Masennus ei helpota, kohtalontovereita?
Mulla diagnoisoitiin vakava masennus kun olin n.14-15v mutta masennuksen oireita on ollut näkyvissä jo 12v alkaen, näkee esim vanhoista päiväkirjoista. Nykyään olen 22v nuori nainen ja edelleen diagnoosi on vakava masennus, muutaman kerran vaihtunut keskivaikeaan tässä vuosien varrella. Selkeästi parempaa kautta ei kuitenkaan ole ollut tässä vuosien varrella yhtään, vaikka terapiaa ja lääkkeitä on kokeiltu jos jonkinlaista. Olen käynyt ihan kunnon psykoterapian lisäksi psykiatrisen sairaanhoitajan, kirkon sekä koulun työntekijöiden kanssa juttelemassa ja ollut osastolla. Psykiatrisen sairaanhoitajan luona kokeiltiin myös kirjoittamista ja kuvaterapiaa. Psykoterapia auttoi hurjan paljon paniikkihäiriöön, masennukseen ei oikeastaan yhtään.
Huono olo on ja pysyy ja arki on edelleen jatkuvaa selviytymistä.
Olen toki vielä nuori mutta niin vain on se koko tähänastinen nuoruus jo mennyt sen masennuksen kanssa eläessä. Toki hyviäkin asioita olen kokenut, mutta jotenkin se masennus vie niistäkin sen ilon ja onnistumisen tunteen. Onko täällä muita joilla masennus jatkuu vain vuodesta toiseen hoidosta huolimatta? Mikä teidät vielä saa jaksamaan täällä eloa ja oloa?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
No niin. Baariin siitä. Alkoholi parantaa oloa.
Alkoholisti isäni touhuja seuranneena uskallan epäillä toisin. -ap
D-vihamiinia ja omeka kolmosta naamariin niin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsit osastolle?
Pyysin itse päästä sinne kun olin 16v ja pelästyin omien itsemurha ajatusten ja suunnitelmien vakavuutta ja aikeitani toteuttaa ne. Tiedän olevani onnekas kun pääsin sinne niin nopeasti tai ylipäätään pääsin, se varmasti pelasti henkeni vaikka olinkin siellä vain viikon.
Sähköhoitoa on ohimennen ehdotettu nuortenvastaanotolla jossa edelleen käyn silloin tällöin, mutta en tiedä suostunko. Tosin lääkärikin sanoi ettei sitä nyt ihan ensimmäiseksi lähtisi kokeilemaan vaan yrittää miettiä muita keinoja vielä. Muistiongelmat huolestuttaa kun tuntuvat olevan kovin yleinen sivuoire eikä takeita niiden ohimenemisestä ole.
ap
Ketamiini, sähkö ja magneettistimulaatio?
No niin. Baariin siitä. Alkoholi parantaa oloa.