Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä jonka mukaan "paskaduunejakin" pitää olla valmis tekemään...

Koulunpenkinkuluttaja
05.01.2018 |

...kerrotko minulle, miksi ihmisiä sitten patistetaan kouluttautumaan?

Opiskelupaikoista iso osa varataan ensikertalaisille, jotta kaikki saisivat jonkin alan koulutuksen. Miksi, jos oman alan töitä ei kuitenkaan saa vaatia? Itsellä viides vuosi yliopistossa ja valmistuessani ensi jouluna pätevyys toimia useissa koulutus- ja kasvatusalan tehtävissä. Oma tulevaisuuden työllisyystilanne näyttää ihan valoisalta, mutta en ymmärrä tätä ajatusta, että miksi pitkän kouluttautumisen jälkeen ei saisi yrittää etsiä oman alan töitä?

Toki ymmärrän sen toisen näkökulman, että et voi vaatia palmunsiementutkijan paikkaa asuessasi Utsjoella, mutta eikö tämä ole enemmänkin sitten opiskelupaikkojen jakautumisen ongelma? Enemmän opiskelijoita hyödyllisille aloille tai entistä joustavammat uudelleenkoulutusmahdollisuudet.

Pahoittelut pitkästä viestistä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Minäkin olisin utelias kuulemaan....

Vierailija
2/41 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä että koulutuspaikkojen määrällä pitäisi olla parempi korrelaatio ko. alan työllisyyden kanssa. Jos Utsjoella on tarjolla palmunsiementutkijan koulutusohjelma niin sehän on ihan kuin pyramidihuijaus - töitä ei ole muuta kuin muille palmunsiementutkimuskouluttajille.

Jos tätä tilannetta ajatellaan jossa ollaan nyt, tuntuu hirveän lyhytjänteiseltä olla hyväksymättä muita kuin oman alan töitä, vaikka siis tähtäimessä olisikin oman alan työ. Itsekin olen sitä suurta enemmistöä joka yliopistosta valmistuttuaan ei saanut heti koulutusta vastaavaa työtä mutta otti vastaan ns. paskatyötä alkuun ja siitä sitten vähitellen eteni. Ensimmäinen maisterina tekemäni työ oli alle 1500 e/kk palkalla ja organisaation alimmalla tasolla, mutta siitä karttuva työkokemus oli enemmän kuin vain työkokemusta, se oli osoitusta työmoraalistani ja motivaatiostani. Koskaan ei ole tullut yhtäkkistä hyppäystä ylöspäin, aina se on ollut vähittäistä, mutta vuosien varrella askel askeleelta olen joka tapauksessa noussut vaativiin ja hyväpalkkasiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa monelle alalle koulutetaan liikaa porukkaa. Ja korkeakoulut saa rahoituksen per valmistunut, jolloin ne hamuavat opiskelijoita vaikka väkisin ja katteettomin lupauksin.

Vierailija
4/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduuneista puhuva ansaitsisi turpaan. Kaikki työ mistä maksetaan on hyvää ja arvokasta.

Vierailija
5/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaduuneista puhuva ansaitsisi turpaan. Kaikki työ mistä maksetaan on hyvää ja arvokasta.

Paskaduuneista puhuu yleensä elämäntapatyöttömät joiden ei ole tarkoituskaan hakea töitä. Juuri sen roskasakin takia rehelliset työttömätkin joutuvat kärsimään.

Vierailija
6/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani ihmettelen niitä kommentteja, joissa sanotaan, että pitää aloittaa pohjalta ja siitä sitten kivuta pikku hiljaa ylöspäin. Minä olen nyt 10 vuotta ollut kaupan kassalla amk-papereilla enkä tiedä, miten tästä pitäisi muka päästä ylöspäin. Ja olen siis tänäkin aikana hankkinut lisäkoulutusta kanditutkinnon verran, mutta jumissa on urakehitys. 

Vierailija
7/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin pahimman laman keskelle 90-luvun alussa. Tein siivoojan, rakennusapumiehen ja osa-aikaisen myymäläapulaisen töitä. Joku varman nimittäisi niitä paskaduuneiksi. 

Hain kuitenkin samalla koulutustani vastaavaa työtä. Kun pääsin haastatteluun, oli epäilemättä plussaa, että olin ollut aktiivinen ja yrittänyt tehdä edes jotain. Sen sijaan, että olisin ollut työttömänä ja vain hakenut töitä.

Vierailija
8/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ei jo opiskeluaikana tee oman alan töitä tai työllisty opintojen jälkeen tutkintoa vastaavaan paikkaan, kannattaa tehdä niitä hanttihommiakin. Työnantajat yksinkertaisesti arvostavat aukotonta työhistoriaa. Ainakin on varma, ettei yksikään työnantaja ihastele työhaastattelussa henkilöä, jolla on taustalla vähääkään pidempi työttömyyspätkä, eikä juuri lainkaan työkokemusta ylipäätään. Hanttihommien tekeminen ei estä hakemasta oman alan töitä samaan aikaan.

Vierailija
9/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No senkus makaatte työttöminä useamman vuoden ja sen jälkeen ette pääse edes niihin "paskaduuneihin".

Vierailija
10/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ei jo opiskeluaikana tee oman alan töitä tai työllisty opintojen jälkeen tutkintoa vastaavaan paikkaan, kannattaa tehdä niitä hanttihommiakin. Työnantajat yksinkertaisesti arvostavat aukotonta työhistoriaa. Ainakin on varma, ettei yksikään työnantaja ihastele työhaastattelussa henkilöä, jolla on taustalla vähääkään pidempi työttömyyspätkä, eikä juuri lainkaan työkokemusta ylipäätään. Hanttihommien tekeminen ei estä hakemasta oman alan töitä samaan aikaan.

"Paskaduunia", "hanttihommia". Kiva asenne.

Vierailija
11/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lääkäri aloittaa pohjalta?

Vierailija
12/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä että koulutuspaikkojen määrällä pitäisi olla parempi korrelaatio ko. alan työllisyyden kanssa. Jos Utsjoella on tarjolla palmunsiementutkijan koulutusohjelma niin sehän on ihan kuin pyramidihuijaus - töitä ei ole muuta kuin muille palmunsiementutkimuskouluttajille.

Jos tätä tilannetta ajatellaan jossa ollaan nyt, tuntuu hirveän lyhytjänteiseltä olla hyväksymättä muita kuin oman alan töitä, vaikka siis tähtäimessä olisikin oman alan työ. Itsekin olen sitä suurta enemmistöä joka yliopistosta valmistuttuaan ei saanut heti koulutusta vastaavaa työtä mutta otti vastaan ns. paskatyötä alkuun ja siitä sitten vähitellen eteni. Ensimmäinen maisterina tekemäni työ oli alle 1500 e/kk palkalla ja organisaation alimmalla tasolla, mutta siitä karttuva työkokemus oli enemmän kuin vain työkokemusta, se oli osoitusta työmoraalistani ja motivaatiostani. Koskaan ei ole tullut yhtäkkistä hyppäystä ylöspäin, aina se on ollut vähittäistä, mutta vuosien varrella askel askeleelta olen joka tapauksessa noussut vaativiin ja hyväpalkkasiin töihin.

Ei kuulosta paskaduunilta.

Vierailija
13/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa ja pitääkin etsiä oman alansa/koulutustaan vastaavaa työtä, mutta jos sitä oman alan duunia ei ole vaikkapa viidessä vuodessa löytynyt, niin eikö silloin olisi jo aika alkaa etsimään muuta työtä, edes tilapäisesti?

Tosin harvoin ns paskaduuneihin varmaan edes palkataan ihmistä jolla on vaikka jotkut maisterin paperit.

Vierailija
14/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paskaduunia"-sanaa en käyttänyt minä, kiitos. "Hanttihommia" oli kyllä minun käyttämäni. Jos koit sen loukkaavaksi, anteeksi - ei ollut tarkoituksena loukata.

Vierailija
15/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paskaduunia"-sanaa en käyttänyt minä, kiitos. "Hanttihommia" oli kyllä minun käyttämäni. Jos koit sen loukkaavaksi, anteeksi - ei ollut tarkoituksena loukata.

En koe henkilökohtaisesti loukkaavaksi. Ihmettelen vain tätä asennetta, että jos työ ei vastaa omaa koulutusta, se on paskaduunia tai hanttihommaa.

10

Vierailija
16/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että ammattisuojan pitää poistua tietyssä ajassa, koska ammattitaitokin katoaa. Järkevä suoja -aika oilisi kuitnkin vuosi, kun 3kk.

Sillä koulutetaanko palmunsiemenasiantutntkijoita Utsjoella vai Hawajilla ei nykymaailmasssa ole väliä. Väliä on sillä, saako töitä siellä, missä nyt asuu.

Ja taistellaan nyt tätäkin tuulimyllyä vastaan vieltä tämän kerran: yksikään yliopisto Suomessa EI saa rahaa valmistuneiden maisterien lukumäärän perusteella. Yliopistojen opetusthetävä rahoitetaan sen perusteella, miten hyvin ne onnistuvat osumaan tasoihin sen kanssa, montako maisteria opetusministeriö haluaa heiltä valmistuvan. Jos maistereita valmistuu enemmän kuin tavoite oli, rahoitusta pienennetään (koska selvästi vähempikin toisi halutun tuloksen). Kun taas tavoitteen saavuttamatta jääminen saattaa hyvin tuoda yliopistolle lisärahoitusta (koska vähempihän ei riittänyt tavoitteen saavuttamiseen). Ei, tämä ei ole kovin kannustavaa, mutta täysin markkinatalouden logiikan mukaista...

Vierailija
17/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani ihmettelen niitä kommentteja, joissa sanotaan, että pitää aloittaa pohjalta ja siitä sitten kivuta pikku hiljaa ylöspäin. Minä olen nyt 10 vuotta ollut kaupan kassalla amk-papereilla enkä tiedä, miten tästä pitäisi muka päästä ylöspäin. Ja olen siis tänäkin aikana hankkinut lisäkoulutusta kanditutkinnon verran, mutta jumissa on urakehitys. 

Pelkkä koulutus ei takaa yhtään työpaikkaa, toki ehkäpä parantaa mahdollisuuksia saada töitä alalta, jota on opiskellut.

Vierailija
18/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni "hanttihomma" viittaa matalasti palkattuun lyhytaikaiseen työsuhteeseen, enkä rinnasta sitä "paskahomma"-tyyppisiin ilmaisuihin lainkaan.

Vierailija
19/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkäri aloittaa pohjalta?

Lääkäri aloittaa pohjalta tekemällä jotain muuta. Vaikka apuhoitajan tai välinehuoltajan töitä. Tosin lääkäreillä ei taida juuri työllisyyshuolia olla.

Vierailija
20/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On henkisesti raskasta tehdä työtä jota vihaa! Olen ollut kesätöissä siivoojana ja töihin meno oli vastenmielistä. Töiden jälkeen olin uupunut ja masentunut. Inhosin siivota paskan ja kusen hajuisia vessoja. Pidättelin hengitystä kun menin miesten vessoihin. Vihasin tehdä aivotonta saman asian toistoa päivästä toiseen. Jokainen päivä oli samanlainen. Ruokatauot vaan venyivät ja työnjälki oli surkeaa.

Kun taas olen tehnyt ilman palkkaa opiskelemani alan työharjoittelua niin olen saanut siitä niin hyvän mielen ettei palkattomuus ole haitannut! Töissä jaksaminen on ihan toista luokkaa mitä siivoojana!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi