Syökö joku muka oikeasti aamiaista?
Siis varsinkin työssäkäyvät, joilla tietty deadline aamuissa? Kiireettömästi, siististi ja kodikkaasti aamutakkiin kääriytyneinä viimeisen päälle menyyn tyyliin joku Salkkarit (että inhoan sitä voileivän närkkimistä ja mussuti-mössöti - ruoka suussa puhumista)?
Herääminen oksettaa ihan fyysisesti; kahvi, vesituopillinen ja ehkä pari syöpäkäärylettä saattaa mennä, mutta muuten ei juu. Aikaa olisi, mutta aamuahdistusta vielä enemmän.
Kommentit (66)
Kyllä, syön aamiaista joka aamu. Nuorena en syönyt, opettelin vasta kolmekymppisenä. Herään tarpeeksi aikaisin, meikkaan, sittens yön aamupalaa. Milloin mitäkin, puuroa, munakasta, voileipiä kahvin kanssa. Lähden töihin vasta kun olen kylläinen, meikattu ja hyvillä fiiliksillä.
Jos menen aamuvuoroon, ja varsinkin jos on iltavuorosta aamuvuoro on meno, eli klo seitsemältä oltava töissä, ei vaan jaksa ja kerkiä mitään aamupaloja itselleni väsätä, varsinkin jos minä vien lapset aamulla hoitoon. Haluan nukkua mahdollisimman pitkään.
Salkkarityylistä en tiedä, mutta kyllä minä syön ainakin leipää aamukahvilla. Ei sitä suorastaan mannermaiseksi aamiaiseksi voi sanoa, mutta ehkä italialaiseksi.
Syön ainoastaan kerran päivässä: illalla, kun päivän paskahommat on pulkassa eikä kukaan vieressä vinkumassa vaatimuksiaan.
Syöminen on omaa aikaa enkä miksaa sitä muiden toimien (esim. meikkaus) kanssa.
Verensokerit sopeutuneet ilmeisesti tilanteeseen, koska työterveyshoitajalla ei ole ollut huomauttamista.
Työpäivät jaksan mustalla kahvilla ja pahalla sisulla :)
Kukin pupeltakoon nassuunsa tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Syön aina aamupalaa..en käsitä miten joku voi olla syömättä aamupalaa.. yök. Oon muutenkin tosi aamuihminen, rakastan aamuja yli kaiken!
Sama juttu, aina aamupala. Mutta VIHAAN aamuja, en pysty tarpeeksi korostamaan sitä miten paljon vihaan herätä aikaisin. Työaamuina kuuden jälkeen nopeasti meikkauksen ja hiustenlaiton lomassa ruisleipä ja täysmehua (pakko suoriutua aamuaskareista nopeasti, koska jos ehdin istumaan niin meinaan nukahtaa pystyyn). Töissä ensimmäisellä 9.00 kahvitauolla aamupuuro.
Viikonloppuina sitten nukun pitkään ja nautin pitkistä aamupaloista, kun ei ole mikään pakko lähteä mihinkään. Esim. täytettyä croissantia salaatilla, kurkulla, tomaatilla, juustolla ja erikoiskahvi. Tai banaani-/rahkalettuja, mustikoita ja vaahterasiirappia. Rakastan vapaa-aamuja, kun ei tarvitse herätä aikaisin ja voi kaikessa rauhassa nauttia.
Mikä on ongelmasi? Kun aamupala jä syömättä, aineenvaihdunta ei käynnisty ihanteellisella tavalla ja liikakilot istuvat tiukassa. Siksi me hoikat, liikunnalliset ja elämässämme menestyvät ihmiset syömme aamupalan, jolloin jaksamme arjessakin paremmin.
En syö, ei maistu. Eka ruoka on lounas joskus 12-13 aikaan. Seuraava klo 17 ja sit 20 ja vika 23.
Syön aamupalan joka ikinen aamu mutten tosin ikinä rauhassa tai kiireettä. Huuhdon sämpylän kahvin kanssa alas pikavauhtia, koska kiire on satavarmana. Syömättä en silti voisi lähteä yhtään mihinkään.
Herään 5:30 ja aamutoimia tehdessä juon 0,5l vettä. Klo 8 oon saanut lapset hoidettua päiväkotiin ja itseni koululle ja sillon syön koululla aamupuuron, jonka jälkeen otan tunnille mukaan ison kahvin! Siinä on mun aamupalat. En kyllä jaksais oottaa lounaaseen mikä on vasta 12:30. Viikonloppusin en yleensä syö aamupalaa, ellei koko perhe syö myöhästä "aamupalaa" yhdessä joskus 11 aikaan.
Enemmän ihmettelen, miksi nekin, joita aamupala oksettaa tai jos ei ole nälkä, ihan välttämättä syövät sen. Itse syön aamupalaa jos tuntuu siltä että tarvitsee, yleensä ei tunnu ennen kuin vasta tunti tai pari heräämisen jälkeen.
Ymmärrän aloittajaa. Mulla on sama ongelma, että aamuisin, jos on jokin deadline heti aamusta ja joudun sen vuoksi laittamaan herätyskellon soimaan ja lähtemään kotoa aikaisin, herätessäni mua oksettaa niin paljon, ettei syömistä voi ajatellakaan. Sellaisina aamuina en syö aamiaista. Onneksi mulla on työ, jota voi tehdä 99%:sti etätyönä. Vain muutaman kerran vuodessa on työpäiviä, jolloin on aamulla lähdettävä jonnekin. Muina aamuina mulla ei ole edes herätyskelloa soimassa vaan herään noin klo 8, kun koira alkaa haluta ulos. Teen koiran kanssa aamulenkin, sen jälkeen keitän kahvia ja syön aamiaisen samalla, kun käyn läpi sähköposteja.
Olen totuttanut mahani ottamaan vastaan aamuisin muroja jogurtin kanssa. Muutapa ei sitten menekään.
Minua ei ahdistaa mikään ja aamulla on lähes aina nälkä. Sitä se treenaaminen teettää. Jos ei ole nälkä , syön silti. Syöminen on kivaa :)
Syön jogurttia 6.00 ja hedelmän töissä n.8.30-9.00. Lounas 11.00. Pakko syödä jotakin. Muuten ei jaksa ja on huono olo.
Ennen en syönyt (vuosia sitten), mutta olen opetellut siihen. Syön teetä, kauraleivän ja jogurttia. Ei siihen mene kuin 10 min.
Opettelin syömään aamiaista, koska jaksan lounaaseen paremmin ja minulla on ollut vähän alhainen verensokeri, joten lääkärin mukaan pitäisi syödä säännöllisesti pieniä aterioita (suomalainen tt lääkäri sanoi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistan munakkaan esim. kesäkurpitsalla ja sienillä tai ihan vaan kalaa. Juu kunnon proteiiniaamiainen aina. Hoituu samalla kun meikkaan. Lounaaksi myös kunnon proteiinia, mutta illalla sitten jotain kasvispitoista.
Asutko Suomessa? Lääkärit eivät yleensä anna täällä ruokavalio-ohjeita.
Lääkärit? Kuka täällä lääkärillä käy aamupalavinkit kysymässä? :D
Sienimunakas on oikein hyvä aamiainen, teen itse sipuli/pinaatti/tomaattiversion ja tulee yhtälailla meikkauksen aikana. Leikkaan keittiössä kun tilaa ei muualla ole
En todellakaan ole aamuihminen, mutta tulee pahaa olo jos en syö aamiaista. Syön melkein aina maustamatonta jugurttia, hedelmä ja mysliä. Juon pari kuppia teetä.
Olen keskustellut ruoasta lääkärin kanssa, ja hän oli kyllä sitä mieltä, että aamiainen, lounas, välipala, illallinen ja kevyt iltapala ovat tarpeellisia jos haluaa elää terveellisesti. Keho tarvitsee jotain ruokaa noin 4 tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelmasi? Kun aamupala jä syömättä, aineenvaihdunta ei käynnisty ihanteellisella tavalla ja liikakilot istuvat tiukassa. Siksi me hoikat, liikunnalliset ja elämässämme menestyvät ihmiset syömme aamupalan, jolloin jaksamme arjessakin paremmin.
Toi aineenvaihduntajuttu on ihan bullshittiä.
Vierailija kirjoitti:
No ei mene syöpäkääryleitä, polttaako oikeasti joku nykyään tupakkaa?
Alkeelliset ja heikosti koulutetut polttavat. Heitä näki tupakalla syöpäsairaalan edessä.
Kyllähän se suorastaan oksettaa, mutta on ihan pakko.
Seuraavan kerran syömään pääsen puolelta päivin ja jos aamulla en ole syönyt, niin olen pahoinvoiva ja pyörtymispisteessä.
Eli väkisin vedän alas esim. bulgiksen ja banaanin. Mieluiten vielä jonkin tukevan kinkkuleivän ja kananmunan.
Eli en aamusyöjä ollenkaan, viikonloppuisin vain kahvia ja se täällä kovin paheksuttu savuke.