Prismaperheet ovat etuoikeutettuja
Keskiluokkaa, joka on häviämässä. Itsekin ajattelin nuorena etten halua sitoutua omakotitaloon, autoon, koiraan, lapsiin ja mieheen tylsässä vakityössä käyden. Nyt huomaan etten saa koskaan sitä vakityötä jolla kustannetaan prismaperheen elämä.
Eivätkö nuoret tajua ettei prismaperhe- elämä ole mahdollista kuin harvoille? Suurin osa sinkkuilee ja asuu ahtaasti huonostipalkattuja pätkätöitä tehden pitkälle keski- ikäiseksi.
Tuntuu että toi prismaperheistä puhuminen kuuluu 2000 luvun alkuun, ei tälle vuosikymmenelle jossa vain etuoikeutetut saavat keskiluokan elintason.
Kommentit (12)
Taidamme elää erilaisissa kuplissa, koska minun maailmassani noin 30v ikäisillä on vakituiset työpaikat, asuntolainat ja autot. Töitäkin riittää, osa on yrittäjiä. Pikkukaupungissa prismaelämä vielä onnistuu, mutta silloin joutuu luopumaan siitä, että voi koska tahansa piipahtaa nurkan takana oopperassa tai osallistua tämän tästä veronmaksua karttavien mielenosoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Taidamme elää erilaisissa kuplissa, koska minun maailmassani noin 30v ikäisillä on vakituiset työpaikat, asuntolainat ja autot. Töitäkin riittää, osa on yrittäjiä. Pikkukaupungissa prismaelämä vielä onnistuu, mutta silloin joutuu luopumaan siitä, että voi koska tahansa piipahtaa nurkan takana oopperassa tai osallistua tämän tästä veronmaksua karttavien mielenosoituksiin.
Täällä pk seudulla ei peruspäivärahalla asuntoja ostella. Tunnen itse useita työttömiä perheellisiä. Keitä kuvittelet työttömien olevan?Itse olen jo 35 v eikä koskaan ole ollut vakituista työsuhdetta.
Prismaperhekeskustelu on vähän sama kuin sanoisi ettei halua elää kuninkaallisena tai olla lottovoittaja. Nuorilla on turha kapinoida sellaista vastaan mikä ei ole edes realistista saavuttaa nykysuomessa. Olette ajastanne 15 v jäljessä.
Joo, ainakin Ruotsin kuninkaalliset ovat.
Yltäkylläisyydessä eläminen hämärtää ajattelua. Onhan prismaelämä hieman tylsää ja itsekeskeistä, mutta tosiaan äärimmäisen etuoikeutettua. Sieltä vaan lappaa kärryyn herkut ja lämpimät vaatteet, autolla himaan, ulkoilemaan, saunaan ja herkut pöytään. Läheisiä ihmisiä koti täynnä...
no puuttuuhan tuosta jännitys ja seikkailu, jotka ehkä ovat 2-kymppiselle kiinnostavampia, ei haluta siirtyä lapsuuden perheestä suoraan toisintoon, vaan kokea välillä jotain muuta. Silti 80prossaa ihmisistä haluaa sen keskiluokkaisen unelman lopulta. Se on tuttu ja turvallinen
Vierailija kirjoitti:
Yltäkylläisyydessä eläminen hämärtää ajattelua. Onhan prismaelämä hieman tylsää ja itsekeskeistä, mutta tosiaan äärimmäisen etuoikeutettua. Sieltä vaan lappaa kärryyn herkut ja lämpimät vaatteet, autolla himaan, ulkoilemaan, saunaan ja herkut pöytään. Läheisiä ihmisiä koti täynnä...
no puuttuuhan tuosta jännitys ja seikkailu, jotka ehkä ovat 2-kymppiselle kiinnostavampia, ei haluta siirtyä lapsuuden perheestä suoraan toisintoon, vaan kokea välillä jotain muuta. Silti 80prossaa ihmisistä haluaa sen keskiluokkaisen unelman lopulta. Se on tuttu ja turvallinen
Sitten kun on ollut se varallisuus toteuttaa ne reppureissut ja bilettää kunnolla niin prismaelämäkin maittaisi.
Yleensä asiat/ilmiöt ylittää uutiskynnyksen muutaman vuoden viiveellä. Lehdet voivottelee vanhoja asioita.
Saavutin periaatteessa prismatason vähitellen 30-40 vuoden iässä. Muutimme ensin rivitaloon vuokralle ja nelikymppisenä olin viimein ensiasunnon ostaja. Nyt olen 45. Reilun 40- vuotiaana sain myös vakityön. Eka lapsikin ehti kotoa omilleen!
Ja kyllä, olen onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä asiat/ilmiöt ylittää uutiskynnyksen muutaman vuoden viiveellä. Lehdet voivottelee vanhoja asioita.
Saavutin periaatteessa prismatason vähitellen 30-40 vuoden iässä. Muutimme ensin rivitaloon vuokralle ja nelikymppisenä olin viimein ensiasunnon ostaja. Nyt olen 45. Reilun 40- vuotiaana sain myös vakityön. Eka lapsikin ehti kotoa omilleen!
Ja kyllä, olen onnellinen.
Myös kun tehdään pikku irtiottoja, vaikka metallifestareille, mökille tai mihin vaan. Kaikki on mahdollista. - ed.
Kirjoitin yhteen toiseen tätä aihetta käsittelevään ketjuun kuinka tuo prismaperhe elämä olisi minulle unelma. Omakotitalo, lapsia, koira, pari autoa, Prismassa hyvien ruokien ostelua ja kokkaamista.
Sen sijaan synnyin huonoon perheeseen, juoppoisä, tunnekylmä äiti. Kotona oli raskasta, mikä johti siihen että en jaksanut panostaa opiskeluun vaan pakenin kotioloja kaverien kanssa hengailuun, kotibileisiin jne. Lopulta pääsin ylä-asteelta keskiarvolla 6, sillä ei menty lukioon. Menin lähikaupungin kokkikouluun.
Nyt aikuisena 27-vuotiaana asun yksiössä, teen töitä lounasravintolassa pikkupalkalla, ruokaostoksissa pitää ostaa halpaa ja yrittää silti syödä terveellisesti. Prismaperhe on vain kaukainen haave. Tähän elämääni en aio edes lapsia tehdä. Niiden pitäisi kituuttaa pikkuasunnossa eikä olisi rahaa mihinkään. Ei kyllä ole miestäkään enkä tavallisen näköisenä pienituloisena tule saamaan mitään keskituloista miestä jonka rahoilla saan sen prismaperheen. Noista miehistä on kova kysyntä.
Meillä keskisuuressa kaupungissa on Prisma ihan keskusta kupeessa, ja kyllä siellä käy ihan kaikki ihmiset, teiniporukat notkuu siellä kun se on kymmeneen auki ja apsilla ei enää saa niin paljon notkua. Sieltä ne nuoret hakee energiajuomansa, Prismasta. Ei Prismassa juurikaan lapsia näe, eilen oli paljon porukkaa, ja näin vain neljä lasta, teiniporukoita ja eläkeläisiä oli, oli myös joitain pariskuntia ja kaveruksia, mutta suurimmaksi osaksi yksin olevia ihmisiä, joista osa oli toki varmasti perheellisiä kuten minä, koska ei sinne kauppaan tarvita koko porukkaa, minä käyn vähintään joka toinen päivä Prismassa, yksin, mies ja lapset on kotona. Varmasti myös ne sinkut käy Prismassa, koska se on halpa ja se on lähempänä nykyään kuin Cittari, toki osa käy myös Minimanissa ja Halpa-hallissa koska halppis on keskustassa vielä lähempänä, toki riippuu missä osassa keskustaa asuu.
Miksi kävisin Salessa tai K-Marketissa kun Prisma on halvempi?
Vierailija kirjoitti:
Osa on sitten pettynyt, kun aikanaan ei tullut sitä, nuorena halveksimaansa keskiluokkaista perhettä perustettua. Tiedän tapauksen, jossa eräs nainen ei halunnut koskaan lapsia, kun vartalo menee pilalle, mutta kun nelikymppisenäkin piti munasarjat poistaa kasvaimen vuoksi,m9li se itkun paikka, kun ei koskaan voi saada lapsia.
Siitähän tässä koko tämänkin palstan lapsettomuusylistyksessä on kyse. Kun ei ole puolisoa, kunnon työpaikkaa eikä varallisuutta niin ei ole rahkeita Prisma -elämään ja sen vuoksi sitä niin mollataankin. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.