Onko 45–vuotias keski-ikäinen?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Mikäs vaihe tulee keski-iän jälkeen? Kysymys lähinnä niille joiden mielestä keski-ikä alkaa 35v.
Ylipaino, yksinäisyys, vitutus ja ahdistus.
Vierailija kirjoitti:
Minusta keski ikä alkaa 50 ikävuodesta eteenpäin, nelikymppinen on aikuinen.
Juu siis keski-ikäisethän eivät olekaan aikuisia... Aikuisuuteen kuuluu nuori aikuisuus, keski-ikä ja vanhuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei se keski-ikäisyyden mittari ole mikään eliniän puoliväli. Mutta 45 v juuri on keski-ikäinen, sitä kestääkin sitten eläkeikään (myöhäinen keski-ikä).
No mikä sitten on keski-ikäisyyden kriteeri, jos ei elämän puoliväli?
Keski-ikä voidaan määritellä hyvin monella eri tavalla. Tilastollinen keski-ikä on n. 35-45, mutta keski-ikä elämänvaiheena ja psykologisesti määriteltynä kattaa ikävuodet 40/45-60/65. Sinänsä 45-vuotias voi olla hyvinkin monenlaisessa elämäntilanteessa, osalla sen ikäisistä on alakouluikäisiä tai jopa nuorempiakin lapsia, kun taas osa on jo isovanhempia. Ja osa voi tietysti olla molempia samaankin aikaan.
Keski-ikä on hyvin laaja käsite ja voidaan jakaa kolmeen eri vaiheeseen: 35-45 on varhaiskeski-ikäinen, 45-55 sydänkeski-ikäinen ja 55-65 myöhäiskeski-ikäinen.
Naurettava kysymys sinällään, sillä keski-iän voi sanoa vasta sitten kun henkilö on kuollut ja kukaanhan ei tiedä milloin veivi lentää.
Tilastollinen keski-ikä on miehillä n. 38v ja naisilla n. 41v.
Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä. Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59.
Mies on keski-ikäinen 35-vuotiaana, nainen 40-vuotiaana.
Onpa hyvinkin. 45-vuotias ei ole enää nuori, mutta ei vielä vanhakaan. Keski-ikäisyys jää siis jäljelle. Keski-ikä on hyvin pitkä ja laaja elämänvaihe, jonka voidaan katsoa alkavan n. 35-40-vuotiaana ja päättyvän eläkeikään eli siinä 60-65-vuotiaana.
On. Minusta keski-ikä alkaa 40v ja kestää sinne 60v nykyään. Tai niin puheista olen saanut selvää.
Vanhuksista puhutaan vasta kun puhutaan seitsemänkymppisistä eteenpäin, olen huomannut.
Toki. Ei mitenkään voi enää nuorena itseään pitää mutta ei kyllä vanhanakaan. Tää on ihan mahtava ikä!
T. N46
Vierailija kirjoitti:
Harva 100-vuotiaaksi elää. Keski-iässä ollaan siinä 38-42-vuotiaina. Viisikymppiset ovat jo lähempänä kuolemaa.
Kiva
N51
Jos tilastollisesti lasketaan, niin 45-vuotias on jo hieman ylikin keski-iän: miehet elävät keskimäärin 76-vuotiaiksi ja naiset 82-vuotiaiksi. Mutta biologisesti katsottuna ja psykologisesti määriteltynä tuon ikäinen on nimenomaan juuri keski-ikäinen, koska ei ole enää nuori, mutta ei vielä vanhakaan.
Itse miellän keski-iän olevan kutakuinkin keskimääräisen eliniän kolmas neljännes eli aikuisiän puoliväli. Ihmiset elävät keskimäärin n. 80-vuotiaiksi ja jos ajatellaan, että aikuisuus alkaa siinä lukion/amiksen jälkeen eli 19-20-vuotiaana, niin keski-ikää on ikävuodet 40-60.
Vierailija kirjoitti:
Itse miellän keski-iän olevan kutakuinkin keskimääräisen eliniän kolmas neljännes eli aikuisiän puoliväli. Ihmiset elävät keskimäärin n. 80-vuotiaiksi ja jos ajatellaan, että aikuisuus alkaa siinä lukion/amiksen jälkeen eli 19-20-vuotiaana, niin keski-ikää on ikävuodet 40-60.
Juuri näin. Minun ollessani teini-ikäinen 1990 -luvulla keski-ikäisillä tarkoitettiin noin 50-65 -vuotiaita, sitä vanhemmat olivat vanhuksia (eläkkeellä) ja nuoremmat yksinkertaisesti aikuisia. Nuorilla aikuisilla taas tarkoitettiin alle 30 -vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä on hyvin laaja käsite ja voidaan jakaa kolmeen eri vaiheeseen: 35-45 on varhaiskeski-ikäinen, 45-55 sydänkeski-ikäinen ja 55-65 myöhäiskeski-ikäinen.
65-vuotias on aika optimisti, jos uskoo olevansa vielä keski-iässä.
Kyllä nelivitonen on jo keski-ikäistä vanhempi. Varhaisessa vanhuudessa ollaan jo tuolloin.
Olis kiva kuulla samalla vastaajan ikä.
Keski-ikäinen on aina 10 vuotta vanhempi kuin minä!
On. Keski-ikä alkaa siinä about neljäkymppisenä.