Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Prisma-perheyttä hyljeksivät parikymppiset täräyttävät nyt: Tällaista perhe-elämää haluamme itse viettää

Vierailija
31.12.2017 |

Ihanan tarkoitushakuinen juttu. Ei yhtäkään miestä haastateltu.

Ei mitään väliä sillä, että tuon ikäiset pojat asuvat vielä äitiensä kanssa, pelaavat pleikkaa ja haaveilevat lähinnä oluesta.

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haukutaan suut vaahdossa miehiä vaikka tuossa jutussa ei ollut yhtäkään tasapainoista aikuista ihmistä vaan jotain lukioteinejä ja ikipissiksiä jotka ei kestä normaalia arkea ja työntekoa. 

Vierailija
42/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne nyt parikymppiset sitten käyvät perheellistyttyään? Lähi-Alepassa? Ja voihan sitä ajatella, ettei mikään muutu kun lapsen pykää, mutta aika moni asia siinä muuttuu kävi sit ostoksilla Prismassa tai jossain pienessä ja kalliissa keskustakaupassa. Se on tietysti totta, että maailma muuttuu ja perheille voi olla uusia ajanviettomuotoja tarjolla tulevaisuudessa, mutta tuossa jutussahan ei ollut mitään uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää jutussa eniten tuo "haluan matkustella paljon jo vauvavuotena." öö miksi juuri silloin? Sinulla on koko elämä aikaa sitä ennen ja sen jälkeen, miksi sitä vuotta ei voi pyhittää vauvan hyvinvoinnille? Ja sitäpaitsi kun se vauva sitten tulee, oikeasti haluat van nukkua ;)

Vierailija
44/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan paljon näitä ketjussa esiintyviä lääkäri-DI-astronautti supernaisia on olemassa? Ja minkä takia te valitsette sen kaikista veltoimman miehen lapsenne isäksi? 

Minäkin olen kirurgi, DI ja erikoisastronautti ja joudun venymään ja paukkumaan ja mies vaan makaa sohvalla!

Vierailija
45/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelua ja vihreitä ajatuksia - miksi aina tämä yhdistelmä? Todella harvoin se matkustelu on vähäpäästöinen junamatka Tampereelle, sillä cityvihreälle on tärkeää näyttää lapsilleen muutakin maailmaa kuin Suomi. Harmi, että silloin vihreys heti harmaantuu saasteiseksi. Tosin pitäähän lapsen nyt Venetsia nähdä ennen kuin se uppoaa.

Junalla pääsee Tampereen lisäksi myös Venetsiaan tai Novosibirskiin tai Pekingiin.

Ihan pienen lapsen kanssa en ehkä lähtisi Rovaniemeä pidemmälle.

Vierailija
46/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää jutussa eniten tuo "haluan matkustella paljon jo vauvavuotena." öö miksi juuri silloin? Sinulla on koko elämä aikaa sitä ennen ja sen jälkeen, miksi sitä vuotta ei voi pyhittää vauvan hyvinvoinnille? Ja sitäpaitsi kun se vauva sitten tulee, oikeasti haluat van nukkua ;)

Tuossa jutussa olikin aikamoisia prinsessahaaveita. Sitä vaan asutaan Helsingin keskustassa pent housessa, ei käydä töissä mutta matkustellaan koko ajan ympäri maailmaa ja käydään tapahtumissa. 

Vierailija
47/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemallani lääkäriäidillä on neljä lasta. Heistä kaikki paitsi yksi on jo lääkärikoulussa. Isäkin on lääkäri ja tutkija, ja professori. 

Eli naisten pitää venyä äärimmilleen eikä sitä kannata ihmetellä tai tunnustaa syyksi lapsentekoinnon laantumiseen? Siltä tää julkinen keskustelu tosiaan vaikuttaa. Tosiasioista nimillään puhuminen voisi tuoda jotain muutoksen siementä, mutta voidaan toki juuttua tähän "Mun kumminkaima on lääkäri/Di, sillä on 15 lasta ja kahdet kolmoset että äläpä nyt miehiltä mitään vaadi vaan kärsi kärsi ja veny kuten naisten pitää!!!"

No haloo nyt.

Ei varsinkaan lääkäriäiti nykyään hanki 4 lasta jos se on pelkkää kärsimystä ja järkyttävää venymistä.

Tunnen lakinaisen jolla on 4 lasta ja sanoi ettei ymmärrä sanontaa ruuhkavuodet kun ei ainakaan hänellä ole mitään ruuhkaa.

On osakkaana lakiasiaintoimistossa eli toki pystyy järjestelemään töitään.

Mutta totuus on myös se että jotkut tekee ja toiset tyytyvät ulisemaan.

Vierailija
48/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari tällaista perhettä, jotka ovat halunneet asua Helsingin keskustassa pienten lasten kanssa. Ensin itketään sitä,että vaunuja ei saa jättää rappuun, sitten sitä, että fillarivarasto on täysi (pyörät tuotava olohuoneeseen) ja lopulta sitä, että ei ole parveketta. Lapset kasvavat ja olohuone muuttaa kivijalkakahvilaan, koska kotona ei ole tilaa ja lopulta se noin 12v lapsi kysyy, että miksi hän ei saa omaa huonetta, kun serkuillakin on. Kaksio perheasuntoja ei välttämättä ole se kätevin eikä kolmioon ole varaa,

Jokainen tekee omat valintansa, mutta toivoisi, että niistä ei syyllistetä muita.

Vierailija
49/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemallani lääkäriäidillä on neljä lasta. Heistä kaikki paitsi yksi on jo lääkärikoulussa. Isäkin on lääkäri ja tutkija, ja professori. 

Eli naisten pitää venyä äärimmilleen eikä sitä kannata ihmetellä tai tunnustaa syyksi lapsentekoinnon laantumiseen? Siltä tää julkinen keskustelu tosiaan vaikuttaa. Tosiasioista nimillään puhuminen voisi tuoda jotain muutoksen siementä, mutta voidaan toki juuttua tähän "Mun kumminkaima on lääkäri/Di, sillä on 15 lasta ja kahdet kolmoset että äläpä nyt miehiltä mitään vaadi vaan kärsi kärsi ja veny kuten naisten pitää!!!"

No haloo nyt.

Ei varsinkaan lääkäriäiti nykyään hanki 4 lasta jos se on pelkkää kärsimystä ja järkyttävää venymistä.

Tunnen lakinaisen jolla on 4 lasta ja sanoi ettei ymmärrä sanontaa ruuhkavuodet kun ei ainakaan hänellä ole mitään ruuhkaa.

On osakkaana lakiasiaintoimistossa eli toki pystyy järjestelemään töitään.

Mutta totuus on myös se että jotkut tekee ja toiset tyytyvät ulisemaan.

Ps. Siitä en tiedä käykö hän Prismassa vai jossain fiksummassa kaupassa koska sehän se tietenkin määrittää hänet viime kädessä.

Vierailija
50/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pari tällaista perhettä, jotka ovat halunneet asua Helsingin keskustassa pienten lasten kanssa. Ensin itketään sitä,että vaunuja ei saa jättää rappuun, sitten sitä, että fillarivarasto on täysi (pyörät tuotava olohuoneeseen) ja lopulta sitä, että ei ole parveketta. Lapset kasvavat ja olohuone muuttaa kivijalkakahvilaan, koska kotona ei ole tilaa ja lopulta se noin 12v lapsi kysyy, että miksi hän ei saa omaa huonetta, kun serkuillakin on. Kaksio perheasuntoja ei välttämättä ole se kätevin eikä kolmioon ole varaa,

Jokainen tekee omat valintansa, mutta toivoisi, että niistä ei syyllistetä muita.

Se on sitä muotia että pitää asua kamppilaisessa yksiössä tukien varassa. Lasten mielipiteillä ei ole väliä kunhan ympärillä on vilinää ja vilskettä ja voi mennä tapahtumiin ja ravintoloihin. 

Vierailija
51/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että nuoret perheet hajoavat jo ennen esikoisen pottakoulua. Kukaan ei jousta mistään, minä haluan  tehdä tätä, minä haluan mennä tuonne, loputon ja jatkuva minä-minä. Ollaan sisustus-, muoti- ja matkusteluorjia. 

Tietämys yhteiskunnallisista asioista kiteytyy "mun mielest EU on hyvä, kun mun ei tarvi vaihtaa rahaa jos matkustan". Ja sitten matkataankin Turkkiin tai Thaimaahan. Samaan aikaan vaahdotaan kierrätyksestä, mutta omat lennot ei sitten valikoidusti saastuta ? 

Tuttuni muutti ja kertoi uuden talon sijaitsevan metsän vieressä. Lähellä on puiston kaistale, jossa pari puuta.

Vierailija
52/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuunnella haastattelu näiltä henkilöiltä 10-15 vuoden jälkeen, että miten ajatusmaailma on muuttunu

Vierailija
53/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä lasten hankkimisessa nyt on niin hienoa? Itse en ole keksinyt yhtään hyvää syytä vaihtaa omaa lapsetonta elämääni minkäänlaisen lapsiperhe-elämään, Prisma-ralliin tai muuhunkaan.

Onneksi tuossa jutussa kuului myös lapsettomuuteen kallellaan olevan ääni.

Vierailija
54/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tuntemani "meillä ei tarvita autoa"-perhe on aika lailla aktiivinen sellaista lainailemaan etenkin juhlapyhien aikaan. Mummola kun on maalla eli vaikka ihan Nurmijärvellä ellei peräti Heinolassa ja bussimatka on hankala. Ne kimppa-autot taas varataan jo syyskuussa, joten vaihtoehdoksi jää ruikuttaa halveksimalleen autoilijalle, että auta nyt.

Meillä on kaksi kouluikäistä lasta emmekä koskaan ole omistaneet autoa. Oletko kuullut autovuokraamoista? Sellaisesta vuokraamme auton viikonlopuksi tai lomilla, jos täytyy päästä jonnekin, missä julkiset ei kulje.

Viime kesänä vuokrasimme Ruotsissa viikoksi uuden bemarin (hinta n. 60 000 e), viikkovuokra oli 300 e. Oli mukava ajaa ja kohtuu vuokra. Milläs autolla itse ajelet?

Vierailija
55/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä lasten hankkimisessa nyt on niin hienoa? Itse en ole keksinyt yhtään hyvää syytä vaihtaa omaa lapsetonta elämääni minkäänlaisen lapsiperhe-elämään, Prisma-ralliin tai muuhunkaan.

Älä vaihdakaan, mutta mä lähden tästä pian Prismaan. Se on ihan hyvä kauppa, mutta en mä sen kanssa naimisissa ole.

Vierailija
56/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin miehet ei osallistu/kanna vastuuta? Omassa kaveripiirissä ei ole kuin työssäkäyviä (osa tekee vaativaakin työtä) naisia, joiden miehet kyllä tekee siinä töitä kuin nämä naisetkin. Jotkut miehet on enemmän töissä tuodakseen enemmän rahaa, jolla sitten asutaan kivasti, matkustellaan yms. Jotkut miehet on 8-16 -työssä ja hoitavat lapsia paljonkin iltaisin, koska moni kaverini harrastaa paljon. Jos mietin edellistä sukupolvea, niin jokaisen kaverini vanhemmat osallistuivat lastenhoitoon. Varmaan joissain perheissä äiti teki enemmän kotona, paljonkin enemmän, mutta isät oli kuitenkin kotona, korjasivat autoa, veivät lapsia ulkoilemaan, hiihtämään, uimaan jne. Omassa lapsuudenkodissa äiti teki enemmän kotitöitä, mutta oli maaninen duracel ja teki toista työtä välillä illalla + harrasti valtavan sitovaa yhteiskunnallista toimintaa. Isähän meidän kanssa aina oli. Makasi sohvalla kyllä jonkin verran, mutta leikki välillä ja lämmitteli ruokia, vahti tulemisia ja menemisiä, ja hoiteli pihatöitä yms. Sitten äiti tuli kotiin joskus klo 21 ja alkoi siivota keittiötä. Aina isä meidän kanssa oli ja antoi äidille vapauden toteuttaa itseään kaikkialla.

Niin katsos kun ne äiditkin haluaisi käydä siellä töissä ja luoda uraa. Suurin osa korkeakoulutetuista on jo naisia. En minä ole koko elämääni opiskellut siksi, että pääsen tekemään hiekkakakkuja vuosikausiksi ja huomaan pudonneeni työmarkkinoilta.

ööh. Miten nykymiehet tai ennenkään ovat sitä kieltäneet? Esimerkkinä juuri äitini, joka teki sitä politiikkaa, hurjasti töitä, eteni uralla jne. Isä sitten tyytyi normityöhönsä ja meidän lasten kanssa velttoiluun illat. Ja ne kaverit, joiden miehet tekee pitkiä päiviä, hyväksyvät sen täysin, koska raha ja raha. Ja ne, joiden miehet tulee klo 16 kotiin tarkoittaa, että nainen harrastaa, eikä panosta työhönsä. Esimerkkinä vaikka oma hevonen on parilla ja ajankäyttö sitä myöten illalla. Edelleenkään en käsitä, miten vanhemmuus estää uran. Sehän pariskunnan oma valinta, panostetaanko uraan ja kumpi panostaa. En tiedä yhtään naista, joka olisi halunnut panostaa, mutta mies estäisi. Sen sijaan tiedän paljon naisia, jotka painostaa miestään, koska haluvat isommat tulot ja väljyyttä talouteen, vaikka miehelle riittäisi tavallisempi. Ja ihan olemme kaikki korkeakoulutettuja, myös omat vanhempani olivat yliopiston käyneitä. Vanhempien kohdalla valintaa tuki myös isän laiskuus/mukavuudenhalu. Helpompihan se oli tulla helpohkosta rutiinityöstä virastosta kotiin klo 16 ja vajota sohvalle lapsia komennellen. Välillä piti vähän nousta katsomaan, että saa lapset ruokaa ja onko ne tulleet kavereilta kotiin vai missä menevät. Paljon kovemmalle se perheen ns uratykki eli äitini joutui. Hän repesi joka suuntaan.

Vierailija
57/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä lapsia oltava, kun aina ennenkin on lapsia hankittu.

Vierailija
58/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juristi/DI valmistuu 23-24-vuotiaana ja lääkäri 25-26-vuotiaana. Siinä ehtii tehdä muutaman vuoden töitä ja silti ehtii saamaan ainakin esikoisen alle kolmikymppisenä. 

Puoliso kannattaa etsiä jo opiskeluaikana.

Jos pääsee heti opiskelemaan ja pappa betalar opinnot eikä tarvitse töissä käydä. Tämmöinen uraohjus tuskin on ehtinyt sitä puolisoa opiskeluaikana hakea tai on yleensä lisääntymissuuntaantunut heti nuorena.

Vierailija
59/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juristi/DI valmistuu 23-24-vuotiaana ja lääkäri 25-26-vuotiaana. Siinä ehtii tehdä muutaman vuoden töitä ja silti ehtii saamaan ainakin esikoisen alle kolmikymppisenä. 

Jos pääsee heti opiskelemaan ja pappa betalar opinnot eikä tarvitse töissä käydä. Tämmöinen uraohjus tuskin on ehtinyt sitä puolisoa opiskeluaikana hakea tai on yleensä lisääntymissuuntaantunut heti nuorena.

Minä valmistuin yliopistosta kun olin 23, 24 v sain ensimmäisen lapseni. Ihan mielenkiintoista ja hyvin kansainvälistä elämää olemme eläneet lastenkin kanssa.

Tosin Prisman haukkumista en ymmärrä. Ulkomailla asuessa oppii oikeasti arvostamaan Prisman edullista ja monipuolista vihannes- ja hedelmäosastoa. Kun käymme Suomessa, käymme aina myös Prismassa.

Vierailija
60/176 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, jos on päässyt vauvasta asti matkustelemaan, niin ei tarvitse uusien kokemusten takia siirtää lastentekoa. Puolisokin löytyy, kun on niin haluttu tapaus ja menevä elämä.