Miesten vinkuminen ja vaimojen oletettu päteminen
Olen kiinnittänyt huomioita sekä tällä palstalla, että irl miesten tapaan vinkua siitä, että naiselle ei kelpaa mikään. Jos vaimo pyytää hankkimaan lapselle saappaat, ei voi, koska ne ei kuitenkaan kelpaa. Jos vaimo pyytää tekemään ruokaa, ei voi, koska mies tekee kuitenkin väärää ruokaa jne.
Tämä on joku urbaanilegenda, johon monet miehet vetoavat ja omani myös. Tietoisesti olen jättänyt kaiken arvostelun sanomatta ja silti mies vetoaa siihen, ettei osaa tai ei kelpaa.
Kyse taitaa enemmän olla siitä, ettei viitsi eikä halua. Olen palaamassa hoitovapaalta töihin ja olen jo tässä etukäteen alkanut jättää asioita myös miehen vastuulle. Lopputuloksena on teinimäisesti kiukutteleva miehen kuvatus. Virheen tein, että kotona ollessani hoidin pääosin sekä lapset että kodin. Korjaan tässä ilmeisesti satoa hyvinkin pitkään (jos jaksan jatkaa koko liittoa).
Miten ihmeessä saan miehen tajuamaan, että hänellä on velvollisuus ja oikeus tehdä lapsia koskevia päätöksiä ja hankintoja? Onko oikeasti vaimoja, jotka eivät hyväksy miehen tekemiä päätöksiä?
Kommentit (6)
Vetoa miehen viisauteen ja kykyyn tehdä vaativia päätöksiä, joihin itse koet olevasi riittämätön.
Jollei auta, vilauta tissiä.
Olen törmännyt molempiin, eli vinkujiin ja sitten niihin arvostelijoihin. Onneksi luonteenpiirre tuli esiin kaikissa tapauksissa ennen lasten hankintaa. Olen siis sinkku. Onko jossain ns. normaaleja miehiä?
Todennäköisesti ei, ainakaan vapaita.
Olenkin ajatellut tehdä lapset yksin, koska silloin ei ainakaan tarvitse kuunnella vinkujaa / arvostelijaa, eli ei ole mieslasta hoidettavana.
Onko sinulla jokin syy olettaa, että arvostelijanaiset ovat urbaanilegendaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jokin syy olettaa, että arvostelijanaiset ovat urbaanilegendaa?
No ei. Omassa lähipiirissä ei niitä arvostelijanaisia kuitenkaan ole kuin yksi, joten teen johtopäätöksen, että valtaosa naisista ei ole sellaisia. Itse en siis ole sellainen ja siksi mieheni ei voi kyllä vedota siihen, etten antaisi hänen tehdä päätöksiä tai arvostelisin. Käyttää myös silloin tällöin fraasia "kun sä osaat sen niin paljon paremmin". Just! Muhun ei tepsi tuollainen hölynpöly. Siinähän tekee niin kuin osaa.
Ap
Mieheni usein kieltäytyy tekemästä asioita koska "sinä osaat paljon paremmin". Joskus suostuu tekemään asioita ja tuntuu että ihan tahallaan tekee mahdollisimman huonosti. En valita lopputuloksesta, mutta tajuaa itsekin että ei ihan putkeen mene. Sitten voi itse sanoa, että katso nyt, ei kannattanut tehdä.
Esim. pyysin miestä tekemään ruokaa (oma-alotteisesti ei tee). Sanoin että voi esim. tehdä jauhelihasta jotain, ihan sama mitä. Halusi jotain ehdotusta, joten sanoin että jauhelihakastikkeesta ainakin tykkäävät. Mies sitten teki erittäin tulista jauhelihakastiketta, jossa chilinpalasia. Lapset eivät syöneet yhtään. " No, niin, siinäs näit, en mä osaa. "
Kyllä varmasti on olemassa naisia, jotka kritisoivat suurin piirtein kaikkea, mitä mies tekee. Mutta ihan yhtä lailla on olemassa miehiä, joille mikään naisen tekemä ei kelpaa, vaan aina on jotenkin väärin tehty. Ei riipu sukupuolesta vaan persoonasta. Jotkut ovat sitä mieltä, että vain he itse osaavat tehdä kaiken oikein.