Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Länsimetro ja paske liityntäliikenne, käyttäjäkokemuksia

Vierailija
11.01.2018 |

Millaiset ihmiset ovat olleet suunnittelemassa tätä maanmainiota liittymäliikennettä? Jo vanhan metron käyttäjät olisivat voineet kertoa käyttäjäkokemuksensa siitä, kun bussista myöhästyy juoksemalla minuutin ja uutta vuoroa saa odottaa 20 minuuttia. Sellaista se on lähes jokaisen vaihdon kanssa, jopa ruuhka-aikaan. Se on ollut nykypäivää jo vuosia. Kun ennen pääsi yhdellä kulkupelillä, nyt on vaihdettava 2-3 kertaa, kävelymatkat ovat pidentyneet ja nyt  reitit asemille ovat pitkiä ja vaikeita -  etenkin Tapiolassa, jossa rakentaminen mm. tolkuttomien valitusten takia on vielä pahasti kesken, ja Matinkylässä, jossa on liikennesumppuja. Maailman yksinkertaisin "grillihaarukka"-metro, jossa on toisessa päässä hantaaki ja toisessa kaksipäinen piikki, on tehty toimimattomaksi sillä, etteivät junat kulje Matinkylä-Vuosaari- ja Matinkylä-Mellunmäki, vaan on pompittava junasta toiseen kesken kaiken.  Ihmisten aika ei ole liikennesuunnittelijoille niin minkään arvoista.

IS 11.1.2018:

Liityntäliikenne metroasemille
”TUNTUU ihan uskomattomalta”, Espoon Haukilahdessa asuva opettaja Tiina Halttunen puuskahtaa.

”Matkaa töihin Lauttasaareen on 6,3 kilometriä. Ennen matkaan meni bussilla 20 minuuttia, mutta tällä hetkellä se kestää 45 minuuttia.”

Nyt Halttusen pitää ensin kävellä 1,3 kilometriä liityntäbussin pysäkille ja kulkea metroasemilla viidet pitkät rullaportaat. Lauttasaaressakin kävelymatka on venynyt lähes kilometriin. Metromatka kuluu seisoen.

”Maanantaina kävin puhumassa liikennesuunnittelijoille, jotka päivystivät metroasemalla. Aloin itkeä.”

Halttunen huomauttaa, että tilanne koskee työmatkalaisten lisäksi myös monia koululaisia, joiden koulupäivät pitenevät nyt sekä alusta että lopusta.

Hän toivoisi, että Haukilahden ja Westendin kaltaisilta alueilta menisi jatkossakin suorat bussiyhteydet Helsinkiin. Toinen toive on se, että liityntäbussin pysäkki olisi nykyistä lähempänä hänen kotikatuaan.

”Aloin itkeä.”

SUORIEN bussiyhteyksien lakkauttamisen takia moni työntekijä ja koululainen istuu julkisissa kulkuneuvoissa pahimmillaan 10–20 tuntia kuukaudessa pidempään kuin ennen.

Espoon Latokaskessa asuva Hannele Merikoski pääsi aiemmin töihin Kamppiin suoralla bussiyhteydellä parhaimmillaan alle 20 minuutissa. Nyt matkaan kuluu lähes tunti.

Vaikka Merikoski kehuu metroa ja sen hienoja asemia, liityntäliikenteen takkuilu saa hänet ymmälleen. Liityntäbussi Matinkylän Isoon Omenaan kulkee aivan yhtä harvoin kuin suora bussi Kamppiin.

”Oletin, että busseja kulkisi useammin, kun kyse ei ole enää suorista bussiyhteyksistä, vaan liityntäyhteyksistä”, hän ihmettelee.

Sen lisäksi, että liityntäbusseja ei kulje Merikosken mielestä metroasemalle tarpeeksi usein, bussit lähtevät Isosta Omenasta liian pian metron saapumisen jälkeen.

Merikoskikin on kerran myöhästynyt bussista minuutilla, vaikka juoksi liukuportaat ylös. Jos bussista myöhästyy, seuraavaa pitää odottaa parikymmentä minuuttia.

Matkustaminen on muuttunut mutkikkaammaksi myös siksi, että nyt joillakin vuoroilla pitää vaihtaa metrojunaa Tapiolassa. Merikoski on voinut ennen vain hypätä bussiin. Nykyään matka keskustaan vaatii enemmän suunnittelua."

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin eilen tuntui länsiväylän liikenne aamulla olevan normaalia vilkkaampaa.

Vierailija
2/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdissä puhutaan nyt, miten ihmisille on tullut "yllätyksenä" matka-aikojen pidentyminen.  Miten se voi olla mahdollista muuten kuin, ettei järki kulje yhtään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin itkeä, en tosin länsimetron takia, vaan HSL:n suunnitelmien yleensä. 14,5 kilometrin työmatkani Helsingissä  kestää nykyisin noin tunnin. Siihen sisältyy kaksi vaihtoa. Bussi-bussi-bussi sekä kaksi 10 minuutin odotusta. Tämä siis, jos kaikki toimii. Ensi syksystä lähtien HSL siirtää keskimmäiseksi välineeksi käyvät bussit Herttoniemestä Kalasatamaan eli Sompasaareen. En tietenkään ala suorittaa enää yhtä lisävaihtoa vaan alan kulkea Hakaniemen kautta toiselle vaihdolle. Reitti on hitaampi, joten työmatkaan tulee taas lisää pituutta 10-15 minuuttia. Perusteena tälle siirrolle, että niin harva jatkaa Pasilasta eteenpäin näillä linjoilla. Se on pötypuhetta, koska varsinkin ruuhka-aikoina kyseiset bussit ovat täynnä ja iltaisinkin väkeä riittää. Mutta kun ne siirretään, niin ne siirretään. Kaikki sympatiani Espooseen, toivottavasti saatte vähemmän neuvostoliittolaiset yhteydet. Minäkin toivon samaa tänne Itä-Helsinkiin. En voi ymmärtää, että toimiva poikittaisliikenne pätkitään. Keskustan kautta, keskustan kautta, keskustan kautta. Mulla ei ole sinne mitään muuta asiaa kuin alati venyvä työmatka.

Vierailija
4/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörällä pari kilometriä, kiinni runkotelineeseen ja vaihto siistiin metroon. Toinen polkupyörä odottaa toisella asemalla. 

Helppoa ja vaivatonta!

Vierailija
5/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee niinkuin minä kirjoitti:

Polkupyörällä pari kilometriä, kiinni runkotelineeseen ja vaihto siistiin metroon. Toinen polkupyörä odottaa toisella asemalla. 

Helppoa ja vaivatonta!

Ei ole mitään "toista asemaa", vaan tolppa tien syrjässä. Sitä paitsi haluan päästä työmatkani kulkemaan joukkoliikennettä käyttäen, kun täällä sellainen on. Maksan siitä. En pidä huonolla säällä pyöräilystä pakon edessä. Mulle on turha alkaa jankuttaa sen vaivattomuutta.

Vierailija
6/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tee niinkuin minä kirjoitti:

Polkupyörällä pari kilometriä, kiinni runkotelineeseen ja vaihto siistiin metroon. Toinen polkupyörä odottaa toisella asemalla. 

Helppoa ja vaivatonta!

Ei ole mitään "toista asemaa", vaan tolppa tien syrjässä. Sitä paitsi haluan päästä työmatkani kulkemaan joukkoliikennettä käyttäen, kun täällä sellainen on. Maksan siitä. En pidä huonolla säällä pyöräilystä pakon edessä. Mulle on turha alkaa jankuttaa sen vaivattomuutta.

Kuljetapa siinä samalla kaikki työvarusteesi ja kauppaostokset vaivattomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ne suunnittelevat istuinpenkkien vähentämistä. Eivät ilmeisesti muista enää, minkä takia ne penkit meidän metrossa on - sen takia, etteivät junat pakkaantuisi niin täyteen ihmisiä, etteivät idän suunnan sillat sitä kestä.

Vierailija
8/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Matinkylässä, Nuottaniemen rajalla. Ennen on bussipysäkille ollut matka 200 metriä ja siitä bussilla töihin, Westendissä kätevästi vaihto 550-linjaan.

Nyt täytyy kävellä ensin pelkälle bussipysäkille 1 km (Matinristille). Sitten bussi lähtee kiertämään puoli Espoota ennen kuin pääsen määränpäähän. Reitti on täynnä liikennevaloja ja liittymiä. Koskaan ei tiedä saapuuko bussi 5 min vai 15 min aikataulusta myöhässä työpaikalleni. Varmuuden vuoksi pitää siis lähteä aikaisemmalla vuorolla. Bussi on ollut aikataulussaan tasan kerran kun koululaisilla oli vielä joululomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin itkeä, en tosin länsimetron takia, vaan HSL:n suunnitelmien yleensä. 14,5 kilometrin työmatkani Helsingissä  kestää nykyisin noin tunnin. Siihen sisältyy kaksi vaihtoa. Bussi-bussi-bussi sekä kaksi 10 minuutin odotusta. Tämä siis, jos kaikki toimii. Ensi syksystä lähtien HSL siirtää keskimmäiseksi välineeksi käyvät bussit Herttoniemestä Kalasatamaan eli Sompasaareen. En tietenkään ala suorittaa enää yhtä lisävaihtoa vaan alan kulkea Hakaniemen kautta toiselle vaihdolle. Reitti on hitaampi, joten työmatkaan tulee taas lisää pituutta 10-15 minuuttia. Perusteena tälle siirrolle, että niin harva jatkaa Pasilasta eteenpäin näillä linjoilla. Se on pötypuhetta, koska varsinkin ruuhka-aikoina kyseiset bussit ovat täynnä ja iltaisinkin väkeä riittää. Mutta kun ne siirretään, niin ne siirretään. Kaikki sympatiani Espooseen, toivottavasti saatte vähemmän neuvostoliittolaiset yhteydet. Minäkin toivon samaa tänne Itä-Helsinkiin. En voi ymmärtää, että toimiva poikittaisliikenne pätkitään. Keskustan kautta, keskustan kautta, keskustan kautta. Mulla ei ole sinne mitään muuta asiaa kuin alati venyvä työmatka.

Mulla on vähän sama ongelma. HSL aikoo uudistaa Itä-Vantaan bussilinjoja niin että uudistukset astuvat voimaan syksyllä 2019. Mulle se meinaa sitä että pysäkki joka nyt on alle 100m päässä kodistani siirretään kilometrin päähän eikä bussi enää mene perille Rautatientorille asti vaan Kalasatamaan jossa pitää siis tehdä vaihto.

Vierailija
10/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tee niinkuin minä kirjoitti:

Polkupyörällä pari kilometriä, kiinni runkotelineeseen ja vaihto siistiin metroon. Toinen polkupyörä odottaa toisella asemalla. 

Helppoa ja vaivatonta!

Kuljetapa siinä samalla kaikki työvarusteesi ja kauppaostokset vaivattomasti.

Sinä moottorihöppänä, koripyörä, edessä ja takana, helposti 30kg tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole länsimetrolla ajellut, mutta samaa logiikkaa HSL harrastaa jokapuolella. Bussit vain syöttävät liikennettä kiskoille idässä, lännessä, pohjoisessa (vantaa). Yhteydet hankaloituvat ja pidentyvät. Kaikki kynnelle kykenevät valitsevat auton koska sillä pääset suoraan ja yli puolet nopeammin perille kuin julkisten kanssa vexslatessa. Lisäksi jos auto on jo olemassa, sen käyttäminen ei tule paljoakaan kalliimmaksi kuin sikahintaiset hsl liput+että kuitenkin maksat aiton kiinteitä kuluja.

Tämän takia yritetään koko ajan vaikeuttaa ja haitata yksityisautoilua sekä lisätä sen kustannuksia koska muuten julkisen liikenteen kilpailukyky olisi olematon.

Itse jatkan liityntäparkista omalla pyörällä perille. Ylivoimaisesti nopein ja halvin ratkaisu.

Vierailija
12/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdissä puhutaan nyt, miten ihmisille on tullut "yllätyksenä" matka-aikojen pidentyminen.  Miten se voi olla mahdollista muuten kuin, ettei järki kulje yhtään? 

Kalasatama-Otaniemi nopeutui aika kivasti. Kiitos länsimetro

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin eilen tuntui länsiväylän liikenne aamulla olevan normaalia vilkkaampaa.

Länsiväylä on ruuhka-aikaankin ollut nopea ajallisesti verrattuna saman pituiseen matkaan ihan missä tahansa helsingissä. Mansku esim on aivan tappohidas ja ruuhkainen aina. Jos yksityisautoilua olisi haluttu vähentää, niin olis kannattanut vaikuttaa mieluummin siihen.

Metro on hidas ja liityntäliikenne aivan älytön. Meidän piti ostaa perheeseen toinen auto, koska ei huvita kuluttaa enempää kallista aikaa julkisissa.

Vierailija
14/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metro on satojen vuosien liikenneväylä jonka perusteella "länsi-helsinkiä" tullaan jatkossa rakentamaan ja väen liikkumista ohjaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä käy kun annetaan Vihreiden päättää asioista. Ottakaa opiksenne!

16/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pääsee nyt uudistuksen jälkeen töihin kävellen nopeammin kuin julkisilla.

Vierailija
17/17 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Kyllä saa olla ylpeä espoon metrosta(ja liittymäliikenteestä).