Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

valtio yrittää puuttua ihmisten lastentekoon

Vierailija
05.01.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10007181

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/perhehaaveet/puheenvuoroja-hedelma…

Minusta on törkeätä että valtio yrittää puuttua ihmisten lastentekoon. Jokainen saa täysin vapaasti päättää että haluaako lapsia vai ei? Sen mielen saa myös koska tahansa muuttaa.

Nyt halutaan jo koulussa ruveta myrkyttämään ihmisten mieliä sillä että ihmisten jotenkin pitäisi hankkia lapsia. Kun asia pitäisi juuri olla toisin päin. Yhteiskunnan pitäisi päästä eroon perhekeskeisyydestä ja hyväksyä sinkkuus ja lapsettomuus.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy ihmetellä isosti... tuossa Väestöliiton tekstissä on lause: "Yksi vuosi riittää näyttämään, mihin parisuhteella on rahkeita."

Kuka nyt ryhtyisi vuoden tuntemisen jälkeen tekemään lapsia? Tai välttämättä neljänkään vuoden jälkeen: "Kun mies sanoo, ”en ole valmis” ja puhuu sinut ympäri neljänteen vuoteen e-pillereitä, mieti tarkkaan." Kuulostaa täysin edesvastuuttomalta. Jos tällaista ohetta tulee Väestöliiton suunnalta niin ei ihme että yksinhuoltajien määrä kasvaa räjähdysmäisesti. Kyllä kumppani on hyvä tuntea läpikotaisin ja parisuhdetta olla takana monen monta vuotta ennen lapsia. Toki jos nainen alkaa kolkutella 40 ikää niin sitten ei tietenkään ole aikaa odotella, mutta silloin mennään aika riskillä parisuhteen pysyvyyden kanssa.

Vierailija
22/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos e-pillereiden minä ja ainakin 3 muuta tuntemaani nuorta naista ollaan pysyvästi lapsettomia :(

Pillerit vei hedelmällisyyden.

Miksi surullinen?

Koska minä ainakin olisin halunnut lapsia. En pysty niitä saamaan enää e-pillereiden jäljiltä. Lapseton olen ja ikää tosiaan vasta 24v. Ei kuukautisia eikä ovulaatiotakaan ole näkynyt yli 6 vuoteen.

Olisin ollut valmis tekemään 2-3 lasta. Toivoisin hirveästi lapsia. Olen katkera maailmalle ja lääkäreille... Nuorena tyttönä mulle tyrkättiin epillerit iho-oireisiin... En edes syönyt ehkäisyyn niitä!!!! Olin varmaan joku 15v tyttö sillon. Jumankauta mua v*tuttaa! :(

Olen muutoin täysin terve. Toivon, että jollain keinolla vielä lapsia saisin tulevaisuudessa. Olen valmis tekemään kaikkeni sen eteen, jotta saisin olla äiti.

- sama kirjoittaja

Sori mutta näissä teidän tapauksissa on kyl kyse jostain muusta kuin e-pillereistä. Pillerit ovat voineet peittää oireet, mutta ei niiden pitäisi lopettaa kuukautisia lopullisesti. Menkää nyt ihmeessä gynekologille tutkittavaksi! Ja toiselle, jos eka ei löydä vikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on aivan hyväksyttävää saada iltatähti nelikymppisenä, mutta jos saa ensimmäisen vaikka 35-vuotiaana, niin heti kauhistellaan ja ihmetellään?

Vierailija
24/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan faktaa toi on. Lapset kannattaa tehdä nuorena. Itse olen nyt 21v ja tiedän oikein hyvin, että kannattaa tässä 10v sisään lapset tehdä, mieluiten alle 30v. Semmoinen 25v olsii hyvä.

Kaikki saa olla ihan vapaasti lapsettomia jos niin haluaa, ei kukaan tässä sitä estä. Myös miehille pitäisi tuoda tätä tietoa enemmän. Jos lapsia haluaa, kannattaa ne tehdä hyvissä ajoin.

Ajattelin samoin, mutta mies ilmestyi elämään vasta kun olin 31-vuotias. Eikä alettu lasta tietenkään heti yrittää.

Vierailija
25/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan valtio on huolissaan veronamaksajien ja työvoiman loppumisesta, rotu vaan vaihtuu. Luin Keski-suomalaisesta haastatteluja synnytysosaston perheistä. Kaikille muille oli syntynyt 1. tai 2. lapsi. Aika nuorelle afrikkalaislähtöiselle miehelle oli syntynyt jo 5. lapsi.  3 ensimmäistä lasta oli syntynyt jo palaolaisleirillä. Mihinkähän hän ehtii, ennenkuin on 30? Äitiä ei haastateltu, vain aviomiestä.  Lapsen kasvattaminen kylmässä Suomessa on vähän er asia kuin Afrikassa. Lapsilisät ja kotihoidontuet loppuvat aikanaan, lapsi tarvitsee rahaa ja tukea vielä kotoa muutettuaankin.  Mitenhän he sitten noista tilanteista selviävät? Muslimikulttuurissahan naisten työssäkäynti ei hyväksytä, miehen tulee lähtökohtaisesti aina elättää perheen naiset. ;ihinkähän ongelmiin tuokin koraanin määräys vielä Suomessa johtaa?

Vierailija
26/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä naiset? Kyllä te saatte olla lapsettomia jos haluatte, mutta musta on vaan hyvä että valtio yrittää ennaltaehkästä tahatonta lapsettomuutta joka aiheuttaa vaan masennusta ja avioeroja.

Lapsiperheissähän sitä juuri erotaan.

Sitä paitsi avioliitot EI kuulu valtiolle millään tavalla.

Vierailija
27/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy ihmetellä isosti... tuossa Väestöliiton tekstissä on lause: "Yksi vuosi riittää näyttämään, mihin parisuhteella on rahkeita."

Kuka nyt ryhtyisi vuoden tuntemisen jälkeen tekemään lapsia? Tai välttämättä neljänkään vuoden jälkeen: "Kun mies sanoo, ”en ole valmis” ja puhuu sinut ympäri neljänteen vuoteen e-pillereitä, mieti tarkkaan." Kuulostaa täysin edesvastuuttomalta. Jos tällaista ohetta tulee Väestöliiton suunnalta niin ei ihme että yksinhuoltajien määrä kasvaa räjähdysmäisesti. Kyllä kumppani on hyvä tuntea läpikotaisin ja parisuhdetta olla takana monen monta vuotta ennen lapsia. Toki jos nainen alkaa kolkutella 40 ikää niin sitten ei tietenkään ole aikaa odotella, mutta silloin mennään aika riskillä parisuhteen pysyvyyden kanssa.

Samaa mieltä. 

Väestöliitto on pihalla kuin lumiukko. 

Vierailija
28/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on aivan hyväksyttävää saada iltatähti nelikymppisenä, mutta jos saa ensimmäisen vaikka 35-vuotiaana, niin heti kauhistellaan ja ihmetellään?

Koska on eri asia olla ensisynnyttäjä kuin uudelleen synnyttämässä toista tai kolmatta tai monetta kertaa.

Vierailija
29/29 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa maassa saa julkisen puolen kustantamia lapsettomuushoitoja, joten siinä mielessä asiasta ajoissa tiedottaminen on myös julkisessa intressissä. Vähän kuin rokottaminen, rokottaminen tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi kuin itse taudin hoitaminen. Huono vertaiskuva, mutta kumminkin.

Minusta tietoa pitäisi kuitenkin kohdistaa miehiin. Naiset käyvät gynekologeilla ja saavat asiasta sitä kautta jo infoa. Mutta missä miehet käyvät? Ei tämä ole vain naisten asia. Myös miehen ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen sekä uusimpien tutkimusten mukaan myös mm. autismiin, adhd:hen jne.

Vaikka elämme äärimmäisen individualistisessa yhteiskunnassa, niin hyvinvointiyhteiskunta perustuu kuitenkin yhteisille verovaroille ja kustannuksille. Siten yksilöiden päätökset vaikuttavat yhteiskunnan toimivuuteen ja vice versa. Emme elä tyhjiössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi