Kerro(i)tko raskauden suunnittelusta töissä?
Koitko turvalliseksi kertoa raskauden suunnittelusta töissä? Entä koitko tarvetta salata sitä? Peittelitkö haavettasi vai vaihdoitko kahvin teehen avoimesti syyn kertoen?
Miten työpaikallasi yleisesti suhtaudutaan raskauteen ja lapsiin tai muihin henkilökohtaisiin asioihin?
Tarkoitan tässä ensisijaisesti työkavereita, en sitä että asiasta raportoitaisiin varta vasten esimiehelle.
Kommentit (9)
Suunnittelusta voi mennä vuosia raskauden alkamiseen. En kertonut enkä kertoisi, sillä en jaksaisi vuodesta toiseen hyväätarkoittavia uteluita, että jokos nyt on tärpännyt. Jos raskaus ei ala, tuosta tulee vain lisästressiä. Tarpeeksi hankalaa oli silloin, kun kerroin esikoisen lasketun ajan ja raskaus kesti vielä yli kaksi viikkoa. Siinä sai vastata monta kertaa päivässä kysymykseen "mitä sinä vielä siinä teet, eikö sinun pitäisi olla synnyttämässä?"
Älkää kertoko, kiitos. En halua tietää työkavereiden lisääntymisyrityksistä. Liian intiimiä.
T:äiti, joka juo kahvia ja teetä
en kehdannut kertoa suunnittelusta, nyt rv 11 ja kauhulla pelkään hetkeä kun tarvitsee kertoa koko raskaudesta.
olen suunnitellut irtisanoutuvani ennen kuin näkyy.
nuorena ensimmäisessä vakityössänitehtiin hyvin selväksi että lisääntyminen ei sitten ole hyväksyttävä vaihtoehto ja työnantajalle kamalin teko minkä vaan tehdä voi liittoon yhteydenottamisen lisäksi.
tästä jäänyt kamala häpeäntunne asiaan liittyen.
Itsestä tuntuu tosi oudolta että kaikki perheenjäsenten sairauksista taloushuoliin saakka on ok puhua töissä (läheisille työkavereille), mutta lasten haluamisesta puhuminen ei ole soveliasta - toki tämä on hyvin työpaikkakohtaista, mutta kuitenkin. Oikeastaan tämä ihmetys venyy kaikkiin ihmissuhteisiin saakka. Lapsista haaveilu on erittäin luonnollista ja työpaikalla enin osa on käynyt samat ajatukset läpi. Myös lapsettomuus ja keskenmenot koskettavat hyvin isoa osaa meistä. Eikö olisi vapauttavaa huomata ettei meistä kukaan ole yksin?
Ok, ette ole kertoneet, mutta oletteko erikseen peitelleet? Esim. jos joku olisi kysynyt pian yhteenmuuton tai häiden jälkeen suunnitelmista, mitä olisitte vastanneet?
Ap
Eihän tuollaista voi töissä ääneen sanoa. En kertonut, eikä käynyt mielessään että joku tuollaista kysyisi.
En minä kerro töissä siitäkään. että suunnittelin hakevani hiivalääkityksen tai että ylipäätään menen gynelle tarkastukseen. Miksi ihmeessä kertoisin yksityiskohtaisesti, että minulla on seksielämä?
En! Parhaalle ystävälleni olisin voinut kertoa, mutta en halua työkavereiden seuraavan mahdollista mahouttani. Myös raskaaksitulovaiheessa voi juoda kahvia 😂 Tosin olin siihen aikaan itse teen juoja.