Mitä mieltä olet siitä, että pankit väkisin laittavat pankki- ja luottokortteihin lähimaksuominaisuuden?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ominaisuutta voi käyttää tai olla käyttämättä. Mitään haittaa siitä ei ole kenellekään. Kauhujutut kortinlukijoiden kanssa ruuhkassa väijyvistä rikollisista ovat höpöhöpöä; yhtään tapausta ei ole tullut tietoon - iltapäivälehtien suureksi suruksi.
Eikö sillä voi siis maksaa kuka vaan?
En minä ole ottanut yhteenkään korttiin lähimaksua ja useammasta pankista on kortteja. En myöskään nettimaksua, ettei kukaan voi niitä mitenkään käyttää "puolestani".
Ihan hyvin olen osannut maksaa itsekin, tai käteisellä.
Mielestäni mitään teknologiaa, joka ei toimi 100% varmuudella ei tule _koskaan_ ottaa käyttöön. Elä myös niin, kuin opetat.
Sinkkumies
Mitä sä sitten teet täällä? Etkö ole kuullut, että internetti se vasta vaarallinen paikka onkin. Täällä on moni joutunut vaikeuksiin, jotkut jopa naimisiin!
Olet hyväksynyt lähimaksuominaisuuden sopimusehdoissa, joten tuollainen kortti on siinä mielessä täysin ok.
Lähimaksulla voisi tehdä teoriassa muutaman kympin varkaudet. Mutta se edellyttäisi maksupäätteen hankkimista ja sen saaminen on ensinnäkin vaikeaa ja sen jälkeen kaikki luvattomat maksutapahtumat on jäljitettävissä sekunnilleen siihen tiettyyn laitteesen, joka on taas tietyn henkilön vastuulla. Jos haluaisi tehdä oikeasti kannattavia varkauksia, niin on olemassa lukematon määrä helpompia ja kannattavampia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Ominaisuutta voi käyttää tai olla käyttämättä. Mitään haittaa siitä ei ole kenellekään.
Mietipä sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aktivointi tapahtuu?
Vaikka itse ei olisi koskaan käyttänyt lähimaksuominaisuuttaa niin voihan sitä rosvo silti käyttää.
snnn kirjoitti:
Joo ainakaan nordeassa ei saa ilman lähimaksua olevaa korttia.. eikä sitä saa pois jos sen on kerran aktivoinut..
Aktivointi tapahtu ekalla käyttökerralla, silloin se pääte pyytää työntämään kortin koneeseen perinteiseen tapaan ja näpyttelemään pin-koodin. Älä tee sitä, niin ei sillä kukaan muukaan voi lähimaksaa ilman pinniä.
Ei ole totta.
Maksoin ekan lähimaksun taksissa. Ei kysytty pin.koodia.
Lähimaksu on varkaille riemu.
Alaikäisen kortista se poistettiin pyydettäessä, S-pankissa. Itselleni Olin kerran maksamassa debit-kortilla normaalisti. Kädessäni oli lompakkoni. Kassa sanoi, että maksu meni jo. Selvisi, että pääte oli ottanut lähimaksun lompakossa olevalta luottokortiltani. Onneksi ei molemmilta korteista.
EN ole hyväksynyt lähimaksuominaisuutta. Kolmekymmentä vuotta sitten kun hankin luottokortit, ei lähimaksuominaisuudesta ollut hajuakaan. Sen jälkeen pankki on uusinut luottokortit automaattisesti, ilman mitää eri sopimuksia tai allekirjoituksia. NYT oli uusimpaan korttiin lisätty LÄHIMAKSUOMINAISUUS. EN sellaista ole pyytänyt. Pankki ei edes kysynyt haluanko sellaisen. Sen sijaan pyysin NORDEAA poistamaan tämän ominaisuden. Pyyntööni ei suostuttu!
Lähimaksuominaisuudesta ei ole mitään sopimusehtoja. Ainakaan minä en ole sellaista nähnyt. Nordea on toiminut täysin YKSIPUOLISESTI ja ITSEVALTIAAN tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Olet hyväksynyt lähimaksuominaisuuden sopimusehdoissa, joten tuollainen kortti on siinä mielessä täysin ok.
Lähimaksulla voisi tehdä teoriassa muutaman kympin varkaudet. Mutta se edellyttäisi maksupäätteen hankkimista ja sen saaminen on ensinnäkin vaikeaa ja sen jälkeen kaikki luvattomat maksutapahtumat on jäljitettävissä sekunnilleen siihen tiettyyn laitteesen, joka on taas tietyn henkilön vastuulla. Jos haluaisi tehdä oikeasti kannattavia varkauksia, niin on olemassa lukematon määrä helpompia ja kannattavampia tapoja.
Ei mun luottokortissa ainakaan ole lähimaksua, kesäkuussa uusittu Nordean kortti. Pankkikortissa kyllä on.
Mun äiti käyttää mieluummin käteistä kuin lähimaksullista korttia. Rosvot tyhjentää kortilla tilin hetkessä, mutta käteisen ilmeisesti jättävät rauhaan?
Tilannehan on ihan järjetön. Itselläni on kaksi luottokorttia sekä kolme eri pankin pankkikorttia. Kaikkiin on väkisin lisätty lähimaksuominaisuus.
Jos korttilaite lukee kukkarosta minkä vaan kortin ja veloittaa siltä niin miten sitä itse pysyy perässä? Lisäksi siitä tulee asiakkaalle lisäkuluja jos laite veloittaa luottokorttia. Tulee tilinhoitomaksut yms.
(Olettaen, että luottortilla on täydet käyttövarat eli ei muita ostoja).
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen kortista se poistettiin pyydettäessä, S-pankissa. Itselleni Olin kerran maksamassa debit-kortilla normaalisti. Kädessäni oli lompakkoni. Kassa sanoi, että maksu meni jo. Selvisi, että pääte oli ottanut lähimaksun lompakossa olevalta luottokortiltani. Onneksi ei molemmilta korteista.
Juuri saapuneessa Nordean Master-kortissa on lähimaksuominaisuus, vaikka en sellaista ole pyytänyt, enkä halunnut. Pois ei saa sanoo Nordea.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun luottokortissa ainakaan ole lähimaksua, kesäkuussa uusittu Nordean kortti. Pankkikortissa kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ominaisuutta voi käyttää tai olla käyttämättä. Mitään haittaa siitä ei ole kenellekään. Kauhujutut kortinlukijoiden kanssa ruuhkassa väijyvistä rikollisista ovat höpöhöpöä; yhtään tapausta ei ole tullut tietoon - iltapäivälehtien suureksi suruksi.
Eikö sillä voi siis maksaa kuka vaan?
En minä ole ottanut yhteenkään korttiin lähimaksua ja useammasta pankista on kortteja. En myöskään nettimaksua, ettei kukaan voi niitä mitenkään käyttää "puolestani".
Ihan hyvin olen osannut maksaa itsekin, tai käteisellä.
Mielestäni mitään teknologiaa, joka ei toimi 100% varmuudella ei tule _koskaan_ ottaa käyttöön. Elä myös niin, kuin opetat.
Sinkkumies
Mitä sä sitten teet täällä? Etkö ole kuullut, että internetti se vasta vaarallinen paikka onkin. Täällä on moni joutunut vaikeuksiin, jotkut jopa naimisiin!
Niin on. Ei ole vaihtoehtoja. Niin kauan kun lähipankissa oli maksuautomaatti hoidin siellä kaikki maksut.
Sitten kun se poistettiin ei ollut enää vaihtoehtoja. Jos ei ole vaihtoehtoja, niin on aika idiootti, kun kyselee miksi olen täällä.
Elin monta vuotta ilman tietokonetta, televisiota, nettiä ja sain laskuni hoidettua pankin automaatilla.
Sinkkumies
Sinä Nordea-jankkaaja, voisitko opetella käyttämään lainausta oikein? Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Tilannehan on ihan järjetön. Itselläni on kaksi luottokorttia sekä kolme eri pankin pankkikorttia. Kaikkiin on väkisin lisätty lähimaksuominaisuus.
Jos korttilaite lukee kukkarosta minkä vaan kortin ja veloittaa siltä niin miten sitä itse pysyy perässä? Lisäksi siitä tulee asiakkaalle lisäkuluja jos laite veloittaa luottokorttia. Tulee tilinhoitomaksut yms.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin sitten kun tämä pakotus tulee, niin hoitaa kaiken käteisellä. Problem solved.
Aina tulee vastareaktio huonoihin asioihin. Kortit voi jättää kotiin tai leikata poikki.
Tässä siis palataan takaisin 80-90 luvulle.
Sinkkumies
Näiden lähimaksukorttien jälkeen jos lompakko häviää, niin onkin kusessa näiden korttien kanssa! Joku voi ostella teidän piikkiinni vaikka miten.
Ihan samanlaista pahan tekemistä tämä on kuin hallituksen toimetkin. Elämme pahassa maailmassa, jos ette ole huomanneet.
Sinkkumies
Minäkin sain viime vuonna postissa uusitun Nordean kortin, eikä siinä ainakaan tuota lähimaksuominaisuutta helpotuksekseni ollut.
Eikö tossa lähimaksuominaisuudessa ole raja? Voi ostaa vain pieniä ostoksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ajattelin, että se on hankalaa, mutta sitä ei ole tapahtunut toiseen kertaan, vaikka suojaan lompakolla pinkoodin laittamiseen. Eli lompakko toisine Kortteinen on päätteen lähellä.
Toisaalta syy voi olla, että Käytän debit-kortin lähimaksun aina kun se on mahdollista. Silloin lompakko ei ole suojaamassa pinkoodin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tossa lähimaksuominaisuudessa ole raja? Voi ostaa vain pieniä ostoksia
Pieni paha on ok? Eli sua saa vähän hakata?
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti käyttää mieluummin käteistä kuin lähimaksullista korttia. Rosvot tyhjentää kortilla tilin hetkessä, mutta käteisen ilmeisesti jättävät rauhaan?
Ei lähimaksua -> ei tarvitse kärsiä mistään rosvoista
OK, kiitos!
Toivottavasti toimii tosiaan juuri näin. NORDEA kieltäytyi poistamasta lähimaksuominaisuuuden luottokortistani.