Jumal.vita, nyt alkoi velojen rutkutus riittää!
Pohjaksi: minusta lapsettomuus ja lapsien hankkiminen ovat molemmat hyviä ratkaisuja, eikä niitä pitäisi joutua kenellekään selittelemään.
Minusta niitä harvoin joutukaan, paitsi ehkä iäkkäille isotädeille. Kukana normaalijärkinen työikäinen ei "edellytä" muilta lapsien hankkimista!
Miksi siis osa veloista - siis OSA, mutta kovin äänekäs sellainen - ottaa asiakseen joka käänteessä korostaa, miten HE ovat USKALTANEET olla hankkimatta lapsia ja toimineet painostusta vastaan, toisin kuin höppänät lapsia hankkineet!
Voisiko sitä omaa valintaa joskus edes perustella muulla tavoin kuin haukkumalla muulla tavoin toimivia?
Nykyään on ehkäisy, on jälkiehkäisy, ja abortinkin saa. Siksi on ihan pirunmoista paskaa väittää, että äidit ovat synnytäneet lapsensa jotenkin huonosti harkiten, jonkun epämääräisen suvun tai tradition painostuksesta.
Jos johonkin nyky-yhteiskunta painostaa, niin se on kylläkin lapsettomuuteen. Työuralla ei lapsista ole todellakaan hyötyä.
Kyllä ne tenavat tehdään ihan yhtä lailla harkiten ja vakaalla päätöksellä. Joku tekee päätöksiä noin muutoinkin vähän enemmän tunteella (myös päätöksiä jäädä lapsettomaksi!), joku taas laskimen kanssa. Mutta päätöksiä yhtä kaikki!
Vituttaa lukea täällä ja kuunnella työpaikan kahvipöydässä (kuten minä eilen) uhoamista siitä, kuinka rationaalista lapsettomuus muka on verrattuna "epärationaaliseen" päätökseen hankkia lapsia.
Kommentit (52)
Yritetään vain kääntää oma itsekkyys, laiskuus ja vastuun pelko hyveiksi.
No mutku kato jotkut veloista haluaa perustella lapsettomuutta globaaleilla syillä, väestönkasvulla jne. Vaikka todellisuudessa on täysin varmaa, että lapsettomuus on ennen kaikkea itsekäs päätös siinä missä lapsien hankkiminenkin. Ja sen pitääkin olla, koska omaa elämää koskevat perustavat päätökset pitääkin lähteä omista henkilökohtaisista tarpeista, muuten niitä katuu ennen pitkää ja kokee uhrautuneensa.
Siitä se tulee se "rationaalisuus". Minä puhuisin enemmänkin itsepetoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain elä omaa elämääsi ja sulje korvasi niiltä? Paljon helpompaa niin.
Tottahan minä omat valintani kannan, en vain jaksaisi tuollaista vittuilua. Ihan yhtä hyvin voi kysyä, miksi he eivät kestä valintaansa koskevia isotätien kyselyitä, vaan myös täysin kysymättä alkavat esitelmöidä?
Ap
Näin... Kyllä se epämääräinen pelko siitä, miten lapsien myötä elämä muuttuu on epärationaalinen tunne jos mikä. Ihan ok, minusta lapsia pitäisi hankkia vasta, jos on päätöksestään varma ja lapsia todella haluaa. Mutta jos nyt siis rationaalisuudesta puhutaan, niin lapsettomuus ei ole sen rationaalisempi valinta.
Miksi jokainen ei vain tee omia päätöksiään ja kunoita muden -? Kenellä on aikaa/mielenkiintoa tällaiseen?
Palstavelakin näemmä heräsi alapeukuttamaan. Olen ap kanssasi täysin samaa mieltä. En jaksa enää yhtään keskustelua lapsien hankkimisesta velojen kanssa.
Samaa mieltä ap. Ihmiset tekevät sitä paitsi useampiakin lapsia, joten eiköhän siinä lapsiperheen arki tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Palstavelakin näemmä heräsi alapeukuttamaan. Olen ap kanssasi täysin samaa mieltä. En jaksa enää yhtään keskustelua lapsien hankkimisesta velojen kanssa.
Vauva-palstalla on nykyään enemmän lapsettomia kuin ennen, joskus tuntuu että jopa enemmistö palstailevista. Ei siinä mitään, saa olla, mutta kommentoinnin sävyyn se vaikuttaa ilman muuta.
Ap, joka lähtee nyt töihin, ja katsoo ip, jos tähän on tullut kommentteja
Joillain ihmisillä on kova tarve puolustella oman valintansa oikeellisuutta. Lisäksi luo turvallisuuden tunnetta, kun muutkin tekevät samoin. Sitä sitten yritetään perustella vähän järkevämmältä kuulostavilla selityksillä.
Asiaa, olen täysin kyllästynyt näihin palstaveloihin, jotka syöksyvät vaikka ketjuun, jossa käsitelllään mustikkapiirakan leipomista hehkuttamaan miten heidän ei tarvitse, koska ovat keksineet olla lapsia tekemättä.
Kyllä mä 35v vela olen päiväkotimaailmassa työskennellessäni melkoinen outolintu monesti. Olen ainoa lapsi, kuten myös mieheni, ja molempien vanhemmat ovat kyllä ahkeraan vihjailleet kuinka mukava olisi saada lapsenlapsia.
En mä tästä asiasta arkielämässä tai täälläkään sen kummemmin huutele, mutta jos asia tulee puheeksi kerron kyllä kantani ihan suoraan: lapset ovat ihania, mutta omia en halua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä 35v vela olen päiväkotimaailmassa työskennellessäni melkoinen outolintu monesti. Olen ainoa lapsi, kuten myös mieheni, ja molempien vanhemmat ovat kyllä ahkeraan vihjailleet kuinka mukava olisi saada lapsenlapsia.
En mä tästä asiasta arkielämässä tai täälläkään sen kummemmin huutele, mutta jos asia tulee puheeksi kerron kyllä kantani ihan suoraan: lapset ovat ihania, mutta omia en halua.
Ja se on ok päätös. Ap:n kommentti ei koskekaan sinua, koska perustelet päätöksesi mollaamatta muita.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kerroin siis siksi, koska ap ja moni muukin tuntuu kuvittelevan, että lapsia haluamaton nainen on kaikille ihan ok, ja että painostusta lasten hankintaan ei nykyään enää ole.
Ihmisistä tuntuisi turvallisemmalta, kun kaikki muut eläisivät heidän tavallaan. Siksi moni yrittää mainostaa omien valintojensa erinomaisuutta. Puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
No mutku kato jotkut veloista haluaa perustella lapsettomuutta globaaleilla syillä, väestönkasvulla jne. Vaikka todellisuudessa on täysin varmaa, että lapsettomuus on ennen kaikkea itsekäs päätös siinä missä lapsien hankkiminenkin. Ja sen pitääkin olla, koska omaa elämää koskevat perustavat päätökset pitääkin lähteä omista henkilökohtaisista tarpeista, muuten niitä katuu ennen pitkää ja kokee uhrautuneensa.
Siitä se tulee se "rationaalisuus". Minä puhuisin enemmänkin itsepetoksesta.
Ei.. Itse asiassa vela voittaa aina. On yksi asia jota lapsellinen ei pysty muuttamaan. Hän synnyttää lapsensa aina lapselta lupaa kysymättä. = Itsekäs teko, perustuu vain omiin mielihauihin, jolla ylitetään tulevan lapsen oikeudet päättää onko olemassa vai ei. Se ei ole VAIN sinun elämääsi koskeva päätös vaan LAPSEN koko eliniän vaikuttava päätös. Se on aika hurjaa mennä päättämään, että nyt pentu elät, koska minä päätin sinut tehdä tyydyttämään MINUN elämäni tarpeita... Siitä lapselliset eivät pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Yritetään vain kääntää oma itsekkyys, laiskuus ja vastuun pelko hyveiksi.
Tässä viestissä kulminoituu se, miten veloihin usein suhtaudutaan. Ei se mikään ihme ole, jos joku vela haluaa joskus esittää puolustuspuheenvuoron tällaisia syytöksiä vastaan.
Itse en kyllä erityisemmin haluaisi omista lastenhankintasuunnitelmistani edes puhua. Mutta melko usein asiaa kysytään, ja tahti varmaan senkun kiihtyy nyt kun olen jo yli kolmenkymmenen. En vaan tajua, miten kukaan kehtaa kysyä tuollaista asiaa. Joillekin se on elämän kipein asia, hieman voisi osoittaa huomaavaisuutta ja olla utelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä se tulee se "rationaalisuus". Minä puhuisin enemmänkin itsepetoksesta.Ei.. Itse asiassa vela voittaa aina. On yksi asia jota lapsellinen ei pysty muuttamaan. Hän synnyttää lapsensa aina lapselta lupaa kysymättä. = Itsekäs teko, perustuu vain omiin mielihauihin, jolla ylitetään tulevan lapsen oikeudet päättää onko olemassa vai ei. Se ei ole VAIN sinun elämääsi koskeva päätös vaan LAPSEN koko eliniän vaikuttava päätös. Se on aika hurjaa mennä päättämään, että nyt pentu elät, koska minä päätin sinut tehdä tyydyttämään MINUN elämäni tarpeita... Siitä lapselliset eivät pääse mihinkään.
Sinä puolestasi päätät mahdollisen lapsesi puolesta, että hän ei saa elää. Ties kuinka ihana ja mahtava elämä hänellä olisi, mutta sinä päätät toisin. Come on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä se tulee se "rationaalisuus". Minä puhuisin enemmänkin itsepetoksesta.Ei.. Itse asiassa vela voittaa aina. On yksi asia jota lapsellinen ei pysty muuttamaan. Hän synnyttää lapsensa aina lapselta lupaa kysymättä. = Itsekäs teko, perustuu vain omiin mielihauihin, jolla ylitetään tulevan lapsen oikeudet päättää onko olemassa vai ei. Se ei ole VAIN sinun elämääsi koskeva päätös vaan LAPSEN koko eliniän vaikuttava päätös. Se on aika hurjaa mennä päättämään, että nyt pentu elät, koska minä päätin sinut tehdä tyydyttämään MINUN elämäni tarpeita... Siitä lapselliset eivät pääse mihinkään.
En minä ainakaan mitään äitini tai isäni tarpeita täytä. Täytän ihan omia tarpeitani. Toisekseen, jos ei elämä miellytä, ainahan ihminen voi sen oman käden kautta päättää. Toisin sanoen: lapsia omaava voittaa aina, koska lapsi saa elää, jos haluaa. Sinun tapauksessa lapsi ei saa edes mahdollisuutta elämään.
Mikset vain elä omaa elämääsi ja sulje korvasi niiltä? Paljon helpompaa niin.