Toimintakyvyn vievä väsymys
Voisin suorastaa nukkua kellon ympäri, jaksan tehdä pieniä juttuja mutt jos vaikka käyn kauppareissulla niin energiatasot putoaa aivan nolliin ja en jaksa seuraavina päivinä mitään. Koulunkäynti on äärimmäisen raskasta tässä tilassa. Masennusdiagnoosi löytyy ja monet muut kans, olen ollut työkyvytön nyt pari vuotta.
Veriarvot ovat kaikin puolin ok ja ruokavalio hyvä. En vaan jaksa. Nytkin olisi koulutehtäviä pakko tehdä mutta olo on kuin olis suorastaan imetty energiat pois ja makaan kuin ruumis.
Onkohan mulla joku väsymysoireyhtymä tai jotain vastaavaa... nuori olen. Vihaan itseäni ja elämää tällä hetkellä. Olin ennen energinen ja "normaali", koulumenestys erinomaista ja sain asiat hoidettua. Nyt olen täysin jotenkin lamaantunut.
Muilla samaa? ...
Kommentit (32)
Tärkeintä on, että elät sen mukaan mikä SINUSTA tuntuu hyvältä - myös seuraavaa päivää ajatellen. Jos pakotat elimistöäsi tekemään mitä muut sanoo, se kostautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki perusasiat kunnossa kuten säännölliset vuorokausirytmit, vedenjuonti, liikuntaa sen verran kun kykenee jne... ja hoitokontakti on ollut jo vuosia
Ap
Sinuna välttäisin liikuntaa, kunnes oireiden syy on selvinnyt. Tietysti kevyt kävely tekee kai aina hyvää.
Ketään vittuakaa kiinnostaa terveydenhuollosta tämä väsymys, ihan kuin olisivat tyytyväisiä siihen että olen työkyvytön. Hyvä jos verikokeisiin olen päässyt. Tämä ikinä selviä ja rahat ei riitä yksityiselle
Ap
mulla oli hemoglobiini 131 kun todettiin rautavarastojen vähyys/tyhjyys. ferritiini viitearvot on liian laajat n. 10-150. itsellä oli ferritiini arvo 9 kun tuo hemppa oli tosiaan 131. itselle ei sopinu mitkään rautavalmisteet joten sain suoraan tiputuksena "rautaa" ja ns. krooninen väsymys katosi, hiusten lähtö loppui, kasvoille tuli takaisin väriä ja en hengästynyt jatkuvasti eikä leposyke ollut koholla.
eli tarkista myös ferritiiniarvo, hemppa ei kerro mitään rautavarastojen tilanteesta vaikka moni tk-lääkäri näin väittää. (siis moni lekuri väittää että jos hemppa on korkea, ei ferritiini voi olla matala.)
hiusten kasvamiseen ferritiinin pitäis olla jopa yli 40
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on, että elät sen mukaan mikä SINUSTA tuntuu hyvältä - myös seuraavaa päivää ajatellen. Jos pakotat elimistöäsi tekemään mitä muut sanoo, se kostautuu.
No en mä nyt oikein voi maata pimeässä vällyjen alla koko lopun elämääni vaikka niin haluaisin ja sen kroppakin sietäisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollasta se on vaan joskus.
Jaa on normaalia että 17v saakka ei pääse kunnolla edes liikkeelle ja meinaa suorastaan kaatua väsymyksen takia ja nukahtelee kesken tuntien jne? Tätä on jo kestänyt vuosia ja olen aivan helvetin kuollut...
Ap
Jaa noin paljon. Mistä alkaen? Saitko rokotuksia murrosiässä?
Syötkö nyt hormooneita?
Mitä lääkärit ovat sanonneet?
E-pillerit on mutta väsymys samanlaista jo ennen niitä, influenssa rokotus saatu teininä, lääkärit pitää syynä masennusta
D-vitamiinista puhetta, itsellä löyty vakava D-vitamiinin puutos, arvot alunperin 14, väsymys oli aivan järkyttävää ja muutenkin olo. Nykyään syön 100 mikrogrammaa päivässä D-vitamiinia ja silti arvoni olivat viime verikokeissa vain 62, kesällä arvo nousee suht hyvin, mutta varsinkin näin talvella tuntuu, että tuo D-vitamiini ei vain imeydy.
Tällä hetkellä vaan itkettää. Olen menettänyt rakkaita ihmisiäkin tämän takia kun en pysty lähtemään mukaan juttuihin tarpeeksi usein eikä musta oo usein seuraksi. Koulu ei etene tarpeeksi nopeasti ja elämäni on pahasti jäljessä. Syyt elää on minimissä. Sitten vielä jatkuvasti netissä haukutaan työttömiä ja tuilla eläviä ja itseäni hävettää syvästi olla tässä kunnossa etten edes kykenisi töihin ja joudun olemaan tuilla. Ikääni en edes halua sanoa kun ihmiset järkyttyisivät miten näin nuori voi olla jo työkyvytön ja sairauden runtelema ihmisraato.
Ap
Useinkin krooninen suolistotulehdus vie voimat, mutta se ei näy välttämättä missään tutkimuksissa. Ei tarvitse olla keliakiaa, Crohnin tautia tai haavaista paksusuolentulehdusta, se ärtyvän suolen oireyhtymä riittää.
tässä on hyvin imeytyvä d-vitamiini, jolla saa melko nopeasti arvot kunnolla nousuun: https://www.life.fi/Better-You-Dlux-Daily-Vitamin-D-3000-Spray
myös b12 vitamiinia saa suihkeena.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vaan itkettää. Olen menettänyt rakkaita ihmisiäkin tämän takia kun en pysty lähtemään mukaan juttuihin tarpeeksi usein eikä musta oo usein seuraksi. Koulu ei etene tarpeeksi nopeasti ja elämäni on pahasti jäljessä. Syyt elää on minimissä. Sitten vielä jatkuvasti netissä haukutaan työttömiä ja tuilla eläviä ja itseäni hävettää syvästi olla tässä kunnossa etten edes kykenisi töihin ja joudun olemaan tuilla. Ikääni en edes halua sanoa kun ihmiset järkyttyisivät miten näin nuori voi olla jo työkyvytön ja sairauden runtelema ihmisraato.
Ap
Täällä ihan samat fiilikset, olen vähän päälle 20v ja työkokeilussa 4x viikossa n.4h päiviä, enkä meinaa jaksaa sitäkään. Kotiin kun pääsen oon aivan loppu, "oikeita" töitä yritän löytää mutta tuntuu tyhmältä koska tiedän etten jaksaisi kauaa 8h päiviä. Väsyn tosi pienestä ja kaikkeen mitä teen, esim ruoanlaitto tai koiran ulos vieminen niin pitää tsempata itteään monta tuntia että jaksan nousta edes ylös. Tuntuu että vaikka olisi mahdollisuus siihen että masennus helpottuu ja on vähäsen helpottanutkin, ei se voi kokonaan koskaan parantua jos tämä väsymys ei väisty pois tieltä. Masentaahan se vaan entisestään kun ei mitään jaksa. En tiedä enää edes itsekään johtuuko tämä väsymys masennuksesta vai toisinpäin. Lääkärissä ravattu useasti, kaikki arvot aina ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täällä ihan samat fiilikset, olen vähän päälle 20v ja työkokeilussa 4x viikossa n.4h päiviä, enkä meinaa jaksaa sitäkään. Kotiin kun pääsen oon aivan loppu, "oikeita" töitä yritän löytää mutta tuntuu tyhmältä koska tiedän etten jaksaisi kauaa 8h päiviä. Väsyn tosi pienestä ja kaikkeen mitä teen, esim ruoanlaitto tai koiran ulos vieminen niin pitää tsempata itteään monta tuntia että jaksan nousta edes ylös. Tuntuu että vaikka olisi mahdollisuus siihen että masennus helpottuu ja on vähäsen helpottanutkin, ei se voi kokonaan koskaan parantua jos tämä väsymys ei väisty pois tieltä. Masentaahan se vaan entisestään kun ei mitään jaksa. En tiedä enää edes itsekään johtuuko tämä väsymys masennuksesta vai toisinpäin. Lääkärissä ravattu useasti, kaikki arvot aina ok.
Onnea työnhakuun kuitenkin. Mä en pääse edes työkokeiluihin enää. Mulla lopetettiin kuntoutuskin kesken kun olin kuulemma liian huonossa kunnossa. Tsemppiä sulle kaikkeen. Tavallaan kiva kuulla että löytyy muitakin samanlaisia tapauksia mutta sitten taas en toivois samaa kellekkää.
Ap
Söin vuosia isolla annoksella ahdistuneisuuteen lääkettä. Sivuoireet kuitenkin katosivat lopettamisen jälkeen tietääkseni... nyt ei mene lääkettä enkä ota mitään psyykelääkkeitä
Ap