Kuinka järjestää vauvan hoito 3kk-10kk kun rahaa vähän
En mene yksityiskohtiin mutta tilanne on todennäköisesti se, että tarvitsee järjestää vauvalle työpäivien ajaksi hoito 3kk iästä alkaen. Rahaa ei ole, mutta hätätilassa voisin käyttää suurimman osan minimiäitiyspäivärahasta (n. 500e) hoitajaan. Olen yrittänyt miettiä kaikkea, mutta en oikeasti keksi mitään, kuinka saada tämä asia järjestymään. Yhden päivän viikossa voin ehkä olla etätöissä. Jää järjestettäväksi 4pv viikossa. Alan olla epätoivoinen asian kanssa ja todella ahdistunut. :( Mies ei välttämättä ole enää kuvioissa vauvan synnyttyä.
Kommentit (159)
Jos sun päivärahat ja muut tuet ei riitä ruokaan, saat toimeentulotukea. Sen sijaan että edes menisit sossuun selvittelemään tilannettasi, olet työntämässä vauvaa äidillesi, joka ei omien sanojesi mukaan kykene vauvaa hoitamaan.
Joko olet surkea provo tai jos olet todellinen, olisi kyllä lastensuojelulla töitä.
Käsittämätöntä, että näin avuton ihminen ei ole holhouksen alainen. Ja miten tällainen voi olla työelämässä, kun samaan aikaan työttömänä on jopa ihmisiä, joilla on kaksi korkeakoulututkintoa ja 15 vuoden työkokemus!?
En ole normaalisti väkivaltainen ihminen, mutta tällainen silkka tyhmyys ja typeryys aiheuttaa kyllä sen, että tekisi mieli läpsiä ap:tä avokämmenellä kunnes tulee järkiinsä!
Ja BTW, ulosotto kestää maksimissaan 15 vuotta ja ne ulosottomiehet ei edes tule kotiin, ne käy vaan pankkitilillä.
Suomessa jokaisella lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon jo heti synnyttyä, joko päiväkotiin tai perhepäivähoitajille.
Tietysti, jos lapsi on päiväkodissa, et voi saada lapsesta hoitotukea kotiin.
Ja niin pieniä (3kk) ei suositella päiväkotiin, kuin erityistapauksissa, mutta mahdollista se kuitenkin on.
Jäät kotiin ja teet kotona töitä, puhelinmyynti?
Missä päin asut? Hoitaisin lasta mieluusti, nyt opsiskeluloman ohella. Helsingistä olen itse..:)
N 24v
Ehkä oikeasti kantsii harkita adoptioon antamista. Lapsihan ei siitä kärsi, jos saa jo heti vauvana uudet rakastavat vanhemmat ja pitää heitä omina vanhempinaan. Sinä taas mietit ainoastaan työntekoa ja velkojenmaksua ja minkäänlaista tukiverkostoa ei ole ja mt-ongelmat suvussa ym. painolastia. Ehkä nyt ei ole oikea aika tulla äidiksi.
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk vauva on liian pieni olemaan poissa äitinsä ja isänsä luota 8-9h päivässä!
Aika monissa maissa äitiysvapaa on sen 3 kk ja vauvat pannaan tämän jälkeen päivähoitoon. Suomessa on kansainvälisesti katsoen poikkeuksellisen pitkä vanhempainvapaa.
Aika monissa maissa se äiti jääkin kotiin juuri sen päivähoito-ongelman takia tai sitten isoäiti hoitaa.
Kirjoitit aiemmin, että olet osakkaana yrityksessä. Oletko siis yrittäjä, vai vaan osakas? Oletko maksanut YEL-tuloa vai oletko ollut normaalissa palkkatyössä?
Jätän keskustelun osaltani tähän. Olen lähes 100% varma etten saisi toimeentulotukea, joten en jaksa vastailla kysymyksiin miksen selvitä sitä tai tätä tai jää toimeentulotuen, jota en edes saisi, varaan. Olen tuet ja niiden määrätkin osin maininnut eikä kenelläkään ollut mainita tukea, jonka olisin jättänyt huomiotta. On eri asia heittäytyä köyhyyteen keskituloista kuin jo valmiiksi huonoista asemista. Menoja on mahdotonta pienentää puoleksi vuodeksi yhtäkkiä. T. Ap
Minulla äitiyspäiväraha oli noin 500 euroa, asumistuki 500 euroa ja tähän päälle vielä lapsilisä. Elatustukea en saanut heti, myöhemmin Kelasta saan sen. Eli noin 1100 euroa, mistä maksoin vuokran 600 euroa. Minulla jäi siis noin 500 euroa elämiseen. Ja hyvin riitti siis. Asutko vuokralla? Se ratkaisee paljon...
Vierailija kirjoitti:
Jätän keskustelun osaltani tähän. Olen lähes 100% varma etten saisi toimeentulotukea, joten en jaksa vastailla kysymyksiin miksen selvitä sitä tai tätä tai jää toimeentulotuen, jota en edes saisi, varaan. Olen tuet ja niiden määrätkin osin maininnut eikä kenelläkään ollut mainita tukea, jonka olisin jättänyt huomiotta. On eri asia heittäytyä köyhyyteen keskituloista kuin jo valmiiksi huonoista asemista. Menoja on mahdotonta pienentää puoleksi vuodeksi yhtäkkiä. T. Ap
Ap ei enää jaksa provoilla tämän asian ympärillä. Meni miettimään uutta aihetta. Pidetäänpäs raatilaiset nyt kaffetauko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei enää jaksa provoilla tämän asian ympärillä. Meni miettimään uutta aihetta. Pidetäänpäs raatilaiset nyt kaffetauko.
Veit kirjaimet näppikseltäni
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedät itsekin, että sulla on kaksi vaihtoehtoa: 1) palkkaat lapselle hoitajan kotiin 2) pidät normaalipituisen vanhempainvapaan ja viet lapsen sen jälkeen kunnalliseen päivähoitoon.
Valitettavasti äitiyspäivärahasta maksetaan veroa 25% tuloista huolimatta. Joten käteen jää vähemmän mitä voisi kuvitella...
Anna lapsi adoptoitavaksi. Pääset heti seuraavana päivänä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti äitiyspäivärahasta maksetaan veroa 25% tuloista huolimatta. Joten käteen jää vähemmän mitä voisi kuvitella...
Höpö höpö, pitää vaan tilata uusi verokortti.
Ap on , Trolli tai todella tyhmä, joka on hankkiutunut raskaaksi, elää velassa ,vaikka ei omista asuntoa vaan ainoastaan vanhan halvan auton ( itse kirjoitti näin) Tämä ihminen ei halua missään tapauksessa hoitaa lastaan ,vaan kuvittelee, että joku hoitaisi sen ilmaiseksi.
Ei tule kauppoja,niinkuin sanotaan. Ei ole puhtaat jauhot pussissa ,kun pelkää sos auttajia.
Kantsis muuttaa sieltä Hesan kalliista kaksiosta vähän syrjemmälle-halvemmalle alueelle, kun on noin heikolla pohjalla asiat.
Uskomatonta myöskin tänä päivänä ,että joku esittää noin tietymätöntä yhteiskunnan tuista,mutta kuitenkin tuhlaa aikaansa kirjoittamalla tänne nettiin.
Samalla aikaa olisi ehtinyt jo moninkertaisesti ehtinyt selvittää asiansa.
Kyllä sosiaalitätejä kannattaakin kavahtaa, kun on haluton hoitamaan lastaan ja aivan avuton.
Anna lapsi adoptoitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi nyt vittu sun kanssas. Jos vuokrasi on liian korkea, se huomioidaan aluksi täysimääräisenä toimeentulotuessa. Yleensä 3 kk ajan. Sinua kehotetaan löytämään halvempi asunto, muuten korkeaa vuokraasi kohtuullistetaan eli ylimenevää osaa ei huomioida menona. Vuokrasi kuitenkin huomioidaan täysimääräisenä jos teet selvityksen siitä mikset ole löytänyt halvempaa asuntoa. Lisäksi voit hakea kunnalta harkinnanvaraista tukea ylimenevään osaan, jos perustoimeentulotuessa vuokraa ei huomioida kokonaan. Ei ne siellä sossussa jätä vastasyntynyttä ja äitiä rahatta.
Vierailija kirjoitti:
3kk vauva on liian pieni olemaan poissa äitinsä ja isänsä luota 8-9h päivässä!
Totta, mutta ihan kunnon ihmisiä on kasvanut 60-luvun lapsista jotka joutuivat 3 kuisina hoitoon ja 70-luvun lapsista, jotka joutuivat 6 kuisina hoitoon.
Hae lainoihin lyhennysvapaata.