Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten tämä Nordean tunnuslukulaite muka voi toimia??

Vierailija
07.01.2018 |

En vain tajua tätä videota:

Sisään verkkopankkiin kirjaudutaan numerosarjalla, jonka tunnuslukulaite kertoo, kun siihen on ensin näppäillyt pin-koodinsa. Onko tuo numerosarja jokaisella kirjautumiskerralla eri? Jos on, niin mistä Nordean verkkopankki voi tietää, minkä tunnusluvun tuo laite milläkin kerralla käyttäjälle arpoo? Onko tuo laite jotenkin matkapuhelinverkon kautta yhteydessä Nordean tietojärjestelmiin, vai mitä ihmettä? Jos ei ole, niin miten verkkopankki sitten pystyy erottamaan oikean tunnusluvun väärästä? :O

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tommosia vammasia laitteita tarvitaan kun sovelluskin?

Kaikilla ei ole sellaisia mobiilivehkeitä, että sais mitään sovelluksia. mulla esim ei ole ja tilasin tuon laitteen ja se on kyllä sanalla sanoen paska.

Kannattaisko hommata sellanen mobiilivehje?

No kuule kun ei kannata, koska sitten nousis puhelinlasku turhaan. Käytän verkkopankkia vain pöytäkoneella, mitä järkeä hommata puhelin vain sitä varten, että saa maksaa pari kertaa kuukaudessa laskuja.

Täh. Ei kuule ne liittymämaksut ja puhelumaksut riipu mitenkään mikä luuri sulla on käytössä. Toisinsanoen puhelinlaskusi ei tästä syystä nousisi penninjeniä.

Kyllä se netin käyttö nyt sitä puhelinlaskua nostaa verrattuna siihen, että ei käy puhelimella netissä.

Älä sitten ruikuta, vaan ole tyytyväinen siihen "upeaan" tunnuslukulaitteeseesi. Piste! 

Vierailija
62/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole sellaisia mobiilivehkeitä, että sais mitään sovelluksia. mulla esim ei ole ja tilasin tuon laitteen ja se on kyllä sanalla sanoen paska.

No kuule kun ei kannata, koska sitten nousis puhelinlasku turhaan. Käytän verkkopankkia vain pöytäkoneella, mitä järkeä hommata puhelin vain sitä varten, että saa maksaa pari kertaa kuukaudessa laskuja.

Täh. Ei kuule ne liittymämaksut ja puhelumaksut riipu mitenkään mikä luuri sulla on käytössä. Toisinsanoen puhelinlaskusi ei tästä syystä nousisi penninjeniä.

Mun liittymällä voi soittaa ja lähettää tekstareita, hinta noin 5€ kuussa, siinä ei ole nettiä, tai jos on, niin sen käyttö on helkkarin kallista ja hidasta, koska liittymä on yli kymmenen vuotta vanha. Kyllä se vaikuttaa minun puhelinlaskuuni, jos otan nettiliittymällä varustetun uuden liittymän pankkia varten. Tuo laite oli ilmainen. En ymmärrä mistä aina löytyy joku tampio, joka ei tajua, miten lyhyessä ajassa teknologia on harpannut niin paljon, että on olemassa ihmisiä, jotka tulee toimeen eri tavalla, ilman älytönpuhelinta ja haluaa tulla jatkossakin, koska se on turha, hankala ja koukuttava laite, joka kuluttaa aikaa, rahaa ja järkeä.

No etpä näytä tulevan toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä sinulle on, onko se tunnusluku joka kerta sama vai eri, tai miten se siirtyy nordealle, jos pääset sillä sisään?

Koska palstaa suuria valheita. Elämme jo tietokoneessa. Etkö sitä tiennyt?

Vierailija
64/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se netin käyttö nyt sitä puhelinlaskua nostaa verrattuna siihen, että ei käy puhelimella netissä.

Niin ja jos vaihtaa 2g puhelimen tilalle uuden puhelimen, niin LIITTYMÄN hinta nousee. (puhelimen hinnasta puhumattakaan)

Vierailija
65/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla Nordean asiakkaana on ainakin käyttäjätunnuksena sama 8-numeroinen numerosarja, jota käytin silloin kun oli vielä se tunnuslukukortti. Menen siis Nordea soloon joko koneelta tai kännykässä ja näpyttelen sen 8-numeroisen tunnukseni siihen kirjautumisruutuun, ja se käskee avata tunnuslukusovelluksen kännykässä. Siihen pitää näpytellä se oma pin-koodi, jonka jälkeen pääsee verkkopankkiin.

Sillä samalla numerosarjalla olen mennyt aina. 

entä jos kännykkä hajoo... milläs sit kirjaudut kun se pyytää luurias näpyttelee pin

Mitä jos se läppäri hajoo?

Sitten ostetaan uusi.

Mikä tässä on vaikeata?

Vierailija
66/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa milloin 4g puhelinta tarvitsisi on ulkomailla, jolloin siitä voisi katsoa kauppoja ja ravintoloja yms. 

Mutta kun ulkomailla sitä ei voi käyttää kun hinnat ovat mitä sattuu ja pilvissä. Halvemmaksi tulee ostaa paperinen kartta kaupungille ja kysyä hotellin respasta parhaat ravintolat, Wink ;)

Ilman älypilipaleja menty jo 20 vuotta ja aina pärjätty. 

Ne paikalliset osaavat kyllä neuvoa mihin vain, ja jos ovat vielä henkilökuntaa, niin eivät oikein voi kieltäytyäkään neuvomasta ..

Sinkkumies

Vierailija
67/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tuon on olla yhteydessä verkkopankkiin, jotta laite voi tietää milloin koodi on käytetty ja pitää generoida seuraava. Itse koodithan voi olla laitteessa jo valmiina, mutta en ymmärrä miksi jos yhteys pitää kuitenkni olla. 

Vierailija
68/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata vain tuon takia.

Vierailija
69/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun liittymällä voi soittaa ja lähettää tekstareita, hinta noin 5€ kuussa, siinä ei ole nettiä, tai jos on, niin sen käyttö on helkkarin kallista ja hidasta, koska liittymä on yli kymmenen vuotta vanha. Kyllä se vaikuttaa minun puhelinlaskuuni, jos otan nettiliittymällä varustetun uuden liittymän pankkia varten. Tuo laite oli ilmainen. En ymmärrä mistä aina löytyy joku tampio, joka ei tajua, miten lyhyessä ajassa teknologia on harpannut niin paljon, että on olemassa ihmisiä, jotka tulee toimeen eri tavalla, ilman älytönpuhelinta ja haluaa tulla jatkossakin, koska se on turha, hankala ja koukuttava laite, joka kuluttaa aikaa, rahaa ja järkeä.

No etpä näytä tulevan toimeen.

No etpä näytä tulevan toimeen, koska...?

Vierailija
70/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleehan sen laitteen mukana kirjallinen käyttöohje. Ei oikeesti ole vaikeeta. Enemmän kyllä tykkään paperilla olevista tunnusluvuista. Sovellusta en halua puhelimeeni koska on työsuhdepuhelin. Vierastan tosi paljon ajatusta että raha-asiani olisi työnantajan puhelimessa ja liittymässä.

Minä taas vierastan ajatusta että ylipäätään  mitkään asiani olisivat puhelimessa ja liittymässä.

Yrityspuolen korttikonetta  käyttäneenä olen  tuollaiseen masiinaan jo tottunut joten en päivitä nykyistä pölöluuriani Nordea h.p.-sovelluksia varten.

ohis

Vierailija
71/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paperilappu on paljon luotetavampi

Vierailija
72/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tuon on olla yhteydessä verkkopankkiin, jotta laite voi tietää milloin koodi on käytetty ja pitää generoida seuraava. Itse koodithan voi olla laitteessa jo valmiina, mutta en ymmärrä miksi jos yhteys pitää kuitenkni olla. 

Eihän se pahvitaulukkokaan ole yhteydessä verkkopankkiin. Koodit tosiaan lienevät valmiiksi, käyttöjärjestyksessä, laitteessa. Eikä tunnuslukulaitetta käytettäessä tarvitse olla sovellusta, mihin pitäisi myös kirjautua.

Samalla tavalla kirjaudut vain verkkopankkiin kuin pahvitsydeemiä käyttäessä.

Mulla on vuosien takaa kokemusta yhden ulkomaisen pankin tunnuslukulaitteesta. Se oli hyvin simppeli, pientä muistiktikku mustuttava laite, joka antoi napista painaessa uuden tunnusluvun pikkuiselle näytölleen. Siinä kaikki. Miksi Nordea on tehnyt hankalamman? Tietoturvasyistä varmaan.

Vierailija
73/154 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa elämää on siis kiva viettää koska mä voin. :D

Vierailija
74/154 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus tämän keskustelun alkuperäiseen kysymykseen löytyy Nordeankin sivuilta:

Laitteessa on paristot, jotka kestävät noin 7 vuotta, paristojen loputtua laite vaihdetaan uuteen.

Laitteeseen on nähtävästi ohjelmoitu salasanojen numeroluettelo, joka on sama sekä itse laitteessa että Nordean keskustpalvelimella, joka tarkistaa onko salasana oikea.

Vierailija
75/154 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutua mutta arvelisin sen menevän jokseenkin näin. Ottaessasi laitteen käyttöön, saat aktivointikoodin jonka syötät tunnuslukulaitteeseen. Tämä on sinun ja pankin välinen yhteinen salaisuus jonka avulla laite sekä pankki osaa laskea oikean koodin ajanhetken perusteella.

Vierailija
76/154 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin piti tulla joulukuussa tämä laite kotiin, sitten tuleekn vuoden 2018 aikana. Näin minulle sanottiin.

Minäkin olen miettinyt koska tuon käyttö oikein tulee pakolliseksi. Siitä on varoiteltu jo vaikka kuinka kauan, ja sitten verkkopankkiin tuli ilmoitus, että pahvisten tunnuslukujen käyttö loppuu vuoden 2017 aikana. No, tilasin sen pahuksen laitteen, mutta ajattelin, että käytän ne pahviset tunnusluvut loppuun ennen kuin otan sen käyttöön, ja sitten postissa tulikin uudet pahviset tunnusluvut! No nyt on vuosi 2018 ja käytän edelleen niitä, ja tunnuslukulaite on laatikossa odottamassa. En nyt oikein ymmärrä tätä kuviota.

Minä ymmärrän oikein hyvin. Voit käyttää useaa tunnistautumistapaa samaan aikaan, minullakin on sekä App että se "laite". Hyvin toimii molemmat. Noita "laitteita" on muuten käytetty mm. keski-euroopassa jo pitkään, jengillä roikkuu avaimenperässä sellainen USB-tikun kokoinen kikkula.

En oikein ymmärrä miten tietyt ihmiset ovat saaneet tästäkin muodostettua jonkinlaisen ongelman.

Vierailija
77/154 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ei pitäis kaikkea muuttaa. Pahvi lappu toimii ihan hyvin.

Mihinkään puhelimeen en lataa mitään numeroita.

Laitetta en hanki.

Kyttäävät ko. Pankista muutenkin liikaa. Ikäänkuin omistaisivat tallentamasi rahat. Huono.

Vierailija
78/154 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vaihtaa pankkia.

Vierailija
79/154 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se toimii numerosarjan perusteella, niin:

keräämällä KOODEJA mitä kirjautumissivu antaa,

ja syöttämällä niitä tunnuslukulaitteeseen,

ja keräämällä laitteen antamia numerosarjoja...

...Pitäisi olla mahdollista laskea koneavusteisen matematiikan avulla mikä on se laskentakaava, algoritmi.

...Ja saada selville laskukaava jolla voi tunnuslukulaitteen puolesta laskea itsekin sen tunnusluvun minkä laite antaa.

Toki tiedossa pitää olla käyttäjätunnusluku.

Vaihtuuko laskukaava eri käyttäjätunnuslukuisilla, ei tiedossa.

?

Vierailija
80/154 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se toimii numerosarjan perusteella, niin:

keräämällä KOODEJA mitä kirjautumissivu antaa,

ja syöttämällä niitä tunnuslukulaitteeseen,

ja keräämällä laitteen antamia numerosarjoja...

...Pitäisi olla mahdollista laskea koneavusteisen matematiikan avulla mikä on se laskentakaava, algoritmi.

...Ja saada selville laskukaava jolla voi tunnuslukulaitteen puolesta laskea itsekin sen tunnusluvun minkä laite antaa.

Toki tiedossa pitää olla käyttäjätunnusluku.

Vaihtuuko laskukaava eri käyttäjätunnuslukuisilla, ei tiedossa.

?

Ei vaan lyhyesti tuo tietynlainen laite toimii siten että siinä on pitkä ja salainen sarjanumero, erilainen joka laitteessa. Pankki tietty tietää nämä numerot per laite. Laite laskee sen sarjanumeronsa avulla sarjan tunnuslukuja jollain jännällä kaavalla. Pankki tietää samat asiat eli voi laskea saman listan tunnuslukuja joka laitteelle erikseen. Sitten kyse on vaan siitä että molemmat osapuolet pysyvät jollain tarkkuudella synkronissa niiden listojen kanssa. 

Jotkut ratkaisut käyttää kelloa ja kalenteria myös luvun laskennassa mutta kun nuo halvat kellopiirit ei ole kovin tarkkoja niin laitteet menee epäsynkkaan ajan mittaan. Jos laitteessa ei ole kelloa eikä yhteyttä nettiin (pankkiin) niin sitten se vaan käy lukuja läpi listastaan yksi kerrallaan. Pankki voi esim. hyväksyä omasta mielestään seuraavan luvun tai vaikka listassa eteenpäin kymmenennen jos asiakas on räpläillyt laitteesta 10 lukua huvikseen, mutta jo käytettyä lukua ne ei tietenkään hyväksy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan