Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus pitää poistaa
Kuka tekisi kansalaisaloitteen. Miksi naapurin työtön saa yli 2000 euroa korvausta työttömyydestään ja minun pitää kärvistillä 700 eurolla.
Se on saanut säästöjä ollessaan töissä suurella palkalla ja nyt sitten vielä saa 3 kertaa enemmän rahaa.
Onko tämä muka oikeudenmukaista?
Kommentit (25)
Minkä ihmeen takia jotkut pienituloiset ja muut vähäväkiset täällä kadehtivat toistensa tuloja. Ansiosidonnaista saa kun kuuluu työttömyyskassaan. Se on osin itse rahoitettua. Vertaisin sitä vakuutukseen. Vaaditaan tukia poistettavaksi. Katuojaanko pitäisi mennä kuravettä juomaan. Työntekijät ja työnantajat maksavat näitä veroluonteisissa maksuissaan. Toki nyt on niin suuret työttömyysluvut että korvaussummat ovat isoja. Nykyään kuka tahansa voi joutua irtisanotuksi sellaisista firmoista, joista ei olisi uskonut ketään irtisanottavan. Useimmat ihmiset tarvitsevat perusturvaa joissain tilanteissa. Olen itse maksanut näitä 40v ajan, joten nyt 60v joutuessani työttömäksi en jaksa tuntea huonoa omaatuntoa ansiosidonnaisesta. Pienituloisten ym pitäisi riitelemisen sijasta yrittää vaikuttaa siihen että pienimmät palkat nostettaisiin vaikka verotuksen kautta niin, että sosiaaliturvamaksut jäisivät pienemmäksi. Pääasia on, että tulisi lisää normaaleja työpaikkoja.
Se on vakuutus. Ja kuka puolustaa työntekijää ellei liitot?
Vierailija kirjoitti:
Jaa kenenköhän rahoista nuokin tuet maksetaan... Ärsyttää tämä jatkuva valitus ansiosidonnaisista työttömyys- ja vanhempainrahoista, rikkaiden lapsilisistä jne. Se on rahaa jonka hyvätuloiset maksavat itselleen. Hyvätuloiset perheettömät perheellisille ja työssäkäyvät työttömille. Sitten on erikseen ne tulonsiirrot, jotka ovat tarkoitettu välttämättömän toimeentulon takaamiseksi köyhille. Ne ovat sitä rahaa joka siirretään hyvätuloisilta köyhille.
Joidenkin on vaan niin kovin vaikea hyväksyä sitä, että hyvätuloiset saavat pitää edes osan omista rahoistaan itse.
Myös pienituloiset maksavat em maksuja tuloihinsa suhteutettuna.
Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusosan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työttömyysvakuutusrahastoihin maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi 5,5 % ansiopäivärahoista.[7]
Wikipedia
Tuo 100€ on vain jäsenmaksu, sen lisäksi niin työntekijä, että työnantajat maksavat palkasta työttömyysvakuutusmaksua, maksettujen palkkojen perusteella.
Työttömyysvakuutusmaksut ja eläkkeet maksavat työnantajat, palkan sivukuluina, ihan samalla tavalla kuin lomarahat, sairasajanpalkka jne. ja ovat osa työntekijän palkkaa.
Vai luuletko sinun palkkakuluksi työnantajan laskevan vain, mitä sinun tilille maksetaan? Ei