Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (672)
Muistetaan sen verran hyvin että tein villapipon korvaläpillä.
Muistan! Koulutkin olivat lähes tyhjillään.
Kyllä muistan. Etelässäkin oli melko kylmä, yli -30 astetta. Kyllähän noihin kolmenkymmenen asteen lukemiin on useimpina talvina etelässäkin päästy aina muutamaksi tammipäiväksi, vaikka useimpina talvipäivinä onkin hyvin leutoa ja ensimmäistä pakkasjaksoa saa odottaa pitkään. Noita yli -30 asteen pakkasia en varsinaisesti kaipaa, mutta luonnolle tekee hyvää, kun maa menee kunnolla jäähän.
Tuossa lämpötilassa ilmalämpöpumpulla ei tee mitään. Joen virtaamat eivät riitä vesivoimaan ja tyyni pakkaskeli ei pyöritä tuulivoimaloita.
Silloin tarvitaan YDINVOIMAA, ÖLJYÄ, KIVIHIILTÄ, TURVETTA, KAASUA JNE.
Kunnon pakkaset karkottavat syöpäläiset Suomesta takaisin sinne mistä ovat tulleetkin.
Kaveri kertoi että ruokaostokset piti viedä kylmälaukussa kotiin ettei ne jäädy matkalla.
Tulispa Helsinkiin taas kunnon vanhan ajan pakkaset.
Ilmasto saa lämmetä aika paljon ennen kuin Lapissa hikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, olin Ranskan alpeilla, missä oli -25 sielläkin. Saunassa kerroimme keski-eurooppalaisille, ettei tämä ole mitään, Suomessa on -50. Eivät uskoneet.
keskieurooppalaisille*
Vihaan kuollakseni Suomen talvia ja olen siksi unhoittanut jo viime talvenkin mielestäni. =)
Vit*ttaa jo kaikki nämä kamalat syksyrätikin, joita kohta joutuu valitettavasti kiskomaan päälleen. Onneksi ulkona luonto vihertää vielä edes vähän.
Tulispa taas oikea pakkastalvi niin kuin ennen oli melkein aina. :)
JIHUU, TALVI ON TÄÄLLÄ TAAS!!! <3 <3 <3
Ei ole Suomessa ollut -54C pakkasia
Jos ilmasto lämpenee kolme astetta, Lapissa olisi enää -51,4 C pakkasta. Aika lämmintä vai?
Vierailija kirjoitti:
Muistan!
Odotin esikoistani tuolloin ja Helsingissäkin oli todella kylmää ja lunta kamalasti.
Mä katsoin Helsingin lämpötiloja tammi-helmikuun ajalta muutamana päivänä 1999 ja vain tammikuun lopussa oli -20. muuten nollan tienoilla. Tuo -20 on ihan tavallinen pakkanen Helsingissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan!
Odotin esikoistani tuolloin ja Helsingissäkin oli todella kylmää ja lunta kamalasti.Mä katsoin Helsingin lämpötiloja tammi-helmikuun ajalta muutamana päivänä 1999 ja vain tammikuun lopussa oli -20. muuten nollan tienoilla. Tuo -20 on ihan tavallinen pakkanen Helsingissäkin.
Vuoden 1999 ennätyspakkaset olivat Lapissa.
Etelä-Suomessa oli kunnon vanhanajan pakkaset viimeksi 1987.
Höpö. Helsingissä oli kova pakkastalvi 2010 ja 2011.
Olin tuolloin 1-vuotias. Taisin viettää päivän sisällä <3
1987 oli Etelä-Suomessakin oikea vanhan ajan talvi: Helsigissäkin pakkasta 40 astetta. Yli 30 astetta oli viikkokausia.