Miksi sairaalassa näytteenottajana voi olla lähi- tai jopa apuhoitaja mutta SPR:n veripalvelu palkkaa vain sairaanhoitajia?
Kommentit (6)
Veripalvelu ei ota näytteitä vaan verta 500ml kerralla jolloin riskitkin ovat suuremmat. Lisäksi noin suuret määrät verta otetaan isomman kanyylin kautta, ei siis neulan avulla, joten ammattitaito kanylointiin täytyy olla. Suurin osa sairaanhoitajistakaan ei osaa ennen perehdyttämistä pistää niin isoja kanyyleita.
Eiköhän SPR saa ihan itse määritellä ketä haluaa palkata, kunhan minimikelpoisuus täyttyy. Saa palkata vaikka pelkästään lääkäreitä niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän SPR saa ihan itse määritellä ketä haluaa palkata, kunhan minimikelpoisuus täyttyy. Saa palkata vaikka pelkästään lääkäreitä niin halutessaan.
No ei nyt ihan sentään. Kyllä se on määritelty, että mitä ammattiryhmiä voi työskennellä missäkin hommissa. Siis joo, voihan veripalvelu ottaa koulutetumpaa henkilökuntaa kuin olisi tarpeen, mutta ei tehtävään soveltumatonta. Siitä seuraa sanktiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt ihan sentään. Kyllä se on määritelty, että mitä ammattiryhmiä voi työskennellä missäkin hommissa. Siis joo, voihan veripalvelu ottaa koulutetumpaa henkilökuntaa kuin olisi tarpeen, mutta ei tehtävään soveltumatonta. Siitä seuraa sanktiot.
Minua taas kiinnostaa mistä ihmeestä ne onnistuu löytämään sairaanhoitajia tuohon hommaan. Eihän kukaan korkeakoulutettu halua tehdä noin yksinkertaista työtä ja hoitoalalla on vieläpä työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaa mistä ihmeestä ne onnistuu löytämään sairaanhoitajia tuohon hommaan. Eihän kukaan korkeakoulutettu halua tehdä noin yksinkertaista työtä ja hoitoalalla on vieläpä työvoimapula.
Kuule, takuulla haluttua hommaa. Ei ole niin raskasta työnä kuin esim. vaikka sairaalassa ja työajatkin kivemmat kuin monien paikkojen kolmivuorotyö.
Syy tuohon on se, että sairaalassa on muutakin henkilökuntaa käytettävissä, jos jotain kävisi. Näytteenotto on myös "riskittömämpi" toimenpide kuin verenluovutus. Verenluovutuksessa on huomattavasti suurempi komplikaatioriski kuin verinäytteenotossa. Kyse on nimenomaan verimäärästä. Näytteenotossa verimäärä on varsin pieni, kun verenluovutuksessa se on jo niin suuri, että esim. heikotus tai pahoinvointi ovat mahdollisia. Mä itse olen labrahoitaja ja otan verinäytteitä, mutta tällä ammattitaidolla en menisi verenluovutukseen työskentelemään juuri siksi, että tällaisen komplikaation sattuessa eivät taitoni välttämättä riittäisi. Mua ei ole koulutettu esim. nesteyttämään potilasta, tiputtamaan verta tai lääkitsemään ja nämä voisivat tulla kyseesen silloin, kun henkilö saa jonkin komplikaation verenluovutuksessa. Mulla ei ole noihin asioihin edes oikeuksia.