Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennushistoria ja lasten hankinta

Blue bird
09.01.2018 |

Olen elämäni ensimmäistä kertaa parisuhteessa, joka tuntuu siltä, että sillä olisi mahdollisuutta kestää. Tämän myötä olen alkanut miettiä sitä, että tulenko joskus hankkimaan lapsia. Todennäköisesti hankkisin vain yhden, sillä en ole mikään synnynnäinen äitityyppi.

Minulla oli hyvin raskas lapsuus, johon liittyi mm. alle kouluikäisenä läpikäydyt vaikeat terveysongelmat, isäni vuosikausia jatkunut alkoholismi, sekä lähes koko peruskouluajan kestänyt koulukiusaaminen. Omilla vanhemmillani oli huono lapsuus, joka sekin heitti varjonsa vielä minun ja sisarukseni elämään. Olen päättänyt, että jos minulla on joskus lapsi, teen parhaani, että häneltä ei puutu turvaa, virikkeitä ja läsnäoloa.

Minua on kuitenkin alkanut mietityttää se, miten taustani vaikuttaa asiaan. Olen sairastanut elämässäni kolme kertaa vaikean masennusjakson. Ensimmäinen oli 18-vuotiaana abiturienttina, toinen 26-vuotiaana vastavalmistuneena ja kolmas vuosi sitten, kun olin läpikäynyt hyvin vaikean ja traumaattisen hylkäämiskokemuksen edellisen parisuhteeni päätyttyä (yllätyksekseni tapasin nykyisen poikaystäväni 4 kk eron jälkeen). Lisäksi minulla on ollut lievempiä masennusjaksoja. Noiden kolmen vaikeamman jakson aikana masennusta on hoidettu lääkityksellä, joka on kullakin kerralla kestänyt 6-10 kk.

Vaikka asia ei olekaan vielä ajankohtainen, minua pelottaa se, että raskaus ja lapsen syntymä laukaisisivat masennuksen. Masennus ja siihen liittyvät ahdistus ja unettomuus ovat olleet pahimpia kipuja mitä olen koskaan kokenut. Se henkisen tuskan määrä on huumaava. Minua pelottaa ajatus siitä, että mahdollinen lapseni ei saisi hyvää alkua elämälleen minun masentuessani, ja että se pilaisi kaiken minun ja puolisoni parisuhteesta alkaen.

Kuulisin mielelläni kokemuksia niiltä, jotka ovat sairastaneet masennusta ennen kuin ovat saaneet lapsia. Onko masennus uusinut? Entä miten sitä on hoidettu tai ennaltaehkäisty?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuulostat jo nyt hyvältä tulevalta äidiltä koska pohdit asiaa etukäteen. Monet masentuivat raskausaikana ja vielä useammat synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Tästä syystä myös ennaltaehkäisevää apua on tarjolla paljon. En itse jättäisi tekemättä lapsia sen pelossa että masennus uusiutuisi, niin voi käydä mutta tärkeää onkin kertoa siitä pelosta jo etukäteen neuvolassa jotta siihen osataan kinnittää huomiota ja ennaltaehkäistä sen tapahtumista.

Vierailija
2/5 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kuulostat jo nyt hyvältä tulevalta äidiltä koska pohdit asiaa etukäteen. Monet masentuivat raskausaikana ja vielä useammat synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Tästä syystä myös ennaltaehkäisevää apua on tarjolla paljon. En itse jättäisi tekemättä lapsia sen pelossa että masennus uusiutuisi, niin voi käydä mutta tärkeää onkin kertoa siitä pelosta jo etukäteen neuvolassa jotta siihen osataan kinnittää huomiota ja ennaltaehkäistä sen tapahtumista.

Miten ihmeessä masennusta voitaisiin ennaltaehkäistä, siis oikeasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan psykiatrisella hoitajalla ja äitipolilla olen käynyt raskausaikana, lääkitystä välillä tuputettu ja sairaslomalla olen ollut. Synnytys vielä edessä. Taustalla teini-iästä asti vaikeita masennusjaksoja ja sanottu on etten koskaan tule kokonaan paranemaan, mutta pitkät oireettomat jaksot ja vahva parisuhde rohkaisivat perheen perustamiseen.

Vierailija
4/5 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä masennusta voitaisiin ennaltaehkäistä, siis oikeasti?

Koetapa kuule vaikka googlata ennen kuin meiltä kysyt.

Vierailija
5/5 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman samantyyppinen tausta täällä. En todellakaan halua lapsia tähän maailmaan, koska aikuinen ei pysty lastaan suojelemaan. Itsellä lähiperhe oli ihan mukava, mutta oma setä käytti lapsena seksuaalisesti hyväksi, ja sen suhteen omat vanhemmat olivat täysin kuutamolla asiasta.

Toisekseen, enpä usko, että kykenisin millekään lapselle edes perusturvallisuutta tarjoamaan, jos masennuskausi uusiutuisi. Ja mitä useammin vaikean masennuksen on sairastanut, sitä suuremmaksi tulee todennäköisyys sen sairastamiseen uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän