Paljonko on kipurajasi asumiskuluissa pk-seudulla?
Minkä verran olet valmis maksamaan asumisesta, millaisessa asunnossa, millainen perhe?
Puntaroin tässä omistus- ja vuokra-asumisen välillä, ja hurjilta tuntuu asumiskulut joka tapauksessa kaksilapsiselle yh:lle pk-seudulla.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Mä tarvitsen ainakin kolmion, koska on kaksi lasta. En edes haikaile mihinkään kantakaupunkiin, Vantaa käy ihan hyvin. Mutta kun ei ole asunnot ja vuokrat halpoja sielläkään: kolmio on helposti 1100 e ja vastaava omistusasunto 230 000. Joutuisin ottamaan niin ison lainan, että asumiskulut nousisivat vastikkeiden kanssa lähelle vastaavan asunnon vuokratasoa, ja omistusasunnossa pitäisi kuitenkin säästämällä varautua tuleviin remontteihin sun muihin.
Äh, mitähän tässä tekisi...
Noilla luvuilla minun ei ainakaan tarvitsisi miettiä lainkaan. Asuntolainan lyhennyshän ei varsinaisesti ole asumiskulut vaan siinä muutetaan vierasta pääomaa omaksi pääomaksi ja tavallaan se on jo varautumista tuleviin remonttikuluihin. Kun olet maksanut asuntolainaa pois, niin vapaata vakuutta voi käyttää joskus tulevaisuudessa uuden lainan vakuutena, jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tarvitsen ainakin kolmion, koska on kaksi lasta. En edes haikaile mihinkään kantakaupunkiin, Vantaa käy ihan hyvin. Mutta kun ei ole asunnot ja vuokrat halpoja sielläkään: kolmio on helposti 1100 e ja vastaava omistusasunto 230 000. Joutuisin ottamaan niin ison lainan, että asumiskulut nousisivat vastikkeiden kanssa lähelle vastaavan asunnon vuokratasoa, ja omistusasunnossa pitäisi kuitenkin säästämällä varautua tuleviin remontteihin sun muihin.
Äh, mitähän tässä tekisi...
Espoosta ja Vantaalta löytyy paljon kerrostalokolmioita, jotka ovat reilusti alle 200 000 €. Kaveriperhe maksoi hiljattain 145 000 € kerrostalokolmiosta Espoossa.
Tuolla hinnalla Espoossa löytyy ehkä vanha ja remonttia kaipaava kerrostalokolmio Espoon keskuksesta, Kivenlahdesta tai vastaavalta hieman slummiutuneelta alueelta. Remonttiin voi varata 20 000 jos siinä mielii asua. Lisäksi näissä 70-luvun lähiöissä odottavat putkiremontit ja julkisivuremontit aivan kulman takana. Ei siis mielestäni kovin hyvää rahan käyttöä yhtään pidemmällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappiopaikkakunnalta muuttavat yleensä pois kaikki kykenevät ja jäljelle jää pääosin heikompi aines. Minä ainakin olisin huolissani siitä, että lasteni seura on turhan.. epäakateemista, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti myöhempään elämään
Et voi olla tosissasi??? :D
Mulla on vastaremontoitu parvekkeellinen ylimmän kerroksen kaksio kalliossa. Kaikki pinnat tehty, uusi kph ja keittiöremontti. Ajattelin pyytää 1000e/kk. Jos mulla ei ois kivaa vanhaa vuokralaista, jolla vuokra nousee kerralla aika paljon, pyytäisin 1100e/kk.
Meillä asumiskulut on 1440/ kk. Tähän kuuluu 3 v vanha rivitalo-osake 93 m2 Helsingissä. Kuluihin sisältyy lainanlyhennys korkoineen, yhtiövastike, vesi ja autopaikka. Vuokraa maksaisimme saman verran, jos asuisimme samanlaisessa asunnossa vuokralla. Suuria remontteja ei vielä tiedossa pitkään aikaan, kun uusi talo-yhtiö.
1000€/kk saa kolmion Itä-Helsingistä. Muualta päin Helsinkiä saattaa myös onnistua 1000€/kk maksavan kolmion löytäminen, mutta se vaatii vähän onnea.
700 taisi nykyään olla raja, johon yksinasuva saa toimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
1000€/kk saa kolmion Itä-Helsingistä. Muualta päin Helsinkiä saattaa myös onnistua 1000€/kk maksavan kolmion löytäminen, mutta se vaatii vähän onnea.
Meillä on Kannelmäessä. Ei ehkä Helsingin hienointa aluetta, mutta täällä reuna-alueilla on ihan viihtyisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hanki asoa?
Koska vastikkeet samalla tasolla kuin vuokrat.
Kerro ihmeessä mistä päin Helsinkiä saa vuokrakaksion 500€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hanki asoa?
kaupungin kämppä, kontula, 43,5m2, 420e/kk
Maksan 217 e/kk+ sähkö, asuntona 2 h + kk Fredrikinkadulla. Velaton. Enempää en viitsi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hanki asoa?
Asoissa on todella isoja eroja yhtiöiden välillä. Ja jostain kumman syystä uusissa asunnoissa vastike on huomattavasti halvempi kuin vanhoissa. Toisaalta sitten asomaksu on uusissa isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena: Tonnilla saa tällä hetkellä jonkun 40-50 neliön kaksion, eikä edes keskustasta. Jostain Vantaan/Espoon perukoilta saattaa irrota kolmio, mutta matkakulut ovat aivan hirvittävät sieltä käsin. Ei tää ihmisen hommaa ole enää.
No huhhuh. Ehkä parempi pysyä siis täällä. Tuu säkin ;) -1
Etkö ole yhtään huolissasi lapsista, kun joutuvat asumaan muuttotappiopaikkakunnalla?
ohis
Öh, kyllä lapseni saavat sitten aikanaan ihan itse tehdä sen päätöksen, että missä haluavat asua. Vai mitä tarkoitat? Kyllä täällä palvelut pelaa, vaikka muuttotappiokunta onkin.
Muuttotappiopaikkakunnalta muuttavat yleensä pois kaikki kykenevät ja jäljelle jää pääosin heikompi aines. Minä ainakin olisin huolissani siitä, että lasteni seura on turhan.. epäakateemista, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti myöhempään elämään
Muuttotappiokunta = kunta, jossa väkimäärä on pienentynyt suhteessa edelliseen tarkasteluajankohtaan. Sellaisetkin kaupungit ovat olleet muuttotappiokuntia kuin Lahti ja Lohja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hanki asoa?
Ei taida kaupungin kämppiin päästä ihan noin vain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hanki asoa?
Asoissa on todella isoja eroja yhtiöiden välillä. Ja jostain kumman syystä uusissa asunnoissa vastike on huomattavasti halvempi kuin vanhoissa. Toisaalta sitten asomaksu on uusissa isompi.
Ainakin asokodit & avain vuokrat ovat 13e-18/m2. Eli ihan sama kuin perus vuokrakämpässä.
Kaupungin asofirmassa 10-12em2, joka on jo ihan viksu hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hanki asoa?
kokeilepa päästä samanhintaiseen asokaksioon noin vain. Vielä vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Kipuraja n. 1600-1700 e kuussa. Tarkoitus ostaa oma heti sopivan löydyttyä (4h+k+s+piha, rt/pt) alueena eteläinen Espoo. Nyt asutaan vielä Helsingissä todella edullisessa asunnossa vuokralla.
Ollaan totuttu siihen, että täällä asumiskulut on vähintään puolet kalliimmat, kuin muualla asuvilla tutuilla ja ystävillä. Muut jaksaa kauhistella, itse ei enää jaksa, koska en täältä pois halua muuttaa.
Oletan, että sinulla on perheessä kaksi tienaajaa, vai onko kipuraja yhden hengen tuloilla noin korkea?
Minä olen yksinhuoltaja, jonka lasten isä ei juuri osallistu lasten kuluihin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena: Tonnilla saa tällä hetkellä jonkun 40-50 neliön kaksion, eikä edes keskustasta. Jostain Vantaan/Espoon perukoilta saattaa irrota kolmio, mutta matkakulut ovat aivan hirvittävät sieltä käsin. Ei tää ihmisen hommaa ole enää.
No huhhuh. Ehkä parempi pysyä siis täällä. Tuu säkin ;) -1
Etkö ole yhtään huolissasi lapsista, kun joutuvat asumaan muuttotappiopaikkakunnalla?
ohis
Öh, kyllä lapseni saavat sitten aikanaan ihan itse tehdä sen päätöksen, että missä haluavat asua. Vai mitä tarkoitat? Kyllä täällä palvelut pelaa, vaikka muuttotappiokunta onkin.
Muuttotappiokunta = kunta, jossa väkimäärä on pienentynyt suhteessa edelliseen tarkasteluajankohtaan. Sellaisetkin kaupungit ovat olleet muuttotappiokuntia kuin Lahti ja Lohja.
Heh, hassua että satuit mainitsemaan juuri nuo. Molempiin nimittäin kaverit muuttivat noin vuosi sitten ja puoli vuotta myöhemmin muuttivat pois, kun eivät kestäneet enää :D Lohjalta takaisin stadiin ja Lahdesta Turkuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hanki asoa?
kokeilepa päästä samanhintaiseen asokaksioon noin vain. Vielä vaikeampaa.
Miten niin? Systeemi on läpinäkyvä ja ehdot ovat paljon reilummat
Asuin parikymmentä vuotta sitten Helsingissä muutaman kuukauden ja siinä oli riittävästi loppuelämän tarpeisiin.
Nyt asun Turussa 2000 luvulla rakennetussa 200 neliön omakotitalossa ja asumiskulut on on keskimäärin suunnilleen 400€/kk plus asuntolainan hoitoon 1000€/kk.