Olin niin hirveässä työpaikassa että näin jälkeenpäin...
...en tunne muuta kuin kuvotusta ja halveksuntaa tuota paikkaa kohtaan. Työ ei vastannut lainkaan sitä mitä ilmoituksessa oli kerrottu, hyvin äkkiä huomasin että työkaveri oli selkäänpuukottaja... haali itselleen kaikki paremmat hommat, käyttäytyi hyvin oudosti... jos juttelimme hän saattoi yhtäkkiä lopettaa puhumisen eikä vastannut enää mitään. Yhdessä sovittiin että kerrotaan esimiehelle työn epäkohdista ja liiasta kuormasta, palaverissa kääntyi takki täysin ja kaikki olikin hyvin. Esimies vähätteli työn määrää. Itse sain tuurata työkaveriani puolen vuoden aikana lähes 6 viikkoa...uutena työntekijänä hoidin kuitenkin hommat siihen nähden hyvin että työkuorma oli epäinhimillinen. Yksin pystyi juuri ja juuri hanskaamaan omat hommansa mutta 2 viikon tuuraus kasasi työmäärän ihan hirveäksi ja backlogia piti sitten kiriä viikko pari.
Olin jo hakenut paria uutta työtä ( ja miettinyt jopa itisanoutumista )kun koeajan viimeisenä päivänä esimies ilmoitti että työsuhde puretaan. En kuulemma ollut sopeutunut työhön ja valitin liiasta työmäärästä ja aiemminkin siinä tehtävässä oli pärjätty. Juu minä 4 kk kokemuksella vs. 30 vuotta hommia tehnyt ja monta kertaa asiasta valittanut mutta kuuleviin korviin ei oltu otettu. Kaiken lisäksi olin lopettanut kaikenlaisen huomauttelun epäkohdista hyvin äkkiä kun huomasin että ongelmaa vähätellään esimiehen taholta ja työkaveri olikin valehteleva pelkuri.
Joo, koeajalla on toki mahdollisuus purkaa työsuhde, kumminkin puolin. Se on todellakin ok ja olen enemmän kuin onnellinen että työsuhteeni tuolla helvetissä loppui. Tein työni hyvin ja ammattitaitoisesti, siitä olen ylpeä. Se mikä minua kuvottaa on tieto jonka tajusin viime viikolla.... seuraajani oli ilmeisesti aloittanut saman tien ja uutta tyyppiä on haettu jo yli kk aiemmin kun minulle kerrottiin että työsuhde puretaan. Olikin joku kollegani best friend joka palkattiin tilalleni. Esimieheni ja työkaverini olivat siis juonineet lähtöäni jo yli kk selän takanani mutta toki meikäläisestä vielä viimeiset mehut imettiin kun sain tuuurata lomat vielä juuri ennen työsuhteen purkua. onneksi pääsin tuosta työstä eroon, todellakin. Ja muutama tyyppi töistä jopa viestitteli perään järkyttyeenä mitä oikein tapahtuu kun kuulivat että olin lähtenyt. Kollegan hämmästynyt pahoittelu kun pakkasin kamoja näyttäytyy nyt täysin toisessa valossa. Hän oli ollut minua savustamassa ulos eturintamassa. No, ainakin pohjanoteeraus työelämässä tuli koettua. Onneksi tästä ei ole muuta tietä kuin ylöspäin.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Tsempit. Kestää aikansa että tosta yli pääsee, mutta just noin se kannattaa ottaa, oppimisen kannalta. Joissain paikoissa työntekijöitä vaan kohdellaan epäinhimillisesti. Sitten kun pääset kivaan työpaikkaan, osaat sitä todella arvostaa!
Kiitos ❤️ Täytyy sanoa että en voinut edes villeimmissä (panajais-)unissa kuvitella tuollaista paikkaa olevankaan. On tässä ollut melkoista sisäistä kamppailua oman itsetunnon kanssa. Lähes 20 vuotta työkokemusta taustalla ja tämä oli kyllä melkoinen oppimiskokemus. Tuo selän takana minun savustaminen tuntuu kyllä erityisen pahalta. Olisivat sitten pistäneet aiemmin jo pihalle. Vaan toki käytettiin loppuun asti hyväksi 😔ap
Kiitos yläpeukuista... tulee edes tunne että joku on minun kanssa "samalla puolella"... mielipdettä kysyisin että kuinka yleistä/normaalia/epätavallista on tuollainen vehkeily selän takana? Olin siis hoitanut työni hyvin, joustanut ja tehnnyt pitkää päivää jotta homma toimii. Ainakin muutama kaveri ehti muodostua tuon lyhyen työsuhteen aikana, enkä nyt muutenkaan koe itseäni mitenkään mahdottomaksi tyypiksi työyhteisössä ja tulen yleensä kaikkien kanssa toimeen. Jotenkin tuo selän takana toimiminen tuntuu vaan erityisen julmalta ja olo on hyväksikäytetty... onko tuollainen sikailu ihan nykypäivää työyhteisössä?! Vai sattuiko kohdalleni vaan pohjanoteeraus? Ap
Omassa työpaikassani on suosikkeja, jotka voivat tehdä tai jättää tekemättä ihan miten huvittaa. Ollaan pomon kavereita. Jos joku valittaa, pomo tulee silmille. Sanomattakin on selvää, että me muut teemme näiden työt. Sijaisten ei kannata avata suutaa, tai sijaisuudet loppuvat kuin seinään.
Niin, ei olisi kai pitänyt avata suutaan mutta kun työ vilisi epäkohtia ja minut oli myös palkattu juuri pitkän taustani takia juuri kehittämään sitä hommaa... no, todellisia haluja/resursseja ei siihen ollut ja se tuli hyvin äkkiä selväksi. En tosiaan valittanut koko aikaa vaan sanoin muutaman kerran ja ihan aiheesta. Olisivat sitten alunperinkin palkanneet tämän ruskeakielen kaverin... miksi suotta kävivät läpi pitkää rekryprosessia?! Ap
Varmaan tämä ruskeakieli mustamaalasi sinua seläntakana kokoajan. Ole tyytyväinen, että pääsit pois.
Minulle on sattunut 2 huonoa työpaikkaa, joissa molemmissa ongelmana oli yrittäjä itse. Toinen näistä pelasi ihmisiä toisiaan vastaan, saattoi esim antaa saman homman kahdelle ja sitten katsoa kumpi teki paremmin. Levitti myös juoruja ja sairaskertomuksia yms. Ilmapiiri oli todella sairas ja itse olen onnellinen, kun pääsin pois. Kuulostaa siltä, että sinäkin ns. väistit luotia. On niitä hyviäkin työpaikkoja. Onnea jatkoon
Koeaikasikailu on uusi määräaikainen työsopimus. Itselleni kävi niin että ensin oli ihan järkeviä tehtäviä, mutta koeajan puolivälissä läimäistiin tehtäväksi parissa kuukaudessa sellainen vähintään puolen vuoden projekti. Siitä näki heti että projektia on mahdotonta saada valmiiksi ennen koeajan loppua. Olisin eronnut itse mutta en viitsinyt karenssiuhan takia. Yllättäen antoivat koeajan lopussa kenkää, kun ei kyennyt mahdottomiin aikatauluihin. Perusteluna oli että ei pysty seuraamaan mahdottomia aikatauluja.
Firmat käyttävät koeaikaa nykyisin säälimättömästi hyväksi. Käytännössä kaikki työt ovat määräaikaisia kunnes selviät jotenkin tuosta 6kk rajasta. Ehdotan että tätä toimintaa aletaan kutsumaan koeaikasikailuksi.
Valitettavasti tämä firmojen koeaikasikailu on nykyisin niin yleistä että saatat törmätä siihen toisen ja kolmannenkin kerran.
Mikä siinä on, ettei vastata enää mitään? Aika koomisia tilanteita ovat kyllä. Juttelette niitä näitä ja siinä samassa kysyt jotain eikä vastata, vaan aletaan tekemään jotain omia juttuja. Kysyt uudestaan ja sama homma, ei vastausta :D
Kuulossavikaa kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vastata enää mitään? Aika koomisia tilanteita ovat kyllä. Juttelette niitä näitä ja siinä samassa kysyt jotain eikä vastata, vaan aletaan tekemään jotain omia juttuja. Kysyt uudestaan ja sama homma, ei vastausta :D
Koska finskit ovat sikoja
Minua alkoi kiinnostaa, ovatko koeajapurut todella yleisiä nykyään. Olen esimies ja kyllä minulla on se käsitys, että perusteiden pitää olla kovat.
Itekkin olin huonossa duunissa narsisti pomona. Tonnin taakka tippui hartioilta kun erosin viikko sitten.
Oot vaan yksinkertaisesti ollu huono ja sopimaton työntekijä. Niille annetaan armotta kenkää!
No, tuohan on ihan yleistä varsinkin hoitoalalla. Esimies on hitleri ja hänen omat suosikit teloittavia nuolijoita.
Ai sinäkin olet kohdannut tuollaisen kaksinaamaisen työkaverin, joka pontevasti juttelee kanssasi ja omaa saman mielipiteen kuin sinä. Tsemppaa ottamaan puheeksi tai aikoo itse sanoa. Sitten sinä aktiivisena pamautat asian pöydälle palaverissa ja hän on täysin eri mieltä, tai istuu hiljaa ja alkaa myötäillä toista osapuolta. Tai vielä pahempi tapaus jonka minä kohtasin - hän puhuu toisen työkaverin kanssa yhtä ja sinun kanssasi toista. Lopulta hän myrkyttää kaikkien mielen ja kun asia otetaan puheeksi hän keksii hätävalheita ja syyttää kaikkia teitä muita hänen kiusaamisestaan.
Olen ollut tuollaisessa tilanteessa ja se oli kamalin kokemus urani aikana. Harkitsin oikeasti lääkärille menemistä tai irtisanoutumista. Muutama työkaveri vaihtoi paikkaa. Purin hammasta ja jatkoin ja nyt tuosta syöpäpesäkkeestä on päästy eroon. Mutta hän on nyt toisessa firmassa töissä ja säälittää kyllä se väki.
toivon ja rukoilen joka päivä, että oikea työvoimapula iskee, ja silloin voidaan nämä paskamaiset duunit jättää sille paksmaiselle pomolle, kun ihmisillä olisi enemmän varaa valita.
Nykyään on kyllä työpaikolla ihminen susi toiselle ihmiselle.
Onneksi olen jo eläkkeellä, mutta sivusta olen joutunut näitä seuraamaan.
Me torpattiin aikoinaan työkaverini kanssa tällainen vaihto-operaatio. Ruskeakieli olisi halunnut vaihtaa erittäin taitavan työntekijän kaveriinsa. Ei saanut meistä apulaisia. Kylmäsi kyllä, miten jotkut vehkeilevät työelämässä. Ei varmasti jääneet ruskeakielen temput tuohon, meille paljastui vain tämä vehkeily-yritys.
Vierailija kirjoitti:
Tsempit. Kestää aikansa että tosta yli pääsee, mutta just noin se kannattaa ottaa, oppimisen kannalta. Joissain paikoissa työntekijöitä vaan kohdellaan epäinhimillisesti. Sitten kun pääset kivaan työpaikkaan, osaat sitä todella arvostaa!
Näin se on!
Paskiaisten pilaamassa työpaikassa ei ole kiva olla,
ei kehity kukaan millään lailla ammatissaan ja sairauslomia on paljon.
Eikä muuten tarvi kun pari selkäänpuukottajaa, niin se on siinä.
Yllättävän kauan kestää toipua paskalafkan jälkeen normaaliksi, niin kuluttavaa se työskentely on negatiivisessa ilmapiirissä.
"This man's cock smells like a dog's asshole!"
- Winston Churchill