Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia suomalaiset ovat niin tylyjä?

Vierailija
10.01.2018 |

Esimerkiksi jos alan vaikka metrossa juttelemaan jollekin ennestään tuntemattomalle vaikkapa säästä, jostain uutisesta tai mistä tahansa, toinen joko ei reagoi ollenkaan, lähtee pois, vastaa ilmeettömästi ehkä yhdellä sanalla tai pahimmassa tapauksessa jopa käskee jättämään rauhaan? Ei tämä ole ollenkaan tervettä käytöstä, miksi suomalaiset ovat niin epäsosiaalisia ja rujoja, en voi ymmärtää?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertit taas äänessä ja ihmettelee miksi kukaan ei halua jutella.

Ensin kuuntelet koko työpäivän ajan kun nämä 24/7 äänessä olevat mölyää taukoamatta, sitten vielä pitäisi jutella jonkun hullun kanssa bussissa. Vähän tilannetajua kiitos.

On todellakin oikeutettua tiuskasta ”jätä minut rauhaan” kun ei teille muuten mene perille.

Vierailija
22/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti, enkä oleta tuntemattomien ihmisten puhuvan minulle. Puhun läheisillenikin vain silloin, kun minulla on oikeasti asiaa. Viime vuosina minulle on tuntemattomat esim. kotibileissä valittaneet, kun en puhu. En itse ole aiemmin kokenut hiljaisuuttani ongelmaksi, mutta nämä valittajat ovat aiheuttaneet minulle jonkinlaisen sosiaalisten tilanteiden pelon, koska nykyään vain mietin hiljaisuuttani ihmisten seurassa ja panikoin, koska en keksi keskusteluaiheita. Tämä aiheuttaa myös sen, että jos minut kutsutaan joihinkin juhliin, niin en välttämättä uskalla mennä, koska pelkään, etten keksi puhuttavaa.

Kiitos teille, jotka haluavat tehdä tikusta asiaa.

Vierailija
24/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa että voittaako siinä mitään vaikka joku keskustelu alkaisikin koska toisen vastukset ovat tylyjä ja mielipide ehdoton. "Kaunis ilma tänään"? "En nyt sanoisi tätä niin kauniiksi, eilen  oli kauniimpi". 

Ihan kuin odotetaan tilaisuutta olla tyly? Ei mitään joustoa toisen mielipiteille vaan suoraan törmäyskurssille.

Vierailija
25/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska metrossa saan edes hetken olla "yksin" ja omissa mietteissäni. Sitten joku hullu tulee pilaamaan sen hetken ilmoittamalla, että onpa sateinen päivä. Tämän takia käytän nykyään kuulokkeita julkisella paikalla kuulokkeita. Ei tule hullut juttelemaan.

Vierailija
26/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ainakin Savossa ja Lapissa jutellaan ihan mielelläänkin toisten kanssa, muualla on sitten vaikeampaa. Mutta kaikkialta voi löytää keskustelutaitoisia ihmisiä, riippuu paljon siitä onko heillä kiire vai ei.

Onko se juttelua että julistaa omaa ehdotonta totuutta? Joku erehtyy antamaan tilaisuuden palopuheen pitämiselle.

Vierailija
27/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri pari päivää sitten huomasin miten junassa useampi selvästi ennestään tuntematon jutteli koko matkan ajan. Sattui vain samanlaiset ihmiset kohdalleen.

Vierailija
28/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pitäköön huolen vain omista asioistaan.

Vierailija
29/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutteleppa virolaisen kanssa, ne vasta tylyjä ja ylimielisiä onkin.

Vierailija
30/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

31/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kansa ny ei maailmas ainoo tuppisuu kansa ole. Jotenki särähtää aina kuinka suomalaiset sitä ja tätä ja kyllä muualla on niin ja näin. Ei me niin uniikkia olla ja ihmetyttää toi talvesta ja pimeydestäki meuhkaaminen aivan kuin muualla ei kylmyyttä oltais nähtykään. Iteki kaipaan kyllä tänne iloisuutta enempi ja "yhteisöllisyyttä", mutta oletko sinäkin tyly suomalainen vai ilososi ulkomailta? Veikkaan ettei sulla ole tilannetajua vaan alat spontaanisti höpöttään sille yrmyimmälle/haluan olla rauhassa tyypille.

Vierailija
32/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi jos alan vaikka metrossa juttelemaan jollekin ennestään tuntemattomalle vaikkapa säästä, jostain uutisesta tai mistä tahansa, toinen joko ei reagoi ollenkaan, lähtee pois, vastaa ilmeettömästi ehkä yhdellä sanalla tai pahimmassa tapauksessa jopa käskee jättämään rauhaan? Ei tämä ole ollenkaan tervettä käytöstä, miksi suomalaiset ovat niin epäsosiaalisia ja rujoja, en voi ymmärtää?

Suomalainen on myös mukava ja avoin silloin kun asiat on hyvin. Suurin osa suomalaisista voi huonosti ja sitä peitellään kaikenmoisilla suomalainen sitä ja tätä-selityksillä. 

Vierailija
33/37 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa hiljaa.   Emoji hoitaa keskustelut zombilassa.

Vierailija
34/37 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niitä ystäviä saa jos tuntemattomat ei anna edes yhtä tilaisuutta puhua ?

Vierailija
35/37 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juttelen ihan mielelläni, jos vastapuoli on asiallinen, fiksu ja mukava. Valitettavasti joskus juttelemaan tulevat tuntemattomat ovat sellaisia, joille on pakko asettaa rajat heti alussa ja olla ryhtymättä jutuille ollenkaan. Tungettelevat tai aggressiiviset päihtyneet sekä pokailijat kuuluvat heihin. Vähän hankalampia ovat sellaiset, joista vaistoaa, että juttuseuran kaipuu on kova mutta sosiaaliset taidot niin heikot, että normaalista rupattelusta ei tahdo tulla oikein mitään. Kyse ei ole ujoudesta vaan esimerkiksi siitä, että toinen lähinnä vuodattaa omia asioitaan antamatta suunvuoroa, utelee liian henkilökohtaisia asioita minulta tai alkaa luennoida politiikasta, uskonnosta tai muista tunteita herättävistä aiheista. Monesti ihmisestä vielä huokuu se, että toisen tehtävä on vain täyttää hänen sosiaalisuuden ja kuulluksi tulemisen tarvettaan, mikä on uuvuttavaa. Pari sanaa voin vaihtaa heidän kanssaan mutta jos alkavat käyttäytyä liian tahdittomasti tai päällekäyvästi, lähden pois paikalta. Ei satunnaisella ohikulkijalla ole resursseja olla kenenkään ventovieraan vuorovaikutusopettaja.

Vierailija
36/37 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kehonkieltä ja ihmisen lukutaitoa. Et voi olettaa, että kaikkia kiinnostaa kuunnella lärpätystäsi. Jos olet tungetteleva, voit loukkaantua palautteesta ihan keskenäsi.

Vierailija
37/37 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, että sanon rumasti, mutta yleensä jos Suomessa suomalainen tulee juttelemaan tuntemattomalle, hänen olemuksestaan jo näkee, ettei ole ihan normaalin kirjoissa. Tai sitten on jurrissa. Todella harvoin ns normaali suomalainen alkaa jutella tuntemattomalle julkisella paikalla, ellei ole jotain kysyttävää. Vanhukset joskus kaupassa saattaa jotain höpötellä, mutta harvinaista sekin on.

Eli olisiko ap sun olemuksessa syy, miksi vastaanotto on töykeä? Oletko ehkä jotenkin päällekäyvän oloinen? Menetkö liian lähelle toista fyysisesti? Bussissa tietysti ei voi välttää menemästä, jos on pakko istua jonkun viereen, mutta jos muuallakin olisi tilaa, niin ei normaali suomalainen silloin istu toisen viereen, eikä tykkää, jos tätä "sääntöä" joku rikkoo.

Tavallaan ymmärrän sua kuitenkin. Itsekin tykkäisin että kulttuurimme olisi avoimempi ja ihmisiä voisi lähestyä vapaammin, vaikka olen introvertti, enkä ikinä tee aloitetta jutteluun. Mua ei haittaa kuitenkaan yhtään, jos joku tulee mulle puhumaan. Ihan mielellään vaihdan muutaman sanan. Siitä tosin en tykkää, että toinen tunkee liian lähelle, siihen fyysiseen omaan tilaan (mulle noin pari metriä alkaa olla jo rajoilla että ollaan liian "iholla").

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän