Iranissa taistellaan huivipakkoa vastaan, mikä kanta meidän pitäisi ottaa?
Minulla on vähän ristiriitainen tunne. Toisaalta haluaisin olla iranilaisten tasa-arvon kannattajien puolella, mutta en haluaisi täällä länsimaissa vastustaa huivipakkoa, koska se aiheuttaisi syrjintää.
Kommentit (4)
Monissa aidoissa sivistysmaissa on asetettu kieltoja näille rajoittaville huiveille; kuten Itävallassa, Sveitsissä ja Ranskassa.
Suomi on vähän itäeurooppalaisempi ja täällä ei oikeen osata ottaa kantaa. Pelätään jotain abstraktia syrjimisen käsitettä, vaikka huivin salliminen on ihan konkreettista syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän ristiriitainen tunne. Toisaalta haluaisin olla iranilaisten tasa-arvon kannattajien puolella, mutta en haluaisi täällä länsimaissa vastustaa huivipakkoa, koska se aiheuttaisi syrjintää.
(Et haluaisi vastustaa huivipakkoa? Vaikka sanot itseäsi länsimaiseksi? Länsimaissa ei ole huivipakkoa koska huivipakko olisi länsimaisten periaatteiden vastainen, jos sellaista joku ajaa niin totta kai länsimaisen pitää sitä vastustaa, eikä se ole mitään syrjintää.)
Otsikon kysymykseen vastatakseni, miksi meillä pitäisi olla kanta iranilaisten asioihin, päättäköön itse asioistaan. Tai meidän kanta voi olla, että meidän arvojen mukaista olisi että jokainen päättäisi itse pitääkö mitä asustetta, ja toisaalta on myös meidän etujen mukaista saattaisi hyvin olla Iranin länsimaistaminen, mutta emme kuitenkaan halua siinä ohessa epävakauttaa maata entisestään, joten emme ota vahvasti kantaa asiaan.
"PAKKOA" on vastustettava aina. Vapaa valinta on toinen juttu.
"en haluaisi täällä länsimaissa vastustaa huivipakkoa, koska se aiheuttaisi syrjintää." Kuinka vajaa voi ihminen olla..