Parisuhdeväkivallasta muistutus
Sen lisäksi että itse olen ollut parisuhdeväkivallan uhri (olen siis mies), niin nuita naisten päällekarkausjuttuja kuulee yllättävän usein myös miespuolisilta kavereilta kunhan vain päästään keskustelussa riitävän "syvälle". Toisaalta moni mies ei varmaankaan myöntäisi samassa yhteydessä omaa väkivaltaisuuttaan, koska meidät on kaikki kasvatettu siihen että naista ei saa lyödä ja että naistenhakkaajamiehet täytyy viedä saunan taakse ja lopettaa. Naiset sen sijaan "saavat" olla väkivaltaisia, ja populaarikulttuurissa se on jopa hauskaa - miehiä potkitaan munille ja lyödään avokkaalla tai käsilaukulla, ja se on ikään kuin aivan OK. Mutta entäpä jos jossain koko perheen komediassa mies potkaisisi naista jalkojen väliin niin, että se kiemurtelisi lattialla? Omien kokemuksien jälkeen mulla jopa ärsyttää nämä "naista ei saa lyödä...en löis ikinä, mistään hinnasta" -mantraa hokevat. Eihän ketään saa lyödä?! Tuollaista hurskastelua harrastaa ne miehet joita ei ole koskaan kotona naisen toimesta lyöty.
Kuten on jo todettu, sama meno jatkuu kun poliisi tulee paikalle selvittämään pariskunnan riitelyä - mies lähtee putkaan. Oman kokemuksen mukaan naiset osaavat varsinkin nykyään käyttää tätä asetelmaa häikäilemättömästi hyväkseen. Oma exäni (siis tuo väkivaltainen nainen) otti kyllä kaiken hyödyn itselleen jos hänelle tuli yksikään mustelma, jos jouduin pitämään häntä käsivarsista kiinni puolustautuakseni silmittömältä hyökkäykseltä. Uhattiin näyttää syntynyttä mustelmaa esim. appiukolle, ja kuten jokainen mies tietää, niin vaimonhakkaajan leima on se kaikkein viimeisin vaikutelma mitä appivanhemmillensa haluaa itsestään antaa.
Sitä ensimmäistä lyöntiä - jota minulta ei onneksi koskaan tullut - oikein kerjättiin että päästäisiin marttyyriksi. Aina lopulta kun riita meni niin pitkälle ettei se ollut enää rakentavalla tasolla ja vaimoke alkoi käydä käsiksi, otin yleensä jalat alle ja kävin istuskelemassa jossain puiston penkillä tunnin, jonka jälkeen tilanne oli ohi ja asioista pystyttiin keskustelemaan järkevästi. Mutta sitten tuli vaihe ettei minua enää haluttu päästää ollenkaan ulos tuossa tilanteessa. Lopulta jouduin hänet siirtämään pois ulko-oven edestä kun kaikenlainen solvaaminen ja läpsiminen alkoi käydä sietämättömäksi. Kylläpäs sitä oltiin sitten niin haavoittuvaisia!
Exälle oli ominaista, että hän ei pitänyt nuita omia väkivaltaisuuksia minään (minua on heitetty tavaroilla, potkittu, lyöty, raavittu, revitty vaatteet päältä hajalle...), mutta nämä minun puolustautumiset oli sitten todella julmia väkivallantekoja ja hän ihan kirkkain silmin kuvaili itseään uhriksi. Toisinaan pyyteli kyllä anteeksi omia tekojaan ja lupaili "ettei koskaan enää", mutta niin ne lupaukset vaan aina rikottiin.jatkuu.......
Kommentit (27)
Katsopa henkirikostilastojen tekijän sukupuolittuneisuus, ennen kuin tulet jauhamaan subjektiivisen kokemuksesi vuoksi naisten yleismaailmallisesta julmuudesta. Kaikille miehille ei myöskään opeteta, että naisia ei saa lyödä.
Mikä tässä oli se pointti? Ihan kuin rivienväliin olisi kirjoitettu, että olisi oikein hakata väkivaltainen puoliso? Ja sinä olet mahtava tyyppi, kun et niin tehnyt?
Väkivaltaisen parin tilanne ei siitä parane tippaakaan, jos vahvempi osapuoli panee toisen fyysisesti kuriin. Tuolloin väkivalta vain eskaloituu. Ainoa ratkaisu on poistua paikalta ja poistua parisuhteesta, jos toinen ei kykene hakemaan apua ja muuttumaan. Ja niinhän sinä olet tehnytkin.
Kyllä täällä ja muuallakin kaikki tietävät, että myös naiset harjoittavat perheväkivaltaa. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että miehet ovat selvästi väkivaltaisempia. Yhteiskunnassamme miehet tekevät väkivaltarikoksista varmasti 80-90 prosenttia.
Suomen lainsaatäjä on ottanut kannan, että on rikos vastata väkivaltaan väkivallalla. Jos lyö lyöjää, on syypää pahoinpitelyyn. Näin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Katsopa henkirikostilastojen tekijän sukupuolittuneisuus, ennen kuin tulet jauhamaan subjektiivisen kokemuksesi vuoksi naisten yleismaailmallisesta julmuudesta. Kaikille miehille ei myöskään opeteta, että naisia ei saa lyödä.
Vertaat henkirikostilastoja (joissa tekijöinä alempi sosiaaliluokka lieveilmiöineen) parisuhdeväkivaltaan?
Pysy aiheessa. -ei ap
Miksi jäit tuollaiseen suhteeseen? Ensimmäisestä lyönnistä ero.
Miten ihmeessä naisista ainakin viidennes on kokenut parisuhdeväkivaltaa, jos kaikki te suomalaiset miehet olette näitä pitkämielisiä herranmiehiä, jotka on opetettu siihen, ettei naisia saa lyödä? Ja varmaan myös siihen, ettei heitä saa raiskata tai ahdistella? Ettei saa kadulla huudella ja huoritella?
Voin kertoa sinulle, että nämä keskustelukumppanisi salaavat helposti myös sen, että ahdistelevat ja pahoinpitelevät naisia, eivät vain sitä, että ovat ehkä joskus kohdanneet aggressiivisen naisen.
Sinulla on omasta sukupuolestasi aika harhaiset käsitykset.
Ymmärrän tietyllä tavalla aloittajan katkeruuden, joka tekstistä käy ilmi. Hän on joutunut perheväkivallan kohteeksi ja koska sattuu olemaan mies, myötätuntoa ei juuri heru.
Uskon kuitenkin, että asenteet ovat muuttumassa tässäkin asiassa. Miehet uskaltavat sanoa entistä helpommin jos puoliso on väkivaltainen eikä miesten tarvitse enää pelätä sitä, että heidän kokemaansa vähätellään.
On silti sääli, että aloittaja leimaa ehkä huomaamattaankin naiset joukkona, vaikka häntä on pahoinpidellyt yksi tietty nainen.
Parisuhteessa on miehet ja naiset kyllä aika tasoissa tuossa toistensa mäiskinnässä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaat henkirikostilastoja (joissa tekijöinä alempi sosiaaliluokka lieveilmiöineen) parisuhdeväkivaltaan?
Pysy aiheessa. -ei ap
Miten niin tämä ei liity aiheeseen? Jos nainen kuolee henkirikoksen uhrina, tekijä on lähes aina mies. Jos mies kuolee henkirikoksen uhrina, tekijä on silloinkin lähes aina mies. Naisen tappaa todennäköisimmin kumppani tai ex-kumppani eli naisten tapot ja murhat ovat lähes aina parisuhdeväkivaltaa.
No multa revittiin paita päältä, pantiin nukkuessa, heitettiin seinästä läpi ja hakattiin melkein silmä peeks yms yms yms. Että jos olisit mun ex niin pötyähän tuo olis. Silti mulla ei ole tarvetta näistä avautua netissä tai muutenkaan saattaa exääni huonoon valoon, sillä mä en ole niin tyhmä, etten ymmärtäis kerjääväni sillä hankaluuksia itselleni. Jos joku niin yrittää tehdä, mietippä uudelleen, olenko se minä. En ole.
Nainen olen siis.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä naisista ainakin viidennes on kokenut parisuhdeväkivaltaa, jos kaikki te suomalaiset miehet olette näitä pitkämielisiä herranmiehiä, jotka on opetettu siihen, ettei naisia saa lyödä? Ja varmaan myös siihen, ettei heitä saa raiskata tai ahdistella? Ettei saa kadulla huudella ja huoritella?
Voin kertoa sinulle, että nämä keskustelukumppanisi salaavat helposti myös sen, että ahdistelevat ja pahoinpitelevät naisia, eivät vain sitä, että ovat ehkä joskus kohdanneet aggressiivisen naisen.
Sinulla on omasta sukupuolestasi aika harhaiset käsitykset.
Miehet ja naiset kokevat yhtä paljon parisuhdeväkivaltaa, joten naisten uhriuttaminen tässä tapauksessa on naurettavaa.
Kuuluimme alempaan sosiaaliluokkaan lieveilmiöineen. Nro 13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy aiheessa. -ei ap
Miten niin tämä ei liity aiheeseen? Jos nainen kuolee henkirikoksen uhrina, tekijä on lähes aina mies. Jos mies kuolee henkirikoksen uhrina, tekijä on silloinkin lähes aina mies. Naisen tappaa todennäköisimmin kumppani tai ex-kumppani eli naisten tapot ja murhat ovat lähes aina parisuhdeväkivaltaa.
Puhut kahdesta täysin eri asiasta. Parisuhdeväkivallasta ja henkirikoksista.
Henkirikokset ovat jatkuvasti laskeneet viimeisen kymmenen vuoden aikana ja henkirikoksia tehtiin viime vuonna noin 60 kpl, vähemmän kuin 1800-luvun lopulla.
Lähestulkoon kaikkien henkirikoksen uhreiksi joutuneiden naisten ex-puolisot eivät ole pellavapäisiä suomi-pekkoja, esimerkiksi vaikkapa Sellon Prisman tapaus ja ladossa poltettu nuori nainen tässä taannoin.
Aika hämmentävä ketju, mutta alleviivaa ap:n pointtia - jos sen oikein ymmärsin.
Nähdäkseni ap korosti sitä, että mies nähdään väkivaltaan syylliseksi silloinkin, kun sen aloittaja on nainen ja ap:n ex käytti tätä hyväkseen osana väkivalttaista valta-asetelmaa.
Lauma naisia taas ryntää palstalle vähättelemään miehen kokemaa väkivaltaa sillä, että kerrotaan miten väkivaltaisia naiset ovat. Eli uusitaan juuri ap:n narraatio - mies on ainakin mutkan kautta syyllinen, ei uhri. Jos ei muuten, niin ainakin keskimäärin.
Ja tämä taas on syy sille, ettei parisuhdeväkivallasta uskaleta puhua.
Te olette osa tuplastandardien ongelmaa - ja jokainen tuleva alapeukku sen osoittaa.
Eikös se ykskin joka tappoi lähes koko perheensä viimevuonnakos se oli ollut pellavapäisiä suomi-pekkoja?
Ihmisen voi tappaa myös niin, että henkisäilyy - mitätöimällä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ykskin joka tappoi lähes koko perheensä viimevuonnakos se oli ollut pellavapäisiä suomi-pekkoja?
Sitten taas niitä lähteitä, kiitos.
Tällä viikolla on uutisoitu naisesta, joka hakkasi kehitysvammaisen ratikkapysäkillä, ja naisesta joka viilsi mieheltä kurkun auki bussipysäkillä tulta pyydettyään.
Valkopeskää naisten tekemisiä vaikka maailman tappiin asti, totuus ei pala tulessakaan.
Mun isää ei edes liikuttanut vaikka mun ex hakkas mua. Hakkashan se itsekin kaikkia. Eli et voi olla mun ex.
Googleta perhesurmat. Minä en niitä tänne räävi. Senverran on myötäelämisen taitoa perheitään ja sukulaisian kohtaan.
Yllättäen aloitus ei saa asiallista vastakaikua palstan naisilta, kun taas vasaran heitto-provot saa aikaan 40-sivuisen ketjun.
Jaa mitä tälläisellä foorumilla tekee jossa kaikki sanat ovat bannattuja. Eipä näy mun jatkokirjoitus.