Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Biotieteet ja laboratorioala ei työllistä - vinkiksi kaikille opiskeluja ja alan vaihtoa suunnitteleville

kortistoon
31.12.2017 |

Opiskelin alalle 90-luvulla, jolloin biotekniikkaa pidettiin tulevaisuuden alana. Näin jälkiviisaana voin todeta, että eipä olisi kannattanut. Alalla on valtava työttömyys. Yliopisto kouluttaa maistereita ja tohtoreita suoraan kortistoon.

Moni on joutunut hankkimaan itselleen korkeakoulutuksen jälkeen uuden ammatin. Yhdestä tohtorista tuli sairaanhoitaja, yksi väitöskirjaa tehnyt maisteri hankki työttömäksi jäätyään bioanalyytikon koulutuksen, yksi ei gradun jälkeen löytänyt alan töitä, joten meni toiselle tieteenalalle kirjoittamaan toista gradua, kun siitä sai edes vähän rahaa elämiseen. Osa on työskennellyt välinehuoltajana (sama asia kuin että lääkäri vaihtaisi sairaalan siivoojaksi). Yksi post doc tutkija aloi harrastaman valokuvausta kortistoon joutuessaan. Toinen tuttu tohtoritutkija on yrittänyt kuumeisesti etsiä jo vuoden ajan töitä, mutta mitään järkeävää ei ole löytynyt. Hän ei ole vielä hakenut samoja paikkoja laboranttien, insinöörien ja laboratorioanalyytikoiden kanssa ja turhaa se olisikin. Moni on lähtenyt ulkomaille ja osa jäänyt sille tielleen. Muutama harva onnekas on löytänyt yritysmaailmasta itselleen vakituisen työpaikan.

Hallitusta ei kiinnosta sopeuttaa opiskelupaikkojen määrää todelliseen tarpeeseen sopivaksi. Toisilla aloilla valmistuu suoraan pitkäaikaistyöttömäksi ja toisilla aloilla revitään jo opiskelijat työelämään.

Voitte antaa muutkin vinkkiä, mitä alaa ei missään nimessä kannata alkaa opiskelemaan.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin eri mieltä aloittajan kanssa. Olen itse opiskellut biotieteitä Viikissä ja valmistuin vielä kaiken lisäksi MMM.

Olen kuitenkin koko opiskelun ajan tehnyt oman alan töitä. Aloitin assarin ja harjoittelijana 2. lukuvuotena. Etsin _aktiivisesti_ kesätöitä jo heti tammikuun alussa. Yhtenä vuotena lähetin 30 avointa hakemusta alan firmoihin, 3 tulin valituksi.

Usein näin sen, että monet opiskelukaverit hakivat 1 työtä per kevät ja pettyivät kun jäivät ilman työtä. Toiset eivät taas suostuneet tekemään assarin töitä.

Itse valmistuin 2016 keväällä ja olin jo silloin oman alan päällikkötehtävissä vakisopparilla. Nyt vuoden alusta aloitan johtotehtävissä (4,1k aloituspalkka) ja alaisia.

Eli kyllä niitä töitä löytyy, mutta itse pitää olla aktiivinen eikä saa olla nirso töiden suhteen.

Mikä oli ap sinun pääaineesi? Voin auttaa kartoittamaan työnantajia!

Keskiverrosta poikkeavalla koulutuspolulla ja sinun tavallasi parantaa mahdollisuuksiaan työelämässä todella paljon, mutta työpaikat ovat silti yleisesti ottaen kiven alla.  Jossain vaiheessa alat olla liian kallis yrityksille ja jos työpaikkasi lähtee alta, niin tilanne on vaikeampi kuin uran alussa.

Vierailija
22/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin eri mieltä aloittajan kanssa. Olen itse opiskellut biotieteitä Viikissä ja valmistuin vielä kaiken lisäksi MMM.

Olen kuitenkin koko opiskelun ajan tehnyt oman alan töitä. Aloitin assarin ja harjoittelijana 2. lukuvuotena. Etsin _aktiivisesti_ kesätöitä jo heti tammikuun alussa. Yhtenä vuotena lähetin 30 avointa hakemusta alan firmoihin, 3 tulin valituksi.

Usein näin sen, että monet opiskelukaverit hakivat 1 työtä per kevät ja pettyivät kun jäivät ilman työtä. Toiset eivät taas suostuneet tekemään assarin töitä.

Itse valmistuin 2016 keväällä ja olin jo silloin oman alan päällikkötehtävissä vakisopparilla. Nyt vuoden alusta aloitan johtotehtävissä (4,1k aloituspalkka) ja alaisia.

Eli kyllä niitä töitä löytyy, mutta itse pitää olla aktiivinen eikä saa olla nirso töiden suhteen.

Itsekin MMM (tosin 10-vuotta vanhemmalla tutkinnolla) ja tiedän sillä työllistyvän hyvin. Ne joilla ei ole substanssiosaamista (maa/metsätalous/ruoantuotanto/elintarvikkeet) eli vaikka pelkkää biotekniikkaa tai molekyylibiologiaa lukeneet eivät työllisty yhtä helposti. Bioala oli tosiaan tulevaisuuden ala 90/00 lukujen vaihteessa, mutta siitä ei tässä 20 vuodessa tullutkaan niin iso kuin odotettiin. Syitä en ala sen enempää analysoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, työ bioanalyytikkona on joki näytteenottoa selkä paskana tai sitten tylsää kontrollien ja vakioiden ajoa automaateille, virheilmoitusten tulkintaa ja pikatestejä. Harvassa työpaikassa pääsee todella tekemään käsin mitään oikeasti aivoja haastavaa. Ja sitten kun kyseessä on naisvaltainen ala niin paskaa riittää niskaan. Lisäksi työntekijöitä ei ole tarpeeksi koska säästöt. Työilmapiiri on ihan sieltä syvältä. Palkkaus huono kolmivuorotyötä tekevälle. En suosittele.

Sh- opinnot paremmat. Voi erikoistua vaikka mihin tai jatkaa vaikka kätilöksi/terkkariksi ja myös ulkomaille työllistyy helpommin.

Vierailija
24/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin MMM (tosin 10-vuotta vanhemmalla tutkinnolla) ja tiedän sillä työllistyvän hyvin. Ne joilla ei ole substanssiosaamista (maa/metsätalous/ruoantuotanto/elintarvikkeet) eli vaikka pelkkää biotekniikkaa tai molekyylibiologiaa lukeneet eivät työllisty yhtä helposti. Bioala oli tosiaan tulevaisuuden ala 90/00 lukujen vaihteessa, mutta siitä ei tässä 20 vuodessa tullutkaan niin iso kuin odotettiin. Syitä en ala sen enempää analysoimaan.

Jatkan vielä, että toki substanssi voi olla vaikka terveydenhuolto tai eläinlääkintä tai jotkin teollisuuden alat, mutta pelkällä biotekniikalla on vaikea työllistyä. Töissä kun yleensä pitää ymmärtää myös itse asiaa poikkeuksena vaikkapa lakimiehen tai taloushallinnon tehtävät, jotka usein tekevät töitä yhdessä muiden alan ihmisten kanssa ja tuovat mukanaan vain oman erikoisalan. Bioteknikoilla ei ole vastaavaa ekolokeroa vielä.

Vierailija
25/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä biotekniikka-alan työnantajat. Ne ovat tulleet tutuiksi pitkän työurani aikana. Ongelmana ei ole nirsouteni tai aktiivisuuden puutteeni. Olen lähettänyt kymmeniä hakemuksia viimeisen vuoden aikana, palkasta olen tinkinyt reilusti, pystyn tekemään vaativiakin töitä ja mutta minulle kelpaa ihan yhtä hyvin myös joku perusrutiinityö. 

Ongelma on se, että jokaiseen hakemaani työpaikkaan on vähintään kymmeniä hakijota ja ikäni puolesta en ole enää haluttua ainesta. Veikkaan, että sinäkin palkkaat mielummin 25-40 vuotiaan kuin viisikymppisen. Mikäli olet ollut mukana rekrytoinneissa, niin tiedät varmasti, kuinka paljon hakijoita tulee yhteen paikkaan ja että nyt työnantajalla on varaa valita useiden huippuammattilaisten joukosta.

t.ap

Vierailija
26/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työllistynyt bioanalyytikon koulutuksella jo ekasta kesästä lähtien, vaikka aikaisemmin olin ollut pitkään työttömänä. Pirkanmaalla on ollut huonompi tilanne, mutta enimmäkseen bioanalyytikoille riittää töitä. Analytiikkaakaan ei ole ollut vaikea päästä tekemään, minulle tarjottiin 3. kesänä paikkaa kahdeltakin paikkakunnalta kliinisen kemian/hematologian labrasta. Tällä hetkellä olen näytteenotossa koska 1) halusin palata pk-seudulle ja 2) en voi tehdä yövuoroja. Siihenkin otetaan yleensä mielummin bioanalyytikon kuin lähi- tai sairaanhoitajan koulutuksen omaavia.

Vierailija
27/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työllistynyt bioanalyytikon koulutuksella jo ekasta kesästä lähtien, vaikka aikaisemmin olin ollut pitkään työttömänä. Pirkanmaalla on ollut huonompi tilanne, mutta enimmäkseen bioanalyytikoille riittää töitä. Analytiikkaakaan ei ole ollut vaikea päästä tekemään, minulle tarjottiin 3. kesänä paikkaa kahdeltakin paikkakunnalta kliinisen kemian/hematologian labrasta. Tällä hetkellä olen näytteenotossa koska 1) halusin palata pk-seudulle ja 2) en voi tehdä yövuoroja. Siihenkin otetaan yleensä mielummin bioanalyytikon kuin lähi- tai sairaanhoitajan koulutuksen omaavia.

Terveyspuolella töitä riittääkin, mutta muuta labra-alan koulutuksen saaneet eivät voi sinne edes hakea. Aloituksessa puhutaan biotieteistä ja laboratorioalasta.

Vierailija
28/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, työ bioanalyytikkona on joki näytteenottoa selkä paskana tai sitten tylsää kontrollien ja vakioiden ajoa automaateille, virheilmoitusten tulkintaa ja pikatestejä. Harvassa työpaikassa pääsee todella tekemään käsin mitään oikeasti aivoja haastavaa. Ja sitten kun kyseessä on naisvaltainen ala niin paskaa riittää niskaan. Lisäksi työntekijöitä ei ole tarpeeksi koska säästöt. Työilmapiiri on ihan sieltä syvältä. Palkkaus huono kolmivuorotyötä tekevälle. En suosittele.

Sh- opinnot paremmat. Voi erikoistua vaikka mihin tai jatkaa vaikka kätilöksi/terkkariksi ja myös ulkomaille työllistyy helpommin.

No onko sitä alaselkää pakko päästää kaarelle, mikäli on laskeuduttava alemmas, tai kurotettava alempaa jotain?

Jos on laskeuduttava alemmas, niin täysin reisien varassa ja selkää tippaakaan koukistamatta. Työ tehdään jaloilla siis. Ei selällä. Näin helpolla keinolla säästyy kivuilta, mut porukka ei vaan tajua.

(Jos esim. kynä tippuu lattialle, on se nostettava kyykistymällä ja pitäen selkä suorana. Jos sen sijaan selän haluu kipeaksi, niin sitten suorilta jaloilta kurottaen kättä kohti lattiaa selkää koukistaen)

Vierailija
29/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas on melkoista yleistystä. Minäkin sain nuorena vastavalmistuneena suht helposti työpaikkoja. Palataan asiaan 20 vuoden kuluttua, kun olet saanut potkut yt-neuvottelujen seurauksena. Voi olla, että tuo ylimielinen asenne karisee siinä vaiheessa.

Vierailija
30/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa Viikin luonnontieteiden tarjonta. Myös biolääketiede ja bioteknologia kiehtoo. On niin suuri harmi, ettei juuri nuo alat työllistä.:( ikääkin on niin ei viitsisi vuosia heittää harharetkiin väärillä aloilla. Lääkis kiinnostaa eniten, mutta olen suosiolla luovuttanut, koska sinne on armoton kilpailu ja sisäänpääsy voi vaatia monen vuoden uurastuksen ja sekään ei ole varmaa pääseekö koskaan.

Lääkis kiinnostaa mutta oikeastaan et ole kertaakaan edes hakenut? Nää on näitä, että haetaan kaikkialta muualta paitsi itsestä syitä siihen, miksei elämä mennyt niinkuin haaveili (=kova kilpailu, joutuu näkemään vaivaa eikä siltikään sisäänpääsy ole varmaa). Eikö se jos mikä ole hukkaan heitettyä aikaa, ettei tavoittele mitään haaveitaan vaan jumittaa ja katkeroituu jossain epämieluisassa duunissa?

Vierailija
31/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa Viikin luonnontieteiden tarjonta. Myös biolääketiede ja bioteknologia kiehtoo. On niin suuri harmi, ettei juuri nuo alat työllistä.:( ikääkin on niin ei viitsisi vuosia heittää harharetkiin väärillä aloilla. Lääkis kiinnostaa eniten, mutta olen suosiolla luovuttanut, koska sinne on armoton kilpailu ja sisäänpääsy voi vaatia monen vuoden uurastuksen ja sekään ei ole varmaa pääseekö koskaan.

Älä ainakaan Viikkiin hae. Se on täyttä ajanhukkaa. Ainoa järkevä vaihtoehto noista on lääkis. Sillä alalla liitto on tarkoituksellisesti ja onnistuneesti pitänyt yllä jo vuosikausia lääkäripulaa (liian alhaisilla opiskelijoiden sisäänottomäärillä), joten töitä lääkäreille riittää ja palkat pystytään pitämään pilvissä.

Vierailija
32/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko sitä alaselkää pakko päästää kaarelle, mikäli on laskeuduttava alemmas, tai kurotettava alempaa jotain?

Jos on laskeuduttava alemmas, niin täysin reisien varassa ja selkää tippaakaan koukistamatta. Työ tehdään jaloilla siis. Ei selällä. Näin helpolla keinolla säästyy kivuilta, mut porukka ei vaan tajua.

(Jos esim. kynä tippuu lattialle, on se nostettava kyykistymällä ja pitäen selkä suorana. Jos sen sijaan selän haluu kipeaksi, niin sitten suorilta jaloilta kurottaen kättä kohti lattiaa selkää koukistaen)

Näen sinut jo sieluni silmin ottamassa näytteitä slaavikyykyssä reidet hapoilla 8 h päivässä. Pikkulasten näytteenotto onnistuu myös helposti pelkkien reisien varassa tasapainoillen. Kerro toki myös miten saat sormet säästettyä nivelrikolta, jos otat vuosikymmeniä useita satoja näytteitä viikossa samalla tekniikalla?

Vierailija
33/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli aiemmin joku työttömyys-ketju, jossa moni opettaja mainitsi olevansa työttömänä vaikka hallitus väittää että opettajista on pulaa.

Muita aloja joihin ei kannata opiskella huonon työllisyystilanteen takia kuin biotieteet, laboratorioala ja humanistiala?

Vierailija
34/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöskin biotekniikan alalta valmistunut. Parin vuoden työttömyyden jälkeen aloin opiskelemaan jotain ihan muuta. Uudessa tutkinnossa vuoden opintojen jälkeen olen ollut työnantajien kanssa jatkuvasti yhteydenpidossa vaikka paikkaa ei ole vielä niin lyhyellä koulutusjaksolla auennut, mutta olen varma, että on radikaalisti parempi mahdollisuus päästä tekemään hommia jossain vaiheessa.

Vierailija
35/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan erilainen käsitys labra-alan työllisyystilanteesta. Huomattakoon etten asu pk-seudulla.

Vuoden sisään on useampaankin otteeseen soitettu ja tarjottu vakituista työsuhdetta eri yrityksissä kehityshankkeiden ja myös analytiikan parissa. Ei ole ollut tarvetta ottaa vastaan ko. paikkoja.

Voi olla että täällä päin osaajia ei ole, kuten suuremmissa keskittymissä.

Vierailija
36/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myöskin biotekniikan alalta valmistunut. Parin vuoden työttömyyden jälkeen aloin opiskelemaan jotain ihan muuta. Uudessa tutkinnossa vuoden opintojen jälkeen olen ollut työnantajien kanssa jatkuvasti yhteydenpidossa vaikka paikkaa ei ole vielä niin lyhyellä koulutusjaksolla auennut, mutta olen varma, että on radikaalisti parempi mahdollisuus päästä tekemään hommia jossain vaiheessa.

Mitä alaa opiskelet ja onnistuuko koulun käyminen työttömyysetuudella? Suunnittelen alanvaihtoa, mutta en ole vielä löytänyt sopivaa. Bioalalle tuskin enää tulen työllistymään. Työpaikkoja on niin vähän ja kilpailu kovaa.

Vierailija
37/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan erilainen käsitys labra-alan työllisyystilanteesta. Huomattakoon etten asu pk-seudulla.

Vuoden sisään on useampaankin otteeseen soitettu ja tarjottu vakituista työsuhdetta eri yrityksissä kehityshankkeiden ja myös analytiikan parissa. Ei ole ollut tarvetta ottaa vastaan ko. paikkoja.

Mikä koulutus sinulla on ja mistä päin Suomea olet?

Vierailija
38/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä koulutus sinulla on ja mistä päin Suomea olet?

Labratekniikan inssi ja Satakunta

Vierailija
39/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytteenottotyössä saat vain selkävaivoja ja nivelreuman sormiisi. Onnea, jos aiot bioanalyytikoksi. Harjoittelupaikat kannattaa valita tarkasti, jos on halua tehdä muuta kuin näytteenottotyötä, koska ilman suhteita et tule muita töitä saamaan.

Ihanko saa nivelreuman? Luulin, että sen aiheuttaa ihan muut syyt.

Vierailija
40/65 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alaa opiskelet ja onnistuuko koulun käyminen työttömyysetuudella? Suunnittelen alanvaihtoa, mutta en ole vielä löytänyt sopivaa. Bioalalle tuskin enää tulen työllistymään. Työpaikkoja on niin vähän ja kilpailu kovaa.

Arvaa mikä ala....siitä on paljon puhetta nykyään.