Vanhemman ”tissuttelu”
Eli missä menee sen kuuluisan ”muutaman lasin” raja. Olen nyt jatkuvasti seurannut äitini juomista, ja loma-aikoina, viikonloppuisin ja arki-iltoina myös usein juo pullotolkulla viiniä. Tätä tapahtui myös lapsuudessani ja muistan pyytäneeno äitiä lopettamaan juomisen kun olin n. 10vuotias. Välillä pitää pitkiä taukoja juomisesta ns ”haasteena” mutta aina sen jälkeen palaa samaan tapaan.
Olen jo aikuisiässä ja asun pois vanhemmiltani. Isäni alkoholinkäyttö vähenee vuosi vuodelta, äidillä se on pysynyt samana - jopa lisääntynyt. Hän on myös humalassa raivostuttava, sammaltaa, tilannetajuton, loukkaantuu helposti ja haastaa riitaa, avautuu minulle isän ja hänen selväsi heidänkeskeisistä parisuhdeongelmista. Yritin keskustella aiheesta ja sanoin äidilleni että jännitttää aina lähteä teidän kanssa esim. mökkeilemään tai tuoda miehen vanhempia näytille, kun en oikein tiedä missä kunnossa olet. Tuloksena oli raivokohtaus ja syyttely ”ettet itsekään niin vähää juo” itsekin käytän varmaan liikaa alkoholia, välillä pari lasia-välillä pullo viikonloppuna. Äiti sanoi, että haluaisi
Taas ”haastaa itsensä” olemaan x ajan juomatta. Sanoin että olen kylllästynyt nykymenoon että aina haasteen jälkeen palataan siihen ikuiseen viinitonkkien kiskomiseen. Nyt hän on loukkaanunut ja vihainen.
Teinkö väärin? Kuuluuko asia edes minulle
Kommentit (9)
No, äitisi on alkoholisti. Kysymys ei ole mistään "tissuttelusta".
Totta kai asia kuuluu sinulle, sehän vaikuttaa sinun elämääsi. Voit hyvin sanoa äidillesi, että et hyväksy hänen juomistaan, et jaksa sitä enää ja pyytää äitiäsi hakemaan apua.
Jos äiti ei hae apua itselleen, voit ihan hyvin katkaista välit kokonaan. Voit myös itse hakea apua itsellesi. Voisi olla hyödyllistä puhua jonkun toisen kanssa, joka on alkoholistin läheinen.
Alkoholismi on sellainen sairaus, joka sairastuttaa koko lähipiirin. Taudin kuvaan kuuluu se, että alkoholisti kieltää kaiken eikä ymmärrä olevansa sairas. Lähipiiri ei voi lopettaa juomista hänen puolestaan mutta se voi toimia niin, ettei se ainakaan mahdollista sitä juomista.
Voitko puhua asiasta isäsi kanssa?
Viime kädessä äitisi on itse tehtävä päätös juomisestaan.
Kiitos kommenteista! Välillä tuntuu olevan niin vaikea tunnistaa, olenko vain ”liian herkkä” vai meneekö sitä tosiaan liikaa. Ollaan muuten hyvissä väleissä mutta tämä asia on tabu kotona eikä oikein sisaruksetlaan jaksa äidille sanoa, keskenään puhumme usein kun äiti taas ”soitteli viineissä”. Isä on samaa mieltä mutta kun äiti puhuu aina ”Meidän” ( hänen ja isän) alkoholinkäytöstä ja isä aina kertoo että hän itse on vähentänyt. Ei selvästi jaksa puuttua
äidin juomiseen tai ei vaan välitä enää. Äiti on siis näennäisesti ”täydellinen” akateemisesti koulutettu, vastuullinen työ, uusi auto, iso sosiaalinen piiri.... hän hoitaa ”piilottelun” niin hyvin ettei kukaan muu asiaan puutu. Menee siis aina ajossa töihin. Kerran kertoi minulle että hän oikein kellottaa, milloin pitää alkaa arki-iltana juomaan, että olisi ilman krapulaa/selvänä töissä... T: AP
Päihdelinkin kotikanava
Googlaa Juha Kemppinen alkoholismin keskivaiheet
Näytä äidillesi tämä avaus ja vastaukset. Suurin osa alkoholista riippuvaisista on ns normaaleja työssäkäyviä ihmisiä. Alkoholiriippuvuus vain pyörittää heidän elämäänsä, joutuvat miettimään tuota elämässään (juuri kuinka paljon kestää juoda ettei ole krapulassa, eihän tarvitse ajaa autolla illalla jne.). Se viini ei ole mukava lisä illalliseen tai juhlaan, vaan asia joka on välttämätön, jonka puuttuminen aiheuttaisi ahdistuksen ja illan pilallemenon vaikka tilalle saisi vaikka kuinka paljon muita mukavia asioita.
Kuulostaa mun entiseltä naapurilta, jolla kolme lasta. Kertoili ylpeänä, että aloittaa aina tiettyyn aikaan juomisen ja lopettaa tiettyyn aikaan, että on aamulla ajokunnossa kun vie lapsia kouluun ja päiväkotiin. Iltaisin istuskeli partsilla aina viinilasi kädessä. Tarkoitan aina, joka päivä!
Sinä sanoit, mitä sinä kestät ja hän saa valita.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa mun entiseltä naapurilta, jolla kolme lasta. Kertoili ylpeänä, että aloittaa aina tiettyyn aikaan juomisen ja lopettaa tiettyyn aikaan, että on aamulla ajokunnossa kun vie lapsia kouluun ja päiväkotiin. Iltaisin istuskeli partsilla aina viinilasi kädessä. Tarkoitan aina, joka päivä!
Sinä kerroit ylpeänä kuinka tuomitsit, muttet auttanut.
Ihan hyvä kun sanoit. Olet äidistäsi huolissasi. Hän joko ymmärtää pysähtyä miettimään juomistaan tai sitten ei. Jos ei on edessä alamäki, vanhemmiten keho kestää alkoholia kehnommin, seurannaissairaudet iskevät jne. Puhu vielä joskus asiasta isäsi kanssa.