Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on kipurajasi asumiskuluissa pk-seudulla?

Vierailija
09.01.2018 |

Minkä verran olet valmis maksamaan asumisesta, millaisessa asunnossa, millainen perhe?

Puntaroin tässä omistus- ja vuokra-asumisen välillä, ja hurjilta tuntuu asumiskulut joka tapauksessa kaksilapsiselle yh:lle pk-seudulla.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton ja rempattu omatkotitalo Helsingissä.Sähkölasku on varmaan 170€/kk ja kiinteistövero jotain 800€ vuodessa.Nauran kaikille asuntovelallisille kun tämä juppiteatteri loppuu.Ensimmäisinä ostan 60k katumaasturin 22 tonnilla ja muutaman kaksion päälle ja nauran lisää niille jotka ovat pankinjohtajan ruoskittavina :D

Vierailija
42/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että yhdessä toisessa ketjussa ajateltiin että uudet asunnot maksavat aina saman verran paikkakunnasta riippumatta. Täällä ihmiset hyväksyvät sen että sijainti vaikuttaa paljon myyntihintaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että yhdessä toisessa ketjussa ajateltiin että uudet asunnot maksavat aina saman verran paikkakunnasta riippumatta. Täällä ihmiset hyväksyvät sen että sijainti vaikuttaa paljon myyntihintaan. 

Täällä kuten tuolla ulkonakin on kauhea määrä ihmisiä joiden kananmunan kokoiseen todellisuuteen on todella vaikea mahduttaa mitään faktaa asioista koska kananmunan kokoinen todellisuus saadaan parhaiten rakennettua käyttämällä pelkästään tunnepuolella rakennettua todellisuutta.

Vierailija
44/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kommentteja? Paljonko on asumiskustannukset eri puolella pk-seutua ja minkäkokoisissa asunnoissa?

Vierailija
45/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rivarikolmio itä-Vantaalla omakotitalovaltaisella alueella, 80 neliötä, lainanlyhennys, korot + vastike n. 1300 e. Omistusasunnossahan kuukausittaiset asumismenot riippuu paljolti siitä, miten ison lainan on joutunut ottamaan, mulla on yksin vajaa 200 000 jäljellä.

Vierailija
46/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla rivarikolmio itä-Vantaalla omakotitalovaltaisella alueella, 80 neliötä, lainanlyhennys, korot + vastike n. 1300 e. Omistusasunnossahan kuukausittaiset asumismenot riippuu paljolti siitä, miten ison lainan on joutunut ottamaan, mulla on yksin vajaa 200 000 jäljellä.

Sitä ap vissiin miettikin, että ostaako vai mennäkö vuokralle.

Nythän Nordea just lanseeraa sitä 35 vuoden lainaa....

Vierailija
47/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuja kertoo: kirjoitti:

Uudehko omakotitalo pk-seudulla maksaa seuraavasti:

Asuntolainan korkokulu 45 €/kk

Sähkö ja lämmitys 150 €/kk

Jätehuolto 7 €/kk

Vesi 12 €/hlö

Kiinteistövero 30 €/kk

Asunnon arvonnousukulu -800 €/kk

Kulu jää siis reilusti negatiiviseksi johtuen arvonnoususta. Omistusasumalla vain rikastuu, koska asunnon arvo nousee nopeammin kuin mitä siihen kuluu rahaa. :D Asuntolainen lyhennys ei ole kulu, koska kyseinen summa vähentää käyttötilin saldoa mutta nostaa saman verran lainatilin saldoa. Tämä raha siis vain siirtyy omistusasujan tililtä toiselle. Hups, näin mukavaa on asua omassa.

Vuokralla asuminen samassa talossa olisi n. 2 500 €/kk kalliimpaa.

Suht optimistinen arvio arvonnoususta. Ehkä 2000-luvun alussa piti paikkansa, mutta esim viimeisenä viitenä vuoteen arvo on noussu ehkä puolessa vuodessa tuon verran.

300 tonnin asunnossa 2% hinnannousu tekee 500€/kk.

Vierailija
48/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tarvitsen ainakin kolmion, koska on kaksi lasta. En edes haikaile mihinkään kantakaupunkiin, Vantaa käy ihan hyvin. Mutta kun ei ole asunnot ja vuokrat halpoja sielläkään: kolmio on helposti 1100 e ja vastaava omistusasunto 230 000. Joutuisin ottamaan niin ison lainan, että asumiskulut nousisivat vastikkeiden kanssa lähelle vastaavan asunnon vuokratasoa, ja omistusasunnossa pitäisi kuitenkin säästämällä varautua tuleviin remontteihin sun muihin.

Äh, mitähän tässä tekisi...

Espoosta ja Vantaalta löytyy paljon kerrostalokolmioita, jotka ovat reilusti alle 200 000 €. Kaveriperhe maksoi hiljattain 145 000 € kerrostalokolmiosta Espoossa.

Tuolla hinnalla Espoossa löytyy ehkä vanha ja remonttia kaipaava kerrostalokolmio Espoon keskuksesta, Kivenlahdesta tai vastaavalta hieman slummiutuneelta alueelta. Remonttiin voi varata 20 000 jos siinä mielii asua. Lisäksi näissä 70-luvun lähiöissä odottavat putkiremontit ja julkisivuremontit aivan kulman takana. Ei siis mielestäni kovin hyvää rahan käyttöä yhtään pidemmällä tähtäimellä.

Totta, mutta pääkaupunkiseudulta löytyy hyvin eri hintaisia asuntoja ihan riippuen asunnon koosta, sijainnista, iästä ja kunnosta. Voi siis valita, ottaako ison lainan nyt ja ostaa uuden asunnon vai pienemmän lainan nyt sekä remonttilainaa esim 10 vuoden päästä, kun tulee putkiremontti tms. 

Vierailija
49/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkukylä kirjoitti:

Muuttotappiopaikkakunnalta muuttavat yleensä pois kaikki kykenevät ja jäljelle jää pääosin heikompi aines. Minä ainakin olisin huolissani siitä, että lasteni seura on turhan.. epäakateemista, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti myöhempään elämään

Päinvastoin. Muuttotappiokunnista lähtee heikompi aines, joille ei riitä töitä. Ja se heikompi aineshan muuttaa muuttovoittokuntiin.

Vierailija
50/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi muuta sanoa kun nostaa hattua sanoi eräs tamperelainen!

Vierailija
51/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pikkukylä kirjoitti:

Muuttotappiopaikkakunnalta muuttavat yleensä pois kaikki kykenevät ja jäljelle jää pääosin heikompi aines. Minä ainakin olisin huolissani siitä, että lasteni seura on turhan.. epäakateemista, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti myöhempään elämään

Päinvastoin. Muuttotappiokunnista lähtee heikompi aines, joille ei riitä töitä. Ja se heikompi aineshan muuttaa muuttovoittokuntiin.

Toi on niin totta.Kepun puoluekirja kun löytyy kaapista ja muistaa nuolla pääministerin sukulaisia 24/7 niin on aina valtion järjestämissä hommissa.Aika paljon on viimeisen 15v aikana tullut koulutettua porukkaa töihin pks-seudulle.Ei sinne kannata jäädä märehtimään jos ei kuulu "porukkaan".Vielä se teatteri jatkuu sielläkin, mutta odotellaan nyt muutama vuosi vielä.

Vierailija
52/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän iso perhe muutti 2015 vantaan sisällä 93m2 4h+k kerrostaloasunnosta pois (kaikenkaikkiaan asumiskulut ~1300e/kk) 60-luvun alussa valmistuneeseen rintamamiestalo-pohjaiseen omakotitaloon.

Asumiskulut putosi taloyhtiövastikkeen verran ~400e kuukaudessa ~900e/kk tasolle, ja se sisältää lainanlyhennyksen korkoineen, jyvitettynä/tasattuna kiinteistöveron, lämmitys- ja käyttösähkön sekä vesi- ja jätemaksut /kk.

Vierailija
53/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastirol kirjoitti:

Meidän iso perhe muutti 2015 vantaan sisällä 93m2 4h+k kerrostaloasunnosta pois (kaikenkaikkiaan asumiskulut ~1300e/kk) 60-luvun alussa valmistuneeseen rintamamiestalo-pohjaiseen omakotitaloon.

Asumiskulut putosi taloyhtiövastikkeen verran ~400e kuukaudessa ~900e/kk tasolle, ja se sisältää lainanlyhennyksen korkoineen, jyvitettynä/tasattuna kiinteistöveron, lämmitys- ja käyttösähkön sekä vesi- ja jätemaksut /kk.

Kyllähän tuossa pitääkin kuukausittaisten kustannusten laskea, jotta siinä on mitään järkeä. Rahaa pitää kuitenkin pistää syrjään tulevia remontteja varten.

Vierailija
54/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään kipurajaa. Olen asunut koko ikäni  pääkaupunkiseudulla ja täältä löytyy aina asuntoja, joissa mulla on varaa asua. Pitää muuttaa vaan pienempään ja halvempaan, jos tulot alkavat tippua. Onhan täällä paljon sellaisiakin, jotka eivät ole käyneet vuosikausiin töissäkään eli ihan pelkillä yhteiskunnan tuilla elävät. 

Vierailija
55/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto iltavuorolle

Vierailija
56/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jään seuraamaan mielenkiinnolla. Asun nyt keskisuuressa muuttotappiokunnassa, jossa asunnot ovat halpoja. Harkitsen muuttoa pk-seudulle. Minkähänlaiseen luukkuun sitä joutuisi muuttamaan? Asun nyt 110-neliöisessä rivarissa, 4h+k+s+khh. Asumiskuluni (sis. lainanlyhennyksen, veden, sähkön, vakuutukset) on n. 1000 euroa kuussa. (Nettotuloni kuussa ovat n. 3800€.) Mihinköhän sellainen summa riittää pk-seudulla? Mulla myös kaksi lasta, ei toista aikuista perheessä.

1100e pk-seudulla? Helsingistä saat kaksion vuokrattua (kekusta/kantakaupunki et saa edes sitä)

Jos työ olisi esim. Helsingin keskustassa niin 1100e saisit jostain lähiöstä neuvostoliittokuutiokaksion josta 45min matka keskustaan, tai vastaavasti saisivat yksiön keskustasta

Vierailija
57/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut: Korot 150€/kk, vastike 350, eli 500€/kk, Paritalo hyvällä alueella ihan peruspalveluiden äärellä, noin 100 neliötä, 2 henkeä.

Vierailija
58/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

350 euroa kuussa asumisesta on minun kipuraja asumisessa. Sen takia asunkin 5 vuotta vanhassa 135 m2 omakotitalossa Vantaalla lähellä juna-asemaa. Oma ja maksettu. 

Vierailija
59/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jään seuraamaan mielenkiinnolla. Asun nyt keskisuuressa muuttotappiokunnassa, jossa asunnot ovat halpoja. Harkitsen muuttoa pk-seudulle. Minkähänlaiseen luukkuun sitä joutuisi muuttamaan? Asun nyt 110-neliöisessä rivarissa, 4h+k+s+khh. Asumiskuluni (sis. lainanlyhennyksen, veden, sähkön, vakuutukset) on n. 1000 euroa kuussa. (Nettotuloni kuussa ovat n. 3800€.) Mihinköhän sellainen summa riittää pk-seudulla? Mulla myös kaksi lasta, ei toista aikuista perheessä.

1100e pk-seudulla? Helsingistä saat kaksion vuokrattua (kekusta/kantakaupunki et saa edes sitä)

Jos työ olisi esim. Helsingin keskustassa niin 1100e saisit jostain lähiöstä neuvostoliittokuutiokaksion josta 45min matka keskustaan, tai vastaavasti saisivat yksiön keskustasta

Joo, ei kuulosta realistiselta vaihtoehdolta kahden lapsen kanssa. Sitä vastoin tässä ketjussa on jo pari ihan mukavankuuloista vaihtoehtoa esitetty. Vastaava rivariasunto Vantaalla esim. Kyllä mä voisin sellaista harkita. Työni tuskin olisi Helsingin keskustassa. -1 muuttotappiokunnasta

Vierailija
60/67 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Töölössä 30m2 yksiö.

2 aikuista maksajaa.

Kulut kuussa yht:

Vastike 100€

Lainalyhennys 800€

Vakuutus, sähkö yms 100€

500€/nassu, Eli vähän kun rahaa laittais pankkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi