Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko luokanopettaja tienaa?

Vierailija
01.01.2018 |

Help! Jos opettaja on tehnyt työtään noin 12v, hänellä on ymmärtääkseni yksi ylitunti, niin paljon palkka tuolloin on?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, noin paljon. Ja päälle lomia ainakin 13 viikkoa vuodessa. Ei saatana.

No lomia ei ole noin paljon, ensiksikin. Toiseksi, työviikko on helposti 50 tuntia ja aina on oltava saatavilla. Täytyy olla poliisi, sosiaalityöntekijä, kuraattori, avioliittoneuvoja, psykologi, lääkäri jne jne, vaikka on suorittanut vain yhden KORKEAKOULUtutkinnon.

Opettajan palkkaus on todella monimutkainen asia ja jos sitä ei tunne, on turha alkaa kateellisena huudella. Ennen opettajat saivat palkkaa vain vesosta suvivirteen, eli ajalta, kun oppilaat olivat koulussa. Kesäajan tulot täytyi säästää etukäteen. Nykyään SAMA palkka on jaettu 12:lle kuukaudelle, eli vuositulot eivät ole nousseet, vaikka kesäajalta saa palkkaa. Eli kärjistetysti, jos ennen sai 2500e x 10 kk = 25000 e/vuosi, saa nyt 25000e/12kk= saa nyt 2083e/kk. Kesäajan palkka tehdään tavallaan etukäteen. Moni kaupunki kiertää tätä ja palkkaa sijaiset ja määräaikaiset opettajat vain lukuvuodeksi, eikä maksa palkkaa kesältä, vaikka työ on tehty jo etukäteen. 

Vierailija
22/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 3320-3350 euroa.

Mitä mahdatte tarkoittaa alapeukuilla? Tämä on varsin osuva arvio.

T. Ope

Niin on luokanopettajalle, jolla on myös aineenopettajan pätevyys. Jos ei ole, niin on liian suuri summa. Kirjoitin tämän itse ensin virheellisesti :).

T: Aineenope 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei palkkaa voi suoraan sanoa, koska siihen vaikuttaa myös kunta, tva:t, erityistehtävät ym. Tosi asia on, että Suomessa on melko yhdentekevää paljonko on bruttopalkka, koska verotus tasoittaa niin paljon tuloja. Paljon tärkeämpää on se kuinka rahansa käyttää, onko paljon velkaa tms. Itse olen tuntenut itseni rikkaammaksi opiskelijana kuin työntekijänä, kun käytin mahdollisimman vähän rahaa ruokaan, minulla ei ollut omistusasuntoa eikä autoa ja moni asia maksoi opiskelijalle vähemmän. Nyt kaikki rahat menevät perheen hyväksi, eikä itselleni jää juuri mitään.

mainitsemasi asiat (kunta, tva, erityistehtävät) eivät ole niin oleellisia, tekevät vain muutaman satasen eron palkkaan. Ja aika moni kunta on vetänyt tva:t minimiin tai nollille. 

Luokanopettajan alkupalkka n. 2500-2600e /kk, kokemuslisät 15v työskentelyn jälkeen 6%. Ylityötunti on n. 90e/h/kk, erityistehtävät 20e-150e/kk (riippuen koulusta, kunnasta ja tehtävistä). Tuosta on aika helppo laskea se bruttopalkka muutaman satasen tarkkuudella. 

Vierailija
24/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta pitkä ja kapea leipä ei ole huono. Monilla aloilla miehille tulee työttömyyttä yms. vanhemmiten, opet jatkaa hyväkuntoisina ja fyysisesti terveinä eläkeikään. Asuntolainaakin voi maksaa rauhassa kuusikymppiseksi, kun jonkun insinöörin kannattaa vakavasti miettiä, ettei sitä enää olisi 50+ -iässä, kun asema työmarkkinoilla potkujen jälkeen on huono.

Vierailija
25/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, tuntuu että osa naisista on vanhanaikaisia, kun heille sopii ja toisaalta taas tosi moderneja jos siitä on heille hyötyä. Eli miehen tulee elättää, maksaa ravintolalaskut ym. Lisäksi vanhanaikaisesti tulisi tehdä ”miestentyöt”, ja lisäksi modernisti yhteiset työt, koska ”naistentöitä” ei enää ole, se olisi sovinismia. Onnea etsintään.

Vierailija
26/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, koska tapailen luokanopemiestä. En kehtaa kysyä suoraan. Mukava mies, mutta eihän tuolla rahalla elä! Hän on kai ollut opena kohta 15v, enemmän kuin 10v kumminkin. Yksi ylitunti on, sen hän on kertonut, lisäksi muutama lisätehtävä koulussa, eli hoitaa atk-laitteet ja oli joku toinenkin, jota en muista.

Ai millä rahalla ei elä?

Mä saan 1996e käteen ja on pakko elää. Opettaja en ole, joten lomaakin on kolme kertaa vähemmän.

Olen hiukan vanhanaikainen. Ajattelen, että mies elättää perheen. Ei tuolla palkalla voi elättää!

Idiootti. Mitä itse aikoisit tehdä, lorvailla kotona kun toinen käy töissä? Eiköhän kahden palkalla jo perheen elätä. Opemies on akateemisesti koulutettu ja toivottavasti huomaa pian millainen tyhjäpää sinä olet. En sanoisi sinun olevan vanhanaikainen vaan laiska pyrkyri.

Vierailija
27/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko nuo kokemuslisät ovat suunnilleen, jos on tuo 10_15v työkokemusta? Kiitos avusta!

tuossa vaiheessa kokemuslisä on 6% peruskoulussa.

Ai pelkkä 6% bruttopalkkaan? Eihän se ole kuin joku 150€!

Vierailija
28/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ap:n treffikumppani tienaa verojen jälkeen noin 2200 e / kk.

T. Luokanope 2000 e / kk

Vierailija
29/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikälisiä, opetustunteja 25 viikossa, käteen jää 2000 euroa.

Vierailija
30/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tekemässä netissä norssiportin opettajan palkkalaskuri. Siitä saanet noilla spekseillä tulokseksi sen noin 3200.

Ihmeellistä, että tässäkin ketjussa opettajiksi esittäytyvät eivät tiedä edes opettajan peruspalkkaa.

Vierailija
31/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei palkkaa voi suoraan sanoa, koska siihen vaikuttaa myös kunta, tva:t, erityistehtävät ym. Tosi asia on, että Suomessa on melko yhdentekevää paljonko on bruttopalkka, koska verotus tasoittaa niin paljon tuloja. Paljon tärkeämpää on se kuinka rahansa käyttää, onko paljon velkaa tms. Itse olen tuntenut itseni rikkaammaksi opiskelijana kuin työntekijänä, kun käytin mahdollisimman vähän rahaa ruokaan, minulla ei ollut omistusasuntoa eikä autoa ja moni asia maksoi opiskelijalle vähemmän. Nyt kaikki rahat menevät perheen hyväksi, eikä itselleni jää juuri mitään.

mainitsemasi asiat (kunta, tva, erityistehtävät) eivät ole niin oleellisia, tekevät vain muutaman satasen eron palkkaan. Ja aika moni kunta on vetänyt tva:t minimiin tai nollille. 

Luokanopettajan alkupalkka n. 2500-2600e /kk, kokemuslisät 15v työskentelyn jälkeen 6%. Ylityötunti on n. 90e/h/kk, erityistehtävät 20e-150e/kk (riippuen koulusta, kunnasta ja tehtävistä). Tuosta on aika helppo laskea se bruttopalkka muutaman satasen tarkkuudella. 

Eiköhän tullut virhe tuon kokemuslisän kanssa? Niitä tulee 5 vuoden jälkeen ja sitten 10 vuoden jälkeen eli ensin muistaakseni 5% ja sitten sen päälle vielä 6%!

Vierailija
32/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2100 euroa jää, yhdenkään kesäloman ajalta en ole palkkaa saanut, joten kesät työttömyystuella. Ei rikastu.

T. 12 vuotta töissä

Vierailija
33/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, koska tapailen luokanopemiestä. En kehtaa kysyä suoraan. Mukava mies, mutta eihän tuolla rahalla elä! Hän on kai ollut opena kohta 15v, enemmän kuin 10v kumminkin. Yksi ylitunti on, sen hän on kertonut, lisäksi muutama lisätehtävä koulussa, eli hoitaa atk-laitteet ja oli joku toinenkin, jota en muista.

Aika tarkkaan varmaan 3200-3300. Peruspalkka on vajaa 2800. Opettajalle kertyy ikälisiä suht kivasti, koska ne lasketaan korkoa korolle -periaatteella toisin kuin monilla aloilla. Ja jokaisesta lisätehtävästä maksetaan erikseen. Tuosta palkasta jäänee käteen noin 2400, enemmän jos on vähennyksiä. Kyllä moni tekee töitä paljon pienemmälläkin palkalla.

Siis miten nuo ikälisät lasketaan / miten ne menevät? Voisitko mallintaa asian? 

Lisätehtävistä ei kyllä kaikista makseta erikseen ja ne mistä maksetaan, maksetaan todella vähän (skaala 20-150e)

Vierailija
34/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 3320-3350 euroa.

Mitä mahdatte tarkoittaa alapeukuilla? Tämä on varsin osuva arvio.

T. Ope

Niin on luokanopettajalle, jolla on myös aineenopettajan pätevyys. Jos ei ole, niin on liian suuri summa. Kirjoitin tämän itse ensin virheellisesti :).

T: Aineenope 

Jos luokanopettajalla on useita lisätehtäviä, ylitunti ja ikälisiä, eiköhän tuo summa tule täyteen. Lisäksi luokanopettajat antavat usein paljon tukiopetusta. Siitä voi tulla satanen tai enemmänkin lisää.

Vierailija
35/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ymmärtääkseni niin, että peruspalkkaan lasketaan ensin se eka (Oisko 5v lisä) 5% kokemuslisä, sitten siihen summaan (joka on nyt noin 150e peruspalkkaa isompi) lasketaan se seuraava lisä (10v kokemuslisä, 6%). Sitten palkkaa nostavat ylitunnit, tva, tukiopetukset jne.

Vierailija
36/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tarkkaan varmaan 3200-3300. Peruspalkka on vajaa 2800. Opettajalle kertyy ikälisiä suht kivasti, koska ne lasketaan korkoa korolle -periaatteella toisin kuin monilla aloilla. Ja jokaisesta lisätehtävästä maksetaan erikseen. Tuosta palkasta jäänee käteen noin 2400, enemmän jos on vähennyksiä. Kyllä moni tekee töitä paljon pienemmälläkin palkalla.

Ei todellakaan lasketa korkoa korolle opettajan ikä eli kokemuslisissä! Ne lasketaan aina ihan pelkästä peruspalkasta ilman yhdenkään sentin lisäystä. Ihme luuloja joillakin.

Vierailija
37/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan lasketa korkoa korolle opettajan ikä eli kokemuslisissä! Ne lasketaan aina ihan pelkästä peruspalkasta ilman yhdenkään sentin lisäystä. Ihme luuloja joillakin.

Ei pidä paikkaansa!

Vierailija
38/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten nuo ikälisät lasketaan / miten ne menevät? Voisitko mallintaa asian? 

Lisätehtävistä ei kyllä kaikista makseta erikseen ja ne mistä maksetaan, maksetaan todella vähän (skaala 20-150e)

Et tiedä, miten ikälisät menevät, mutta kyllä sen, mitä lisätehtävistä maksetaan? Käy ihmeessä katsomassa jostain luotettavasta lähteestä ne lisät, esimerkiksi sieltä norssiportin sivulta.

Opettaja saa lisäpalkkaa esimerkiksi kirjaston tai kokoelmien hoidosta, oppilaskunnan hallituksen ohjaamisesta, johtoryhmän jäsenyydestä, apulaisrehtorin tehtävistä, tukiopetuksesta, av-välineiden hoidosta, tukioppilastoiminnasta, kerhon pitämisestä ja ylitunneista. Hän voi saada myös tva-lisää erityisen vaativasta työstä. Joissakin kunnissa voi saada myös tsa-lisää erityisen hyvästä suorituksesta.

Vierailija
39/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan omasta palkkakuitistani tämän näen. Sen, että muilla ei ole näin, kertoi minulle pääluottamusmies.

Vierailija
40/85 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuslisät on aivan rippeitä palkan päälle. Mulla jää käteen n.2400€ ja mulla on kaikki mahdolliset lisät jo ja olen kaksoiskelpoinen. Mun palkka ei siis käytännössä juurikaan nouse ennen eläkettä ja eläkkeeseen on 15 vuotta, joten paska palkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi