Paljonko on kipurajasi asumiskuluissa pk-seudulla?
Minkä verran olet valmis maksamaan asumisesta, millaisessa asunnossa, millainen perhe?
Puntaroin tässä omistus- ja vuokra-asumisen välillä, ja hurjilta tuntuu asumiskulut joka tapauksessa kaksilapsiselle yh:lle pk-seudulla.
Kommentit (67)
Omistusasuja kertoo: kirjoitti:
Uudehko omakotitalo pk-seudulla maksaa seuraavasti:
Asuntolainan korkokulu 45 €/kk
Sähkö ja lämmitys 150 €/kk
Jätehuolto 7 €/kk
Vesi 12 €/hlö
Kiinteistövero 30 €/kk
Asunnon arvonnousukulu -800 €/kk
Kulu jää siis reilusti negatiiviseksi johtuen arvonnoususta. Omistusasumalla vain rikastuu, koska asunnon arvo nousee nopeammin kuin mitä siihen kuluu rahaa. :D Asuntolainen lyhennys ei ole kulu, koska kyseinen summa vähentää käyttötilin saldoa mutta nostaa saman verran lainatilin saldoa. Tämä raha siis vain siirtyy omistusasujan tililtä toiselle. Hups, näin mukavaa on asua omassa.
Vuokralla asuminen samassa talossa olisi n. 2 500 €/kk kalliimpaa.
Muuten samaa mieltä, mutta "arvonnousua" et voi ottaa huomioon tulona. Se ei ole tulo kuten lyhennys ei ole meno. Tulot tai meno arvonmuutoksesta tulee vasta kun realisoit sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tarvitsen ainakin kolmion, koska on kaksi lasta. En edes haikaile mihinkään kantakaupunkiin, Vantaa käy ihan hyvin. Mutta kun ei ole asunnot ja vuokrat halpoja sielläkään: kolmio on helposti 1100 e ja vastaava omistusasunto 230 000. Joutuisin ottamaan niin ison lainan, että asumiskulut nousisivat vastikkeiden kanssa lähelle vastaavan asunnon vuokratasoa, ja omistusasunnossa pitäisi kuitenkin säästämällä varautua tuleviin remontteihin sun muihin.
Äh, mitähän tässä tekisi...
Ap oli siis tämä :)
Me asutaan rivarissa Vantaalla pari kilsaa Tikkurilasta. 92neliöö rivari,4h ja keittiö. Maksoi 220tuhatta, lainaa lyhennetään tällä hetkellä reilu 800€,vastike n.400€,sis.vesi ja lämpö.
Tällasta ei tällä hinnalla vuokraisi,mutta ei tää ihanne mullekaan oo. Saa vinkata järkevämpää asumisratkaisua sadan kilsan säteellä Hkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena: Tonnilla saa tällä hetkellä jonkun 40-50 neliön kaksion, eikä edes keskustasta. Jostain Vantaan/Espoon perukoilta saattaa irrota kolmio, mutta matkakulut ovat aivan hirvittävät sieltä käsin. Ei tää ihmisen hommaa ole enää.
No huhhuh. Ehkä parempi pysyä siis täällä. Tuu säkin ;) -1
Etkö ole yhtään huolissasi lapsista, kun joutuvat asumaan muuttotappiopaikkakunnalla?
ohis
Öh, kyllä lapseni saavat sitten aikanaan ihan itse tehdä sen päätöksen, että missä haluavat asua. Vai mitä tarkoitat? Kyllä täällä palvelut pelaa, vaikka muuttotappiokunta onkin.
Muuttotappiopaikkakunnalta muuttavat yleensä pois kaikki kykenevät ja jäljelle jää pääosin heikompi aines. Minä ainakin olisin huolissani siitä, että lasteni seura on turhan.. epäakateemista, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti myöhempään elämään
No voi harmi, Minun ala-aste ikäisten lasteni kavereista ei ole yksikään ehtinyt akateemista koulutusta hankkimaan. Pitääkö huolestua?
Ei mutta heistäkin varmaan arvaa aika hyvin kenestä tulee akateeminen ja kenestä ei
Omistusasuja kertoo: kirjoitti:
Uudehko omakotitalo pk-seudulla maksaa seuraavasti:
Asuntolainan korkokulu 45 €/kk
Sähkö ja lämmitys 150 €/kk
Jätehuolto 7 €/kk
Vesi 12 €/hlö
Kiinteistövero 30 €/kk
Asunnon arvonnousukulu -800 €/kk
Kulu jää siis reilusti negatiiviseksi johtuen arvonnoususta. Omistusasumalla vain rikastuu, koska asunnon arvo nousee nopeammin kuin mitä siihen kuluu rahaa. :D Asuntolainen lyhennys ei ole kulu, koska kyseinen summa vähentää käyttötilin saldoa mutta nostaa saman verran lainatilin saldoa. Tämä raha siis vain siirtyy omistusasujan tililtä toiselle. Hups, näin mukavaa on asua omassa.
Vuokralla asuminen samassa talossa olisi n. 2 500 €/kk kalliimpaa.
Ihan kohtuulliset kulut. Kaipa minä voisin sitten rakennuttaa sen omakotitalon Mannerheimintien varteen, niin säästäisin sen 2500e/kk.
86-neliöinen kolmio Länsi-Helsingistä, 2010-luvulla rakennettu talo.
- Vastike sisältäen (lunastettavissa olevan) tonttivuokran (erääntyy 2052), sähkömaksun, kaapelilaajakaistan sekä autohallipaikan vastikkeen: 775 €/kk. Vastike ilman vuokraa vissiin 425 €.
- Lainanlyhennys, lainoitusosuus n. 55%: 550 €/kk
- Vesi 20 €/hlö/kk
Meillä siis kokonaiskulut n. 1350 €/kk. Hyvät liikenneyhteydet, rauhallinen alue (ei juurikaan kaupungin vuokrakämppiä alle 5 km säteellä), isot marketit kävelymatkan päässä. Hinnat nousseet alueella n. 5% vuodessa eli aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole mitään kipurajaa. Olen asunut koko ikäni pääkaupunkiseudulla ja täältä löytyy aina asuntoja, joissa mulla on varaa asua. Pitää muuttaa vaan pienempään ja halvempaan, jos tulot alkavat tippua. Onhan täällä paljon sellaisiakin, jotka eivät ole käyneet vuosikausiin töissäkään eli ihan pelkillä yhteiskunnan tuilla elävät.
Tuilla nyt usein elääkin paremmin kuin työllä. Varsinkin jos on yh.
No voi harmi, Minun ala-aste ikäisten lasteni kavereista ei ole yksikään ehtinyt akateemista koulutusta hankkimaan. Pitääkö huolestua?