Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä takia suomalaiset ovat niin tylyjä?

Vierailija
10.01.2018 |

Esimerkiksi jos alan vaikka metrossa juttelemaan jollekin ennestään tuntemattomalle vaikkapa säästä, jostain uutisesta tai mistä tahansa, toinen joko ei reagoi ollenkaan, lähtee pois, vastaa ilmeettömästi ehkä yhdellä sanalla tai pahimmassa tapauksessa jopa käskee jättämään rauhaan? Ei tämä ole ollenkaan tervettä käytöstä, miksi suomalaiset ovat niin epäsosiaalisia ja rujoja, en voi ymmärtää?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska heidät on opetettu siihen, että ihmisille pitää antaa rauha ja oma tila.

Nyt tämä kulttuuri on ehkä pikkuhiljaa muuttumassa vähän.

Vierailija
2/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole kohteliasta mennä puhumaan vieraille varsinkaan. Kohteliaisuutta on antaa jokaiselle oma tila ja rauha, eikä mennä häiriköimään sitä yhdentekevällä smalltalkilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä juttelen kaikille enkä muista, että joku olisi möllöttänyt mykkänä kun olen alkanut jollekin tuntemattomalle puhua.

Työpaikoilla tosin olen huomannut, että on ihan uskomattomia juntteja tässä maassa. Todennäköisesti hekin kuitenkin ovat ihan ystävällisiä vapaa-ajalla.

Vierailija
4/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä juttelet väärille ihmisille. Olemuksesta ja katsekontaktista kyllä näkee onko toinen otollista juttuseuraa. Ei kaikki ole, itselläkin on välillä päiviä kun ei huvita jutella. Vältän silloin katsekontaktia vieraiden kanssa.

Vierailija
5/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole kohteliasta mennä puhumaan vieraille varsinkaan. Kohteliaisuutta on antaa jokaiselle oma tila ja rauha, eikä mennä häiriköimään sitä yhdentekevällä smalltalkilla.

Entisaikaan oli jopa sääntö, ettei ketään saa puhutella, jolle ei ole esitelty. Tuntemattomien puhuttelu oli täysin moukkamaista.

Asun Keski-Euroopassa, jossa tuntemattomien puhuttaminen on yleistä. Kulkuneuvoissa, kaupoissa jne. Joskus kaipaan tänne suomalaista "anna muille rauha ja oma tila"-mentaliteettia, sillä höpötyskulttuuri on myös energiasyöppö. Matkalla ehkä ihanan eksoottista ja ystävällistä, mutta kun asuu maassa, aika rasittavaa.

Vierailija
6/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ollenkaan siitä, että minua häiritään julkisilla paikoilla esim metrossa. Miksi ihmeessä tunnet tarvetta puhua niinkin yhdentekevää asiasta kuin säästä ventovieraan kanssa? Ei ihme, että ihmiset luulee sua hulluksi. Kulttuuriin kuuluu täällä toisten huomioonottaminen ja se tapahtuu jättämällä ihmiset rauhaan 😀

Vierailija
7/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat tylyjä nimenomaan toisia suomalaisia kohtaan. Ulkomaalaisia usein suorastaan mielistellään. Liittyykö tämä huonoon kansalliseen itsetuntoon vai johonkin muuhun, sitä en tiedä. Esimerkiksi Kallion punavihreät hemmottelevat mielellään paperittomia ulkomaalaisia, mutta haluavat häätää suomalaisten vähäosaisten leipäjonon alueelta.

Vierailija
8/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se on kohteliaisuutta antaa rauha, mutta miksi pitää olla niin tyly minua kohtaan jos alan jollekin haastella jotain? AP

Vierailija
9/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä juttelet väärille ihmisille. Olemuksesta ja katsekontaktista kyllä näkee onko toinen otollista juttuseuraa. Ei kaikki ole, itselläkin on välillä päiviä kun ei huvita jutella. Vältän silloin katsekontaktia vieraiden kanssa.

Niin, mutta aika monet sellaisetkin ketkä ovat olemukseltaan vaikuttaneet siltä, että heille voi jutella ovat sanoneet minulle tylysti takaisin että jätä rauhaan. En minä ymmärrä yhtään, mitä vikaa pelkässä juttelussa  muka on? AP

Vierailija
10/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat keskimäärin autistisen kirjon yläpäässä. Wikipedian mukaan autisminkirjolaisilla on valtaväestöstä poikkeava tapa osoittaa sosiaalisuutta ja olla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Lisäksi kirjolaisilla esiintyy usein tarvetta viettää aikaa oman erikoiskiinnostuksenkohteen parissa. Myös yksikanavaisuus eli monoprosessointi on ominaista autisminkirjolaisille.

Eli siinähän se. Autistit haluavat olla omissa oloissaan, keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja he stressaantuvat virikkeistä.

Vierailija
11/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se on kohteliaisuutta antaa rauha, mutta miksi pitää olla niin tyly minua kohtaan jos alan jollekin haastella jotain? AP

No koska käyttäydyit epäkohteliasti, pelottavasti ja arvaamattomasti. Kokemus osoittaa, että jos antaa pirulle pikkusormen niin se vie koko käden. Pieninkin ystävällisyydestä osoitus voi saada sut jatkamaan tarinaasi ja ties vaikka mitä. Turvallisempaa on mulkaista kiukkuisesti ja paeta turvaan. Tuttaville voi sitten avautua miten joku hullu tunki puhumaan metrossa ja mitähän se sillä tarkoitti.

Vierailija
12/37 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta aika monet sellaisetkin ketkä ovat olemukseltaan vaikuttaneet siltä, että heille voi jutella ovat sanoneet minulle tylysti takaisin että jätä rauhaan. En minä ymmärrä yhtään, mitä vikaa pelkässä juttelussa  muka on? AP

Minä taas en ymmärrä, miksi sun pitää päästä tuntemattomille puhumaan? Mitä sä saat siitä? Pidän ystävistäni, mutta en mä halua heidän kanssaan puhua, joten miksi haluaisin puhua vieraalle?

Vierailija
13/37 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt ihan samaan onghelmaan.itse tykkään jutella ihmisille enkä ymmärrä miksi suomalaiset ovat niin sisäänpäinkääntynyttä populaa. Eihän tuolla tavalla voi edes saada ystäviä jos ei ala jutella tuntemattomien kanssa+???

Vierailija
14/37 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä yleistys, suomalaiset. Olet jostain muualta? Kaikista suomalaisista en tiedä, mutta juttelen mielelläni. Tyhmiä en jaksa kuunnella.

Vierailija
15/37 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä juttelen kaikille, jotka alkaa mulle puhua, vaikken oikeasti haluaisi tuntemattomien ihmisten kanssa puhuakaan, mut en kehtaa olla vastaamatta. Ja yleensä ne jotka jotain alkaa puhua, paljastuukin jotenkin omituisiksi tyypeiksi...

Vierailija
16/37 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaalin hyperkilpailun vallitessa Suomi on selkeästi häviäjä, kaukana pohjoisessa kylmässä kallista kaikki.

Heikkotasoiset päättäjät kaiken lisäksi jakaa rahoja ulkomaille(esim. EU:lle miljardin euron jäsenmaksu) ja ulkomaalaisille vastikkeetta.

Siksi köyhdymme päivä päivältä verrattuna muihin maihin.

Suomessa jaetaan alati supistuvaa kakkua koko ajan pienempinä palasina kansalaisille.

Jokaisen saama osuus pienenevästä kakusta on toiselta pois.

Siksi emme hymyile koskaan vaan kyräilemme toisiamme koko ajan kateellisina.

Siksi mm. Aktiivimalli, ja sitä ylistävät ihmiset, toisilta otetaan ei itseltä.

Siksi lapsia ei tehdä kun rahaa ja työtä on aina vaan vähemmän, se siirtyy aasiaan.

yms..yms..

Vierailija
17/37 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla on paljon tympeämpiä ihmisiä kuin monessa muussa maakunnassa. Tervetulloo tänne maalle missä lupsakat ihmiset juttelevat kaupassa tomaattivalinnoista.

Vierailija
18/37 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Koska vauva palstalla organisoidaan epäkorrektiivisuutta rasismilla.

Vierailija
19/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

organisoidaan epäkorrektiivisuutta rasismilla.

Anteeksi mitä?

Vierailija
20/37 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ainakin Savossa ja Lapissa jutellaan ihan mielelläänkin toisten kanssa, muualla on sitten vaikeampaa. Mutta kaikkialta voi löytää keskustelutaitoisia ihmisiä, riippuu paljon siitä onko heillä kiire vai ei.