Millainen ihminen väittää, että uusi auto tulee edulliseksi?
Siis aivan uusi tai vähintään hyvin uudehko. Väitetään, että tulee edullisemmaksi kuin vanhan käytetyn auton omistaminen koska uutta ei tarvitse katsastaa ja huoltaa. Eikä siihen tulee vikoja joiden korjaaminen maksaa paljon.
Miten vieraantuneita todellisuudesta tällaiset ihmiset ovat? Ovatko he täysin kädettömiä ja niin kateellisia Audi Mammuille, että uusi auto on saatava vaikka aivan Audin ei ole varaa? Sitten ostetaan uusi Skoda tai Toyota ja kuvitellaan, että tämä on edullista ja hienoa autolla ajamista.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Antakaahan nyt tyhmälle naiselle neuvoja. Omistan 2003 vuosimallin Avensiksen. Ajettu nyt 400tkm. Arvo siis tälle hetkellä 3000€ viimeiset 5vuotta maksanut 500-1000€/vuodessa kaikki uusiminen. Nyt menossa kytkin ja kaikki kolme anturia (200€/kpl) ostaessa maksoin autostani 12 000€, silloin ajettu 190tkm. No kannattaako taas laittaa rahaa näin halpaan autoon? Rahaa mulla on ja sikäli ihan uudenkaan ostaminen ei olisi ongelma, periaatteena vaan ajaa tuolla niin kauan kun pääsee. Mut kyllä se vähä alkaa ärsyttää jäädä aina tien päälle ja soitella hinaukset ja maksaa korjaukset. Jos olisit minä niin mitä tekisit? Ostaisit 2,5,10 vuotta vanhan auton vai uuden?
Mitkä kolme anturia? Kytkinremppa tuohon teetettynä on noin 1000eur.
Tämä on sitä saman tason keskustelua kun jonkun asumiskustannukset on omakotitalossa 30 euroa kuussa. Puulämmitys ilmaiseksi omasta metsästä ja aikaa pilkkoa ne puut jne.
Mulla on pitkä työmatka, enkä millään ropposella sitä suostu ajamaan. En osaa korjata, ei riitä mielenkiinto opetella eikä aika. Auton täytyy kuluttaa vähän, olla toimintavarma ja turvallinen. Näillä perusteilla ajan uudella autolla, jossa on takuu ja hinauspalvelu jos nyt jotain kuitenkin sattuu. Joku toinen tekee toisenlaisia valintoja ja ymmärrän sen.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sanoo samaa ja sitten voivottelee kun meni taas 500€ merkkiliikkeen huoltoon. Siihen vielä sit monta sataa euroa lainan lyhennystä ja jos tarkkoja ollaan niin auton arvonalenema, niin ei kyllä mistään halvasta autoilusta puhuta.
Mulla volkkari maksoi 900€, lainan lyhennys 0€/kk, arvon alenema 0€/kk. Jakopääremontti 70€, etupään jarrujen uusinta (levyt, palat, letkut) n. 100€.... Ja juu, teen itse kun on auto johon voi tehdä itse. Viimeksi uusin kytkinvaijerin ihan vain omassa parkkiruudussa, aikaa meni 20min ja rahaa 15€. Mahtaakohan uudella autolla jo korjaamolle hinaaminen maksaa kolminumeroisen summan...
Ei se vanhan autonkaan hinaus yhtään halvempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen auto on sitten ”se kaikista järkevin”?
Työsuhdeauto, jos se tulee palkan päälle,
Työsuhdeauto ei tule koskaan PALKAN PÄÄLLE Suomessa. Se on aina osa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erot on niin hiuksen hienot, että auton hankintaa ei voi järjella ajatella. On luonnollista, että uusi auto maksaa enemmän kuin käytetty auto. Vanhemman auton ylläpito on kuitenkin vastaavasti kalliimpaa kuin uuden auton. Autotehtaiden suuri panostus autojen pienempään ympäristörasitukseen näkyy huimana kehityksenä moottoreiden polttoainetaloudessa. Tuotekehityksen ansiosta usean automallin polttoaineenkulutus on vähentynyt huomasti hyvinkin lyhyessä ajassa.
Itseasiassa uusien autojen pelkät määräaikaishuollon ovat niin hintavia, että niillä rahoilla jo korjataan vanhempaa autoa varsinkin jos osaa etsiä hieman edullisemman korjaamon tai tehdä jotain itse.
Toiseksi, autojen polttoaine taloudessa ei todellakaan ole tapahtunut suurta kehitystä viimeiseen 20:een vuoteen. Minulla onisella auto jonka moottorin perusteet ovat 80-luvulla, silti sen kulutus on noin viisi tai 6 litraa 100:lla.Ihan mukava ajaa uudella autolla jota ei tarvitse katsastaa ja jonka huolto joka toinen vuosi (4-500€).
Lisäksi varmuus siitä että auto toimii, j jos ei toimi tulee vara-auto kuluitta tilalle.
Jokainen arvostaa omaa aikaansa eri tavoin,
Arvo tippunut alle 2 000€ vuodessa.
Arvo tippui vähintään sen kaksi tonnia jo silloin, kun ajoit sen autosi liikkeestä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sanoo samaa ja sitten voivottelee kun meni taas 500€ merkkiliikkeen huoltoon. Siihen vielä sit monta sataa euroa lainan lyhennystä ja jos tarkkoja ollaan niin auton arvonalenema, niin ei kyllä mistään halvasta autoilusta puhuta.
Mulla volkkari maksoi 900€, lainan lyhennys 0€/kk, arvon alenema 0€/kk. Jakopääremontti 70€, etupään jarrujen uusinta (levyt, palat, letkut) n. 100€.... Ja juu, teen itse kun on auto johon voi tehdä itse. Viimeksi uusin kytkinvaijerin ihan vain omassa parkkiruudussa, aikaa meni 20min ja rahaa 15€. Mahtaakohan uudella autolla jo korjaamolle hinaaminen maksaa kolminumeroisen summan...
Mulla 7 vuotta vanha auto, ostin uutena. Kävin merkkihuollossa sen aikaa kun oli lainaa (0.8% korolla). Sen jälkeen on huollot tehty itse. Vuosihuollon osat ja öljyt maksaa 100-150, vuodesta riippuen. Liikkeessä se oli aikoinaan 500.
Lisäksi on vaihdettu jarrylevyt, pari niveltä itse ja käyty ilmastointihuollossa.
Ei tuo nyt kalliilta vaikuta.Lainakorosta puhuttaessa muista, ettei tuo 0,8 ole todellinen korko. Me olemme ostaneet muutaman uuden auton käteisellä, ja aina on tarjottu myyntihintaan muutaman tonnin ’käyeisalennus’. Se on se sinun todellinen korkosi, jota myyjä ei sinulle kerro.
Pankkilaina eikä mikään autorahoitus liikkeestä. En antanut vanhaa autoa vaihdossa, itse myymällä siitäkin saa paremman hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti se tonnin kosla, mikä säilyttää arvonsa vuodesta toiseen ja saa korjattua itse eikä ole uusien autojen sähkövikoja :D
Eikä vie polttoainettakaan kuin nimeksi! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erot on niin hiuksen hienot, että auton hankintaa ei voi järjella ajatella. On luonnollista, että uusi auto maksaa enemmän kuin käytetty auto. Vanhemman auton ylläpito on kuitenkin vastaavasti kalliimpaa kuin uuden auton. Autotehtaiden suuri panostus autojen pienempään ympäristörasitukseen näkyy huimana kehityksenä moottoreiden polttoainetaloudessa. Tuotekehityksen ansiosta usean automallin polttoaineenkulutus on vähentynyt huomasti hyvinkin lyhyessä ajassa.
Itseasiassa uusien autojen pelkät määräaikaishuollon ovat niin hintavia, että niillä rahoilla jo korjataan vanhempaa autoa varsinkin jos osaa etsiä hieman edullisemman korjaamon tai tehdä jotain itse.
Toiseksi, autojen polttoaine taloudessa ei todellakaan ole tapahtunut suurta kehitystä viimeiseen 20:een vuoteen. Minulla onisella auto jonka moottorin perusteet ovat 80-luvulla, silti sen kulutus on noin viisi tai 6 litraa 100:lla.Ihan mukava ajaa uudella autolla jota ei tarvitse katsastaa ja jonka huolto joka toinen vuosi (4-500€).
Lisäksi varmuus siitä että auto toimii, j jos ei toimi tulee vara-auto kuluitta tilalle.
Mitä autoa on maksanut uutena ja mikä on hinta nykyään mistä lasket vain 2000 euron hinnanlaskun?
Vai onko mielikuvitusauto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 7 vuotta vanha auto, ostin uutena. Kävin merkkihuollossa sen aikaa kun oli lainaa (0.8% korolla). Sen jälkeen on huollot tehty itse. Vuosihuollon osat ja öljyt maksaa 100-150, vuodesta riippuen. Liikkeessä se oli aikoinaan 500.
Lisäksi on vaihdettu jarrylevyt, pari niveltä itse ja käyty ilmastointihuollossa.
Ei tuo nyt kalliilta vaikuta.Lainakorosta puhuttaessa muista, ettei tuo 0,8 ole todellinen korko. Me olemme ostaneet muutaman uuden auton käteisellä, ja aina on tarjottu myyntihintaan muutaman tonnin ’käyeisalennus’. Se on se sinun todellinen korkosi, jota myyjä ei sinulle kerro.
Olet väärässä, luottokaupassa todellinen vuosikorko on ilmoitettava. Minä olen aina neuvotellut hinnan etukäteen, ja saanut myös näitä maagisia "käteisalennuksia" ilman että oisin ostanut käteisellä. Autoliikkeelle on ihan yksi ja sama maksatko "käteisellä vai luototlla" itseasiassa nykyään jopa paskin asiakas joka maksaa oikealla käteisellä. Minun autoni rahoituksen todellinen vuosikorko on 0,75%. Sijoitetulle pääomalle saan 5,76% osinkotuoton (arvonnousua en huomioi), joten minulle käteiskauppaan verrattuna tuo luottokorko on -5,01%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis noudatatko niitä päättömiä öljynvaihtovälejä? Ei kannattaisi...
10 vuotta jo noudatettu, Hyvin menee.
Kai ne törkeen kalliit öljyt kestääkin pitkään, hinta on silti sama kuin halvoissa kilometriä kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaa tiheään, niin saa ajaa koko ajan uudella. Edellisestä autosta saa vielä mukavasti.
Mitä tiheämpään vaihtaa uuteen, sitä kalliimmaksi tulee.
Ostat uuden Audin 45000€ ajat sillä 2 vuotta ja 30000km. ja vaihdat uuteen. Maksat väliä 12-15000 €
Jos ostat auton seuraavassa omistussyklissä, eli ostat 2 vuotta vanhan 30000km. ajetun Audin 35000€ ja ajat mittariin 60tkm. lukeman, maksat seuraavaan vastaavaan väliä enää 6-8000€
Jos ajat Audillasi 4 vuotta ja 60000km. maksat edelleen tuohon 2 vuotta vanhaan vähemmän tai korkeintaan saman välin kuin ensimmäisessä tapauksessa, etkä ole maksanut neljään vuoteen ollenkaan tuota välirahaa.
Alle 100000 ajetuista autoista yhdessä kahdestakymmenessä on jotakin muita korjauksia kuin huollot ja normaali kuluminen ja toisaalta alle 100km. ajettuun autoon saa ongelmatapauksissa kuluttajasuojan kautta apua.
On fakta, että uuden auton ostaminen ei ole taloudellisesti järkevää millään mittarilla.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne törkeen kalliit öljyt kestääkin pitkään, hinta on silti sama kuin halvoissa kilometriä kohden.
Satavarmasti on huonompi valinta vaihtaa longlifeöljyillä kuin halvemmilla ja useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satavarmasti on huonompi valinta vaihtaa longlifeöljyillä kuin halvemmilla ja useammin.
No öljyteollisuus pystyisi kyllä tekemään parempia ja parempia öljyjä, mutta sehän haittaisi niiden kauppaa.
Mun auto on Renault Megane farkku vm 2000. Maksoin siitä vuonna 2013 1450e. Auton kunnossapitokulut (renkaat, korjaukset, huollot) 5 vuoden aikana 4000e. Nykyinen autoni arvo ehkä 600e.
Laskin että kun ihan kaikki kulut otetaan huomioon niin autoilemiseni hinta on 0,21senttiä/km.
Jos ostat uuden auton niin se on keskimäärin 0,30-0,40senttiä/km.
Paras hinta-käyttöarvosuhde olisi uudehkossa pienessä autossa.Useimpien vaihteistovälitykset sopivat myös pitkille matkoille ja ajettavuus myös valtateille.