Rahan lainaus avopuolisolle
Lainasin vuosi sitten avopuolisolleni useamman tuhat euroa. Tarkoitus oli, että hän hiljalleen maksaa takaisin. Vuoden aikana hän itse ei kuitenkaan ole tehnyt elettäkään lyhentääkseen lainaa enkä useista keskusteluyrityksistä huolimatta ole saanut häneltä mitään konkreettista maksusuunnitelmaa. Omat keskustelunavaukseni aiheesta on johtanut hyvin pian umpikujaan. Nyt vuoden odottelun jälkeen ehdotin parin sadan euron kuukausittaista lyhennystä, mutta summa on hänestä liian suuri. En tiedä, miten tässä pitäisi edetä. Ehdotuksia?
Kommentit (17)
Ehdotus: älä ikinä lainaa rahaa ilman velkakirjaa, todistajia ja asiallista viivästyskorkoa.
Sano että olet ilmoittanut verottajalle usean tuhannen euron lahjoituksesta, josta puoliso joutuu maksamaan lahjaveron. Ilman maksusuunnitelmaa laina on pelkää lahjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Sano että olet ilmoittanut verottajalle usean tuhannen euron lahjoituksesta, josta puoliso joutuu maksamaan lahjaveron. Ilman maksusuunnitelmaa laina on pelkää lahjoitus.
Jos laina oli alle 4000€, niin se sitten juuri muuttui lahjaksi ehdottamallasi järjestelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laina oli alle 4000€, niin se sitten juuri muuttui lahjaksi ehdottamallasi järjestelyllä.
Lisäys, verottomaksi lahjaksi. Ja vaikka "lahja" olisi 10 000€, ottaisin itse sen mielelläni vastaan vaikka verollisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt mikään automaatio ole. Todistustaakka lainasta eikä lahjasta lienee ap:lla, ehkä ap kerroit lainastasi jollekin ulkopuoliselle? Ilman mustaa valkoisella, todistajia ja korkoehtoja tuollaisia liikkeitä ei kyllä tosiaan kannata tehdä.
En tiedä voisiko joku oikeusaputoimisto auttaa tuossa tapauksessa. Todennäköisimmin joudut kuitenkin tuntemaan vahingon nahoissasi. Mutta koska olette edelleen avopuolisoita niin ei taida edes olla sinulle todellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa raja kulkee 5000 eurossa/3vuotta.
Öö, lainaus avopuolisolle?
Kun teillä on yhteinen koti ja elämä, niin kai se on selvää, että se jolla on enemmän maksaa enemmän.
Osat voivat vaihtua.
En mä ainakaan eläisi tuollaisen kirjanpitäjätyypin kanssa.
Sinne menivät rahasi. Ja avokkisi lähtee seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa raja kulkee 5000 eurossa/3vuotta.
Saattoi olla. Ei ole tuollaisia lahjoja näkynyt, niin ei muista yksityiskohtia. Pointti ennallaan.
"Lainasit" puolisollesi? Oletko ihan tosissasi? Olette avoliitossa, teillä on yhteinen talous! Olen itse maksanut puolisoni vuokria ja laskuja jo kauan ennen yhteenmuuttoa, ja elättänyt opintojen ajan sen jälkeen. Rahat ovat parisuhteessa yhteiset, ainakin viimeistään avoliitossa kun on yhteinen talous, jos ei vielä seurustellessa.
Vierailija kirjoitti:
Idioottimainen neuvo.
Kai sitä nyt kuka tahansa mielummin maksaa paljon pienemmän lahjaveron kuin koko summan takaisin?
Vierailija kirjoitti:
"Lainasit" puolisollesi? Oletko ihan tosissasi? Olette avoliitossa, teillä on yhteinen talous! Olen itse maksanut puolisoni vuokria ja laskuja jo kauan ennen yhteenmuuttoa, ja elättänyt opintojen ajan sen jälkeen. Rahat ovat parisuhteessa yhteiset, ainakin viimeistään avoliitossa kun on yhteinen talous, jos ei vielä seurustellessa.
No ei todellakaan, jos niin ei olla sovittu. Avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta. Ei taloutta tarvitse jakaa edes avioliitossa, jos ei halua. Lain mukaan omaisuudet ovat erilliset.
Jännä, että lainasit. Luulisi, että tietäisit puolison rahankäytön. Ihmettelen kyllä vielä, että puhut avopuolisosta. Hänhän on tehnyt petoksen eli ei aikomustakaan maksaa. Miten voit elää noin petollisen ihmisen kanssa. Mihin ne rahat menivät? Ilmeisesti auton ostoon ja sekin avopuolison nimissä tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan, jos niin ei olla sovittu. Avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta. Ei taloutta tarvitse jakaa edes avioliitossa, jos ei halua. Lain mukaan omaisuudet ovat erilliset.
Yritäppä kertoa tuota Suomen valtiolle, Kelalle tai sosiaalitoimistolle esimerkiksi. Mitenhän käy?
Veikkaan, että eroatte jossain vaiheessa, eikä mies ole silloinkaan maksanut velkaansa.
Olen itsekin nuorena lainannut silloiselle poikakaverille rahaa, koska olin niin tyhmä ja sinisilmäinen, että uskoin, ettei mitään velkakirjaa tarvittaisi. Sittemmin opin, että olisi kannattanut olla mustaa valkoisella todistajineen.
Varmaan sitten ehdotettava pienempää summaa. Jos sekään käy. Noita tollasia hyväksikäyttäjiä tuppaa olemaan. Älä ainakaan lisää lainaa, vaikka lupaisi maksaa entisetkin sitä pyytessään. Ei maksa.