Paljonko luokanopettaja tienaa?
Help! Jos opettaja on tehnyt työtään noin 12v, hänellä on ymmärtääkseni yksi ylitunti, niin paljon palkka tuolloin on?
Kommentit (85)
Vuosisidonnainen lisä lasketaan virkanimikkeen hinnoittelukohdan mukaisesta peruspalkasta tai välyksen alarajasta kertomalla se vuosisidonnaisen lisän prosenttien mukaisilla kertoimilla (esimerkiksi 2 % = 1,02) korkoa korolle periaatteella pyöristämättä tuloa välissä. Pyöristys täysiin sentteihin tehdään vasta loppupalkassa. Jos opettajan peruspalkassa on epä- pätevyysalennus, vuosisidonnainen lisä lasketaan alennetusta peruspalkasta. Myös osa-aikaisesti virkaa hoitavan vuosisidonnainen lisä lasketaan osa-aikapalkasta. Peruspalkkaa korkeampi tehtäväkohtainen palkka ei vaikuta vuosisidonnaiseen lisään Esimerkki Peruskoulun luokanopettajan hinnoittelutunnuksen mukainen peruspalkka II kalleusluokassa on 1.8.2014 lähtien 2 558,24 euroa. Vuosisidonnainen lisä 20 palveluvuoden jälkeen: (1,04 x 1,05 x 1,06 x 1,06 x 1,06 x 2 558,24 €) – 2 558,24 € = 768,98 €. Vuosisidonnainen lisä on haettava kirjallisesti viimeistään kahden vuoden kuluessa siitä, kun oikeus lisään on syntynyt. Tätä myöhemmin haettuna vuosisidonnainen lisä voidaan myöntää takautuvasti vain vuoden ajalta. Työnantaja voi päättää, että vuosisidonnainen lisä myönnetään ilman hakemusta, mikäli opettajalle on aikaisemmin myönnetty samassa kunnassa aiempi palvelulisä tai määrävuosilisä, vuosisidonnainen osa tai nykyinen vuosisidonnainen lisä.
Lähde OAJ:n julkaisu.
Liian vähän, kaamean raskasta hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän, kaamean raskasta hommaa.
Nykymaailma on muuttunut mutta kansankynttilät ei. Palkka on kohtuullinen työmäärään ja opetuksettomaan aikaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
No minä haluan miehen, joka elättää minut. Minä sen sijaan olen valmis vastaamaan kodista, lapsista ja esim kauppareissuista. Pyöritän mielelläni arkea, hoidan lapset, harrastukset, siivoukset, ja kaikki muutkin arjen asiat. Olen myös seksuaalisesti aktiivinen. Minusta tämä olisi hyvä diili.
Tyhmä mikä tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Vuosisidonnainen lisä lasketaan virkanimikkeen hinnoittelukohdan mukaisesta peruspalkasta tai välyksen alarajasta kertomalla se vuosisidonnaisen lisän prosenttien mukaisilla kertoimilla (esimerkiksi 2 % = 1,02) korkoa korolle periaatteella pyöristämättä tuloa välissä. Pyöristys täysiin sentteihin tehdään vasta loppupalkassa. Jos opettajan peruspalkassa on epä- pätevyysalennus, vuosisidonnainen lisä lasketaan alennetusta peruspalkasta. Myös osa-aikaisesti virkaa hoitavan vuosisidonnainen lisä lasketaan osa-aikapalkasta. Peruspalkkaa korkeampi tehtäväkohtainen palkka ei vaikuta vuosisidonnaiseen lisään Esimerkki Peruskoulun luokanopettajan hinnoittelutunnuksen mukainen peruspalkka II kalleusluokassa on 1.8.2014 lähtien 2 558,24 euroa. Vuosisidonnainen lisä 20 palveluvuoden jälkeen: (1,04 x 1,05 x 1,06 x 1,06 x 1,06 x 2 558,24 €) – 2 558,24 € = 768,98 €. Vuosisidonnainen lisä on haettava kirjallisesti viimeistään kahden vuoden kuluessa siitä, kun oikeus lisään on syntynyt. Tätä myöhemmin haettuna vuosisidonnainen lisä voidaan myöntää takautuvasti vain vuoden ajalta. Työnantaja voi päättää, että vuosisidonnainen lisä myönnetään ilman hakemusta, mikäli opettajalle on aikaisemmin myönnetty samassa kunnassa aiempi palvelulisä tai määrävuosilisä, vuosisidonnainen osa tai nykyinen vuosisidonnainen lisä.
Kiitos! Mitkä nuo vuodet ovat, milloin saa aina korotuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5, 8, 10, 15 ja 20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5, 8, 10, 15 ja 20
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 3320-3350 euroa.
Mitä mahdatte tarkoittaa alapeukuilla? Tämä on varsin osuva arvio.
T. Ope
No ne alapeukut tietysti tulee siitä, että on aivan liian kova palkka meille lusmuille, jotka käy vaan parin kolmen tunnin ajan päivässä vähän leikkimässä ja laulamassa lasten kanssa, ja sitten ollaan vielä noin puolet vuodesta lomalla.
Eiks je?
Näin on! Suomi saataisiin nopeasti nousuun sillä, että:
1. puolet opettajista irtisanotaan
2. poispotkittujen hommat annetaan jäljelle jääneelle porukalle (saataisiin nekin pysymään työpaikalla pitempään kuin kolme tuntia päivässä)
3. opettajien palkat puolitetaan
4. opettajat laitetaan kesäisin kunnalle/kaupungille hommiin, vaikka puisto-osastolle (tai vaikka keräämään käpyjä, edes jotain), jotta niistäkin olis edes jotain hyötyä yhteiskunnalle
5. kesäloman pituudeksi riittää yksi viikko kun vapaita on muutenkin paljon ja työ helppoa & kevyttä
Noh, tämä oli minun, ja olen itsekin opettaja. Vaikka kärjistin, heijastelee tämä ikävän monen ihmisen näkemystä meistä opettajista lusmuina, ylipalkkatuina venkuloina, joiden syytä Suomen talousongelmat paljolti ovat. Olisi kiva saada vähän enemmän arvostusta joskus.
Opettajan työ vaatii pitkän koulutuksen ja muodollisen pätevyyden. Työ on haastavaa ja vaativaa erikoisasiantuntijatyötä - sellaista, jota yksityisellä puolella tekevät monessa hommassa eivät edes harkitsisi tekevänsä, ellei palkka olisi jossakin 6000-8000e/kk haarukassa. Mutta kun opettajalle maksetaan yli kolme tonnia niin johan se on kauhistus.
Miksi aptä haukutaan? Mitä pahaa on haluta olla vaimo? Ei kaikkien naisten tarvitse olla uraohjuksia!
Olen luokanope. Brutto jotain yli 3400, josta verojen jälkeen jää käteen noin 2300. Minulla on 2 ylituntia js yksi vastuualue, josta maksetaan pieni lisä.
Mitä on ylitunnit?
Tai siis miten ne lasketaan, mitkä tunnit kuuluu kk palkkaan ja mitkä on ylitunteja?
Ylitunnit riippuvat opetusvelvollisuudesta. Luokanopettajalla se on 24. Yhdysluokassa saa yhden yhden huojennuksen eli jo 23 jälkeen kaikki muut opetustunnit ovat ylitunteja. Minulla on yhdysluokka, opetan 27h eli minulle maksetaan neljästä ylitunnista. Yksi ylitunti on noin 100€ bruttona.
Vuosisidonnaisista lisistä: vuosia laskettaessa otetaan huomioon ainoastaan päätoimiset työt. Olen opettanut lokakuusta 2009 alkaen. Koska työsuhteet kuitenkin ovat olleet usein sivutoimisia ja olen ollut kesät työttömänä, minulle on kertynyt tuota kokemusta vasta 2 v 9 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 3320-3350 euroa.
Mitä mahdatte tarkoittaa alapeukuilla? Tämä on varsin osuva arvio.
T. Ope
No ne alapeukut tietysti tulee siitä, että on aivan liian kova palkka meille lusmuille, jotka käy vaan parin kolmen tunnin ajan päivässä vähän leikkimässä ja laulamassa lasten kanssa, ja sitten ollaan vielä noin puolet vuodesta lomalla.
Eiks je?
Näin on! Suomi saataisiin nopeasti nousuun sillä, että:
1. puolet opettajista irtisanotaan
2. poispotkittujen hommat annetaan jäljelle jääneelle porukalle (saataisiin nekin pysymään työpaikalla pitempään kuin kolme tuntia päivässä)
3. opettajien palkat puolitetaan
4. opettajat laitetaan kesäisin kunnalle/kaupungille hommiin, vaikka puisto-osastolle (tai vaikka keräämään käpyjä, edes jotain), jotta niistäkin olis edes jotain hyötyä yhteiskunnalle
5. kesäloman pituudeksi riittää yksi viikko kun vapaita on muutenkin paljon ja työ helppoa & kevyttä
Samaa mieltä! Ei sovi unohtaa, että nämä rutisijat saa olla lasten kanssa päivät. Omat vanhemmat odottaa lomaa, että saisivat olla pikkuisten pettereiden ja janicoiden kanssa, ja sitten näille opeille pitää maksaa siitä, joka on toisille lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, koska tapailen luokanopemiestä. En kehtaa kysyä suoraan. Mukava mies, mutta eihän tuolla rahalla elä! Hän on kai ollut opena kohta 15v, enemmän kuin 10v kumminkin. Yksi ylitunti on, sen hän on kertonut, lisäksi muutama lisätehtävä koulussa, eli hoitaa atk-laitteet ja oli joku toinenkin, jota en muista.
Aika tarkkaan varmaan 3200-3300. Peruspalkka on vajaa 2800. Opettajalle kertyy ikälisiä suht kivasti, koska ne lasketaan korkoa korolle -periaatteella toisin kuin monilla aloilla. Ja jokaisesta lisätehtävästä maksetaan erikseen. Tuosta palkasta jäänee käteen noin 2400, enemmän jos on vähennyksiä. Kyllä moni tekee töitä paljon pienemmälläkin palkalla.
Ei todellakaan lasketa korkoa korolle opettajan ikä eli kokemuslisissä! Ne lasketaan aina ihan pelkästä peruspalkasta ilman yhdenkään sentin lisäystä. Ihme luuloja joillakin.
Ihan omasta palkkakuitistani tämän näen. Sen, että muilla ei ole näin, kertoi minulle pääluottamusmies.
Minä taas näen omasta opettajan työstä tulevasta palkasta sen että kokemuslisä lasketaan aina siitä paljaasta peruspalkasta.
En tiedä missä kunnassa edeltävä kirjoittaja on töissä mutta siellä ei luottamusmies eikä palkanlaskija osaa työtään.Laskutaito taitaa olla ruosteessa. Voit helposti googlaamalla löytää lukuisia luotettavia lähteitä, joista voit tämän tarkistaa. Olen ollut opettaja liki 20 vuotta useammassa kunnassa ja jokainen lisäni on aina tullut korkoa korolle -periaatteella ja luottamusmies on tästä asiasta myös valmistanut, jotta voimme tarkistaa palkan olevan oikein. Jos nyt todella on niin, että toisin kuin niissä kunnissa, joissa minä olen työskennellyt, teillä ei näin toimita, kyseessä on suuri virhe ja varkaus.
Työskentelen isossa kaupungissa ja todellakin meillä ei kokemuslisiä makseta korkoa korolle. Ihan laskemalla kokemusvuosiprosentilla saan sen summan mitå minulle niitä maksetaan ja erikseen on meille vielä sanottu se ettå lisä lasketaan ilman niitä olemassa olevia lisiä.
No sitten on kaksi vaihtoehtoa. Joko et ole opettaja tai sitten sinua kusetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, koska tapailen luokanopemiestä. En kehtaa kysyä suoraan. Mukava mies, mutta eihän tuolla rahalla elä! Hän on kai ollut opena kohta 15v, enemmän kuin 10v kumminkin. Yksi ylitunti on, sen hän on kertonut, lisäksi muutama lisätehtävä koulussa, eli hoitaa atk-laitteet ja oli joku toinenkin, jota en muista.
Kyllä sillä luokanopettajan palkalla itsensä elättää. Sinun pitää tietenkin elättää itsesi, ei luokanopettajan rouva voi heittäytyä edustusvaimoksi. Voitte hankkkia yhden lapsen, jos tulosi ovat samaan luokkaa kuin opettajalla. Jos sinulla on reippaasti suuremmat tulot, voitte harkita kahta lasta.
Ehdoton plussa on se, että ikinä ei tarvitse sumplia pienten koululaisten kesäloman aikaisia hoitojärjestelyitä!
Vierailija kirjoitti:
Help! Jos opettaja on tehnyt työtään noin 12v, hänellä on ymmärtääkseni yksi ylitunti, niin paljon palkka tuolloin on?
Liikaa. Tuosta työstä sopiva palkka olisi noin 1500 euroa miinus verot.
Ja ennenkuin joku alkaa itkeä siitä yliopistokoulutuksesta, niin on järjen köyhyyttä vaatia luokanopettajalta toisen asteen koulutusta enempää. Opettajaseminaarit takaisin!
Mitä ne ihmiset sitten tekisivät joidenka työt opettajat kesäisin tekisivät?