Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synttärivieraat valittivat tylsyyttä, poika vääntää itkua huoneessaan

Vierailija
07.01.2018 |

Pojalla 7v syntärit ja noin puolisen tuntia saapumisen jälkeen alkoi vierasjoukossa supuna ja mutina "ihan tylssä".. Ehdotin Afrikan Tähteä, hippaa , piilosta ja sain "ootsä tosissas "-katseita.
Kertokaa, mitä sirkushuveja tässä pitäisi olla? Miten on mahdollista, etteivät lapset osaa enää viihdyttää itse itseään vaan odottavat tumput suorina, että aikuinen taikoo tekemistä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna -84, ja vielä kuudennella luokalla leikittiin kymmentä tikkua laudalla lähes koko luokan kanssa, tytöt ja pojat, myös kouluajan ulkopuolella. Muutama "kovis" jätti tulematta ja sitten niitä harmitti jälkeenpäin kun kuulivat koko muun luokan olleen pelaamassa kymmentä tikkua jonkun luona. Surullista jos lapset jo kuvittelevat olevansa liian vanhoja johonkin tuollaiseen.

Ei ehkä ihan verrannollista sisällä oltavan piilosen kanssa...

Totta, ei ole kyse samasta asiasta, mutta tuli vain tuo mieleen, jos jo tuonikäisiä lapsia on kerran hankala saada innostumaan perusleikeistä. Tottakai kesällä on silti helpompi leikkiä eri leikkejä kuin talvella.

Vierailija
22/28 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pojan synttäreillä aikanaan tällainen ohjelmanumero;

Kaikille käteen oma taskulamppu ja sitten ulos pussipimeään etsimään (aiemmin laitettuja heijastimia, jotka suht helposti löydettävissä)

Se, kuka löysi heijastimen, jossa tietty merkki, sai jonkin pienen palkinnon.

Tämä onnistuu etenkin maalla asuvilla, jossa ei ylimääräistä valaistusta.

Ehkä kaupunkimaailmassa ollaan vaativaisempia, en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kierrätin omasta lapsuudestani yhden ohjelmanumeron. Sen, missä on suklaalevy paketoitu lahjapakettiin ja sitä pitää yrittää saada auki vain veitsellä ja haarukalla. Jokainen heittää noppaa vuorollaan, kunnes saa kutosen, ja kutosella pääsee paketin kimppuun. Välillä sitä saa yrittää pitkäänkin, ennen kuin seuraava saa heitettyä kutosen, välillä vuoro vaihtuu nopeastikin. 

Yhden kerran lapset keinuivat ihan vimmalla meidän eteisen köysitikkaissa, vaikka se ei ollut edes mikään ohjelmanumero. Piti antaa niille munakello, että vaihtoivat vuoroa kahden minuutin välein. Silloinkin kun ei ollut oma vuoro, seurattiin tiukasti vuorossa olevaa keinujaa. Hurjimmat saivat varpaan osumaan kattoon asti.

Vierailija
24/28 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä leikittiin vielä tytön 12 v synttäreillä piiloleikkiä muutama viikko sitten. Pimeässä tosin, eli yrittivät löytää toisiaan valot sammutettuna ☺

Vierailija
25/28 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista on tullut vaativia sekä aloitekyvyttömiä, koska aikuiset ovat passannneet heidän valmiiksi joka asiassa. 70-luvulla vanhemmat puuttuivat sen verran meidän lasten synttäreihin, että hommasivat tarjottavat. Muuten keksittiin todellakin tekeminen aina itse, niin meillä kotona kuin kavereiden ja naapureiden synttäreillä. Vieraatkin osasivat itse ehdottaa tekemistä. Meillä saattoi äiti olla jopa töissä, kun oli synttärit, kakuksi riitti usein jäätelökakku, mikä oli siihen aikaan vähän harvinasempaa herkkua kuin nykyään. Eikä tarjottavia ollut juuri muuta kuin kakku, limut ja keksit tai joillain "vain" mehua. Kukaan ei valittanut.

Vierailija
26/28 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme että on tylsää jos ei ole mitään järjestetty. Ruoka, herkut, onginta? Totta kai kotona voi järjestää vaikka mitä ohjelmaa, tuon ikäisille se on vielä helppoakin.

Ei tarvitse ”järjestää” mitään. Meillä on aina 7 poikaa (oma+6 vierasta)jotka herkkujen jälkeen viihtyvät ja keksivät hauskaa ihan itse sisällä ja ulkona. Nauru raikaa ja ainoa valituksen aihe on se kun synttärit loppuu. Koko luokkaa ei kutsuta vaan ainoastaan parhaat kaverit. Niitä on just sen verran kun pöydän ympärille mahtuu.

Aikuista ei tarvita muuhun kun hieman vauhdin hillintään.

Vierailija
27/28 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojalla 7v syntärit ja noin puolisen tuntia saapumisen jälkeen alkoi vierasjoukossa supuna ja mutina "ihan tylssä".. Ehdotin Afrikan Tähteä, hippaa , piilosta ja sain "ootsä tosissas "-katseita.

Kertokaa, mitä sirkushuveja tässä pitäisi olla? Miten on mahdollista, etteivät lapset osaa enää viihdyttää itse itseään vaan odottavat tumput suorina, että aikuinen taikoo tekemistä?

Mä en ihmettele jos lapset ihmettelivät ohjelman puutetta. Lapsemme ovat olleet yhteensä varmaan lähes sadoilla synttäreillä vuosien varrella. Vain kerran oli synttärit joilla ei ollut järjestettyä ohjelmaa. Kaikilla muilla oli esim. pullonpyöritystä, pinjatan rikkomista, aarteenmetsästystä, suunnistusta, maalitutkaa, suunniteltuja pelejä tms.

Oliko lapsille siis selvästi sanottu että mitään ohjelmaa ei ole vai odottivatko vain tylsistyneinä ohjelman alkamista ja ajattelivat että odotellessa voisi pelata lautapelejä tms?

Vierailija
28/28 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ikävästi sanottu vierailta. Mitä he oikein odottivat..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan