Siivoojat jotka siivoatte toimistokohteita. Miten siivoatte toimistopisteet, joissa työntekijät tököttää kokoajan paikallaan kuin tatit?
Mulla alkoi uusi siivouskohde, jossa on parisenkymmentä avokonttoria. Jokaisessa pisteessä tököttää työntekijä. Ahdistavaa mennä jokaisen luo erikseen ja kysyä, että anteeksi saisinko pyyhkiä pölyt ja ottaa roskat ja hetken päästä, että anteeksi taas, mutta voisinko ottaa lattian.
Argh, ahdistus sentään. Kun mä en muutenkaan oo mikään puhelias tyyppi.
Mulla on toinen ihana iltakohde, jossa toimistoja saa siivota ihan rauhassa kenenkään häiritsemättä.
Missä järjestyksessä muuten siivoatte toimistopisteet? Ensin pölyt, sitten roskat ja sitten lattiat?
Kommentit (44)
Pliis pyyhkikää ne pölyt pöydiltä. Meillä TE-toimistossa on aina pöydät paksussa pölykerroksessa vaikka viestiä on laitettu siivousfirmalle.
Kyllä itse konttorityöntekijänä ainakin ajattelin, että kun siivousta kerta on tarjolla, niin halusin sitä ottaa vastaan. Joissakin työpaikoissa on ollut tapana lähteä tauolle tai mennä käytävälle lukemaan lehtiä tms. kun siivooja tulee. Sitten on paikkoja, joissa on jatkettu työtä, mutta yksi kerrallaan on sitten noustu pois siksi aikaa kun siivooja on oman työpisteen luona. Kumpikin toimii kun sen halutaan toimivan. Kyllä sen verran vuorovaikutustaitoja pitäisi arvon konttoristillakin olla. Jos on kiire ja häslinki, hän voisi vaikka sanoa, että "sopiiko, ettei tuosta pöydän päältä tarvitse tällä kertaa siivota, kun mulla on tuossa nuo paperit levällään". Jos tällainen vuorovaikutus ei toimi, niin kannattaisi esimiehesi ja konttorin esimiehen keskustella keskenään pelisäännöistä.
Miksi siivoojat ovat ottaneet tavaksi pyydellä anteeksi tehdäkseen heille kuuluva työ.
Siis: anteeksi voinko sitä ja tätä..
Mä olen ottanut tavaksi ilmoittaa sille istuvalle tyypille tulevani siivoamaan, kehotan jopa käymään ottamassa kupposen kahvia sillä välin. Istuva työntekijä joko torppaa siivouksen sanomalla ei kiitos tarvitse tai häipyy.
En ymmärrä miksi tuollaisia kohteita pitää siivota päivällä, kaikkien kannalta olisi helpointa jos toimistot siivottaisiin illalla, kun siellä ei ole enää ketään.
Työskentelin ennen itse siivoojana ja minulla oli vain iltakohteita. En silloinkaan pitänyt siitä yhtään, jos osassa toimistoja oli vielä porukkaa ja piti mennä sinne samaan aikaan siivoamaan. Tuntui että häiritsi työntekijöitä ja juurikin tuo ahdisti, että tuijottivat koko ajan odottaen, milloin pääsee takaisin.
Voiko työnantajalta kysyä voisiko toimistotilat siivota ennen työntekijöiden saapumista töihin? Minulle ei ainakaan olisi ongelma tulla paikalle yöllä/hyvin aikaisin aamusta, kunhan vain saisin siivottua kunnolla ja ilman, että tuntisin häiritseväni toimiston työntekijöitä. Iltasiivous tietysti vielä kivempaa, mutta ap:lla taisi jo olla toinen iltakohde?
Jos olet vasta aloittanut, voi olla, että joillakin kestää hetken tottua uuteen siivoajaan ja luottaa tähän, niin siksi eivät siirry. Osa voi pitää omaa työtään niin tärkeänä ja siivousta vähemmän tärkeänä, etteivät halua siirtyä.
Itselläni on toimistosiivousta joka päivä (ja paljon muitakin tiloja myös). Alussa osa istui paikoillaan tai jäi viereen seisomaan. Nyt häipyvät paikalta, jättävät koneensa auki ja paperinsa levälleen. Osa alkaa joskus jopa itsekin siivota mukana☺. Joku voi olla, ettei väisty, mutta silloin en kysykään. Sen verran opittu tuntemaan, että tiedän, milloin en häiritse. Väistyvät kyllä jos ehtivät.
Sopimus on, että pöydät pyyhitään, mistä saadaan.
Toimistoja ei siivota joka päivä. Korkeintaan 2 kertaa viikossa.
Ensin pyyhitään pölyt, sitten lattia, ja viimeisenä otetaan roskat.
Ammattitaitoiset laitoshuoltaja tietävät, että siivousjärjestys on AINA puhtaasta likaisempaan.
Ja senhän kaikki jo tietävätkin, että lattiat pyyhitään aina eteenpäin kävellen, eikä kävellä takaperin.
Se on jo muinaishistoriaa.
Pierasen ja se tattikyttis lähtee heti menemään ja saan siivota rauhassa.
Pyydä esimiestäsi olemaan yhteydessä firman yhteyshenkilöön, että ohjeistaisivat henkiökuntaansa pitämään rojut pois pöydiltä ym. ja antamaan siivoojalle tilaa, jotta tämä pääsee tekemään työtänsä (jos haluavat työpisteitään siivottavan).
Jotkut ei vain tajua, ellei erikseen ohjeisteta tai pyydetä...
Onkohan heillä ollut ennen iltasiivooja myös ja tämä uusi systeemi heillekin?
Vierailija kirjoitti:
Pliis pyyhkikää ne pölyt pöydiltä. Meillä TE-toimistossa on aina pöydät paksussa pölykerroksessa vaikka viestiä on laitettu siivousfirmalle.
Samoin meillä täällä Kelassa. Varsinkin toimeentulotukipuolella. Ihme laiskimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kiitoksia, aktivointiviesti vastaanotettu!
Meidän siivousfirmassa on yleisohjeena toimistotiloissa tyhjätä roskikset, kuivamopata lattiat, pyyhkäistä tyhjät pöytäpinnat ( en siirtele, enkä koske kenenkään, varsinkaan TE-toimiston pöydällä lojuviin, pölyttyneisiin, salaisiin arkistoihin!) Joskus kyllä valitettavasti jonkun kone on jäänyt auki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kiitoksia, aktivointiviesti vastaanotettu!
Meidän siivousfirmassa on yleisohjeena toimistotiloissa tyhjätä roskikset, kuivamopata lattiat, pyyhkäistä tyhjät pöytäpinnat ( en siirtele, enkä koske kenenkään, varsinkaan TE-toimiston pöydällä lojuviin, pölyttyneisiin, salaisiin arkistoihin!) Joskus kyllä valitettavasti jonkun kone on jäänyt auki...
Pölyttyyhän ne , kun ei ole työttömiä, jotka haluaisivast töihin.
Myönnän, että välillä on tosi ärsyttävää kun siivooja tulee. Eräässä työpaikassani siistijä veti hitaasti työnnettävällä imurilla toimistotilan lattian aina kesken aamupäivän parhaimman työflown, ai luoja se välillä raivostutti, vaikka en tietenkään näyttänyt sitä siistijälle, työtään vaan tekee. Koneesta vaan lähti hirveä meteli ja se imuroiminen kesti aina melkein vartin, ja ahtaassa tilassa piti hyppiä pois tieltä. Nyt meidän siivooja käy aamulla noin 6-8 välillä tekemässä työt ja silloin se on vähemmän ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoan ne aikaisin aamulla tai silloin kun henkilö on syömässä.
Joiltakin kysyn saako tulla. He poistuvat huoneesta tai väistävät mua kun siivoan.
Mulla on melkein 80 huonetta ja muita tiloja. Toimistot siivotaan kerran viikossa. Perjantaisin joistakin toimistoista käyn tyhjentämässä roskakorin. Kerran viikossa pesen käytäviä yhdistelmäkoneella ja teen muita jaksottaisia siivouksia. Perussiivouksia teen mahdollisuuksien mukaan. Esim. toimiston perussiivous kun henkilö on lomalla. Olen kunnalla töissä.
80 huonetta? 😳 Miten kerkiät siivoomaan kaikki yhden työpäivän aikana vai onko ne jaoteltu viikon jokaiselle päivälle? Ap
Siivoan ne 4 päivän aikana. Torstai aamuun jää muutama huone.[/Eikö
Eli kerran viikossa siivoat yhden huoneen? Ei taida olla kauhean sotkuinen paikka?Miksi alapeukut? Eikös se tee juuri kerran viikkoon jokainen huone, jos 80 huonetta on jaettu neljälle päivälle viikossa ja pari jäi torstaille?
Itse lähden hakemaan yleensä kahvia kun siivooja lähestyy paikkaani avokonttorissa imurin kanssa. Silloin kun hän kerää vain roskia, en siirry, ne ovat sivussa ja saa otettua ilman siirtymistänikin. Pölyjä hän ei pyyhi pöydältä ikinä. Edellisessä työpaikassani siellä työskentelevä siivooja pyyhki, mutta haisevalla rätillä. Haju jäi leijumaan pöytien ympärille ja oksetti. En kehdannut sanoa asiasta.
Mäkin lähden yleensä hakemaan teetä tai jotain kun siivooja pamahtaa paikalle. Vielä kun joskus pyyhkisi pölyt pöydältä myös näyttöjen takaa, ettei tarttis aina käyttää ihan-itte-menetelmää. En oo tosiaan kehdannut tästä kyllä mitään sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko työnantajalta kysyä voisiko toimistotilat siivota ennen työntekijöiden saapumista töihin? Minulle ei ainakaan olisi ongelma tulla paikalle yöllä/hyvin aikaisin aamusta, kunhan vain saisin siivottua kunnolla ja ilman, että tuntisin häiritseväni toimiston työntekijöitä. Iltasiivous tietysti vielä kivempaa, mutta ap:lla taisi jo olla toinen iltakohde?
Joo, mulla on yksi ihana iltasiivouskohde, jossa saan ottaa toimistot ihan rauhassa, kun työntekijät ovat menneet kotiin.
Tässä nykyisesssä työpaikassa on sovittu siivous päiväsaikaan, ihan mihin aikaan tahansa. Mulle sopii aamu parhaiten.
Miten saatte helpoiten tyhjennettyä roskat toimistopisteiltä jos on monta pistettä peräkkäin, siis avokonttoreita? Kuljetatteko jotain isoa säkkiä mukana johon kippaatte roskat vai miten? Siis jos kärryjen kanssa ei sovi/pääse kulkemaan kyseisissä toimistokohteissa?
Tein jonkin aikaa siivoustyötä ja aina otettiin ensin ripeästi paikat joissa ei juuri silloin ollut ketään. Sitten pyydettiin nätisti josko tästä saisi siivota nyt ja ihmiset poistui aina jonnekin pois tieltä.
Nykyisin itse toimistotyössä ja koitan aina mennä vessaan/kahvia hakemaan tai muihin hommiin kun siivooja ilmaantuu paikalle. Joskus on kyllä jotain tosi kriittistä menossa mutta silti pystyy minuutiksi hyppäämään syrjään.
Jos minä en siirry pois työpisteeltäni, niin sitä ei myöskään tarvitse siivota minun kohdaltani. Minulla saattaa olla joku kiireinen juttu kesken, jota en voi keskeyttää. Jos minulla ei ole mitään akuuttia meneillään, niin silloin poistun paikalta ja annan siivoojan työskennellä rauhassa.