Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Juu muistan kyllä. Oli aivan hiton kuuma eikä mitään viilennystä missään yölläkään paitsi järvessä.
Uskokaa nyt vaan, ei sellaista kesää oo voinut olla, meteoriitit sano että tänä kesänä oli kuuminta koko mittaushistoriassa, tehtiin mittaushistorian ennätyksiä koko kesän kun ilmasto on kuumennut. pötypuhetta nuo teidän muistikuvat!
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt vaan, ei sellaista kesää oo voinut olla, meteoriitit sano että tänä kesänä oli kuuminta koko mittaushistoriassa, tehtiin mittaushistorian ennätyksiä koko kesän kun ilmasto on kuumennut. pötypuhetta nuo teidän muistikuvat!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000174854.html
Siinä sinulle.
Kesä 2010 oli ihana, mun vanhempi lapsi oli just päättänyt ekan kouluvuoden ja me nähtiin upeita auringonlaskuja jotka muistaa vieläkin. Nukuttiin rinnetalon alakerroksessa kaikki ja siellä oli viileää.
Oliko kukaan Liperissä päin silloin? Miltä tuntui reilut +37 astetta Suomessa??
Milloin menee Suomessakin 40 astetta rikki??
Muistan ja uutta samanlaista odottelen....
Lisää lämpimiä kesiä odotellaan.
Muistan. Erittäin hyvin. Sain aivoverenvuodon 02.06.2020. Tulin tajuihini heinäkuun alkupuolella, sairaala oli todella kuuma. Ja kun elo-syyskuun vaihteessa pääsin kotiin, kolmanteen kerrokseen, taloon jossa ei ollut hissiä, olot olivat melko tukalat. Sain huoneeseeni jäähdyttimen joka auttoi asiaa mutta sen meteli oli kohtuuton ja kun halusi nukkua, ei voinut pitää päällä.
Muistan, iäkäs koirani sai lämpöhalvauksen kun käytiin pihalla pikapissalla ja kakkalla koska lenkkeillä ei voinut kuumuuden takia.
Muistan, se oli ihanaa. Ylipainoinen ystäväni voi huonosti ja joutui sairaalaan. Sielläkin oli lämmintä.
Muistan. Toivuin sen kesän talven ja kevään aikana sairastamastani influenssasta. Oli kova tauti, ei kesälläkään vielä jaksanut ja helle vain pahensi olotilaa.
En muista tuosta kesästä juuri mitään paitsi sen että olin jatkuvasti kännissä ja hauskaa oli. Oliko sillon muka noin kuuma? No se ehkä selittää osin
Mä pärjäisin kyllä lämpimässä, ihanan lämmin oli kesä 2021 myös, vaikka alkuvuonna olikin viileää. Komea oli myös koko vuosi 2020-2021 yllättävän vähäisellä kura-ajalla keväällä, lämpimällä kesällä, ruskasyksyllä ja runsaslumisella talvella 😍
Muistan toki. Hellekauden päätti Asta- ja Veera-myrskyt Etelä-Karjalassa. Mökkiämme ympäröivä suuri metsä kaatui.
Miesväki sahasi puut pölkyiksi. Minä olin tuolloin 15 vuotias.
Loppukesän pilkoin halkomakoneella noita pölkkyjä polttopuiksi. Muitan kuunnelleeni halkoja tehdessäni radiosta YleX ja inhotti kun juontajilla oli niin mukavaa ja minä raadoin pitkää päivää halkojen parissa. Noita polttopuita on edelleen käyttämättä.
Hyvin muistan, koska olin viimeisillään raskaana ja oli todella tukalaa