Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus ja rintakipu

Vierailija
04.01.2018 |

Onko muilla masennusta sairastavilla rintakipua? Mistä johtuu? Mikä on auttanut? Sellaista pistävää kipua siis. Tuntuu sekä levossa että liikkuessa. Välillä vihloo niin, että tekee mieli käpertyä kaksin kerroin. Olen yrittänyt hengitysharjoituksia ja venyttelyä. Voiko johtua siitä, kun on toimintakyky huono eikä liiku tarpeeksi? Meneekö pois jos pystyy rasittamaan sydäntä tarpeeksi vai johtuuko se kropan jatkuvasta jännitys/stressitilasta? Jännitys ja ahdistus puristaa sydäntäkin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykosomaattista ehkä? Tunne-elämän ahdistus aiheuttaa fyysistä kipua?

Vierailija
2/6 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuontapaista jotain oli minullakin. Rintakehän lihakset jatkuvassa krampissa ja huolet painoivat lyijynä harteilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänkipu ei ole pistävää vaan puristavaa. Pistot ovat yleensä lihasperäisiä. Kyllä yleinen jännittyneisyys ja stressi voivat pahentaa lihaskipuja.

Vierailija
4/6 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, liikunta ja vielä kerran: liikunta!

Kuten kolmonen sanoo, tuo tuskin on sydänperäistä. Varsinkin, kun se ei varsinaisesti liity sinulla rasitukseen, vaan tulee levossakin. Sydänkohtauksia sitä paitsi on aniharvoin nuorilla, vaan ne yleistyvät naisilla vasta vaihdevuosien jälkeen. Sitä ennen toki voi olla vaikkapa sydänlihatulehdus tai sydämen rakenteeseen liittyvä rytmihäiriö, mutta niiden oireet ovat toisentyyppisiä.

Minä veikkaan ahdistuneisuutta ja selän ja rintakehän lihasten jumitusta.

Sinuna kokeilisin nyt asteittaista liikunnan lisäämistä, mikäli vain masennukselta liikkeelle pääset. Älä ota liikaa stressiä, aloita vähitellen ja nautiskellen. Liikunta lisää useimmilla myös endorfiineja, eli palkitsee voinnin paranemisella.

Kokeile kävelyä, sauvakävely olisi ylärintakehälle ja selälle erityisen hyväksi. Voisit myös jumpata, netistä löytyy hyviä jumppavideoita mm. Youtubesta. Kokeile omaan tahtiisi vaikkapa näitä:

Itse veikkaan, että sinulla on nikamalukko lapojen välissä, se aiheuttaa todella pistävää kipua, joka säteilee juuri siinä sydämen alueella. Itselläni nimittäin on tuollainen, ja sitä alussa säikähtää aika lailla.

Tässä on siihen hyvin toimiva rullavoimistelun ohje. Tuo saattaa jopa kerrasta runtsauttaa selkänikaman paikalleen, mutta sitä kannattaa toistaa joka ilta pidemmän aikaa. Mielellään ennaltaehkäisevästi.

Vierailija
5/6 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja neuvoista. <3 Kokeilen noita täsmäliikkeitä ja kävelyn lisäämistä, jos vaikka siitä lähtisi olo paranemaan. 

Vierailija
6/6 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi ehdottomasti aiheuttaa rintakipua ..sanon koska olen keski-ikäinen ja minulla on siitä vuosien kokemus. Itseään ei pidä tuossa tilanteessa ainakaan rasittaa enää yhtään ylimääräistä ..se ei auta yhtään vaan voi olla jopa vaarallista. Beetasalpaaja voi akuutissa tilanteessa helpottaa oloa, mutta ensisijaisesti on syytä varata aika lääkärille ja kertoa siellä asiasta.