Ravintola-alan ihminen, mikä on tekosyysi olla ottamatta osa-aikatyötä vastaan? Tai miksi ette täydennä tunteja keikkatöillä?
Toisen avauksen luettuani tuli vain mieleen.
Mä olen työskennellyt tarjoilijana nyt 4 vuotta ja töitä on ollut koko ajan, kunhan ei liikoja nirsoile. Aika hyvin on saanut valitakin työpaikkansa. Sopparit on olleet lähinnä 0-sopimuksia tai osa-aikaisia, mut töitä on silti saanut tehdä. Joskus jopa enemmän kuin ehtisi ja se nyt on vaan positiivinen ongelma. Ne nollasopimukset on vaan varulta, että jos hiljaisena aikana ei olekaan asiakkaita niin eihän silloin oo töitäkään. Mä ymmärrän työnantajaa täysin. Suurimmaks osaks vuotta kuitenkin on töitä.
Mä oon tehnyt niin, että niinä hetkinä kun siinä päätyössä on ollut hiljaisempaa, oon täydentänyt tunteja tekemällä keikkaa vuokrafirman tai parin kautta täydentävästi. Tai niin, että aamuksi päätyöhön ja illaksi keikalle. Ja saa valita itse milloin tekee.
Monelle tuntemalleni saman alan tekijälle tämmöinen järjestely olisi ihan yhtä lailla mahdollista, mutta ei käy. Liian työlästä, liian epävarmaa, kaikki aika menee keikkojen kyttäämiseen jne. Eli asenne huono ja negatiivinen. Ja sitten se iänikuinen ruikutus siitä, että tuet katkeaa. Tekee sit vaan riittävästi sitä täydentävää keikkaa niin ei tarvii nostaa tukia tai olla riippuvainen niiden maksupäivistä. Aktiivisuutta ja sumpilistahan tämä toki vaatii, mut mikäpä ei. On ainakin töitä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiihan tuo lapsettomalle, mutta entä sitten, kun elämässäsi on muitakin muuttujia?
No jos meinaa hankkia perhettä, niin ei sit pidä kouluttautua ravintola-alalle. Tai muulle raskaalle, pienipalkkaiselle vuorotyöalalle.
Silloin pitää hankkia ammatti semmoiselta alalta, jossa voi tehdä 8-16 ja säännölliset vapaat ja lomat. Eikö sen nyt sano jo järkikin.
Eihän vuorotyö sinällään ole ongelma (on vuoropäiväkoteja), mutta avauksessa kyse oli keikkatyöstä.
Joo mut moneen paikkaan pitää eka tehdä just keikkaa ja näyttää kyntensä, ja sit voivat palkata ehkä ihan talon kirjoille, tai saa enemmän sitä keikkaa ja ihan työvuorolistankin joskus
Ap
Meillä on laissa koeaika tuota varten, ei todellakaan tarvitse sen takia pompotella keikkalaisia. Koeajalla pääsee huonosta työntekijästä silmänräpäyksessä eroon, joten tuo on todella huono tekosyy.
Kokin hommia teen vaan keikkaa ja määräaikaisuuksia. Tykkään huiliakin välillä.
Näin on ollut 8 vuotta, en ole kortistossa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysymys yksi: onko perheesi elanto täysin sinun varassasi? kaksi: asutko vuokralla vai omistusasunnossa? kolme: minkä ikäisiä lapsia sinulla on?
Ihme tiukkaamista.
Minulla on astma ja eri ärsykkeet alkavat yskittää minua. Työhaastattelijan käyttämät hajusteet saavat ääneni hetkessä käheäksi ja alan yskiä. Minulla ei ole tarttuvaa tautia, mutta silti minulle väitetään, että tarjoillessa ei saisi yskiä. Ihan hölmön hommaa, kyllä minä pystyisin tarjoilemaan ruokia siitä huolimatta, enhän minä ruokiin yski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiihan tuo lapsettomalle, mutta entä sitten, kun elämässäsi on muitakin muuttujia?
No jos meinaa hankkia perhettä, niin ei sit pidä kouluttautua ravintola-alalle. Tai muulle raskaalle, pienipalkkaiselle vuorotyöalalle.
Silloin pitää hankkia ammatti semmoiselta alalta, jossa voi tehdä 8-16 ja säännölliset vapaat ja lomat. Eikö sen nyt sano jo järkikin.
Eihän vuorotyö sinällään ole ongelma (on vuoropäiväkoteja), mutta avauksessa kyse oli keikkatyöstä.
Joo mut moneen paikkaan pitää eka tehdä just keikkaa ja näyttää kyntensä, ja sit voivat palkata ehkä ihan talon kirjoille, tai saa enemmän sitä keikkaa ja ihan työvuorolistankin joskus
Ap
Meillä on laissa koeaika tuota varten, ei todellakaan tarvitse sen takia pompotella keikkalaisia. Koeajalla pääsee huonosta työntekijästä silmänräpäyksessä eroon, joten tuo on todella huono tekosyy.
Niin, mut kun yleensä se menee niin että sillä firmalla on tarve vaan satunnaisille keikoille vaikka talvella. Sit kun teet sinne sitä keikkaa ja ne tykkää susta, niin sit kun kesällä on tarve tehdä enemmän ja vakituisemmin niin todennäköisesti ottaa mieluummin sut kuin ilmoittaa paikasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astma ja eri ärsykkeet alkavat yskittää minua. Työhaastattelijan käyttämät hajusteet saavat ääneni hetkessä käheäksi ja alan yskiä. Minulla ei ole tarttuvaa tautia, mutta silti minulle väitetään, että tarjoillessa ei saisi yskiä. Ihan hölmön hommaa, kyllä minä pystyisin tarjoilemaan ruokia siitä huolimatta, enhän minä ruokiin yski.
No älä hae tarjoilemaan! Hae jotain semmoista johon sovellut, so simple as that. Eihän tää avaus nyt koskenut sua millään tavalla.
Osa-aikatyöläisillä on myös kannustinloukkuja. Koska sovitellun päivärahan saadakseen, pitää työtunteja olla korkeintaan 80% kokoaikaisen työntekijän tunneista. Tämä johtaa siihen että joukko osa-aikatyöntekijöitä joutuu kieltäytymään lisätyötunneista, koska he menettäisivät kokonaan oikeuden soviteltuun päivärahaan.
Tiedän mm. tapauksen jossa henkilö pyysi leikkaamaan työsopimuksensa tunteja pienemmäksi sen vuoksi että sitten saisi sovitellun päivärahan. Kenen mielestä tämä sitten soveltuu nykyajan työkulttuuriin tai siihen minkälainen haluaisimme sen olevan tulevaisuudessa?
Yrityksille pitäisi laittaa velvoite että osa-aikaiselle tulisi tarjota vähintään tuo yli 80% kokoaikaisen työtunneista, JOS työtekijä haluaa lisää työtä eikä ole vapaaehtoisesti pienillä tunneilla.
Täten saataisiin heidät pois työttömyyskorvauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä hae tarjoilemaan! Hae jotain semmoista johon sovellut, so simple as that. Eihän tää avaus nyt koskenut sua millään tavalla.
No koskee. Työttömien pitää hakea töitä, joihin he eivät ole päteviä eikä sopivia, joten haen jatkossakin. Kysy vaikka J. Vartiaiselta. Köh köh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koskee. Työttömien pitää hakea töitä, joihin he eivät ole päteviä eikä sopivia, joten haen jatkossakin. Kysy vaikka J. Vartiaiselta. Köh köh.
Kai tuonkin kehotuksen soveltamiseen saa järkeä käyttää, haloo. Sairaudet on aina asia erikseen. Sitä paitsi, lääkärintodistuksella sut todettaisiin soveltumattomaksi.
Eli kukaan ei pakota hakemaan tarjoilijaksi sairautseesi takia, voit hakea jotain, mitä oikeasti pystyt tekemään, vaikka se ei olisi sun alaa. Eri asia, jos et vaan haluaisi tehdä tai hakea jostain vähemmän riittävästä syystä.
Kuinka rankkaa tuo tiskaajan työ on? Työpaikkailmoituksessa halutaan hyvä fyysinen kunto. Onko mitään toivoa päästä ylipainoisena, keski-ikäisenä ja huonokuntoisena noihin hommiin? Ja ilman koulutusta? En ole sairas, mutta painoa on enkä ole mikään kuntourheilun harrastaja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka rankkaa tuo tiskaajan työ on? Työpaikkailmoituksessa halutaan hyvä fyysinen kunto. Onko mitään toivoa päästä ylipainoisena, keski-ikäisenä ja huonokuntoisena noihin hommiin? Ja ilman koulutusta? En ole sairas, mutta painoa on enkä ole mikään kuntourheilun harrastaja.
Riippuu paikasta ja siitä, millaiseen työntekoon olet tottunut.
Suurtalouskeittiöissä aivan helvetin rankkaa , haisee pahalle ja melu on sietämätön. Plussana verrattuna ravintolaan on suurkeittiöissä yleensä asianmukaiset työtilat ja välineet, kaikkeen käytetään kärryjä ym. apuvälineitä. Vältetään turhaa nostelua. Voi keskittyä siihen tiskaamiseen. Selkeä työjärjestys ja toimintatapa. Etäisyydet pitkiä.
Kuulosuojaimet päässä mätät liukuhihnatyönä tiskejä kuormittavissa asennoissa, koko päivä jalkojen päällä. Kiire. En pysty tekemään yli 6 tunnin vuoroja noissa paikoissa.
Ravintolakeittiöissä vaihtelee jonkin verran se rankkuus, mut pitää tehdä taas vielä nopeammin ja paljon erilaisia asioita, kun kokki tarvitsee just sillä hetkellä jotain tiettyä astiaa tiskipinon alta ja tarjoilija tuo samalla ison ryhmän tiskit kaikki kerralla ja aterimet pitäisi samalla kiillottaa ja vedet vaihtaa. Tiskinurkat on yleensä pieniä ja voi olla täynmä ihme virityksiä. Toisaalta kävelyä ehkä vähemmän kun pienet etäisyydet. Kuulonsuojausta ei juuri käytetä, eli kuulonalenema tiedossa jos säännöllisesti aiot tehdä. Oot nolo ja outo nipo, jos kysyt kuulosuojaimia. Suurin osa henkilökunnasta ei sitten kuulekaan mitään .
Ei ehkä ihan niin robottimaisen tylsää kuin suurkeittiössä. Stressaavampaa. Muut työntekijät voi olla joskus tosi tylyjä eivätkä jaksaisi neuvoa, ekat vuorot uudessa paikassa voi olla ihan helvettiä. Suurkeittiöissä loogisempaa ja helpompi itsekin löytää oikeat paikat asioille ja kysyä apua.
Palkka on surkea työn rankkuuteen nähden, noin 9e/h, max. 10e. Itse olen suht hyväkuntoinen 30v nainen, mutta en pysty tekemään tuota työtä niin paljon, että sillä eläisi, max. 6 tuntia päivä jos säännöllisesti tekee. Kroppa pettää. Pitäisi tehdä enemmän, että eläisi.
Uskoisin, että keski-ikäinenkin saa halutessaan noita hommia, moni vaan ei halua eikä jaksa, varsinkaan noilla palkoilla ja ymmärrän sen enemmän kuin hyvin. Kaiken ikäistä porukkaa noissa pyörii. Enimmäkseen toki nuoria opiskelijoita.
Ap, kerro missä olet töissä niin haen sinne.
Hauska juttu miten todetaan että on 20 000 paikka auki. Suurin osa paikoista sijoittuu aikaa jolloin kaikki alan ihmiset ovat töissä. Missäs ne muuhun ajankohtaa sopivat paikat ovat? Eli jos teen lounaspaikassa 4h/aamupäivää, mistä löytyy 4h/iltaa tai iltapäivää?
Lapsen hoito on myös melko mielenkiintoista järjestää. Saako 7v olla yksin aamusta iltaan?
Olen tehnyt 5vuotta ravintola-alan keikkatyötä monen eri vuokratyöfirman kautta työtunnit vaihtelevat välillä on pelkkä 4tunnin työvuoroa tarjolla välillä painan yli 15tuntia töitä päivässä.
Teen kaikkia hommia myös tiskausta jos muutakaan ei ole.
Asun Helsingissä täällä on helppo ollut töitä saada .
Joka päivälle löytyy töitä joskus teen 2viikkoa putkeen töitä ilman taukoja.