Koiran liikunta ja liikuttaminen, jos se on vain laiska?
Aina kun lueskelen netistä keskusteluja koiran liikuttamisesta, niin yleinen mielipide tuntuu olevan että koira tarvitsee ihan niin paljon liikuntaa kuin sitä vain jaksaa liikuttaa. Esim jokunen aika sitten täällä oli keskustelu jossa joku etsi koirarotua itselleen ja sanoi että olisi valmis liikuttamaan koiraa noin 1-1,5 tuntia päivässä. Hänet tyrmättiin ihan täysin ja suunnilleen haukuttiin eläinrääkkääjäksi jos koiran ottaisi. Kuulemma tuollainen määrä liikuntaa ei missään nimessä riitä koiralle. Vastaajat kertoivat että heillä yksi lenkki on tuon pituinen ja niitä lenkkejä on päivässä kolme.
Aina kun luen tällaisia juttuja, tulee huono omatunto koirani liikutuksesta. Meillä lenkkeily jää helposti päivässä tuohon 1-1,5h. Koirani on todella rauhallinen ja jopa laiska luonteeltaan. Sen suosikkipuuhaa on nukkuminen sohvalla, nukkuminen sängyssä, nukkuminen koiranpedillä. Välillä on hyvä käydä vähän syömässä ja repimässä jotain lelua, sitten taas kuorsaamaan. Parasta on, jos saa kölliä omistajan kanssa. Lenkkeily ei koiraa suurissa määrin kiinnosta, ehkä ensimmäiset 10min painelee reippaasti, sen jälkeen alkaa löntystelemään ja yrittää kääntyä joka risteyksessä kotia kohti. Kun käännytään kotiin päin, niin kaasu päälle. Jee, sohva odottaa. Yritän aktivoida koiraa eri tavoin ja ulkoilemme vaihtelevissa maastoissa. Ei pitäisi siis olla kyse kyllästymisestäkään. Aina se vain on yhtä rauhallinen laiskimus, vaikka missä upeissa metsämaastoissa mentäisiin.
Mitä tekisitte tällaisen koiran kanssa? Onko ok liikkua sen kanssa suht vähäisesti, vai pitäisikö minun patistella sitä liikkumaan enemmän? Jos mentäisiin täysin koiran mieltymyksen mukaan, niin yhden lenkin pituus olisi suunnilleen 15min ja lenkkejä teemme siis 3-4 päivässä.
Koira on 7-vuotias sekarotuinen, molossityyppinen narttu. Se on puoliksi tanskandoggi/joku bulldoggi mix, toista puolta ei tiedetä. Koira on terve ja hyvinvoiva muuten, en usko että laiskuudessa on kyse sairaudesta. Koira tuli minulle hoitokoiraksi vuosi sitten ja lopulta jäi pysyvästi. Olen yllättynyt sen laiskottelusta, sillä aiemmat kokemukseni koirista ovat sitä että ne RAKASTAVAT liikuntaa :D Onko koiralle haittaa siitä, jos se harrastaa melko vähän liikuntaa?
Kommentit (18)
Et todellakaan ulkoiluta liian vähän koiraa. Meillä lenkitetään myös tuon verran ja koira on ihan vastakohta omastasi :D Meidän koira on siis todella energinen ja jaksaa todella pitkiä lenkkejä. Arkisin ei vain riitä aika. Päivällä lapset vievät sen koulun jälkeen ulos. Lenkki kestää alle 30min. Illemmalla menen koiran kanssa noin 30min-1h lenkille. Viikonloppuisin on koko päivä aikaa, joten silloin mennään helposti 2h metsälenkille (koira siis vapaana) ja illalla vielä pienelle 15min kävelylle.
Koira on labbis ja todella lihaksikkaassa kunnossa :) ei yhtään liikakiloa/läskiä. On suorastaan laiha, mutta lihaksikas (mutta ei liian laiha. Eläinlääkärikin sanoi, että on todella hyvässä kunnossa. Syö myös paljon) Täysin terve ja iloinen tapaus :) Se saattaa myös vaikuttaa, että koira on aina pidemmällä lenkillä vapaana metsässä ja siellä sitten juoksentelee ”omia lenkkejä” :D saattaa tehdä pitkänkin reissun puiden välissä juosten.
Ei koiraa tarvitse mun mielestä lenkittää joka kerta pitkiä lenkkejä, jos tätä ei kiinnosta. Mutta ulkoiluttaa voi. Eli vaikka koiraa kiinnostaa käydä lenkillä vain sen 1h-1,5 h päivässä, niin eikö sitä kiinnosta edes olla ulkona ja haistella luontoa, kuunnella ääniä jne? Mun koira on kans laiska ja yksinkertaisesti vetää jarrut pohjaan ja alkaa kiskoa takaisin kotiin päin, jos sitä ei huvita lenkkeily. Mutta kyllä se silti ulkona tykkää olla ja haistelee muuten vain lähipuistossa hajuja ennen kuin mennään kokonaan sisälle. Paitsi jos on kovin märkää ja/tai kylmää. Sitten sen on sellainen mukavuudenhaluinen hienopieru, että lämpimään vain takaisin.
Miten ihmeessä ihmisillä on aikaa ulkoilla koiran kanssa tuntitolkulla joka päivä? Itellä ei riittäis aika sellaseen vaikka olisin työtön. Onneks oon kissaihminen. 😀
Mullakin on vähän hihnalenkkien suhteen laiska koira, huonolla säällä mieluummin jäisi sisälle. :D Metsään kyllä lähtisi millä kelillä tahansa, mutta autottomana ihmisenä sinne on vaikeampi päästä. Mut siis ei tuokaan sen enempää kuin sun koirasi saa liikuntaa, ja edetään välillä vähän hitaasti kun nuuskiminen on paljon kivempaa kuin se omistajan vieressä eteenpäin tassuttelu.
Onko teidän koiralla ylipainoa? Oma koira on muutaman kerran päässyt lihomaan, ja silloin on ollut samaa "lenkkikäyttäytymistä" (haluaa lyhyelle lenkille ja sitten kotiin). Tosin tekee samaa myös huonolla ilmalla. :D
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ihmisillä on aikaa ulkoilla koiran kanssa tuntitolkulla joka päivä? Itellä ei riittäis aika sellaseen vaikka olisin työtön. Onneks oon kissaihminen. 😀
Ellei kykene huolehtimaan koiran tarpeista, pitää olla ilman.
Ap:n iso koira on 7-vuotiaana jo vanha. Vauhti hidastuu.
Kyllähän 1,5 h päivässä riittää koiran terveyden kannalta. Osa koirista vaan on sellaisia että vaativat enemmänkin liikuntaa ollakseen hyväkäytöksisiä. Jos liikuntaa olisi säännöllisesti vain tunti tai sen alle, se alkaisi olla liian vähän.
Tuskin koirasi on masentunut niin kuin joku väitti, jos kuitenkin tuon verran liikutte. Onhan niilläkin erilaisia luonteita.
TOISAALTA koira on myös tapaeläin. Meidän energinen metsästyskoiramme on aina kääntymässä samasta kohtaa kotiinpäin ja puree hämmästyneenä hihnaa jos lähdetään siitä kohdasta pidemmälle lenkille. Tyyliin tästä käännytään AINA kotiin ja kotona on täysi ruokakuppi! Kyllä se sitten taas liikkuu ripeästi ja reippaasti ja nuuskuttele jne. Tuon lenkit on arkena noin 1,5 h (siis yksi tuon mittainen lenkki ja pari jotain viiden tai kymmenen minuutin pissatusta joita en laske liikunnaksi), viikonloppuisin sitten enemmän.
Niin ja koirasi voi olla myös ihan vaan vanha. Seitsemän vuotta on molossityyppiselle koiralle jo korkea ikä. Riippuu vähän rodusta mutta monet isot koirat kuoleekin tuossa iässä. Esim. irlannisusikoirat, jotka toki ei ole molosseja mutta isoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on selvä. Mutta koira voi kyllä varmasti ihan hyvin vaikkei ihan joka päivä pääsekään monen tunnin lenkeille. Viikonloppuisin tms. voi sitten ulkoilla enemmän.
/4
Lemmikit on aiheena jo sellainen mikä aiheuttaa, joissain keskustelijoissa psykooseja, vaikka aihetta ei edes olisi. Ihan oikeesti, onko nää tyypit tajunneet sitä eroa mikä on kun eläintä pidetään hyvin ja kun huonosti. Älä turhaan soimaa itseäsi.
Koira kävelee sen verran kuin sitä huvittaa. Sillähän voi olla lonkkavika, liikavarvas, ärtynyt paksusuoli, koti-ikävä tai ketutus.
Anna sen nauttia kotielämästä ja pikkulenkeistä.
Ehkä hiukan Lapin lisää noissa keskusteluissa lenkitys määrissä tai sitten ei ole muuta elämää.
Jos on töissä ja matkoineen pois kotoa 8-9 tuntia niin ei todellakaan ole aikaa lenkittää koiraa 3x1-1,5 tuntia.
Meillä käydään välillä pitempiä ja välillä lyhyempiä ehkä yhteensä tunti päivässä.
Kaikki koirat ei todellakaan tykkää lenkkeilystä. Minulla on kääpiövillis ja se ei oikein lenkeistä välitä. Tykkää kyllä lähteä mutta yleensä 10min jälkeen yrittää kotiinpäin. Yleensä mennään 30-1h lenkkejä pari kertaa päivässä ja lisänä muuta ulkoilua. Sen sijaan koirani tykkää olla pihassa ja juoksentelee siellä lenkin lisäksi parikin tuntia.
Ap:n koira on jo tosi vanha, eikö tanskandogit eläkin vain 7-8 v yleensä? Liikunta ja ulkoilu kannattaa tuossa vaiheessa tehdä koiran ehdoilla. Jos ylipainoa, niin ruokaa vähemmän vaan.
Eri roduilla on erilaiset tarpeet liikkumisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koirat ei todellakaan tykkää lenkkeilystä. Minulla on kääpiövillis ja se ei oikein lenkeistä välitä. Tykkää kyllä lähteä mutta yleensä 10min jälkeen yrittää kotiinpäin. Yleensä mennään 30-1h lenkkejä pari kertaa päivässä ja lisänä muuta ulkoilua. Sen sijaan koirani tykkää olla pihassa ja juoksentelee siellä lenkin lisäksi parikin tuntia.
30min* :D
oma koira ois ennen jaksanut vaikka kuinka mutta nyt kun on ikää niin ei jaksa tuntia pidempää lenkkiä sitten millää. Jos on surkea sää niin koira kans ite alkaa kääntyä takasin kotio. Hän tykkää nykyään enemmänkin köllötellä ja leikkiä pehmoleluillaan. Sitä se vanhuus teettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun koira on kans iso ja 10v. Käyttäytyminen ja liikkuminen kuin nuorella pennulla. Ei ole vauhti vieläkään hidastunut eikä vanhuus näy.
Minulla on 7 vuotias pikkukoira hyvinkin aktiivisesta rodusta. Aiemmin lenkkeiltiin 40-90 min per päivä ja vapaapäivinä sitten voitiin olla vaikka 4kin tuntia metsässä juoksemassa. Mutta aina lähdettiin innolla ja ikinä ei väsytty kesken lenkin. Kastroinnin jälkeen huomasin että lenkki-intous tipahti huomattavasti, selkeästi ei ollut sitä reviirin merkkaus ja tarkistus tarvetta enää. Kesällä silti tykättiin kävellä kummatkin niitä tunnin lenkkejäkin välillä :) Koirani on aina inhonnut vesisadetta ja nyt tämä syksy/talvi onkin ollut ihan kamalaa.. Välillä mennyt kaksikin vuorokautta pelkällä tarpeiden tekemisellä kadun varressa, muuten lyö heti jarrut päälle ja kiskoo takaisin sisälle. Olen yrittänyt lähteä juoksemaan, olen myös kantanut kauemmas.. Mikään ei kyllä auta kun herra näyttää että nyt ei lenkkeily innosta. Uskon siihen että koira osaa kyllä itse kertoa tarvitseeko liikuntaa vai ei, kun sille sen mahdollisuuden antaa. Nyt vihdoin pakkasten alettua mekin olemme taas päässeet yli puolen tunnin mukaville lenkeille :)
Laiskaa koiraa ei ole! Kirjoittamasi koira kuulostaa mun mielestäni masentuneelta/tylsistyneeltä tai sairaalta (esim. nivelet tai lonkat, koira kun ei helposti kipuaan näytä).
Mut kaikenlaista sitä puhutaan... Esim pienet chihut ei tarvitse tai halua paljon liikkua.
Itsellä niitä kaksi ja liikutaan vähintään 2h/päivä, Poislukien kaatosateet, helteet ja yli 20 asteen pakkaset. Minä väsyn ennen kuin chihut.