Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juudaksen evankeliumi?

14.04.2006 |

Luin tanaan hesarin nettisivuitla Juudaksen evankeliumista, joka on kuulemma saatu vasta nyt luettavaan kuntoon. Sen mukaan Juudas ei olisikaan ollut se henkilö, joka kavalsi Jeesuksen. Onko jollakkulla enemmankin tietoa tasta uudelleen löytyneesta evankeliumista?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisesta uutisoinnista huolimatta Juudaksen evankeliumi ei tuo tutkijoiden mukaan lisätietoa Jeesuksen ristin tien vaiheisiin, mutta se tuo lisätietoa ns. gnostilaisesta uskonnosta, ja sellaisena se on kiinnostava.



Juudaksen evankeliumi kuuluu nimittäin Nag Hammad -tekstien ryhmään, jotka liittyvät gnostilaiseen uskontoon. Nämä kirjoitukset syntyivät 200-luvulla, ja niitä tunnetaan lukuisia. Juudaksen evankeliumi on niistä viimeksi tutkituin, ja on nyt median valokeilassa.



Gnostilaiseen ajatteluun sopi huonosti se, että paha saisi palkkansa lopullisesti. Tässä taustauskomukset, joihin Juudaksen evankeliumi liittyy:



Gnostilaiset uskoivat, että on olemassa " hyvä jumala" nimeltä Sofia, joka asuu taivaassa, ja " paha jumala" , Demiurgi, joka asuu maassa. Nämä taistelevat keskenään. Gnostilaisille Jeesus ja Kristus ovat eri asioita: Kristus on taivaallinen henki, joka on ottanut valtaansa maanpäällisen Jeesuksen. He taistelevat pahaa Demiurgia vastaan. Juudas toimii tässä heidän apunaan teeskennellen auttavansa Demiurgia, joka haluaa tappaa Kristus-hengen. Kristus-henki lähti Jeesuksesta tuomitsemisen jälkeen taivaaseen, ja Jeesuksen sijasta ristiinnaulitaan Simon Kyreneläinen. Tarinan lopussa Kristus-henki naureskelee taivaasta, etteihän Kristusta voi surmata.



Juha Molari on suomentanut tuon Juudaksen evankeliumin, ja se on luettavissa täällä: http://personal.inet.fi/business/molari/juudas.pdf



Lainaan Molarin tekstiä:



Jos vertaillaan varhaisimpia löytyneitä käsikirjoituksia...:

" Kun käsikirjoitusaineistoa vertaillaan, havaitaan varhaisimmat evankeliumien tekstilöydöt 125 jKr, mutta kyseinen Juudaksen evankeliumi ajoittuu käsikirjoituksena 300-400 luvulle jKr. Tämä on siis radiohiilimenetelmän ja käsialatutkimuksen tulos.



Toinen vertailu voisi tapahtua ensimmäisen hypoteettisen syntyajan perusteella. Silloin voisimme vertailla Markuksen evankeliumin noin vuotta 70 jKr ja Juudas Iskariotin evankeliumin syntyä lähellä vuotta 200 jKr - sen kielessä on yhteyksiä setiläiseen gnostilaisuuteen. Tuollaista uskonnollista kirjallisuutta syntyi pari vuosisataa ajan laskun jälkeen."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan