tuolit sekä kengät kun jokin asia ei mene neidin mielen mukaan! Ovat joutuneet jopa käyttämään ns holding-otetta.
Välillä tuntuu että olen paska kasvattaja, välillä taas että lapsella täytyy olla joku aivovaurio ylimenneestä raskaudesta ja pitkästä synnytyksestä. Mies on rekkakuski , eli olen käytännössä yh.
Laitoin kahvin ja kävin vilkaisemassa tyttöä , siellä se nukkuu sängyn alla kippurassa kuin eläin pesässään! Sydän pakahtuu rakkaudesta ja surusta ;(
Kommentit (41)
On rankkaa ja järkyttävää, kun se iloinen ja sylissä kiehnäävä lapsi muuttuu hetkessä raivottareksi, joka on sokea ja kuuro ympäröivälle maailmalle. Huutaa tulipunaisena, taistelee itsensä irti sylistä, yrittää lyödä.
Vain, koska ilmoitin ettei ole enempää mustikoita tai että tänään ei mennä saunaan.
Ap
Pikkusiskoni oli myös tulta ja tappuraa, mutta kasvoi normaaliksi vaikka lapsena mm. ryömi naapurin auton alle suutuspäissään ja puri kaikkia, jotka koettivat saada sieltä pois :D
Lapsi ei osaa hallita suuttumustaan, vaan riehuu itsensä väsyksiin jos ei keksi muuta tapaa käsitellä tunnetilaa. Nuo paikallaanpitämiset on asia johon suhtautuisin varauksella, koska voi olla että tilanne on lapsesta uhkaava ja vain lisää raivoa. Väsytystaktiikkanahan se toimii, mutta on lapselle lähinnä alistavaa.
Pidä huolta ettet itse korota ääntä tai käyttäydy mitenkään aggressiivisesti, vaan pidä äänesi ja olemuksesi rauhallisina. Jos tulee verbaalista kiukuttelua, vastaa vain "aijaa" tms. Voit myös kertoa, että ymmärrät että lasta harmittaa. Jos huutaa, pyydä nätisti lopettamaan koska korviisi sattuu. Jos meinaa paiskoa esineitä, estä ja kerro miksi niin ei tehdä. Kysy lapselta haluaisiko hän olla hetken yksin omassa huoneessaan. Älä komenna, vaan ehdota asiaa. Kun raivari laantuu, tarjoa syliä.
Minä olin lapsena temperamenttinen, ja aikuisten käytös pahensi tilannetta. Usein ihmiset eivät itse huomaa provosoivaa käytöstään. Kasvatin oman lapseni näillä ehdottamillani tavoilla, ja kiukunpuuskat jäivät aika lyhyiksi.
Hei, ap. Tältä palstalta saat miljoona mahdollista diagnoosia. Mutta minä sanon sinulle jotain, mitä minulle itselleni olisi pitänyt aikanaan sanoa.
Lapsesi on vielä pieni. Hän kasvaa paljon. Hän voi tarvita apua, tai sitten ei. Tärkeintä nyt on pitää,huolta, että vuorovaikutussuhteeseenne mahtuu hyviä hetkiä. Vaikka sinua väsyttää, lapsuus on lyhyt. Kaikkea hyvää, pidä huolta itsestäsi ja ihanasta lapsestasi.
Joo, niin tuttua. Meillä ihan samanlainen raivotar (7v.) täällä. Kiihtyy nollasta sataan alle sekunnissa ja ihan mistä syystä tahansa. Ollut aina todella voimakastahtoinen mutta viimeisenä vuotena mennyt aina vain pahemmaksi.
Haettiin apua ja saatiin lapselle tukihenkilö, jota tapaa kerran viikossa. Katsotaan, jos tästä olisi apua. En nimittäin uskalla edes ajatella millaista meillä on teini-iässä....
Harjan varrella saat penikan pois sieltä.
Kahvi kiihdyttää ulosteen tuotantoa.
Meidän tytttö oli todella vahvatahtoinen ja sitkeä. Uhmakohtaukset kestivät kauan, kerrankin 4 tuntia! Ja senkin jälkeen hän vielä yritti aloittaa alusta. "Mutta kun..." Oli esikoinen. Toinen oli helpompi tapaus, lyhyitä mielen pahoittamisia ja yksikseen vetäytymisiä vain. Nyt aikuisena esikoinen on määrätietoinen, napakka johtaja, jonka nenille ei miehet hypi. Ja toinen on edelleen se vetäytyjä, joka ei pidä puoliaan.
Eli ole kiitollinen tuollaisesta tyttärestä! Hän pärjää elämässä. (ja sinäkin kestät nuo kohtaukset, kun ajattelet, että eivät ne koko ikää kestä.)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei osaa hallita suuttumustaan, vaan riehuu itsensä väsyksiin jos ei keksi muuta tapaa käsitellä tunnetilaa. Nuo paikallaanpitämiset on asia johon suhtautuisin varauksella, koska voi olla että tilanne on lapsesta uhkaava ja vain lisää raivoa. Väsytystaktiikkanahan se toimii, mutta on lapselle lähinnä alistavaa.
Pidä huolta ettet itse korota ääntä tai käyttäydy mitenkään aggressiivisesti, vaan pidä äänesi ja olemuksesi rauhallisina. Jos tulee verbaalista kiukuttelua, vastaa vain "aijaa" tms. Voit myös kertoa, että ymmärrät että lasta harmittaa. Jos huutaa, pyydä nätisti lopettamaan koska korviisi sattuu. Jos meinaa paiskoa esineitä, estä ja kerro miksi niin ei tehdä. Kysy lapselta haluaisiko hän olla hetken yksin omassa huoneessaan. Älä komenna, vaan ehdota asiaa. Kun raivari laantuu, tarjoa syliä.
Minä olin lapsena temperamenttinen, ja aikuisten käytös pahensi tilannetta. Usein ihmiset eivät itse huomaa provosoivaa käytöstään. Kasvatin oman lapseni näillä ehdottamillani tavoilla, ja kiukunpuuskat jäivät aika lyhyiksi.
Juuri näyttää n. Holding on väärin. Jokainen joka on itse ollut tunnekuohussa ymmärtää miten väkisin kiinni pitäminen vaikuttaa.
Ap puhut lapsesta nätisti ja myötätuntoisesti. Hae apua tilanteiden ennaltaehkäisyyn
anna riehua. ei se ikuisesti jaksa. jossain vaiheessa tulee nestehukka ja tyttö nöyrästi kömpii esiin pyytämään vettä tai mehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näyttää n. Holding on väärin. Jokainen joka on itse ollut tunnekuohussa ymmärtää miten väkisin kiinni pitäminen vaikuttaa.
Ap puhut lapsesta nätisti ja myötätuntoisesti. Hae apua tilanteiden ennaltaehkäisyyn
Pitäiskö antaa lapsen paskoa paikkoja? Tietysti jos äippä sitten maksaa ne hajotetut tavarat, niin mikä ettei. Myös toiset lapset saattavat olla vaarassa, jos joku kiukkuinen lapsi laittaa tuulimyllyn pyörimään. Ymmärrän, että tarhassa on pakko joissain tilanteissa pitää lasta aloillaan. Sekin nyt on sitten väärin ja käännetty nujertamiseksi. Olisko kiva olla baarissa, jossa joku aikuinen saa kikkukohtauksen ja alkaa heitellä tuoppeja eikä portsari mitenkään yrittäisi estää toimintaa?
Ehkä te ette osaa kohdata sillä tavalla, että lapsi pääsisi yli tuosta kiukustaan. Minäkin olen kohdannut elämässäni vain yhden ihmisen, eikä se ole kumpikaan vanhempani. Olisiko mahdollista, että voisit asettua enemmän lapsen puolelle yhdessä miettimään sitä asiaa, mikä kiukuttaa, luoda tunnetta turvasta ja rakkaudesta?
Ja tuolle kuvaajalle... Minua kuvattiin lapsena, kun istuin ikuisuuksia ruuan ääressä, kun ruokahalu oli mennyt. Olipa (muka)hauskaa. Nyt näen itse niissä kuvissa lapsen, jota kukaan ei kuullut eron aiheuttamien elämänmuutosten (menetin toisen vanhempani) keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väärin, vaan lapselle tulee tunne, että joku suojelee häntä häneltä itseltään sekä rakastaa, vaikka onkin niin vihainen, että tekisi mieli jopa lyödä.
Vierailija kirjoitti:
Harjan varrella saat penikan pois sieltä.
Juuri tällaisia kommentteja ap tarvitseekin....
Voimia ap,toivottavasti asiat selviävät ☺
Eikö tuol holding menetelmä ole haitaksi, melkein väkivallaksi luettavaa toimintaa? Tyttö oppii että on ok kun joku pitää kiinni,miten esim tulevaisuudessa parisuhteessa kun poikaystävä "pitää kiinni" riidan aikana..?
snnn kirjoitti:
Eikö tuol holding menetelmä ole haitaksi, melkein väkivallaksi luettavaa toimintaa? Tyttö oppii että on ok kun joku pitää kiinni,miten esim tulevaisuudessa parisuhteessa kun poikaystävä "pitää kiinni" riidan aikana..?
Tai lapsi oppii, että kun hänellä on voimakas tunnekuohu, niin hänet voidaan hylätä, eikä pidetä lähellä. Paras siis tukahduttaa kaikki tunteet.
Näitä skeenarioita nyt voi keksiä suuntaan jos toiseenkin.
Mietihän omalla kohdallasi, että jos riehut, niin toivotko jonkun lempeästi estävän vai annetaanko jatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap puhut lapsesta nätisti ja myötätuntoisesti. Hae apua tilanteiden ennaltaehkäisyynPitäiskö antaa lapsen paskoa paikkoja? Tietysti jos äippä sitten maksaa ne hajotetut tavarat, niin mikä ettei. Myös toiset lapset saattavat olla vaarassa, jos joku kiukkuinen lapsi laittaa tuulimyllyn pyörimään. Ymmärrän, että tarhassa on pakko joissain tilanteissa pitää lasta aloillaan. Sekin nyt on sitten väärin ja käännetty nujertamiseksi. Olisko kiva olla baarissa, jossa joku aikuinen saa kikkukohtauksen ja alkaa heitellä tuoppeja eikä portsari mitenkään yrittäisi estää toimintaa?
Täysin idioottimainen vertaus. Riehuvaan aikuiseen saa käydä fyysisesti käsiksi jos se on ihmisen itsensä, muiden tai omaisuuden suojaamiseksi pakollista, koska aikuinen on vastuussa omasta käytöksestään ja vastaa seurauksista. Lasta ei saa pahoinpidellä edes muiden ihmisten tai omaisuuden suojaamiseksi. Holding on pahoinpitelyä. Vähintään henkistä.
Juo nyt ne kahvisi rauhassa ja ota kuva lapsesta (voitte sitten myöhemmin naureskella näille puuskille tai voit näyttää vävykokelaille).