Riita hoitovapaasta miehen kanssa
Sovittiin, että minä olen vauvan kanssa kotona ensin sen noin 9 kk äitiysvapaan. Sitä on nyt mennyt puolisen vuotta, olen hoitanut kaikki yöheräämiset ja kotityöt ja kaikki, mies on saanut keskittyä työhönsä ja kivaan yhdessäoloon vauvan kanssa ilman kotityöpaineita. Meistä ei kumpikaan halua laittaa lasta vielä päiväkotiin. Minä mielelläni olisin vielä vaikka vuoden tai kaksikin lapsen kanssa kotona. Mutta mutta.. Se kotihoidon tuki ei montaa sataa euroa kuussa ole. Tilanne sattuu olemaan se, että minulla on tuplapalkka mieheen verrattuna. Sanoin sitten miehelle, että palaan töihin ja hän ottaa työstään vuoden hoitovapaan, koska minun palkalla tullaan huomattavasti paremmin toimeen kuin hänen. Mieheni on periaatteessa ihan moderni mies ja lapsi on hänelle tärkeä, joten ensin hän ihan innostui asiasta. Ymmärtää tietenkin hyvin sen taloudellisen puolen, rahaa on pakko ajatella tässä kohdin. Oikeastaan sovittiinkin jo, että näin tehdään. Mutta jotenkin tuli puheeksi kotityöt ja se, että minä olen ne nyt kaikki yksin hoitanut. Ja että oletus on, että hoitovapaalla mies sitten hoitaa ne kaikki. Tämä sai miehen sitten toisiin ajatuksiin, ei kuulemma suostu vastaamaan yksin kotitöistä vaan ne pitää tehdä vähintään puoliksi. Ja se on kuulemma hänen hoitovapaalle jäämisen ehto. Ehdotin sitten, että minä jatkan vapaalla ja hän töissä, ja ne kotityöt jaetaan jatkossa puoliksi. Sekään ei näköjään käy, ei kuulemma töiden jälkeen ehdi olla vauvan kanssa jos joutuu siivoamaan ja laittamaan ruokaa ja hoitamaan ruokakauppoja jne. Totta sekin, mutta miten minä sitten ehtisin töiden jälkeen olemaan vauvan kanssa? Harmittaa. Osaisiko joku sanoa tähän jotain hyvää neuvoa?
Kommentit (55)
Sullahan oli hyvin vielä omaa vanhempainvapaatasi jäljellä? Nyt vaan reippaasti alat jakamaan kotitöitä puoliksi, et todellakaan tee kaikkea enää. Voitte miettiä rauhassa jääkö mies vapaalle ja kotityöt puoliksi vai ei. Tai sitten vaihtoehtona miehelle molemmat töihin, vauva(!) tarhaan ja kotityöt puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon niitä kotitöitä sitten oikein on? Ettekö voisi ottaa vähän rennommin niitten suhteen? Mies varmaan pelkää että nipotat ettei ole riittävän siistiä ja sitten on helvetti taas irti.
Itse olen sitä mieltä että vauvan hoito on tärkeintä ja kotityöt teette sitten oman jaksamisen mukaan.
Minä en nipota kotitöistä. Miehen siivoustasovaatimus on korkeampi kuin minun, hänelle on tärkeämpää että on siistiä ja tiskit ojossa ja vaatteet viikattuna. Ap.
Hommatkaa siivoja! Problem solved. Typerää riidellä asiasta. Sä oletit että kotityöt tekee kotona oleva ja tämä on sopinut sun miehelle tähän asti. Et vaan kommunikoinut asiaa (oletustasi) selvästi miehellesi ja hän ei halua tehdä niitä kotitöitä nyt yksin. Turha pistää suhdetta koville asian takia tai peräti päätyä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Sullahan oli hyvin vielä omaa vanhempainvapaatasi jäljellä? Nyt vaan reippaasti alat jakamaan kotitöitä puoliksi, et todellakaan tee kaikkea enää. Voitte miettiä rauhassa jääkö mies vapaalle ja kotityöt puoliksi vai ei. Tai sitten vaihtoehtona miehelle molemmat töihin, vauva(!) tarhaan ja kotityöt puoliksi.
On minulla sitä jäljellä vielä, mutta töihin pitää ilmoittaa viimeistään 2 kk ennen että palaako vai jatkaako vapaalla. Ehdimme pari kuukautta tässä vielä riidellä asiasta siis :D . Ap.
Siellä on taas mammalla metatyö-meemi käytössä ja kevätverho-exelit käytössä.
Se siivoa jota sotku häiritsee. Ap hinkkailkoon vessaa vaikka joka päivä, miehen ei ole sitä pakko tehdä.
Eiks se kotihoidontuki oo sama 360e tuloista riippumatta kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa siivoja! Problem solved. Typerää riidellä asiasta. Sä oletit että kotityöt tekee kotona oleva ja tämä on sopinut sun miehelle tähän asti. Et vaan kommunikoinut asiaa (oletustasi) selvästi miehellesi ja hän ei halua tehdä niitä kotitöitä nyt yksin. Turha pistää suhdetta koville asian takia tai peräti päätyä eroon.
Sellaiseen siivoojaan, joka hoitasi kaikki kotityöt, ei ole varaa. Minulle on ok, että mies tekee vain puolet kotitöistä jos on kotona. Mutta hänelle ei ole ok, että minä teen vain puolet kotitöistä jos minä olen kotona. Minulle sopii kaikki vaihtoehdot kunhan samat "säännöt" pätee reilulla tavalla molempiin. Miehelle nyt yhtäkkiä taas ei sovi vaan vaatii epäreilua mallia. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Eiks se kotihoidontuki oo sama 360e tuloista riippumatta kaikille?
On mutta meidän kunta maksaa siihen lisäksi kuntalisää. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Se siivoa jota sotku häiritsee. Ap hinkkailkoon vessaa vaikka joka päivä, miehen ei ole sitä pakko tehdä.
Voi kuule mies. Meillä se on mies joka haluaa että vessa on hinkattu, en minä. Ap.
Eli kituutatte valtion rahoilla. Se on väliaikainen tukimuoto. Ei ole tarkoitettu pidempiaikaiseen kotona asumiseen. Ihana maksaa veroja suomessa, että osa porukasta voi elää tuettua elämää kotona, vaikka edellytykset töihin käymiseen olisi. Luovuta työpaikkasi jollekkin työttömälle, joka mielellään ottaisi hyväpalkkaisen duunisi.
Nyt heti alat tekemään vain puolet ja menet töihin ja jatkat puolen tekemistä, kyllä ne rutiinit sitten löytyy. Voi olla, että mies ihan mielellään illalla tekeekin kotihommia kun sinä otat illalla vastun vilkkaasta taaperosta.
Jos sinulle, ap, käy sotkuisempikin koti, lopetapa se kodin putsaaminen ja ilmoita, että tämä on sinun ehtosi ja jotta tämä olisi tasa-arvoista, niin sinäkään et tee enää kaikkia kotitöitä vaan miehen pitää osallitua puoliksi. Anna mennä 3 - 4 vk noin, ja jos miestä siivottomuus oikein sapettaa, hän on valmis uusiin neuvotteluihin tai sitten ottaa "rätin" kauniisti käteensä ja alkaa osallistua oman vaatimuksensa mukaisesti kotitöihin.
Pidä kiinni, ap, näkemyksistäsi. Täysin epäreiluhan miehesi on.
Vierailija kirjoitti:
Kotona olevan tehtävä on hoitaa vauvaa. Kotityöt on edelleen yhdessä tehtäviä. Jos vauvanhoidolta ehtii, niin ohessa voi tehdä kotitöitä. Näin meillä, toimii. Ja molemmat ollaan vuorotellen oltu lasten kanssa kotona.
Näin meilläkin. Ollaan aina tehty molemmat kotitöitä miten kerätään ja jaksetaan. Koskaan toinen ei makaa sohvalla, kun toinen siivoaa. Se olisi meistä molemmista huonotapaista.
Esimerkiksi tänään näin, kun olin kotona koululaisen, vauvan ja leikki-ikäisen kanssa. Mies töissä. Mies lähti aika aikaisin ja vei roskat. Me puuhasteltiin kaikenlaista, päivän mittaan lapset ja minä noukimme pariin otteeseen leluja, sain imuroitua monta kertaa keittiönlattian ja tyhjennettyä puolikkaan tiskikoneellisen. Miehen tultua syötiin eilistä ruokaa, esikoinen lähti harrastukseen ja vietiin yhdessä keskimmäinen harrastukseen, jonka aikana käytiin kaksin kävelyllä ja vauva nukkui. Tullessa sovittiin miehen kanssa, että minä jäin lasten kanssa ulos ja hän tuli sisälle tyhjentämään sen kesken jääneen tiskikoneen ja siivoamaan keittiötä. Usein tehdään toistepäin, koska minä olen päivisinkin siellä puistossa, mutta tänään mies oli pukeutunut turhan kevyesti. Kotona laitoimme iltapalaa, mies tyhjensi uudelleen tiskikoneen minun vahtiessa vauvaa ja minä laitoin pyykkejä miehen vahtiessa vauvaa. Lopuksi minä tein keskimmäisen iltapesut, mies vauvan ja minä laitoin vauvan nukkumaan, mies keskimmäisen. Esikoinen osaa hoitaa itse oman pesussa, eikä ole vielä nukkumassa. Loppuillalla ripustan nopeasti pyykkejä, joskus mies auttaa jos niitä on paljon.
Minusta on kohtuutonta vaatia kotivanhempaa (tai työssäkäyvää vanhempaa) tekemään kaikki kotityöt yksin. Miksi sinä olet tehnyt? Lopeta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule mies. Meillä se on mies joka haluaa että vessa on hinkattu, en minä. Ap.
No älä hinkkaa, ehkä mies tekee itse.
Ei olisi mulle ongelma naisena hoitaa puolet kotitöistä töiden jälkeen. Mun mies on yrittäjä ja olen saanut toisinaan selvitä kaikesta ihan yksin. Olin kaksi kertaa hoitovapaalla. Kummallakin kerralla 1v 6 kk. Kotona oli mielestäni rankempaa. Töissä oli sentään kahvi ja ruokatauko.
Minullakin kävi hieman vastaavasti. Asuimme yhdessä monta vuotta ennen lasta, kotityöt tehtiin puoliksi eikä niistä edes tarvinnut ikinä sopia mitään. Molemmille oli itsestään selvää, että molemmat tekee.
Lapsen syntymän jälkeen, miehen asenne jotenkin muuttui, hän alkoi nähdä minut ”perheen äitinä” jonka vastuulla kotiasiat jotenkin luontevasti vain ovat. En ymmärrä vieläkään mistä tuo johtui. Ollaan jouduttu riitelemään ja neuvottelemaan, että päästy takaisin lähtötilanteesen.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi mulle ongelma naisena hoitaa puolet kotitöistä töiden jälkeen. Mun mies on yrittäjä ja olen saanut toisinaan selvitä kaikesta ihan yksin. Olin kaksi kertaa hoitovapaalla. Kummallakin kerralla 1v 6 kk. Kotona oli mielestäni rankempaa. Töissä oli sentään kahvi ja ruokatauko.
Ei minulle olekaan ongelma naisena hoitaa kaikki yksin tai puolet töiden jälkeen. Koko aloituksen pointti on se, että minulle on ongelma miehen epäreilu vaatimus siitä, että sama pelisääntö ei koske häntä kuin minua. Ap.
Tuetenkin kotona oleva hoitaa kotityöt.
Mielestäni olet tehnyt virheen siinä, että olet ylipäätään suostunut malliin, jossa hoidat kaikki kotityöt. Siitä on todella vaikea enää palata puoliksi/puoliksi asetelmaan. Ehdotan, että palaatte heti vanhaan systeemiin, jossa kotityöt hoidetaan puoliksi ja mietitte hoitovapaakuvion ihan ilman kotityökytkentää.
Jossain vaiheessa ja palaatte molemmat töihin ja kotityöt pitää hoitaa silloinkin, vaikkei se lapsi siitä mihinkään katoa. Tässä kohtaa helposti käy niin, että kotona ollut eli yleensä äiti hoitaa edelleen kaikki kotityöt, jos niin on aiemminkin ollut.