Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työpaikkaa aina pakko vaihtaa?

Vierailija
05.01.2018 |

Valmistuin neljä vuotta sitten amk-koulutuksesta ja siitä lähtien olen ollut töissä nykyisellä työnantajallani. Jalkaa sain oven väliin opintojen viimeisenä vuotena, kun tein työharjoittelun ja olin kesätöissä ko. yrityksessä.

Pidän työstäni sekä työyhteisöstäni todella paljon. Se on monipuolista ja kaikin tavoin sitä, mistä olen unelmoinut. Työurani alkoi yrityksessä ensin vuoden perhevapaan sijaisuutena mutta sen jälkeen sain vakipaikan. Tehtävänkuvani on laajentunut ja laajenee lisää tulevana keväänä. Tällöin myös nimikkeeni muuttuu, vaikka osa vanhoista tehtävistä säilyy. Palkkaus on opiskelemaani alaan nähden todella hyvä. Jos vaihdan työpaikkaa, tippuu palkkani 90% varmasti vähintään 700 euroa, mutta todennäköisesti vielä enemmän (mikä olisi mm. asuntolainan kanssa elävänä ikävää, joskin ei mahdotonta kun laina on mitoitettu sitäkin ajatellen).

Ystäväni, tutut, sukulaiset yms. ovat alkaneet kyselemään, että enkös ole ollut jo aika kauan samassa työpaikassa. Että eikö olisi jo aika vaihtaa? Olen todennut, että en ole tällä hetkellä miettimässä työpaikan vaihdosta yllä mainituista syistä.

Onko mielestänne työpaikkaa pakko vaihtaa tietyn vuosimäärän jälkeen? Miksi en voisi olla vaikka 10 vuotta tai vielä enemmän samalla työnantajalla, jos työnantaja on hyvä, pidän työstäni ja palkkani on minulle sopiva? Tai jos menisin tekemään kuitenkin vain samansisältöistä työtä toiselle työnantajalle?

Haen keväällä yamk- koulutukseen. Tutkinnon suorittaminenkin olisi huomattavasti helpompaa tutulla työnantajalla (lähipäiviä 2 kuussa), joten senkään takia en ole innokas vaihtamaan työpaikkaa ihan vain vaihtamisen vuoksi, koska kaikki on kuitenkin hyvin. Kuitenkin nyt pohdituttaa sekä ulkopuolelta tulevat kyselyt ja ehkä jopa painostus työpaikan vaihtamisesta. Paras tapa selvittää asian laita on toki selvittää se av-raadilla :).

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan samassakin firmassa edetä.Ei tietenkään kannata huonompaan vaihtaa.Toki kuulemma 2-3 vaihtoja arvostetaan cv:ssä.

Vierailija
2/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko vaihtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaihtaisin jos saat tehdä mielekästä työtä hyvällä palkalla?

Vierailija
4/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan samassakin firmassa edetä.Ei tietenkään kannata huonompaan vaihtaa.Toki kuulemma 2-3 vaihtoja arvostetaan cv:ssä.

Niin, voi toki edetä samassakin firmassa. Toisaalta, mihin asti sitä on aina edettävä? Onko edes aina pakko edetä urallaan? 

En ole myöskään koskaan oikein ymmärtänyt tätä 2-3 vuoden välein työpaikan vaihtoa, jos työ ja palkkaus on hyvä vanhassakin. Miksi sitä arvostetaan? Eihän esimerkiksi kahdessa vuodessa ehdi välttämättä edes nähdä oman työnsä tuloksia kunnolla (jos on esim. kehitysprojektista kyse).

t. AP

Vierailija
5/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaihtaisin jos saat tehdä mielekästä työtä hyvällä palkalla?

No sepä se. Ilmeisesti siksi pitäisi vaihtaa, että olen ollut "liian kauan" (4 vuotta) saman työnantajan palveluksessa (siis ulkopuolisten mielestä).

t. AP

Vierailija
6/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 4 vuotta samassa paikassa on vielä aika vähän aikaa. Ymmärrän jos joku haluaa vaihtaa paikkaa, jos ei viihdy tai haluaa paremman paikan ja palkan. Muuten tuntuu vaan tyhmältä tavan vuoksi vaihtaa paikkaa.

Vierailija
7/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi ajattelevat varmasti urakehitystä. Työpaikkaa ei ole mikään pakko vaihtaa, jos ei halua. Ja jos urakehityksen vuoksi haluaakin, niin paikkaa vaihdetaan vain haastavampiin ja vaativampiin tehtäviin. Työpaikan tai työtehtävien vaihtaminen ei ole siis mikään itseisarvo vaan uuden työn pitää olla haastavampi ja vaativampi kuin edellinen. Nykyistä helpompaan ja yksinkertaisempaan työhön ei edes pidä vaihtaa. Jos ei lainkaan halua vaihtaa työpaikkaa vaan on pitkään, esimerkiksi 10 vuotta samassa paikassa, uran alussa tämä voidaan tulkita siten, ettei henkilöllä ole kunnianhimoa eikä siis haluakaan edetä urallaan. Mutta...ei kaikkien ole mikään pakko olla kunnianhimoisia ja haluta edetä urallaan. 

Vierailija
8/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan takia sitä firmaa vaihdetaan. Ei sulla siis ole mitään syytä vaihtaa.

Vierailija
9/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisi ajattelevat varmasti urakehitystä. Työpaikkaa ei ole mikään pakko vaihtaa, jos ei halua. Ja jos urakehityksen vuoksi haluaakin, niin paikkaa vaihdetaan vain haastavampiin ja vaativampiin tehtäviin. Työpaikan tai työtehtävien vaihtaminen ei ole siis mikään itseisarvo vaan uuden työn pitää olla haastavampi ja vaativampi kuin edellinen. Nykyistä helpompaan ja yksinkertaisempaan työhön ei edes pidä vaihtaa. Jos ei lainkaan halua vaihtaa työpaikkaa vaan on pitkään, esimerkiksi 10 vuotta samassa paikassa, uran alussa tämä voidaan tulkita siten, ettei henkilöllä ole kunnianhimoa eikä siis haluakaan edetä urallaan. Mutta...ei kaikkien ole mikään pakko olla kunnianhimoisia ja haluta edetä urallaan. 

Kiitos hyvästä viestistä. Niin se varmaan on (eli tuo urakehitys-aspekti). Itse koen, että olen päässyt etenemään urallani nykyisessä työpaikassani ja pääsen nyt keväälläkin siihen pisteeseen, joka on ollut ns. uratavoitteenani kun opiskelin. Eli pystyn kyllä CV:ssä näyttämään omaa urakehitystäni vaikka olen samalla työnantajalla ollut.

t. AP

Vierailija
10/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvästä viestistä. Niin se varmaan on (eli tuo urakehitys-aspekti). Itse koen, että olen päässyt etenemään urallani nykyisessä työpaikassani ja pääsen nyt keväälläkin siihen pisteeseen, joka on ollut ns. uratavoitteenani kun opiskelin. Eli pystyn kyllä CV:ssä näyttämään omaa urakehitystäni vaikka olen samalla työnantajalla ollut.

t. AP

Urakehitys talon sisällä ei näy sun kavereille niin selvästi, kun harva sitä tarkalleen tietää, millaisia tehtäviä kaveri työssään tekee saati muistaa, mitä teki ennen. Työpaikan nimen nyt saattaa muistaa.

Jossain määrin voi olla ihan tervetullutta vaihtelua vaihtaa firmaa, siinä pääsee näkemään alaa muiltakin näkökannoilta, mutta eihän se pakollista ole. Joku meistäkin on se tulevaisuuden konkari, joka saa kultakellon kiitokseksi 50 vuoden työurasta. :)

Vierailija
11/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut 6 vuotta samalla työnantajalla. Sinä aikana olen siirtynyt noin parin vuoden välein haastavampiin tehtäviin ja palkkani on noussut 3 200€ -> 5 300€. Eli ei, en todellakaan urakehityksen takia vaihda muualle :) Nykyisessä työpaikassa asiantuntemustani arvostetaan ja siitä maksetaan hyvä korvaus.

Vierailija
12/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 42-vuotiaana ollut 20 v samassa työpaikkassa eikä mulla ole pienintäkään aikomusta vaihtaa työpaikkaa, ”edetä” urallani tai hankkia lisäkoulutusta. Pidän kovasti työstäni ja olen siinä helkkarin hyvä! Sanokoot muut mitä lystää.

Vierailija
13/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa työpaikassa nyt 14 vuotta. Työ on vaihtunut muutaman vuoden välein ja taas tuntuu että vanhat hommat ovat vähän liian tuttuja ja työ rutinoituu. Kaipaan muutosta, mutta kyllä isossa firmassa paljon mahdollisuuksia ja haasteita löytyy. Toisaalta meillä on työntekijöitä, jotka ovat tehneet enemmän tai vähemmän samaa työtä jopa vuosikymmeniä. Ei se työn vaihtaminen tai työpaikan vaihtaminen mielestäni ole mikään itseistarkoitus, jos viihtyy työssään.

Vierailija
14/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut 6 vuotta samalla työnantajalla. Sinä aikana olen siirtynyt noin parin vuoden välein haastavampiin tehtäviin ja palkkani on noussut 3 200€ -> 5 300€. Eli ei, en todellakaan urakehityksen takia vaihda muualle :) Nykyisessä työpaikassa asiantuntemustani arvostetaan ja siitä maksetaan hyvä korvaus.

Minulla palkka myös noussut 2700€ -> 3500€ (tehtävänkuvan ym. muuttuessa). Alani yleinen palkkataso liikkuu siinä 2500 - 2800 euron tuntumassa, joten 90% tapauksissa työpaikan vaihtaminen tietäisi myös palkkatason alenemista. 

t. AP

Vierailija
15/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa työpaikassa nyt 14 vuotta. Työ on vaihtunut muutaman vuoden välein ja taas tuntuu että vanhat hommat ovat vähän liian tuttuja ja työ rutinoituu. Kaipaan muutosta, mutta kyllä isossa firmassa paljon mahdollisuuksia ja haasteita löytyy. Toisaalta meillä on työntekijöitä, jotka ovat tehneet enemmän tai vähemmän samaa työtä jopa vuosikymmeniä. Ei se työn vaihtaminen tai työpaikan vaihtaminen mielestäni ole mikään itseistarkoitus, jos viihtyy työssään.

Kuulostaa hienolta :). Itse tiedän, että tämän seuraavan etenemisen jälkeen (keväällä edessä) on vielä yksi steppi, jossa voin urallani edetä ko. yrityksessä. Sen jälkeen tuskin vaihtoehtoja on, jolloin voi sitten tarvittaessa katsoa muita työpaikkoja. 

t. AP

Vierailija
16/16 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi hyvästä työpaikasta, varsinkin kun vakituinen työpaikka ei kaikissa työpaikoilla ole enää oikeasti "vakituinen". Jos olet tyytyväinen, pysy työpaikassasi niin kauan kuin hyvältä tuntuu. :-)