Kotiäitejä voisi hyvin verrata pitkäaikaistyöttömiin. Työelämän näkökulmasta.
Pitkäaikaistyöttömyys kun tylsistyttää ja syrjäyttää ihmisen, muuttaa ajattelutapaa ja vie kunnianhimon ja aktiivisuuden. Jo 2 vuotta on ihan liikaa. Työelämän kelkasta taas putoaa vielä nopeammin.
Tämä täysin sama tilannehan on kotiin jäävillä äideillä. Putoavat työelämän kelkasta ja muuttuvat ihmisinä, monesti välinpitämättömämpään suuntaan. Elinpiiri kapenee ja kaikki pyörii itsekkäästi enää oman lapsen ja perheyksikön ympärillä. Syrjäytymistähän sekin on tavallaan.
Lisäyksenä vielä se, että se työtön sentään käy välillä edes tukitöissä tai koulutuksissa olemassa nimellisesti osana yhteiskuntaa, kotiäiti ei.
Kommentit (22)
On siinä ainakin yksi erittäin suuri ero, tämä äitiys on puhtaasti oma ja vapaaehtoinen valinta. Työttömyys ei.
Paitsi lapsellinen työtön joutuu jokapäivä heräämään ja tekemään jotain toisin kuin lapseton, ja tarkoitan nyt pienten lasten kotivanhempia ja täysin lapsettomia työttömiä.
Tuottavuusnäkökulmasta meitä kaikkia voi verrata työttömiin. Aniharva tekee jotain järkevää, vaikka nauttisikin palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi lapsellinen työtön joutuu jokapäivä heräämään ja tekemään jotain toisin kuin lapseton, ja tarkoitan nyt pienten lasten kotivanhempia ja täysin lapsettomia työttömiä.
Paitsi jos se lapseton työtön joutuu lähtemään aamuisin vaikka työkokeiluun, tukitöihin tai koulutuksiin?
Miksei kotiäitien työtä arvosteta? olen itse lapseton työssäkäyvä ja arvostan kyllä kotiäitejä. Kiva, että jotkut vielä tosissaan hoitaa lapsensa ja perheensä eivätkä lähde tähän nykyajan urakeskeiseen maailmaan mukaan. Sitä paitsi töitä ei muutenkaan riitä kaikille, ihan hyvä jos toiset ovat kotiäitinä. Tärkeä työ.
Tietenkin kotiäidit ovat todella matalalla portaalla yhteiskunnassa. Heitä halveksivat jo lapset. Miten ihmisellä voi olla antaa mitään lapsilleen, jos ei ole edes töissä? Kotiäiti on säälittävä olento. Tulee mieleen, että elävätkö suunnilleen miehensä rahoilla... ja sellaiselle on taas nimi. Koskaan ei kukaan itseään kunnioittava nainen lähtisi sellaiseen.
Pitkäaikaistyöttömät ovat onneksi pois pahanteosta. Kyllä siitä pitäisi palkita suuremmalla summalla kuin nykyisin. Kaikki autolla kulutustuotteita myymään ajelevat palkkatyöläiset ja yrittäjät ovat ympäristön kannalta kestämättömiä. Jos kaikki eläisivät kuten maamme vastuuton johtoporras, eli jatkuvasti lentäen ja pihviä syöden, maapallo tuhoutuisi jo huomenna. Onneksi työttömiä ja muita köyhiä on niin paljon, että tuho tulee vasta ensi viikolla.
Lasten hankkimisessa pitäisi olla joku haittavero. Tai ainakin ne kotiäidit voisivat opettaa lapsensa kasvissyöjiksi, pyöräilijöiksi ja pitkäaikaistyöttömiksi, jotta tässä maassa olisi mahdollista elää vielä tulevaisuudessakin. Toivo elää pitkäaikaistyöttömissä ja kotiäideissä.
Minun työni on nyt täällä kotona. Moni työskentelee nykyään kotona tai kotoa käsin ja joutuvat työnsä takia kohtaamaan ihmisiä kuten äiditkin. Tämä on tärkeää työtä, mutta alipalkattua.
Olen samaa mieltä. Olen työssä käyvä opiskelija, ja tämä pitkä joululoma tuntuu jo tyhmentävän reippaasti. Onneksi maanantaina taas opinnot jatkuu!
Vierailija kirjoitti:
Miksei kotiäitien työtä arvosteta? olen itse lapseton työssäkäyvä ja arvostan kyllä kotiäitejä. Kiva, että jotkut vielä tosissaan hoitaa lapsensa ja perheensä eivätkä lähde tähän nykyajan urakeskeiseen maailmaan mukaan. Sitä paitsi töitä ei muutenkaan riitä kaikille, ihan hyvä jos toiset ovat kotiäitinä. Tärkeä työ.
Miksei työttömiä arvosteta?
Miksi sen pitäisi olla erityisen arvostettua, varsinkin jos ajattelutapa on tuo, että hyvä juttu kun ei lähde mukaan urakeskeiseen maailmaan vaan jää kotiin?
Työttömiäkin vähätellään jatkuvasti, mutta lopulta kotiäidit eivät eroa millään tavalla. Lapset toki ovat potentiaalisia veronmaksajia, mutta työtönkin voi olla monella tapaa hyödykso yhteiskunnalle, esim. on aikaa omien vanhempien auttamiseen, itsensä kehittämiseen ja sivistämiseen ja pajatöihin. Ja siitä lapsesta ei edes välttämättä tule veronmaksajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos se lapseton työtön joutuu lähtemään aamuisin vaikka työkokeiluun, tukitöihin tai koulutuksiin?
Aika hurjaa jos tuollaisia on ihan joka päivä. Mutta juu, silloin ollaan varmaan suunnilleen samoissa aktiivisuustasoissa. Paitsi se vanhemmuus on tietty 24/7 hommaa, mutta työelämä ei tietenkään siitä välitä.
Vierailija kirjoitti:
Minun työni on nyt täällä kotona. Moni työskentelee nykyään kotona tai kotoa käsin ja joutuvat työnsä takia kohtaamaan ihmisiä kuten äiditkin. Tämä on tärkeää työtä, mutta alipalkattua.
Ja se sinun työsi tuottaa yhteiskunnalle mitä?
Tulisi kyseenalaistaa koko tämä verorahoin pyörivä yhteiskuntamme: mihin kaikki verorahat menevät, valuvat, mihin kaikkeen niitä käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjaa jos tuollaisia on ihan joka päivä. Mutta juu, silloin ollaan varmaan suunnilleen samoissa aktiivisuustasoissa. Paitsi se vanhemmuus on tietty 24/7 hommaa, mutta työelämä ei tietenkään siitä välitä.
Ja miksi välittäisi? Ei lastenteko ole pakollista, ja vielä vähemmän tuottavaa verotuloa.
Ohan sama vaikka onkin 24/7 hommaa, se on ihan oma valinta eikä ole oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se sinun työsi tuottaa yhteiskunnalle mitä?
Pakko kommentoida sivusta: kotiäiti huolehtii lapsistaan, perheestään.
Mieti hyvin pitkälle: miksi on olemassa sosiaaliviranomaisia, koulukuraattoreja, koulupsykologeja ,poliiseja ym. Heidän työnsä on "arvokasta", mutta miksi heitä tarvitaan?
Onhan se tehotonta hoitaa yhtä tai kahta lasta monta vuotta, etenkin kun lapsia vielä siinä rinnalla virikehoidatetaan/varhaiskasvatutetaan kodin ulkopuolella. Vaikka 70-luvulla ne todelliset kotiäidit ottivat yhden tai pari hoitolasta omiensa rinnalle ja tienasivat sillä vähän.
Mutta syrjäytyä voi tosiaan muutenkin kodin uumeniin. Olen nyt tehnyt viisi vuotta yksin töitä kotoa, tienaan hyvin ja maksan törkeästi veroja, mutta henkisesti voin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Tulisi kyseenalaistaa koko tämä verorahoin pyörivä yhteiskuntamme: mihin kaikki verorahat menevät, valuvat, mihin kaikkeen niitä käytetään?
Olisiko peruskoulun yhteiskuntaopin kertaus paikallaan, vaihtoehtoisesti tiedotusvälineiden seuraaminen ja maalaisjärjen käyttö?
Koko systeemi perustulolle niin loppuu nämä tällaiset kitinät.
Olen samaa mieltä. Ja miten se poikkeaa siitä, että on työtön? Siis onhan työssäkäyvillä ja työttömilläkin ne lapset ja perheet ja kotityöt.
Kaverini on ollut kotiäitinä 14 vuotta ja nyt sitten jäi työttömäksi. Ei muuttanut tilannetta mihinkään. Mutta töitä ei saa kun on aivan out kaikesta nykymaailman menosta.